Hur många pci-e lanes finns lediga efter grafik och en m.2 ssd? 0?! Hur då koppla in avancerat pci-e ljudkort?!

Permalänk

Hur många pci-e lanes finns lediga efter grafik och en m.2 ssd? 0?! Hur då koppla in avancerat pci-e ljudkort?!

Jo, just det :/ Det verkar ju som att det inte finns några pci-e lanes över då?! Börjar systemet i så fall stjäla pci-e spontant lite random från grafikkortet eller m.2 ssd disken?

Grafiken verkar ta 16 pci-e lanes, och m.2 disken 4. Över blir ju nada? (Edit: whoops, räknade fel här, det bler ju 20, men det verkar ju som att övriga prylar i systemet ändå nabbar de resterande 4 innan ev. nytt pci-e x1 ljudkort får en chans?)

Behöver få det förklarat för mig.

(I framtiden vill jag ju kunna koppla in ett, inte så på modet, internt pci-e ljudkort. Detta för att få MYCKET MER än några futtiga 2 in och 2 ljud ut-gångar:) Vill ha en 16-32 ljudkanaler, som går att koppla till en analog mixer, för lite fin analog ljudsummering )

Tack!

Permalänk
Rekordmedlem

Skriv vilken cpu och moderkort handlar det om så kanske du får ett korrekt svar.
Förresten vad i herrans namn ska du med 32 pci e kanaler till en mixer ?
Threadripper har 88.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Mesmerized: PCI-e lanes finns tillgängliga i både CPUn och i Chipsettet.

Vanligtvis så använder PCI-e 16x uttag samt även en par m.2 de som finns i CPUn.
Övriga är kopplade mot chipsettet.

Tittar man på en 3xxx serie Ryzen CPU så har du 24 lanes från CPUn.
16 går till PCI-e slottarna, använder man bara en av dem så får den alla 16, använder man två i SLI/crossfire så får de 8 var.
4 går till ett m.2 uttag
4 går till chipsettet

Sedan beroende på Chipsettet (t.ex. b550 har 6 lanes och x570 har 16 lanes) så får man ju ett antal till att leka med till olika mindre krävande saker så som ljudkort.

En annan sak du kan tänka på, ett grafikkort kräver långt ifrån bandbredden som finns tillgänglig, inte ens ett RTX 2080 ti begränsas nämnvärt om du går ner till 8x PCI-e 3.0, och svagare kort kan gå mycket lägre utan att det märks.

https://www.techpowerup.com/review/nvidia-geforce-rtx-2080-ti...
https://www.techpowerup.com/review/pci-express-4-0-performanc...

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Skriv ilken cpu och moderkort handlar det om så kanske du får ett korrekt svar.

Ah, my bad.
Ryzen 7 7300x
Och moderkortet jag funderar över är ASUS Prime B450M-A.
Inte skrivet i sten än att jag tar det moderkortet.

Hittade detta på denna hemsida: https://cotscomputers.com/blog/pcie-lanes/

"Quoted amounts of PCIe bandwidth required by individual components:

8-16 Lanes – x16 PCIe Video Cards (Each)
8-16 Lanes – Other Specialized PCIe Cards
4 Lanes – M.2 Drive
4 Lanes – Thunderbolt (uses 4 lanes PCIe 3.0)
4 Lanes – Hardware Based RAID Controllers
2 Lanes (Each) – SSD Drives
2 Lanes – USB 3.1 (Gen. 2)
1 Lane – USB 3.0 (USB 3.1 Gen. 1)
1 Lane – Sound
1 Lane – Network Controllers"

Verkar ju inte som att många lanes blir över till ett dedikerat ljudkort =/?

Obs, råkade räkna fel först, det blir ju 20 lanes totalt, och Ryzen 7 3700x verkar ha 24... men med tanke på listan ovan?

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Skriv vilken cpu och moderkort handlar det om så kanske du får ett korrekt svar.
Förresten vad i herrans namn ska du med 32 pci e kanaler till en mixer ?
Threadripper har 88.

Hehehe, ja, det kan man fråga sig Jag menade inom parentesen där LJUD kanaler

Inte pci-e, som ovan.

Permalänk
Skrivet av loefet:

@Mesmerized: PCI-e lanes finns tillgängliga i både CPUn och i Chipsettet.

Vanligtvis så använder PCI-e 16x uttag samt även en par m.2 de som finns i CPUn.
Övriga är kopplade mot chipsettet.

Tittar man på en 3xxx serie Ryzen CPU så har du 24 lanes från CPUn.
16 går till PCI-e slottarna, använder man bara en av dem så får den alla 16, använder man två i SLI/crossfire så får de 8 var.
4 går till ett m.2 uttag
4 går till chipsettet

Sedan beroende på Chipsettet (t.ex. b550 har 6 lanes och x570 har 16 lanes) så får man ju ett antal till att leka med till olika mindre krävande saker så som ljudkort.

En annan sak du kan tänka på, ett grafikkort kräver långt ifrån bandbredden som finns tillgänglig, inte ens ett RTX 2080 ti begränsas nämnvärt om du går ner till 8x PCI-e 3.0, och svagare kort kan gå mycket lägre utan att det märks.

https://www.techpowerup.com/review/nvidia-geforce-rtx-2080-ti...
https://www.techpowerup.com/review/pci-express-4-0-performanc...

Ok, jag försöker förstå det här nu

Vad exakt betyder att 4 lanes går till chipsettet? Betyder det, att om jag t.ex kopplar in en sata iii ssd att den konsumerar 2 av dessa lediga 4 lanes? Vad händer i så fall om jag pular in 2 till? Totalt 3 sata iii ssd? Detta går alltså inte?

Hur kan ett b550 eller ett x570 ha 6 respektive 16 lanes till chipsettet, om det ändå bara finns 4 över från cpu?

Om jag pular in 1 st grafikkort i pcie x16 sloten, och 1 st ljudkort i pcie x1 sloten, blir då direkt grafikkortet "lidande" och nedgraderat till x8, eller tas det från di där 4 lediga jag pratade om ovan?

Det låter lovande i alla fall att om grafikkortet börjar "ta stryk" pga för få pcie lanes, att det bara går ner 2-3% på det kraftiga korten:)

Saxat från en av dina länkar:
"We are happy to report that the RTX 2080 Ti is finally able to overwhelm PCIe gen 3.0 x8, posting a small but tangible 2%–3% performance gain when going from gen 3.0 x8 to gen 3.0 x16, across resolutions."

Permalänk
Medlem

@Mesmerized: De 4 som går till Chipsettet är dedikerade till kommunikation mellan CPU och chipset inget annat.
Chipsettet i sig fungerar sedan som en Switch som ger 6,8,16,etc. (beroende på modell) nya lanes som är de du skall räkna på för inte tala om allt annat som är kopplat mot det.

16x slotten är kopplad mot CPUn och de övriga är kopplade mot chipsettet, så du tappar inga lanes om du sätter något i dem.
Hade du haft ett kort med 2 eller flera 16x slottar så hade man fått dela på CPUns lanes om man hade haft kort i mer än ett av dem, men detta är inte relevant i ditt fall då du inte har det.

Så på moderkortet i ditt fall så har du alltid 16x till ditt grafikkort, 4x till m.2 platsen båda ifrån CPUn.
Sedan finns det då 6x lanes kvar att fördela från chipsettet, och de fördelas beroende på vad du har inkopplat i övriga portar/slottar som kräver en PCI-e lane (titta på din lista).

Precis, det är bara det snabbaste kortet idag som påverkas lite om man går ner en nivå, men skulle gissa att nästa generation Nvidiakort kommer att vara PCI-e 4.0 kompatibla med dubbel bandbredd, och i så fall så finns det ju mycket kvar att ta av igen.

Permalänk
Medlem

@Mesmerized: Med B450 ser det ut så här:

Du kan se det som att bandbredden till styrkretsen ligger på 4 GB/s, att den består av 4 PCIe 3.0-linor har ingen betydelse i övrigt utan det är bara en buss som styrkretsen kan kommunicera med processorn över. Skulle enheterna som är anslutna till styrkretsen överstiga den bandbredden så kommer styrkretsen helt enkelt sänka hastigheten till dem.

B450 har dock så klent med anslutningar att det är väldigt svårt att slå i bandbreddsgränsen. Kollar man istället på t.ex. Intel Z390 så är bandbredden samma till styrkretsen, men Z390 har 24 st. PCIe 3.0-linor medan processorn bara har 16 st. PCIe 3.0. Där kan man ganska enkelt slå i gränsen genom att t.ex. koppla in två M.2 PCIe SSDer, då dessa kan komma upp i hastigheter på 3-3.5 GB/s var. Man kan då använda varje SSD med full hastighet var för sig, men försöker man använda båda samtidigt så får man bara ut ~2 GB/s var.

Permalänk
Skrivet av perost:

@Mesmerized: Med B450 ser det ut så här:
https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/63225?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNjMyMjUiLCJmaWx0ZXJzIjpbIndtIiwidD1vcmlnaW5hbCJdLCJwYXJhbXMiOltdLCJrZXkiOiIxNDg3OThjN2UwMjkwYTQ3OTFmMjExMWIzMWFhNTJiOSJ9
Du kan se det som att bandbredden till styrkretsen ligger på 4 GB/s, att den består av 4 PCIe 3.0-linor har ingen betydelse i övrigt utan det är bara en buss som styrkretsen kan kommunicera med processorn över. Skulle enheterna som är anslutna till styrkretsen överstiga den bandbredden så kommer styrkretsen helt enkelt sänka hastigheten till dem.

B450 har dock så klent med anslutningar att det är väldigt svårt att slå i bandbreddsgränsen. Kollar man istället på t.ex. Intel Z390 så är bandbredden samma till styrkretsen, men Z390 har 24 st. PCIe 3.0-linor medan processorn bara har 16 st. PCIe 3.0. Där kan man ganska enkelt slå i gränsen genom att t.ex. koppla in två M.2 PCIe SSDer, då dessa kan komma upp i hastigheter på 3-3.5 GB/s var. Man kan då använda varje SSD med full hastighet var för sig, men försöker man använda båda samtidigt så får man bara ut ~2 GB/s var.

Aha! Jag tror jag fattar nu Bilden gav verkligen en bättre förklaring än text någonsin kan ge.

Enligt bilden så pallar ju ett b450 chip(set?) då alla mina önskemål, och mer därtill Hurra!

Tack för hjälpen!

Permalänk
Skrivet av loefet:

@Mesmerized: PCI-e lanes finns tillgängliga i både CPUn och i Chipsettet.

Tittar man på en 3xxx serie Ryzen CPU så har du 24 lanes från CPUn.
16 går till PCI-e slottarna, använder man bara en av dem så får den alla 16, använder man två i SLI/crossfire så får de 8 var.
4 går till ett m.2 uttag
4 går till chipsettet

Sedan beroende på Chipsettet (t.ex. b550 har 6 lanes och x570 har 16 lanes) så får man ju ett antal till att leka med till olika mindre krävande saker så som ljudkort.

Undrar bara, till sist, över detta

Om amd ryzen 7 3700x har 24 lanes, och det blir 4 över till chipsettet, hur kan det då finnas moderkort som har 6 eller 16 lanes till chipsettet? Kräver inte detta en cpu med FLER lanes då? En framtida cpu, kanske?

Eller funkar det på något annat sätt? Chipsettet b450 verkar duga fint för mig dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mesmerized:

Undrar bara, till sist, över detta

Om amd ryzen 7 3700x har 24 lanes, och det blir 4 över till chipsettet, hur kan det då finnas moderkort som har 6 eller 16 lanes till chipsettet? Kräver inte detta en cpu med FLER lanes då? En framtida cpu, kanske?

Eller funkar det på något annat sätt? Chipsettet b450 verkar duga fint för mig dock

Jämför med en klassisk populärmediebild av en chef och dennes sekreterare. Mycket av den kommunikation som syns utåt går genom sekreteraren: sekreteraren bokar möten, svarar i telefon, förklarar för jobbiga besökare att chefen är upptagen eller bortrest eller vad som helst så att chefen slipper lägga tid på trams, köper presenter till chefens barn och ser till att chefens frun inte kommer på besök medan älskarinnan är där, etc.
Chefen i sin tur är glad över att sekreteraren tar hand om allt sådant som inte är så viktigt, men han är också ansvarig för att produktionen hålls uppe, så han har konstant kontakt med och överblick över lokalerna där tillverkning sker. Tack vare sekreterarens jobb får chefen tillräckligt med tid för att fokusera på kärnverksamheten, för att dra till med en hemsk floskel.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

@Mesmerized: Nej, chipsettet är en förgrening/switch allt som är anslutet mot det delar på de 4 lanes för vidare kommunikation till CPUn. Det vill säga att allt som är anslutet mot chipsettet får dela på bandbredden de 4 lanesen som finns mellan CPUn och chipsettet har att erbjuda.

På samma sätt som en nätverkskabel går in i en switch och delas till flera användare.
Att vissa chipset stödjer fler lanes är ju som om att man sätter en större switch i sitt nätverk, det vill säga att sin uplink (i detta fallet de 4st PCI-e lanesen mellan CPU och chipset) riskerar att agera flaskhals om man använder alla anslutningar samtidigt.

Sedan så finns det en annan sak att tänka på, på b450 chipsettet så komminucerar CPUn med chipsettet med 4st PCI-e 3.0 lanes, medans de 6 lansen du får från chipsettet sedan bara är PCI-e 2.0, det vill säga hälften så snabba.

Tittar du istället på ett moderkort som har ett b550 chipset, så är kommunikationen mellan CPU och chipset 4 st PCI-e 4.0, medans man får 8 st möjliga PCI-e 3.0 lanes från chipsettet.

En salig soppa vill säga. Men tor inte du behöver oroa dig om att få slut på lanes, i synnerhet på ett mATX moderkort.

@perost: letade just efter den bilden, snyggt jobbat.

Permalänk
Medlem

Är det inte enklast att bara skaffa ett moderkort & ljudkort med thunderbolt 3 istället?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av loefet:

@Mesmerized: Nej, chipsettet är en förgrening/switch allt som är anslutet mot det delar på de 4 lanes för vidare kommunikation till CPUn. Det vill säga att allt som är anslutet mot chipsettet får dela på bandbredden de 4 lanesen som finns mellan CPUn och chipsettet har att erbjuda.

På samma sätt som en nätverkskabel går in i en switch och delas till flera användare.
Att vissa chipset stödjer fler lanes är ju som om att man sätter en större switch i sitt nätverk, det vill säga att sin uplink (i detta fallet de 4st PCI-e lanesen mellan CPU och chipset) riskerar att agera flaskhals om man använder alla anslutningar samtidigt.

Sedan så finns det en annan sak att tänka på, på b450 chipsettet så komminucerar CPUn med chipsettet med 4st PCI-e 3.0 lanes, medans de 6 lansen du får från chipsettet sedan bara är PCI-e 2.0, det vill säga hälften så snabba.

Tittar du istället på ett moderkort som har ett b550 chipset, så är kommunikationen mellan CPU och chipset 4 st PCI-e 4.0, medans man får 8 st möjliga PCI-e 3.0 lanes från chipsettet.

En salig soppa vill säga. Men tor inte du behöver oroa dig om att få slut på lanes, i synnerhet på ett mATX moderkort.

@perost: letade just efter den bilden, snyggt jobbat.

Ah, nu hajjar jag perfekt Men det verkar inte som att jag kommer slå i något hastighetsprestandatak då, när jag räknar på allt jag vill ha i min dator, nu och i framtiden... Utmärkt!

Skrivet av CubaCola:

Är det inte enklast att bara skaffa ett moderkort & ljudkort med thunderbolt 3 istället?

Hmm? Jag vet inte om det skulle vara enklare? Jag får ta och kolla upp om det isf finns thunderbolt 3 ljudkort med 16+ in och ut.... Och då blir jag begränsad till 7-8 amd moderkort =/ Som är x2 så dyra som de jag för tillfället funderar på i all fall... om man inte kör nån form av pcie slot-thunderbolt 3 grej...

Att köra in ett internt pcie låter bra för mig iaf Men ska spana på om det finns externa med många ut och in...

Permalänk
Medlem

@Mesmerized: Du kan ha upp till 192 kanaler in och ut med prosonus thunderbolt ljudkort.

annars finns det väl thunderbolt instickskort att köpa till datorn så slipper du byta moderkort.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

@Mesmerized: Du kan ha upp till 192 kanaler in och ut med prosonus thunderbolt ljudkort.

annars finns det väl thunderbolt instickskort att köpa till datorn så slipper du byta moderkort.

Wooot Blandar du inte ihop 192 khz samplingsfrekvens med antalet in och ut nu?

https://www.presonus.com/products/Studio-192 <-- är det denna du menar? Inte i närheten av 192 kanaler

192 hade varit fint, men en otrolig excess för mig

Permalänk
Medlem

Hej vill bara tillägga lite Info angående moderkort om du ej köpt det Ännu.

1. om du kan, vänta till 16 Juni då B550 släpps. om du har i åtanke att Köra Ryzen 4000 senare är det helt klart bättra att invänta dessa med tanke på att B450 kan komma att få strypt 4000 stöd beroende av Storlek på Bios Chip och Asus har varit lite knorriga på dena punkt.

2. Om B450 ändå är Prio ett Välj då Helst MSI B450 Tomahawk Max då den har ett större Bios Chip 32MB istället för 16 MB plus att MSI har varit den tillverkare som varit mest positiv till Ryzen 4000 Bios.

3. Angående ljudkort så har det varit mycket prat om RTX grafikkort och surr i högtalare och headset som varit inkopplade på Moderkortens egna inbyggda ljudchip HardwareCanucks har tagit upp Detta, Verkar inte vara några problem med Pci kort dock.

Som sagt ville bara ta upp detta innan eventuellt inköp. Ber om ursäkt för stavning och menings uppbyggnad.

hur som haver Lycka till med allt ihopa.

Visa signatur

En Planka med Ryzen 3900X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mesmerized:

Wooot Blandar du inte ihop 192 khz samplingsfrekvens med antalet in och ut nu?

https://www.presonus.com/products/Studio-192 <-- är det denna du menar? Inte i närheten av 192 kanaler

192 hade varit fint, men en otrolig excess för mig

Njae, jag tänkte på 4st av dessa : https://www.thomann.de/se/presonus_quantum_4848.htm

Men det blir 32 vanliga line kanaler in och ut per låda, så 128 kanaler då + digitala kanaler

"32 Line level inputs and outputs via rear DB25 connector"

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz