Vad är egentligen en safe OC för Ryzen 3000?

Permalänk
Medlem

Vad är egentligen en safe OC för Ryzen 3000?

Jag har försökt förstå mig på exakt vad som faktiskt är en safe OC för Ryzen gen 2, men det har inte varit det lättaste att förstå. Jag är så här långt med på att det inte alls är säkert att en OC är okej vara för att cpu'n inte blir för varm och verkar stabil. Vidare är jag med på att det verkar vara relativt individuellt hur hög Voltage man faktiskt kan använda utan att degradera sin CPU. Som jag förstår det så kan man få en någorulnda bra uppfattning om hur hög Voltage man vågar använda genom att ta reda på sin FIT Voltage vilket om jag förstått det rätt görs genom att man slår på PBO, maxar PPT, TDC samt EDC och sen kör ett worst case scenario stresstest, jag har då använt mig av Prime95 "small FFTs". Min FIT Voltage landar då på 1.325V.

Borde jag nu då våga använda mig av säg 1.3V utan att behöva vara orolig för degradering eller finns det ytterligare faktorer som spelar in? Kan jag till exempel lita på att mitt moderkort rapporterar någorlunda korrekt?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Jag har försökt förstå mig på exakt vad som faktiskt är en safe OC för Ryzen gen 2, men det har inte varit det lättaste att förstå. Jag är så här långt med på att det inte alls är säkert att en OC är okej vara för att cpu'n inte blir för varm och verkar stabil. Vidare är jag med på att det verkar vara relativt individuellt hur hög Voltage man faktiskt kan använda utan att degradera sin CPU. Som jag förstår det så kan man få en någorulnda bra uppfattning om hur hög Voltage man vågar använda genom att ta reda på sin FIT Voltage vilket om jag förstått det rätt görs genom att man slår på PBO, maxar PPT, TDC samt EDC och sen kör ett worst case scenario stresstest, jag har då använt mig av Prime95 "small FFTs". Min FIT Voltage landar då på 1.325V.

https://i.imgur.com/cJCF1xL.jpg

Borde jag nu då våga använda mig av säg 1.3V utan att behöva vara orolig för degradering eller finns det ytterligare faktorer som spelar in? Kan jag till exempel lita på att mitt moderkort rapporterar någorlunda korrekt?

Du kan lugnt ligga runt 1.35V skulle jag säga utan att din CPU dör innen du byter ut den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Du kan lugnt ligga runt 1.35V skulle jag säga utan att din CPU dör innen du byter ut den

Av den här tråden att döma så verkar det inte stämma, i synnerghet inte eftersom min FIT Voltage är 1.325V.

https://www.reddit.com/r/overclocking/comments/ejd5c9/1325v_i...

Missade att skicka med länk
Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Av den här tråden att döma så verkar det inte stämma, i synnerghet inte eftersom min FIT Voltage är 1.325V.

Och du belastar din CPU med 1.325V konstant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Och du belastar din CPU med 1.325V konstant?

Missade att skicka med länken till Reddit, bifogade den i tidigare inlägg.

Jag har inte våg att köra min cpu i så hög voltage, jag har växlat mellan en OC på 4,25Ghz all core @1.25V, en på 4,3Ghz all core @1.3V samt PBO. Men jag hade ju gärna kört med min OC på 4,3Ghz om jag kunde vara säker på att min Voltage inte är för hög.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Missade att skicka med länken till Reddit, bifogade den i tidigare inlägg.

Jag har inte våg att köra min cpu i så hög voltage, jag har växlat mellan en OC på 4,25Ghz all core @1.25V, en på 4,3Ghz all core @1.3V samt PBO. Men jag hade ju gärna kört med min OC på 4,3Ghz om jag kunde vara säker på att min Voltage inte är för hög.

Dagens moderkort (dem flesta skulle jag säga då jag ägt en hel del) skickar ju upp volten default i över 1.4Vn under belastning om sätter allt på auto.
Jag har inte hört om någon massdöd av CPUer pga detta.
Och så har det ju varit rätt många år nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Dagens moderkort (dem flesta skulle jag säga då jag ägt en hel del) skickar ju upp volten default i över 1.4Vn under belastning om sätter allt på auto.
Jag har inte hört om någon massdöd av CPUer pga detta.
Och så har det ju varit rätt många år nu.

Ja, kör man auto på voltage med Ryzen 3000 som i fallet med PBO kommer det att gån upp över 1.4V till och från. De som har haft problem med degraderade cpu'er har ju dock kört OC med en statisk voltage, i vissa fall med under 1.3V och deras cpu'er har ändå degraderats märkbart på bara några veckor eller månader. Tänker då bland annat på den här artikelln från Gamers Nexus: https://www.gamersnexus.net/guides/3251-raven-ridge-soc-volta... som visar hur moderkorten rapporterar fel voltage. Det vill säga, man ställer in 1.3V manuellt, men trots det så drar cpu'n 1.4V.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Varför bry sig för mindre än 1.2% förbättring? Som att köra i 92 km/h på en 90-väg för att då kommer man ju fram så mycket snabbare. Är du orolig så kör då på det lägre värdet. Har du verkliga behov av något som är snabbare? Köp då en snabbare CPU.

Permalänk
Medlem

@JohanFlodqvist: Där pratar dem om SOC voltage.
Enligt din bild så var du orolig över VCore.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Varför bry sig för mindre än 1.2% förbättring? Som att köra i 92 km/h på en 90-väg för att då kommer man ju fram så mycket snabbare. Är du orolig så kör då på det lägre värdet. Har du verkliga behov av något som är snabbare? Köp då en snabbare CPU.

La ner en liten stund på att jag tänkte motbevisa dig, men till min stora förvåning så spelade min OC en mindre roll än vad jag trodde. Eftersom jag mest spelar csgo så gjorde jag benchmarks där och inser att för att de skulle bli tillförlitliga skulle jag behöva låta datorn vila en stund mellan varje benchmark. Men här är mina resultat iaf:

High settings csgo,

Endast PBO: 376FPS
All core 4,25Ghz: 377FPS
ccx 1 4,35Ghz, ccx 2 4,325Ghz: 382FPS

High settings + OC GPU,

Endast PBO: 372Fps
All core 4,25Ghz: 382 FPS
ccx 1 4,35Ghz, ccx 2 4,325Ghz: 389FPS

Medium settings csgo + OC GPU,

Endast PBO: 458Fps
All core 4,25Ghz: 457FPS
ccx 1 4,35Ghz, ccx 2 4,325Ghz: 463FPS

Skillnaden var alltså marginell för OC av cpu samt gpu. Vet inte hur tillförlitligt benchmarket är, upplever att det spelar roll med OC ac gpu när jag spelar, men börjar undra om det bara är inbillning, i synnerhet på mediuminställningar som jag normalt sätt spelar på.

Men vafan, det är ju klockandet, pillandet, jämförandet som är kul snarare än att det är så jävla nödvändigt För inte fan behöver jag spendera 15h på en vecka att lära mig mer om nya 10th gen som jag inte ska köpa heller, behövde inte en ny m.2 ssd förra veckan, har inte "behövt" byta ut nåt i min dator varje månad, behöver inte hjälpa ( ibland jävligt otacksama) människor med deras byggen, behöver inte pilla med timings på mina minnen, behöver inte uppgradera min frus dator fast att hon inte bryr sig ett skit, men man älskar ju skiten <3

Skrivet av Superthug:

@mongomanish: Där pratar dem om SOC voltage.
Enligt din bild så var du orolig över VCore.

Råkade länka fel tråd och kan nu inte hitta den där det diskuteras hur man tar reda på sitt FIT Voltage, men det är alltså "SVI2 TFN" som avläser vad som är ens FIT Voltage, min fråga är ju huruvida den siffra faktisk är tillförlitlig.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

@JohanFlodqvist:

Kör du med PBO etc igång så kan du köra med en negativ offset och på så sätt testa ditt system i prime95 eller intelburntest och få fram din FIT voltage. Dvs under liten belastning så boostar din processor upp högt men om du belastar den i ett testprogram så kommer din fitvoltage gå ner om du inte sätter en manuell clock.

Sedan finns de ju inga spel/program som använder sig av kraften som prime95 gör med small torture test, så kör bara den nån min för att se vad din fit voltage är och sedan utgå ifrån den.

Jag kör min 3800x manuell oc, 4.4ghz med vcore 1.25, 5300+ i CR20.
Går svalare och bättre än PBO men jag vet inte om de är värt besv

Men ska pilla lite mer med PBO och se om man kan få upp poängen i närheten av manuell OC.