Permalänk
Medlem

Köpråd gamingskärm för ca 3k

Hej!
Har precis beställt en ny dator och har tänkt att därmed köpa en skärm. Funderar på en 144hz men är inte säker på om jag ska köra på 1080p eller 1440p? Datorn är en amd ryzen 5 3600 med Red devil 5700 XT grafikkort. Kommer lira lite wow, FPS som modern warfare och förmodligen diverse strategispel som Total war: three kingdoms!

Jag har tittat på tre förslag: - vad hade ni valt?
AOC 24G2U (eller samma skärm fast i 27tum)
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5192456
AOC 27G2U
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5192457
Samsung C27JG50
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4914075

Mvh
Skuss

Permalänk
Medlem

@Skuss: Har själv Samsung skärmen och är nöjd med hur den presterar, något man skall tänka på är att den inte har G-sync eller freesync, den kan även vara lite bökig att ställa in.

Jag tror inte heller du kommer ångra dig av att välja 27" och 1440 över 24" och 1080.

Permalänk
Medlem

Instämmer med föregående.Kanske hade jag sparat ihop ca 700kr extra för en AOC CQ27G2U/BK för freesync. Ditt grafikkort är så pass bra så jag tycker du ska kolla på 1440p.

Samtidigt ser Samsungen riktigt fin ut trots den saknar adaptivsynk, det går ju alltid att uppgradera i framtiden. Själv har jag ingen sådan men kommer skaffa med nästa skärm. Å andra sidan så har jag ju redan en skärm.

Om du prioriterar wow över fpsspel hade jag till och med kollat på 4k skärmar, ditt grafikkort är kraftfullt och 4k är helt underbart för wow, moba och strategispel. Dessutom är 4k i de flesta fall oslagbart om man även använder skärmen till arbete eller studier. Det finns en 28" Samsung för ca 3000kr med 4k och dessutom freesync. 4K kan bli tungt för Call of duty och andra fps men i nya CoD fungerar nedskalningen helt okej. Nu frågade du dock inte om 4K men jag tycker det är värt att kolla på med din budget, det finns fynd.

TLDR; Samsungen av dina alternativ, inte 1080p, större än 24".

Permalänk
Medlem

Tack för era tips, uppskattar verkligen att ni tar er tid att skriva. Jag själv har sån otrolig dålig koll, försöker läsa in mig på detta skärmar men det är en djungel! Ska kolla in 4k skärmar och den AOC CQ27G2U/BK.. Bra att veta att samsungen kan vara lite bökig att ställa in, jag får googla lite mera på den Det hade varit nice med både en 4k skärm och en 144hz 1440p skärm, men då har jag en sambo som kommer vara argare än någonsin

Permalänk
Bildexpert 📺

@Skuss: Som tumregel kan du tänka så här:

Val av upplösning:
(1) Full HD/1080p – enklare att driva i höga frekvenser om prioriteten är spel som trivs bäst med så många FPS som det går
(2) QHD/1440p – lägre FPS men högre kvalitet på panelerna (se nedan) och mer möjligheter för spela som baseras på grafikkvalitet
(3) 4K – Högre bildkvalitet i moderna spel. Svårt att driva spel i 4K i tillräckligt hög FPS så adaptiv synk fördel. Du kan kan skala 1080p med fördelar över native 1080p och 1440p med likvärdigt resultat som 1440p native

Och för skärmarna som har dessa egenskaper:
(A) Full HD/144 Hz – basgaming, ofta gammal panelteknik som är uppskrämd till högre frekvenser.
(B) Full HD/240 Hz – modernare paneler. Bättre bildkvalitet, bättre färgkvalitet mindre eftersläp än (A)
(C) QHD – modernare paneler. Bättre bildkvalitet, bättre färgkvalitet och överlag mindre eftersläp än (A) men inte lika kontrollerade som (B)
(D) 4K – modernare paneler med bättre bildkvalitet och bättre färgkvalitet. Men dyrt och få produkter om du ska har mer än 60 Hz

Så paneltypen:
TN – minst eftersläp (på spelskärmar) men sämre egenskaper i övrigt runt färg- och bildkvalitet, särskilt betrakningsvinklar
VA – Hög kontrast men vanligt med tydligaste eftersläpen och synligare pixelstrukturer
IP – Mitt emellan TN och VA i fråga om eftersläp, överlag bätte färg- och bildegenskaper i övrigt. Kan visa glow-effekter

Sedan varierar det förstås mellan produkter. En enkel 1A-skärm med IPS kan mycket väl vara sämre än en 2C-skärm med VA-panel i fråga om exempelvis färger.

Permalänk
Skrivet av Skuss:

Hej!
Har precis beställt en ny dator och har tänkt att därmed köpa en skärm. Funderar på en 144hz men är inte säker på om jag ska köra på 1080p eller 1440p? Datorn är en amd ryzen 5 3600 med Red devil 5700 XT grafikkort. Kommer lira lite wow, FPS som modern warfare och förmodligen diverse strategispel som Total war: three kingdoms!

Jag har tittat på tre förslag: - vad hade ni valt?
AOC 24G2U (eller samma skärm fast i 27tum)
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5192456
AOC 27G2U
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5192457
Samsung C27JG50
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4914075

Mvh
Skuss

Skulle undvika att köra 27" och 1080p, speciellt om du sitter nära, kan bli lite grötigare bild p.ga pixel tätheten, skulle säga om du verkligen vill gå på 1080p kör en 24", eller sträck dig till 1440p 27".

Skulle välja samsung skärmen av dom du skickade, dock kika på reviews/online om folk har problem med mycket bleeding/glow med skärmen innan du köper den.

Permalänk
Medlem

Hade en 24" 1080p skärm tidigare. Sen köpte jag en 27" 1440p, slutade med att jag sålde min 24" för det blev för grötigt. Kör själv 5700 xt och upplever inga problem med FPS i dagens titlar

Så jag skulle säga, kör på 27" 1440p, du kommer INTE ångra dig!

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem

Jag backar från 4K förslaget, skärmen jag hittade för 3200:- orkar bara med 60hz. Tack vare Laxpuddingsinlägg fick jag gå in och dubbelkolla. Angående "krånglig att ställa in" det kan vara segt men personligen är jag sällan inne och petar i skärm-menyerna efter första veckans ägande. Med stram budget är det sådan lyxvara man kanske får stryka från önskelistan. Man kan inte få allt till ett lågt pris.

Nu har du massor av kött på benen, lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuss:

Tack för era tips, uppskattar verkligen att ni tar er tid att skriva. Jag själv har sån otrolig dålig koll, försöker läsa in mig på detta skärmar men det är en djungel! Ska kolla in 4k skärmar och den AOC CQ27G2U/BK.. Bra att veta att samsungen kan vara lite bökig att ställa in, jag får googla lite mera på den Det hade varit nice med både en 4k skärm och en 144hz 1440p skärm, men då har jag en sambo som kommer vara argare än någonsin

Bökig var kanske inte helt rätt ordval, snarare att den inte var helt logisk när det kom till inställningarna, när man väl lärt sig hur så är det inga problem.

Det ologiska var att om du ställer den i en förvald profil (picture mode) och sedan justerar saker som brightness, contrast mm så påverkar det inte den valda profilen utan alltid profilen "custom", när du sedan stängt av skärmen så återgår den till den valda profilen och därmed har allt ändrats igen. För att då få tillbaka de ändringar du gjort måste man slå över den till custom och detta tog som sagt ett tag att komma underfund med.

Har inte heller märkt några eftersläpningar i skärmen och då spelar jag CoD MW, eftersom det är ett ganska snabbt spel vill jag tro att man märkt det ganska snabbt där.

En sak som kanske @Laxpudding kan svara på är varför det blir drastisk skillnad i bildens brightness (kanske även andra saker) beroende på om man kör HDMI eller dp.
Jag provade byta över till dp och helt plötsligt blev skärmen mycket mörkare trotts inställningarna var samma, som tur är har ju skärmen HDMI 2 så man kan köra 144Hz över den.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Har definitivt mer kött på benen nu när jag ska kolla lite mer reviews på de skärmar som är intressanta!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av MacAllan:

En sak som kanske @Laxpudding kan svara på är varför det blir drastisk skillnad i bildens brightness (kanske även andra saker) beroende på om man kör HDMI eller dp.
Jag provade byta över till dp och helt plötsligt blev skärmen mycket mörkare trotts inställningarna var samma, som tur är har ju skärmen HDMI 2 så man kan köra 144Hz över den.

Det vanliga är att när du kör HDMI så bestämmer sig Nvidia-drivrutinen (och även AMD men varierar) att köra HDMI med videonivåer 16-235 (kalla ofta begränsade), när det ska vara datornivåer 0-255 (kallas ofta "Full"). Då får du lägre ljusstyrka och högre nivå av svart vilket ger en blekare och mattare bild.

Har gått igenom det i flera artiklar, bland annat denna: https://www.sweclockers.com/artikel/27861-teknikstund-battre-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det vanliga är att när du kör HDMI så bestämmer sig Nvidia-drivrutinen (och även AMD men varierar) att köra HDMI med videonivåer 16-235 (kalla ofta begränsade), när det ska vara datornivåer 0-255 (kallas ofta "Full"). Då får du lägre ljusstyrka och högre nivå av svart vilket ger en blekare och mattare bild.

Har gått igenom det i flera artiklar, bland annat denna: https://www.sweclockers.com/artikel/27861-teknikstund-battre-...

Vet inte om jag missförstår dig, men menar du att bilden blir mörkare med HDMI?
För i mitt fall är det i så fall tvärt om, med dp blev bilden som den nedre högra som visas i länken.

Mina nvidia inställningar står som "Använd standardfärginställningar" och ändrar jag till nvidia färginställningar kan inte jag se någon skillnad, kanske lite mörkare om man väljer "Begränsad".
Detta är med HDMI, men går jag över till dp så bilden mörk som f**n.

Permalänk
Bildexpert 📺

@MacAllan: Beorende på hur nivåerna är matchade blir det antingen för mörkt eller för ljust som bilden i artikeln visar. Att du får en väldigt mörkt bild på DP men inte på HDMI brukar förklaras med att du har olika inställningar i skärmen beroende på vilken ingång du väljer.

Kan vara värt att kolla in den här artikeln om hur man ankrar svart och vitt i bilden: https://www.sweclockers.com/artikel/26241-bildguiden-svart-oc...