Chassi för fronmonterad 360mm radiator?

Permalänk
Medlem

Chassi för fronmonterad 360mm radiator?

Som rubriken lyder söker jag ett chassi med plats för 360mm radiator i fronten. Givetvis med bra luftflöde och filter.

Har för närvarande ett Phanteks Enthoo Luxe. Vet inte om det räknas som mid- eller fulltower men det är en rätt bra storlek. Lite större gör inget, mindre blir nog inte så bra.

Funktion är viktigast men det får gärna vara smakfullt.

Har ni några bra tips?

Permalänk
Medlem

Jag kör med lian Li lancool II just nu och är super nöjd 👌

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Jag kör med lian Li lancool II just nu och är super nöjd 👌

Väldigt attraktivt pris men när jag kollar recensioner hindrar fronten luftflödet lite för mycket för min smak. Sen gillar jag inte heller att med en 360mm radiator hamnar nedersta fläkten under själva plåten till nätaggregatet.

Permalänk
Medlem

Phanteks P4/500a? Där har du rejält öppet för luftintag i fronten iaf

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Hedersmedlem

Lian Li PC-O11 Dynamic?

Det är dock en definitionsfråga om det räknas som "radiator i fronten" när radiatorn är tvärställd så att den ligger parallellt med moderkortet.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4805982

Edit: Jag kom på att det chassit dock inte är luftfilterat som standard så det kanske går bort för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Phanteks P4/500a? Där har du rejält öppet för luftintag i fronten iaf

Såndär mesh-front är ju perfekt men känns lite litet. Jag gillar inte heller att en del av luftintaget skulle gå till att blåsa på PSU;n. Den klarar sig liksom bra utan det.

Skrivet av pv2b:

Lian Li PC-O11 Dynamic?

Det är dock en definitionsfråga om det räknas som "radiator i fronten" när radiatorn är tvärställd så att den ligger parallellt med moderkortet.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4805982

Edit: Jag kom på att det chassit dock inte är luftfilterat som standard så det kanske går bort för dig.

Luftfilter är ett måste. Jag har ingen fru som städar åt mig.
Datorn står lite otillgängligt in mot ett hörn så det samlas gärna damm där, och jag tycker inte om att behöva städa ur burken stup i ett.

Jag tycker även det blir för mycket akvarium. Noctua-fläktarna på radiatorn är ju inte jättefina att titta på och min ghetto-mod med två 120mm-fläktar på grafikkortet är ju inte heller det vackraste som finns. Fönstersida går väl an men mer än så blir rätt tråkigt att titta på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Lian Li PC-O11 Dynamic?

Det är dock en definitionsfråga om det räknas som "radiator i fronten" när radiatorn är tvärställd så att den ligger parallellt med moderkortet.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4805982

Edit: Jag kom på att det chassit dock inte är luftfilterat som standard så det kanske går bort för dig.

Skrivet av DasIch:

Såndär mesh-front är ju perfekt men känns lite litet. Jag gillar inte heller att en del av luftintaget skulle gå till att blåsa på PSU;n. Den klarar sig liksom bra utan det.

Luftfilter är ett måste. Jag har ingen fru som städar åt mig.
Datorn står lite otillgängligt in mot ett hörn så det samlas gärna damm där, och jag tycker inte om att behöva städa ur burken stup i ett.

Jag tycker även det blir för mycket akvarium. Noctua-fläktarna på radiatorn är ju inte jättefina att titta på och min ghetto-mod med två 120mm-fläktar på grafikkortet är ju inte heller det vackraste som finns. Fönstersida går väl an men mer än så blir rätt tråkigt att titta på.

O11 Dynamic är visst filtrerat. Den har filter både i botten, tak och på sidoplåten. 4 stycken filter enligt Lian Lis hemsida:

O11 Dynamic och XL är ju kalas för radiatorer. De är sjukt poppis av en anledning. Men det var inget jag föreslog först då det faktiskt är en helt tilltäppt front, till skillnad från vad som efterfrågats i rubriken

Sitter själv och överväger ett O11 XL för att få gott om radiator-utrymme. XL är ju dock ganska mycket dyrare än vanliga O11 Dynamic

Skulle det vara att du inte gillar att se in genom alla glasrutor kan man ju enkelt skaffa sig lite billig fönsterfilm

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Avstängd

Har du en GPU vill du kanske ha bra kylning även till den, då passar Lian-Li bra. Ex. din AIO på sidan och luft till GPU från helsidesintaget underifrån. Ventilerar ut i taket.

De där HDD-vaggorna eller vad det är på bilden ovan kan du montera bort.

Permalänk
Medlem

O11 Air måste ju vara mitt i granskogen för detta:

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

O11 Dynamic är visst filtrerat. Den har filter både i botten, tak och på sidoplåten. 4 stycken filter enligt Lian Lis hemsida:
https://i1.wp.com/www.lian-li.com/wp-content/uploads/2018/04/O11D-s10-00.jpg
O11 Dynamic och XL är ju kalas för radiatorer. De är sjukt poppis av en anledning. Men det var inget jag föreslog först då det faktiskt är en helt tilltäppt front, till skillnad från vad som efterfrågats i rubriken

Sitter själv och överväger ett O11 XL för att få gott om radiator-utrymme. XL är ju dock ganska mycket dyrare än vanliga O11 Dynamic

Skulle det vara att du inte gillar att se in genom alla glasrutor kan man ju enkelt skaffa sig lite billig fönsterfilm

Skrivet av sweborn:

Har du en GPU vill du kanske ha bra kylning även till den, då passar Lian-Li bra. Ex. din AIO på sidan och luft till GPU från helsidesintaget underifrån. Ventilerar ut i taket.

De där HDD-vaggorna eller vad det är på bilden ovan kan du montera bort.

Så länge det blir bra luftflöde gör det såklart inget om radiatorn monteras vid sidan. På så vis verkar det vara bra chassin men priset för XL bär emot lite, och sen det där med akvarielooken... Börja mecka med fönsterfilm är inte så lockande. Dels för att jag är lite lat och dels för att det är som gjort för att ge mig OCD.

Jag ska dock ha chassit i åtanke medan jag letar vidare. Det är alltså inte helt uteslutet men jag hoppas kunna hitta nåt som känns mer rätt.

Skrivet av marcusOCZ:

Det såg perfekt ut men sen kollade jag recensioner och det finns i varje fall en dealbreaker. Utrymmet mellan fönster och grafikkort är för snålt tilltaget. Om mitt grafikkort ens passar är så är det på håret och det lämnar inte mycket spelrum för framtida kort.

Andra nackdelar verkar vara att filtren är väldigt täta och stryper luftflödet ordentligt. Vet inte om det är samma sak med O11 Dynamic/XL?

Shit... det är inte lätt att hitta chassin som faller mig i smaken.

Permalänk
Medlem

Nya Fractal Design Define 7 finns utan fönster. De stödjer 360mm i fronten. Hur det är med luftflödet där vet jag dock inte.
Sedan ett liknande chassi är NZXT H710 men då får du ett fönster.
Men annars röstar jag också på O11. Väldigt trevligt chassi med effektiv volym och massor av kylningsmöjligheter Dock mindre trevligt om man inte har fint inuti då det är som du säger, ett akvarium.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

Fractal Meshify S2. Bra luftflöde och plats för radiatorer och stilrent!

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Har du en GPU vill du kanske ha bra kylning även till den, då passar Lian-Li bra. Ex. din AIO på sidan och luft till GPU från helsidesintaget underifrån. Ventilerar ut i taket.

De där HDD-vaggorna eller vad det är på bilden ovan kan du montera bort.

Ja... jag letar ju nytt chassi därför att med mitt nuvarande har jag att välja mellan värmeproblem med grafikkortet eller värmeproblem med CPU (eller ja, CPU;n skulle nog klara sig men i varje fall ineffektiv kylning och lite högre temperatur än jag tycker om).

Jag har radiatorn toppmonterad. Drar den in luft har jag utmärkt temperatur för CPU men jag kan inte få bort värmen från grafikkortet. Skulle jag ha utblås i toppen har jag minst 10c varmare CPU... Lite tråkigt tycker jag.

Därför jag tänker chassi med frontmonterad (sidomonterad är väl same same) radiator så det skjutsas på bra med luft till grafikkortet, och sen bra utblås på det.

Nu finns det väl några saker jag gärna ser utöver det, som kan vara bra att nämna istället för att jag sågar alla vänliga tips:

Lite utrymme att växa i. Det behöver inte vara ett gigantiskt chassi. Jag har inga planer på att bygga dubbla system. Däremot kanske det i framtiden vill gå in lite tjockare radiator, eller push/pull eller vattenkyla grafikkort.

Ljudnivå är förstås också viktigt. En lite svårare aspekt med tanke på att bättre luftflöde tillåter lägre varvtal på fläktarna, men en perforerad schweizerost blir inte heller bra. Stort plus om det inte läcker ljud i onödan.

Utseende är viktigt. Lian-Li gör snygga chassin men akvarielooken passar bäst om man bygger systemet efter det. Jag har lite svårt att få allt att matcha om jag inte köper ett helt nytt system.

Utöver det måste chassit göra sig bra ståendes på golvet. Jag tar förvisso gladeligen emot tips på saker att ställa det på som får upp det en 20cm från golvet. Det borde även vara bra i fråga om damm.

Permalänk
Medlem

@DasIch Spelar budget någon roll?

Enthoo 719 påminner ju lite om det du redan har, kan ju ses som både positivt och negativt beroende på hur nöjd du är med det nuvarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Nya Fractal Design Define 7 finns utan fönster. De stödjer 360mm i fronten. Hur det är med luftflödet där vet jag dock inte.
Sedan ett liknande chassi är NZXT H710 men då får du ett fönster.
Men annars röstar jag också på O11. Väldigt trevligt chassi med effektiv volym och massor av kylningsmöjligheter Dock mindre trevligt om man inte har fint inuti då det är som du säger, ett akvarium.

Inte så bra luftflöde i varken Define 7 eller H710. Annars är det jäkligt snygga chassin, och ett tonat glasfönster skulle inte göra nåt. Sen känns det som det blir tight att bygga i båda, inte så mycket utrymme mellan grafikkort och raidator/fläktar, och de är ju också byggda så man får fint luftflöde till nätagget som inte behöver det...

Har du hands on erfarenhet av O11? I så fall undrar jag hur stadigt byggt det är. Kan man lyfta ett tungt lastat chassi i själva ramen utan att det känns rangligt och knarrigt? Det är något som stör med nuvarande chassi. Det flexar en hel del.

Skrivet av jnilssonn:

Fractal Meshify S2. Bra luftflöde och plats för radiatorer och stilrent!

Är inte Meshify väldigt litet?

Skrivet av serdyllon:

@DasIch Spelar budget någon roll?

Enthoo 719 påminner ju lite om det du redan har, kan ju ses som både positivt och negativt beroende på hur nöjd du är med det nuvarande.

Jag håller mig gärna under 2000Kr med utrymme för att köpa ett par extra fläktar. Inte hugget i sten utan beror på vad jag får för det och vilka alternativ jag hittar. Se det som ett riktmärke.

Enthoo 719 står rätt högt på listan över intressanta chassin. Jag är på det stora hela rätt nöjd med mitt Enthoo Luxe. Det jag har att klaga på är att PWM-huben är ren skit och ramen chassit är byggt på kunde varit stadigare. Lite väl mycket flex, som jag nämnde här ovan.

Permalänk

Meshify C är kompakt.

Meshify S2 är stort.

Själv ser jag ingen poäng med ett stort chassi. Meshify C är alldeles lagom, och då har jag ett fett grafikkort.

Filtret och tempsen är riktigt bra i båda. Bara dammsuga fronten då och då.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Inte så bra luftflöde i varken Define 7 eller H710. Annars är det jäkligt snygga chassin, och ett tonat glasfönster skulle inte göra nåt. Sen känns det som det blir tight att bygga i båda, inte så mycket utrymme mellan grafikkort och raidator/fläktar, och de är ju också byggda så man får fint luftflöde till nätagget som inte behöver det...

Har du hands on erfarenhet av O11? I så fall undrar jag hur stadigt byggt det är. Kan man lyfta ett tungt lastat chassi i själva ramen utan att det känns rangligt och knarrigt? Det är något som stör med nuvarande chassi. Det flexar en hel del.

Är inte Meshify väldigt litet?

Jag håller mig gärna under 2000Kr med utrymme för att köpa ett par extra fläktar. Inte hugget i sten utan beror på vad jag får för det och vilka alternativ jag hittar. Se det som ett riktmärke.

Enthoo 719 står rätt högt på listan över intressanta chassin. Jag är på det stora hela rätt nöjd med mitt Enthoo Luxe. Det jag har att klaga på är att PWM-huben är ren skit och ramen chassit är byggt på kunde varit stadigare. Lite väl mycket flex, som jag nämnde här ovan.

Meshify S2 är ett vanligt stort chassi med gott utrymme för vattenkylning och riktigt bra luftflöde. Har själv ett med två 40mm 360 radiatorer, en i toppen och en i fronten och har även plats över för en fläkt baktill!

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnilssonn:

Meshify S2 är ett vanligt stort chassi med gott utrymme för vattenkylning och riktigt bra luftflöde. Har själv ett med två 40mm 360 radiatorer, en i toppen och en i fronten och har även plats över för en fläkt baktill!

Ah, okej. Jag tänkte på Meshicy C. Sen vet jag inte om jag skulle betrakta S2 som just stort för det, men det verkar iaf stort nog för att kunna funka.

Någon som vet hur det presterar med just en frontmonterad radiator för CPU och luftkylt grafikkort? Kan man få BRA temperatur på GPU, eller finns det problem med att luftflödet fastnar vid grafikkortet?

Det här får mig annars att fundera en vända till på Define 7. Jag har jobbat lite i gamla (typ R2 eller nåt) Define, har det även till min server, och tycker det är trevliga chassin. Problemet är ju att fronten begränsar luftflödet en hel del.

Gamers Nexus fick nästan 10c lägre temperatur av att öppna fronten. Det är en kompromiss jag kan leva med, att öppna den om det börjar bli bastu inne i burken. Övrigt tid kan det ju vara skönt att ha den stängd så lär det inte höras ett pip från datorn vid lättare belastning. Men, så kommer vi till dammfiltret... att ta bort det gav ytterligare 6,5c lägre temperatur vid deras test. Det är rätt mycket tycker jag.

Finns det alternativa filter eller enkla moddar man kan ersätta det med? Isåfall skulle jag ju kunna få det så att jag har liknande Meshify-prestanda när jag behöver det, ett tystare chassi annars, plus att det är aningens större.

Permalänk
Medlem

Ska smäll i en 360 + 240 i en Meshify C snart, problemet är ju att man inte kan få i något större grafikkort men kör man vatten så behöver man ju knappt ett kort med custom PCB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Ska smäll i en 360 + 240 i en Meshify C snart, problemet är ju att man inte kan få i något större grafikkort men kör man vatten så behöver man ju knappt ett kort med custom PCB.

Jag hoppas du är artig och använder mycket vasselin.

---

Jag har en idé om något som jag tycker borde funka bra. För att kompensera för att lite trögare flöde genom fronten på Define 7 skulle jag kunna köra push-pull på radiatorn. Nu vill jag dock inte lägga 1000Kr extra på fläktar (kör Noctua A12x25), men jag har fläktar från en FD Kelvin S36 liggandes. Vet inte exakt modell på dem men de borde vara OK.

Olika fläktar i push-pull verkar funka bra om man ska tro det här:
https://www.reddit.com/r/watercooling/comments/av6fbr/tested_...

Alltså, en sån uppsättning borde orka dra mer luft genom fronten och få bra skjuts på luften inne i chassit. Kan man se få till ett bättre luftfilter borde det kunna bli fina fisken på riktigt.

Nu kan man förstås undrar varför inte Meshify istället? Jag tycker Define är lite snyggare och det är bättre ljuddämpat, och kanske går det då att kombinera med riktigt bra prestanda.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Det såg perfekt ut men sen kollade jag recensioner och det finns i varje fall en dealbreaker. Utrymmet mellan fönster och grafikkort är för snålt tilltaget. Om mitt grafikkort ens passar är så är det på håret och det lämnar inte mycket spelrum för framtida kort.

Andra nackdelar verkar vara att filtren är väldigt täta och stryper luftflödet ordentligt. Vet inte om det är samma sak med O11 Dynamic/XL?

Shit... det är inte lätt att hitta chassin som faller mig i smaken.

Air-versionen har inte fått bra reviews, hade skippat den när dynamic förefaller bättre, i synnerhet då du kollar på vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag hoppas du är artig och använder mycket vasselin.

Inga problem att få in radiatorerna däremot blir det lite kinkigt vad man kan få in för hårdvara, valde lite tunnare så det inte blir problem med ram och grafikkort även i framtiden.

Permalänk
Medlem

Meshify S2 beställt och levereras ikväll. Får se hur bygget går sen.