Permalänk
Medlem

4K tv och dator

Köpte en 75-tum Samsung Q60R för ett par veckor sen och koppla den med HDMI till datorn och PS4an. Från tv´n går en optisk kabel till ett Logitech Z906 5.1 ljudsystem. Efter en massa inställningar, så har jag en ganska bra bild. Ja, förutom på datorn då.

Ställer jag den i Windows på 3840x2160 60Hz, så blir det fin bild, men grafikkortet orkar knappt vid spelande. Det laggar. Ställer jag den på 2560x1440 120 Hz, så fungerar spelandet, men den blir konstig (vet inte hur jag ska förklara detta) vid surf/youtube. Nu har jag ställt in den på 1920x1080 120Hz plus kryssat i HDR och då fungerar det. Spelen flyter på finfint och inga konstigheter vid surf eller youtube. Känns dock surt att ha en 4K tv och bara kunna köra den i 1080p. Är det nått jag missat? Har PC som källa och Game mode på.

Min dator:
Intel I5 9600K
Corsair 3200MHz 2x8GB DDR4
ASUS ROG Strix Z390-F GAMING
Asus Dual GTX1070 OC
Samsung 850 PRO 512GB

Är mitt grafikkort för svagt? Vad krävs vid 4K spelande?

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk
Medlem

Ställ ner upplösningen i spelen. Kör det andra i 4K 60 Hz

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Ställ ner upplösningen i spelen. Kör det andra i 4K 60 Hz

Tack!
Inte tänkt på det, ska provas. Om jag gör så, kommer tv´n skala upp bilden till 4K då? Eller tänker jag fel? Ser ju inte så vackert ut med 1080p på en 75-tummare. Såg nån inställning i Nvidia att man kunde välja att gpu eller tv ska sköta skalningen. Vad är att föredra?

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk
Medlem

Skalningen sköter TV och på TV ställ in på 16:9 och inte original.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Skalningen sköter TV och på TV ställ in på 16:9 och inte original.

Gjort som du sa, men tycker inte bilden blir bra ändå. Bäst (enligt mig) blir 1920x1080 120Hz HDR med skalningen avslagen, när jag använder datorn till tv´n. Vet inte vad det beror på? Läst ett par tester och dom skriver att denna tv skalar väldigt bra. Tänker också på PS4 pro som inte är äkta 4K. Den skalar väl också upp till det? Och bilden från den ser ju helt underbar ut !

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk
Bildexpert 📺

@pirpen: Alla TV-apparater skalar om bildsignalen till panelens matris eftersom alternativet med att köra 1080p på en 4K-skärm är att köra 1:1-förhållande på pixlarna. Då blir det en liten bild i mitten som tar upp exakt 25% av bildytan, med resten en svart ram.

Det som skiljer sig är hur de skalar och på vilket sätt. Man kan skala i TV:n (vilket sker automatiskt) och via grafikkortet (som ofta måste aktiveras manuellt) och matar du 1080p eller 1440p till TV:n blir det alltså automatisk skalning till panelens upplösning som normalt för en standard-TV år 2020 alltså är UHD/4K.

På detta kommer det sedan ett gäng andra processer, särskilt med en TV där du kan ha skärpefiler, brusfilter, interpolering, dynamisk kontrast och annat påslaget som påverkar hur det ser ser ut. Detta kommer påverka på olika sätt baserat på vilken signal man kör ut från källan. Därför finns det också PC-lägen på flera TV-apparater som stänger av en hel del av den här automatiken som bara en TV tillför. Då beter den sig mer som en monitor på gott och ont.

Vilket som är "bäst" är sedan avhängt situationen och vad man vill uppnå. Är det primärt att använda TV:n som en monitor så är PC-läget kanske det som är mer lämpligt. Spela spel och titta på film och man kanske vill låta TV:n göra mer med bilden.

Vill man göra det bökigt kan man skala både i dator och i TV. Till exempel köra 1920x1080 i datorn, men skicka ut 2560x1440 ur grafikkortet och sedan låta TV:n skala till sin 4K-panel. Räknar man ihop alla kombinationer av skalningar och inställningar så finns det kanske hundratals varianter. Några bättre och några mindre lämpade för det man vill uppnå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@pirpen: Alla TV-apparater skalar om bildsignalen till panelens matris eftersom alternativet med att köra 1080p på en 4K-skärm är att köra 1:1-förhållande på pixlarna. Då blir det en liten bild i mitten som tar upp exakt 25% av bildytan, med resten en svart ram.

Det som skiljer sig är hur de skalar och på vilket sätt. Man kan skala i TV:n (vilket sker automatiskt) och via grafikkortet (som ofta måste aktiveras manuellt) och matar du 1080p eller 1440p till TV:n blir det alltså automatisk skalning till panelens upplösning som normalt för en standard-TV år 2020 alltså är UHD/4K.

På detta kommer det sedan ett gäng andra processer, särskilt med en TV där du kan ha skärpefiler, brusfilter, interpolering, dynamisk kontrast och annat påslaget som påverkar hur det ser ser ut. Detta kommer påverka på olika sätt baserat på vilken signal man kör ut från källan. Därför finns det också PC-lägen på flera TV-apparater som stänger av en hel del av den här automatiken som bara en TV tillför. Då beter den sig mer som en monitor på gott och ont.

Vilket som är "bäst" är sedan avhängt situationen och vad man vill uppnå. Är det primärt att använda TV:n som en monitor så är PC-läget kanske det som är mer lämpligt. Spela spel och titta på film och man kanske vill låta TV:n göra mer med bilden.

Vill man göra det bökigt kan man skala både i dator och i TV. Till exempel köra 1920x1080 i datorn, men skicka ut 2560x1440 ur grafikkortet och sedan låta TV:n skala till sin 4K-panel. Räknar man ihop alla kombinationer av skalningar och inställningar så finns det kanske hundratals varianter. Några bättre och några mindre lämpade för det man vill uppnå.

Tack för förklaringarna!

Det är jag som inte fattar detta med skalning och hur det fungerar. Är ingen expert varken på tv eller dator, utan mest kopplat ihop dator till tv och sen kört bara (inte brytt mig om inst, förutom upplösningen). Haft en 55-tum LG full-hd LCD och en 55-tum Sony 4K LED innan. Köpte Sonyn strax efter jag köpte PS4an. Ingen av dessa tv har varit nån toppmodell.

Nu med Samsungen, så tyckte jag inte om bilden rakt ur kartong s.a.s., utan kände för att försöka få till den lite bättre. Problemet är att jag inte blir riktigt nöjd med databilden. Kör jag Rakuten Tv (fick med 10 hyrfilmer) och PS4 samt bluray filmer genom PS4an, så tycker jag bilden är riktigt bra. En tv blir väl också känsligare med vad man matar den med, ju större den är? Kan ju va att jag bara behöver vänja mig, inte haft nån 75-tummare förut.

Tack igen för hjälpen!

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5