Termo-/hygrometer med fast ström?

Permalänk
Lego Master

Termo-/hygrometer med fast ström?

Jag vill kunna mäta temperatur och luftfuktighet i uterummet året runt, men temperaturen varierar kraftigt över året och tidigare trådlösa varianter (433mhz) har inte hållit speciellt bra i batterierna. Så jag skulle vilja ha nåt som går att driva med nätström istället, och helst går att få in i Google Home via nån hub eller så.

Jag köpte nyligen en tado Smart AC Controller som ger mig alla värden jag vill ha, men den är ju knuten till att styra en luftvärmepump, så det känns lite bakvänt.

Tankar? Jag är inte främmande för att sätta upp en RPi med HA om så krävs, men all-in-one kommer ha prioritet.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag vill kunna mäta temperatur och luftfuktighet i uterummet året runt, men temperaturen varierar kraftigt över året och tidigare trådlösa varianter (433mhz) har inte hållit speciellt bra i batterierna. Så jag skulle vilja ha nåt som går att driva med nätström istället, och helst går att få in i Google Home via nån hub eller så.

Jag köpte nyligen en tado Smart AC Controller som ger mig alla värden jag vill ha, men den är ju knuten till att styra en luftvärmepump, så det känns lite bakvänt.

Tankar? Jag är inte främmande för att sätta upp en RPi med HA om så krävs, men all-in-one kommer ha prioritet.

Vad sitter det för batterier i den du har? Finns ju såna här adaptrar:
https://www.ebay.co.uk/itm/AAA-Battery-Eliminator-Power-Adapt...

Tänk på att det är skillnad på serie och parallellkoppling.

Permalänk
Lego Master

@teejee:
Hehe, weird shit.
Det var en gammal random trådlös tempmätare som var för utomhusbruk, så den är vattentät med skruvad batterilucka. Antar att man kunde karva hål för sladden, men den mätte ändå inte luftfuktigheten. Och har lagt ner min tellstick i en låda, så vill inte ha 433 om jag kan undvika det.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag vill kunna mäta temperatur och luftfuktighet i uterummet året runt, men temperaturen varierar kraftigt över året och tidigare trådlösa varianter (433mhz) har inte hållit speciellt bra i batterierna. Så jag skulle vilja ha nåt som går att driva med nätström istället, och helst går att få in i Google Home via nån hub eller så.

Jag köpte nyligen en tado Smart AC Controller som ger mig alla värden jag vill ha, men den är ju knuten till att styra en luftvärmepump, så det känns lite bakvänt.

Tankar? Jag är inte främmande för att sätta upp en RPi med HA om så krävs, men all-in-one kommer ha prioritet.

https://www.m.nu/sensorer/multisensor-6
sedan driver du den med vanlig usb antigen via standard plugg eller lite snyggare genom att fälla in den i taket och sätt en 230v-5v inbyggnads adapter, vill du ha den även för larm sätter du en batteri ups (finns i väldigt små storlekar) i mellan laddare och sensor.
på detta sätt slipper du bry dig om batteri samtidigt som den fortsätter fungera även om strömmen går

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag vill kunna mäta temperatur och luftfuktighet i uterummet året runt, men temperaturen varierar kraftigt över året och tidigare trådlösa varianter (433mhz) har inte hållit speciellt bra i batterierna. Så jag skulle vilja ha nåt som går att driva med nätström istället, och helst går att få in i Google Home via nån hub eller så.

Jag köpte nyligen en tado Smart AC Controller som ger mig alla värden jag vill ha, men den är ju knuten till att styra en luftvärmepump, så det känns lite bakvänt.

Tankar? Jag är inte främmande för att sätta upp en RPi med HA om så krävs, men all-in-one kommer ha prioritet.

Inte det du frågar efter men kanske tillräckligt bra, jag kör Netatmo och upplever inte att jag behöver byta batteri än max 1ggr/år. Om man vill slippa meck, ha en lösning som bara fungerar är den perfekt. Det är en molnbaserad lösning och har inte basen kontakt med internet försvinner datat. För mig ingen big deal, jag slipper fundera på lagring/databas och delar all min data med andra användare. Basen/inomhusmodulen har jag i sovrummet för att se när jag måste vädra.

Annars finns ju Z-Wave där vissa sensorer utlovar flera års batteritid.
https://www.m.nu/sensorer/temperatur-och-luftfuktighetsmatare...

Annars finns ju denna
https://www.m.nu/sensorer/multisensor-6

Som kan drivas med microusb.

För Z-Wave behöver du en Hub, poppis just nu är Hubitat Elevation. Det går ju också att köra en RPi med Z-Wave-sticka och HA. Beror på hur mycket pyssel man orkar med.

Permalänk
Medlem

Wemos eller esp22 + DHT22 drivs med microusb

Jag kör med Hubitat men går att få in i de flesta hubbar eller skriva något eget.

Permalänk

@Shudnawz: Skulle rekommendera Telldus 433 ändå. Tillsammans med en telldus gateway så kan du integrera med google home. Billiga och bra sensorer (3-pack termo/hygrosensor för under 300kr), enkelt att bygga ut med fler sensorer. Batterierna håller länge, men vill man inte ha batterier så får du skaffa generiska AAAx2 adapter. Efter det är uppsatt funkar det utan problem. Kan kolla tempratur på webben, Android app, iOS app eller på sensorns display.

Jag har också Netatmo som är flashigare men kan inte integrera med google home, finns ingen display och går inte att bygga ut med fler utomhussensorer.