Microsoft 365 och den svagaste länken

Permalänk
Avstängd

Microsoft 365 och den svagaste länken

Hej

Jag har tänkt på Microsoft 365 och den svagaste länken. Som måste vara min Windows 10 dator. Så om min PC blir hackad så borde väl hackers ha mitt lösenord till min Onedrive och kunna radera filer/ändra filer på den endå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Polishwarrior:

Hej

Jag har tänkt på Microsoft 365 och den svagaste länken. Som måste vara min Windows 10 dator. Så om min PC blir hackad så borde väl hackers ha mitt lösenord till min Onedrive och kunna radera filer/ändra filer på den endå?

Onedrive har väl liksom andra liknande tjänster versionshantering? I så fall kan du väl iaf återställa dokumenten så som de såg ut innan de togs bort/ändrades...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd

@evil penguin: Okej, det kanske dom har.

Vet ni om hur man gör så att man ska kunna ha sina filer på Onedrive-molnet + på en SSD t.ex. samtidigt (så att när Internet dör så har man kvar filerna på SSD'n)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Polishwarrior:

@evil penguin: Okej, det kanske dom har.

Vet ni om hur man gör så att man ska kunna ha sina filer på Onedrive-molnet + på en SSD t.ex. samtidigt (så att när Internet dör så har man kvar filerna på SSD'n)?

Onedrive klienten på din dator. Den synkar automatiskt, du kan ställa in hur du vill att den ska synka också, tvåväg eller enväg.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd

@Sh4d0wfi3nd: Jag tror jag har hittat det. Fast varför är Microsoft så mystiska med vart platsen för offline-filerna i Onedriven är (har kollat "Properties" på onedriven)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Polishwarrior:

@Sh4d0wfi3nd: Jag tror jag har hittat det. Fast varför är Microsoft så mystiska med vart platsen för offline-filerna i Onedriven är (har kollat "Properties" på onedriven)?

Vad menar du? Så foft du installerar onedrive får du ju en mapp som skapas under C och din profil om du inte väljer något annat vid installationen av programmet.. Den synkar automatiskt allt du vill mellan moln och din disk. Om internet dör så är filerna kvar både lokalt och i molnet. Uppdaterar du den lokalt så laddar den upp uppdateringen så fort internet är tillbaka.

För att byta plats för filerna lokalt så högerklickar du och går in i properties och under konton. Där ska du kunna byta plats för filerna lokalt på datorn.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd

@Sh4d0wfi3nd: Jag prövar nu med den här guiden för att byta plats på Onedriven lokalt: https://www.laptopmag.com/articles/move-onedrive-folder.

Det jag undrar nu är följande: Ifall jag har 10 gb filer på D: och sen flyttar till Onedrive och sparar så att de även finns lokalt. Kommer samma filer finnas då på D: och i D:/Onedrive?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Polishwarrior:

@Sh4d0wfi3nd: Jag prövar nu med den här guiden för att byta plats på Onedriven lokalt: https://www.laptopmag.com/articles/move-onedrive-folder.

Det jag undrar nu är följande: Ifall jag har 10 gb filer på D: och sen flyttar till Onedrive och sparar så att de även finns lokalt. Kommer samma filer finnas då på D: och i D:/Onedrive?

Guiden verkar avancerad men det ser rimligt ut.

Och japp, det stämmer. Sålänge du har dem på samma konto och har synk aktivt. Då ska allt du lägger till i webben laddas ner på D: och tvärt om.

Jag har mitt uppsatt i mobil, PC och NAS.

Det innebär att om jag tar ett foto med mobilen så laddas det upp i molnet. Det synkas (1 väg) mot NAS och 2 väg mot PC. Så efter ca 10 minuter så har jag fotot på 4 platser. Mobil, moln NAS och PC.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd

@Sh4d0wfi3nd: Du verkar en av dom där datoranvändarna där allt bara funkar. Fast just nu har jag ett Windows-error, samma som många gånger tidigare. Det handlar om detta error (länk till bild på mitt windows-error): https://delafil.se/52dd09baddd43367/Capture2.PNG.
Förstår ni situationen? Jag kan inte ens flytta hela Onedriven till en annan disk eftersom det där kom upp. Det är inte första gången och då har jag precis prövat med denna "registry" inställning: https://www.howtogeek.com/266621/how-to-make-windows-10-accept-file-paths-over-260-characters/
Den registry inställningen ändrade på ingenting. Fortfarande samma problem. Har gjort den inloggad som admin och också startat om datorn efteråt för att vara helt säker samt fixat backup på "registry".

Har ni lösningen på för långa filnamn-problemet som jag just beskrivit i Windows 10?

Permalänk
Hedersmedlem

Ett tips att minimera risken att din Onedrive blir hackad är att använda tvåstegsinloggning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Polishwarrior:

@Sh4d0wfi3nd: Du verkar en av dom där datoranvändarna där allt bara funkar. Fast just nu har jag ett Windows-error, samma som många gånger tidigare. Det handlar om detta error (länk till bild på mitt windows-error): https://delafil.se/52dd09baddd43367/Capture2.PNG.
Förstår ni situationen? Jag kan inte ens flytta hela Onedriven till en annan disk eftersom det där kom upp. Det är inte första gången och då har jag precis prövat med denna "registry" inställning: https://www.howtogeek.com/266621/how-to-make-windows-10-accept-file-paths-over-260-characters/
Den registry inställningen ändrade på ingenting. Fortfarande samma problem. Har gjort den inloggad som admin och också startat om datorn efteråt för att vara helt säker samt fixat backup på "registry".

Har ni lösningen på för långa filnamn-problemet som jag just beskrivit i Windows 10?

Onedrive har en restriktion på hur lång filnamn / sökväg det får vara. Så om du har 5 mappar med långa namn under varandra så kan det mycket väl vara ett problem. Det är dumt men tyvärr något Microsoft inte gjort något åt och gäller även tex resten av Office programmen. Den restriktionen finns i Windows men går att kringgå (typ) med registervärde som du länkade.

Det bästa för dig vore nog att avinstallera Onedrive helt och se till att starta om datorn. Kör sedan installationen och välj plats för Onedrivemappen redan från början. Att flytta den har nästa alltid krånglat för mig.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd

@pv2b: Tack för tipset.

@Sh4d0wfi3nd: Jag skippade de mapparna med för långa filnamn. Verkar inte perfekt det här microsoft-användandet. Man liksom för över filer och en del kommer inte över fast andra gör det. Tur att något kommer till deras säkrare lagringsplats. Nu får jag väl leva med att en del kommer över annat inte. Fast skulle gärna veta.

Vad är maximalt antal tecken som mapparna (för det är alltid mappnamn som krånglat) får ha för att utan problem fungera med Windows 10?

Edit: Jag har prövat med 220 tecken lång mapp och det fungerade utan problem. Hur kunde då ett mycket kortare mappnamn inte fungera? Verkar vara någons slags förnekande av användning, kanske hacker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Polishwarrior:

@pv2b: Tack för tipset.

@Sh4d0wfi3nd: Jag skippade de mapparna med för långa filnamn. Verkar inte perfekt det här microsoft-användandet. Man liksom för över filer och en del kommer inte över fast andra gör det. Tur att något kommer till deras säkrare lagringsplats. Nu får jag väl leva med att en del kommer över annat inte. Fast skulle gärna veta.

Vad är maximalt antal tecken som mapparna (för det är alltid mappnamn som krånglat) får ha för att utan problem fungera med Windows 10?

Edit: Jag har prövat med 220 tecken lång mapp och det fungerade utan problem. Hur kunde då ett mycket kortare mappnamn inte fungera? Verkar vara någons slags förnekande av användning, kanske hacker?

En mapp/ fil får max ha 128 tecken och hela sökvägen får vata max 260 tecken.
Detta påverkar synkningen med mera. Du ka säklart skapa en mapp med långt namn i windows eller på molnet fram tills du fpr ett error.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Polishwarrior:

@pv2b: Tack för tipset.

@Sh4d0wfi3nd: Jag skippade de mapparna med för långa filnamn. Verkar inte perfekt det här microsoft-användandet. Man liksom för över filer och en del kommer inte över fast andra gör det. Tur att något kommer till deras säkrare lagringsplats. Nu får jag väl leva med att en del kommer över annat inte. Fast skulle gärna veta.

Vad är maximalt antal tecken som mapparna (för det är alltid mappnamn som krånglat) får ha för att utan problem fungera med Windows 10?

Edit: Jag har prövat med 220 tecken lång mapp och det fungerade utan problem. Hur kunde då ett mycket kortare mappnamn inte fungera? Verkar vara någons slags förnekande av användning, kanske hacker?

260 tecken totalt (256) härrör en gammal begränsning inom Windows-världen som syftar på att bibehålla bakåtkompatibiliteten med äldre program och filer från DOS-tiden (80-tal)

Varför?
-640K RAM är tillräckligt. (sagt av någon på 80-talet)

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.