Internet blir snabbare utan router, hur löser man så det blir lika snabbt med router?

Permalänk
Inaktiv

Internet blir snabbare utan router, hur löser man så det blir lika snabbt med router?

Hej. Jag märkte att jag har 10/10 när jag kör med router och jag har 100/10. När jag drar ut nätverkskabeln och kör direkt från uttaget ifrån väggen till dator, då får jag 92/10 i speed. Hur löser man det här? Vad kan man göra så det blir lika snabbt ifrån routern? Jag har en ASUS router.

Permalänk
Medlem

Vad är det för modellnr på din asusrouter?

Permalänk
Medlem

Kolla sladdarna att de är rätt kvalitet, inte stenkoll på vad du behöver men CAT5e eller senare borde du köra. Sen är det bra att kolla hur gammal routern är men 100 fart brukar de flesta klara av.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Min gissning är också kabel Även CAT5e eller nyare kablar kan vara bristfälliga och då fallbacka till 10/10 ist för 100/100

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Vad är det för modellnr på din asusrouter?

Skrivet av NisseG91:

Min gissning är också kabel Även CAT5e eller nyare kablar kan vara bristfälliga och då fallbacka till 10/10 ist för 100/100

Finns 8 koppartrådar i en nätverkskabel och räcker med att 1 är skadad för att det ska falla tillbaka på 10/10.
Så frågan är om han använder samma kabel mellan dator och router som när han kopplar förbi routern.

Steg 1. Testa 2 olika nätverkskablar direkt till nätverksuttaget, läs på den och se om det står CAT 5e (eller högre).
Steg 2. Får du fortfarande ut 100/100 utan router och 10/10, skriv vilken modell så kan man kolla upp om den är för gammal / dålig.
Steg 3. Om routern är ok och kablarna är ok (ca 100/10 ur väggen) så kan det vara nån duplexinställning eller så som felar..

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Min gissning är också kabel Även CAT5e eller nyare kablar kan vara bristfälliga och då fallbacka till 10/10 ist för 100/100

Men den ger ju 92 via väggen...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eott:

Men den ger ju 92 via väggen...?

jo, men du kör 2 kablar då du har router. vägg->router->dator istället för vägg->dator

Permalänk
Medlem

Kolla att nätverkskortet i datorn är ställt på full duplex när du är inkopplad mot routern. 10/10 är ju nittiotals-hastigheter så minst 100/100 borde allt klara.

Permalänk
Medlem

När jag körde via en Thomson-router från Telia kunde jag inte använda CAT-6 skärmade kablar jag tog hem från jobbet då jag fick låg hastighet.
Men när jag använde samma kabel direkt i fiberkonvertern fick jag full hastighet.

Jag bytte då till kablarna som följde med routern och då fick jag full hastighet genom routern.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk

om du använder samma kabel mellan dator och router som när du testar dator direkt i väggen och får olika hastigheter så är troligen felet antingen en inställning i routern eller patchkabeln mellan routern och väggen iom att all utrustning bakom routern isf uteslutits.

1. testa annan patchkabel mellan router och väggen.

2. kör återställning av inställningarna i routern.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Testa följande:

Test 1: Använd den kabel du nu har mellan väggen och routern och koppla in din dator i den istället för router och testa hastigheten.
Test 2: Använd den kabel du nu använder mellan router och dator och koppla in den i väggen och datorn istället.

Får du då samma hastighet så är det inget fel på någon kabel. Får du inte samma hastighet så är det något fel på den som ger lägre hastighet.

Det du nu har fått fram är ifall det är problem med någon kabel eller din router. Fungerar det och båda kablarna ger samma hastighet så är det något med din router. En fabriksåterställning är då en bra början.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog börjat med en fabriksåterställning av routern.
Hade problem med Bahnhofs ADSL-router förut som behövde fabriksåterställas ungefär en gång i halvåret av någon märklig anledning.
Att bara återställa via mjukvaran räckte inte utan man var tvungen att använda sig av den svåråtkomliga knappen(tror att jag använde en nål för att komma åt knappen) och trycka in den i typ 30 sec och lite annat(kommer inte ihåg om det stod i manualen eller ifall jag fick googla mig fram till det efter modell.

Antagligen så beror det på något annat, men jag rekommenderar alltid att börja med en återställning eftersom att det är enklaste lösningen och du behöver inte någon extra hårdvara för att lösa det(som till exempel andra nätverkskablar eller att prova med en annan router, antagligen helst av samma modell).

Hoppas att det löser sig!

Permalänk
Medlem

Jag har dragit kabel till alla rum, Det fanns ett utrymme bakom golvsockeln som räckte bra men nätverket blev inte snabbt förrän alla kablar var skärmade. Innan jag lagt skärmad kabel överallt så varierade hastigheten rejält på mitt 100/100 från Telia. Nu, med Telias egen router för både bredband och TV, har jag mellan 95/90 och 102/98 överallt och gigabithastighet mellan enheterna, vilket är högsta fart på switcharna. Alla delar i nätverket är mellan 5 och 12 år gamla, utom Telias router (Telia WiFi-router Plus v3) som jag fick från Telia i samband med att jag gick över till Telia för 3 år sedan då fibern drogs in. Max hastighet jag kan få i fibern är enligt Telia 100/100. Det viktigaste var att byta alla kablar till skärmade fär att få upp farten och från uttaget till routern (c:a 6m) är det dubbelskärmat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Jag har dragit kabel till alla rum, Det fanns ett utrymme bakom golvsockeln som räckte bra men nätverket blev inte snabbt förrän alla kablar var skärmade. Innan jag lagt skärmad kabel överallt så varierade hastigheten rejält på mitt 100/100 från Telia. Nu, med Telias egen router för både bredband och TV, har jag mellan 95/90 och 102/98 överallt och gigabithastighet mellan enheterna, vilket är högsta fart på switcharna. Alla delar i nätverket är mellan 5 och 12 år gamla, utom Telias router (Telia WiFi-router Plus v3) som jag fick från Telia i samband med att jag gick över till Telia för 3 år sedan då fibern drogs in. Max hastighet jag kan få i fibern är enligt Telia 100/100. Det viktigaste var att byta alla kablar till skärmade fär att få upp farten och från uttaget till routern (c:a 6m) är det dubbelskärmat.

Skärmad kabel behövs inte i ett vanligt hem. Snarare ska man undvika det för att om man inte får till det och verkligen använder skärmade enhet och kablar och kontakter så får du en omvänd effekt att det blir som en antenn istället och förstärker eventuella problem istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Skärmad kabel behövs inte i ett vanligt hem. Snarare ska man undvika det för att om man inte får till det och verkligen använder skärmade enhet och kablar och kontakter så får du en omvänd effekt att det blir som en antenn istället och förstärker eventuella problem istället.

Det behövdes hemma hos mig då, för 14 år sedan då jag flyttade in där jag bor nu men det stora problemet var egentligen inte farten utan någon slags störning (som kanske inte längre finns kvar) som gjorde att man tappade kontakten då och då.
Det är sant att det var pilligt och inte räckte med bara skärmad kabel utan även kabelkontakter med skärm och rätt switchar. Minns att antenneffekten var inte det svåraste utan det pilligaste var att det fanns en liten potentialskillnad i jord mellan olika uttag så jag hade krypströmmar i skärmarna. Elgubben fixade bort det, han drog om en del kabel som var av för dålig kvalitet.

Permalänk
Inaktiv

@PlogarN97: Jag har en ASUS RT-N12+.

Permalänk
Medlem

På min förra router blev det stor förbättring i prestanda när jag stängde av några mer avancerade brandväggsfunktioner. Jag kommer däremot inte ihåg om det var fabriksinställningar som var problemet eller om jag hade konfigurerat den dumt själv.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.