Permalänk
Bildexpert 📺

Rtings med flera tenderar att presentera siffror på ett sätt som gör att det tolkas som absolut. Kanske rent av en jämförande graf där en skärm mäter 1025:1 och en annan 987:1 vilket då tolkas som att den ena är bättre eftersom vi är så hårt drillade i att siffror inte ljuger.

Kontrastförhållande är i grunden bara den relativa skillnaden mellan två mätningar och därför endast ett enkelt hjälpmedel. Det att två skärmar ställda till samma ljusstyrka kommer att skilja sig åt i fråga om hur mycket ljus det är svart. Men inte exakt hur det skiljer sig. Den med högre kontrast kanske är mer blå eller brun och ojämn i svart. Det andra med sämre kontrastförhållande kanske är jämnare och mer neutral grå. Kontrastförhållande kan inte beskriva sådant.

Permalänk
Medlem

Hur mycket kan man ställa ner ljusstyrkan på själva skärmen?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Ser väldigt nice ut. Speciellt med den armen. Blir ett köp till hösten kanske.

Angående detta med "äkta" gsync vs freesync så har jag då inte noterat någon skillnad mellan min LG C9 som är gsync compatible (HDMI VRR) och min äkta gsyncmodul PG279Q. Då är jag otroligt superduperpetig med frametimes, stutter, fps drops, och så vidare. Jag vet inte riktigt vad skillnaden skulle vara i praktiken.

Däremot så verkar ju de större skärmarna (som t ex LG 38GL950G) med gsyncmodul ha en fläkt installerad som vissa i alla fall anser låter högt. Det låter som ett ganska dumt designval på en skärm för 20000.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem

@Ridebird: OLED paneler är möjligtvis så pass snabba att det kanske inte är ett problem där?

34GN850 verkar klara sig bra i normal overdrive. Skulle vilja veta vad som händer vid låga fps och även när lfc slår av/på.

En "review"/översikt av skärmen till:

https://www.displayninja.com/lg-34gn850-review/

Permalänk

Bara jag som blir fundersam över varför där är 6st "demo" skärmar, dvs returer på Inet? Är ju inte så många veckor de varit i lager hos Inet och där är redan så många returer. Känns lite oroväckande...

Permalänk
Skrivet av Svenn3SaataN:

Bara jag som blir fundersam över varför där är 6st "demo" skärmar, dvs returer på Inet? Är ju inte så många veckor de varit i lager hos Inet och där är redan så många returer. Känns lite oroväckande...

Oj, intressant. Vissa av dem har en död pixel. 2500kr prisavdrag för en död pixel är en väl ändå en ganska bra deal om man inte stör sig på den

Visa signatur

Loque Ghost S1 Limestone | Ryzen 3900x | Alpenföhn Black Ridge | Evga 2070 Super | Corsair 32GB DDR4-3200 | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Äntligen en riktig recension: https://youtu.be/vu0vpIe-dZA

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om det på något sätt går att switcha mellan input-source på ett snabbare sätt än att gå via osd-menyn?
Rätt sjukt att det krävs 4 knapptryckningar genom menyn för att byta input, nu när jag använder skärmen till 2 burkar blir man tamejfan galen, nästan så det är värt att investera i en KVM-switch istället.

Trycker man t ex höger/vänster på joysticken så höjer/sänker man volymen på det inbyggda 3.5mm uttaget, det hade varit önskvärt om man t ex hade kunnat "mappa" om det till "nästa/föregående input".

Har svårt att förstå varför dom:
1) slutar stoppa dit fysiska knappar
2) har så jävla saggiga osd-menyer, framförallt att man inte ens kan konfigga dom själv

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av BasseBaba:

Har svårt att förstå varför dom:
1) slutar stoppa dit fysiska knappar
2) har så jävla saggiga osd-menyer, framförallt att man inte ens kan konfigga dom själv

Håller med – det är som att utveckling bara är bättre på tre sätt med datorskärmar:

1) Lägre priser
2) Högre frekvenser
3) Flimmerfria lysdioder

Men allting annat är försämringar eller stillastående. Gränssnittet är sådant som jag ser som försämringar överlag. Man klämmer in mer skräpfunktioner vilket gör menyerna mer komplexa. Och gömmer på samma gång undan relevanta funktioner, likt att växla ingång. På skärmar från 00-talet var ingångväxling ofta en lätt åtkomlig knapp.

Nu kan man på en del skärmar programmera vilka snabbfunktioner som ska finnas där, så kolla om det är möjligt.