Lite hjälp med nätaggregatet m.m

Permalänk
Medlem

Lite hjälp med nätaggregatet m.m

Hej alla experter!
Fick en begagnad dator som jag bestämde mig för att plundra några delar från.
Först och främst nätaggregatet som är ett 750w och jag hade bara ett 550 innan.
Jag får det att fungera men om jag kopplar in något i S-ATA utgångarna (sex hål) på nätaggregatet så vägrar det starta. Det jag försöker koppla in är hårddiskar/dvd samt en lite brytare som sitter i chassit som jag faktiskt inte vet vad den är till för (någon som vet?).
Testat båda S-ATA en i sänder och med olika saker inkopplade, men inget hjälper.
Sedan finns det ju ODD/HDD-portat på aggregatet också med "fyra hål" i men jag har inga sådana kablar. Vad har man dom till? HDD låter ju som hårddisk, men inga kablar matchar ju som sagt.

Sedan har jag också ett problem med en hårddisk som jag kopplat in, den hittas av windows men formateras bara till 100MB trots att den skall vara på 320GB, varför blir det så? Nån som har nån aning?

Bilder på brytaren från insidan i chassit (på utsidan är det bara en liten svart på/av typ av knapp. Samt bild på nätaggregatets alla utgångar:
https://imgur.com/a/qK869Xw

Tack för hjälpen!!!

Permalänk
Medlem

Använder du ditt gamla kablage mellan det "nya" nätagget och resten av datorn, eller det kablage som tillhör rätt agg?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Låter som att du kanske kör med fel kablar i agget.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Utgångarna på ett modulärt nätagg är inte alls standardiserade och jag skulle gissa att de sladdarna du försöker använda inte passar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mista:

Först och främst nätaggregatet som är ett 750w och jag hade bara ett 550 innan.

Att nätaggregatet klarar mer ström behöver inte nödvändigtvis betyda att det är bättre, kvalitén är också väldigt viktig. 550W räcker för nästan vilken normal dator som helst, så beroende på vad det är för nätagg så är det inte säkert att det faktiskt är en uppgradering att byta.

Skrivet av Mista:

Jag får det att fungera men om jag kopplar in något i S-ATA utgångarna (sex hål) på nätaggregatet så vägrar det starta. Det jag försöker koppla in är hårddiskar/dvd samt en lite brytare som sitter i chassit som jag faktiskt inte vet vad den är till för (någon som vet?).

Använder du kablarna som hör till nätagget? Annars kan det hända att de är felkopplade för det nätagget, vilket gör att de kortsluter så att nätagget inte startar.

Vad brytaren är för något vet jag inte, vart går kablarna från den?

Skrivet av Mista:

Sedan finns det ju ODD/HDD-portat på aggregatet också med "fyra hål" i men jag har inga sådana kablar. Vad har man dom till? HDD låter ju som hårddisk, men inga kablar matchar ju som sagt.

ODD antar jag står för Optical Disc Drive, d.v.s. CD/DVD-läsare. Det lär vara utgångar för Molex-kontakter, de var väldigt vanliga förr men används inte så mycket längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mista:

Hej alla experter!
Fick en begagnad dator som jag bestämde mig för att plundra några delar från.
Först och främst nätaggregatet som är ett 750w och jag hade bara ett 550 innan.
Jag får det att fungera men om jag kopplar in något i S-ATA utgångarna (sex hål) på nätaggregatet så vägrar det starta. Det jag försöker koppla in är hårddiskar/dvd samt en lite brytare som sitter i chassit som jag faktiskt inte vet vad den är till för (någon som vet?).
Testat båda S-ATA en i sänder och med olika saker inkopplade, men inget hjälper.
Sedan finns det ju ODD/HDD-portat på aggregatet också med "fyra hål" i men jag har inga sådana kablar. Vad har man dom till? HDD låter ju som hårddisk, men inga kablar matchar ju som sagt.

Sedan har jag också ett problem med en hårddisk som jag kopplat in, den hittas av windows men formateras bara till 100MB trots att den skall vara på 320GB, varför blir det så? Nån som har nån aning?

Bilder på brytaren från insidan i chassit (på utsidan är det bara en liten svart på/av typ av knapp. Samt bild på nätaggregatets alla utgångar:
https://imgur.com/a/qK869Xw

Tack för hjälpen!!!

Du måste använda kablarna som hör till aggregatet, dvs de som sitter/satt i den begagnade datorn.
Saknas det i den datorn så måste du tillverka egna om du ska använda o då får du mäta i uttagen vilka spänningar de är på de olika stiften så det blir rätt kopplat. Kan vara knepigt dock.

Odd torde stå för optisk disk drive och Hdd för hard disk drive.

Permalänk
Medlem

Jag använder de kablar som satt i den datorn som aggregatet kom ifrån. Så dom borde ju fungera och dom som jag har testat från mitt andra aggregat ser identiska ut.
Men det kan ju vara nån skillnad jag inte ser.
Mitt gamla aggregat är ett 550w fractal design integra och det nya (som antagligen är äldre) är ett Zalman ZM750-HP.
Bifogar bild på sladdarna "från brytaren" och på aggregaten. Ni kanske kan tipsa om vilket som är bäst då.

Tack för infon så långt!

https://imgur.com/a/08pPIli

Permalänk
Medlem

Om jag fattar det rätt så finns det alltså inga standardiserade kablar som funkar då? Tänkte om det går att köpa nya etc.

Permalänk
Medlem

Nej finns ingen som helst standard hur modulära kontakter ska vara kopplade.
Det enda som är mer heller mindre "standard" är att samma kontakt/er används, men som sagt dom kan vara kopplade hur som helst.

Tex så kan du få 12v på en jord kabel=kortis heller 12v på en 5v kabel=troligt att en del 5v chip/saker går sönder.
Och saker kan gå sönder även fast nätagget slår av, dvs det skickar ju ut ström i x antal millisekunder som mycket väl kan räcka för att skada/döda nåt.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Bump! Nån som vet vad min konstiga kontakt kan vara flr något?
Samt varför min hårddisk inte fungersr korrekt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mista:

Bump! Nån som vet vad min konstiga kontakt kan vara flr något?

Det ser ut som en enkel fläktkontroller. Du kan koppla in fläktar på de två små kontakterna medan den stora Molex-kontakten ansluts till nätagget för att ge ström till dem. Brytaren växlar troligtvis bara plats på antingen 12V och 5V eller möjligtvis jord och 5V (så att fläktarna får 12 - 5 = 7V). Man kan med andra ord växla hastigheten på fläktarna mellan två lägen med brytaren: 12V eller 5V/7V.

Skrivet av Mista:

Samt varför min hårddisk inte fungersr korrekt?

Nope, ingen aning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det ser ut som en enkel fläktkontroller. Du kan koppla in fläktar på de två små kontakterna medan den stora Molex-kontakten ansluts till nätagget för att ge ström till dem. Brytaren växlar troligtvis bara plats på antingen 12V och 5V eller möjligtvis jord och 5V (så att fläktarna får 12 - 5 = 7V). Man kan med andra ord växla hastigheten på fläktarna mellan två lägen med brytaren: 12V eller 5V/7V.
Nope, ingen aning.

Tack!

Någon annan som vet vad hårddiskproblemet kan bero på?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mista:

Tack!

Någon annan som vet vad hårddiskproblemet kan bero på?

Partitionera om hddn i stället för att bara försöka formatera den.
Radera alla befintliga partitioner och skapa en ny över hela ytan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Partitionera om hddn i stället för att bara försöka formatera den.
Radera alla befintliga partitioner och skapa en ny över hela ytan.

Ursäkta dumma frågan, det går säkert att hitta info om hur man gör det men vet du kanske på rak arm?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mista:

Ursäkta dumma frågan, det går säkert att hitta info om hur man gör det men vet du kanske på rak arm?

Det kan gå i diskhanteraren i win men Gparted är bästa verktyget för att partitionera något vad än det är.för Gparted fungerar fristående utan något övrigt operativsystem.
https://gparted.org/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kan gå i diskhanteraren i win men Gparted är bästa verktyget för att partitionera något vad än det är.för Gparted fungerar fristående utan något övrigt operativsystem.
https://gparted.org/

Tack! Lyckats lösa det.