Att paketera en hårddisk

Permalänk
Skrivet av Veni:

Hjälper nog inte att jag nämner det. Det är inte så det fungerar. Bästa är att ringa och fråga vart svaret blir av, om det ens kommit fram.

Varför? Men det kvittar som privatperson skulle jag nog inte beställa därifrån. Jag tror returfrakt och sådant får man nog punga ut pengar själv ifall det skulle bli fel på disken.

Permalänk
Medlem

Köpte en mekanisk disk från webhallen för någon dryg månad sedan. Har tyvärr inte kvar förpackningen men minns att jag reagerade över att den såg väldigt bristfällig ut. Om jag minns rätt så låg den i en esd påse med ett lager bubbelplast, annars direkt mot förpackningen.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt problemet då en HDD klarar stötar på flera 100G.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Veni:

Såg ut som om det var en bulk låda med extra 4 diskar.
Fyllde du en 24 HDD burk eller var det flera servrar?

Japp fyllde upp min ena serverdator med diskar, dom andra 4 diskar kom i en annan låda.

Kör med SAN/NAS som använder bara en serverdator som store via NFS.

Skrivet av Veni:

Ska jag vara ärlig så vet jag inte hur man skall räkna. Tror att principen är den samma för alla men att dom skiljer sig åt mellan tillverkarna lite grann.

På den bilden så ser det ut som en bulkförpackning ifrån tillverkaren. Kan dock inte se 100% vilken det är. Liknar lite WD. @superegg kanske kan avslöja vilket fabrikat och modell det var.

Det är WD Ultrastar DC HC320 8TB, synd att jag inte hade lite is i magen då kunde jag beställt SAS diskar istället.

Edit: Trycker med om Martin han är en skön person.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Senast jag köpte en disk på Inet var för 3 år sedan och då kom den packad så här.

https://i.imgur.com/W74l5qw.jpg
https://i.imgur.com/w3mzOng.jpg

Var enligt dem fullt tillräckligt och hur de alltid skickade hårddiskar.
Har inte köpt någon disk där sedan dess så vet inte om de bättrat sig.

Du fick ett paket iallafall. Min hdd från webhallen kom i en sån vit påse där spelen brukar ligga i 😂
Var dock inte oroad då jag har tappat hårddiskar för över 12 År sen som lever än

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ExcZist:

Du fick ett paket iallafall. Min hdd från webhallen kom i en sån vit påse där spelen brukar ligga i 😂
Var dock inte oroad då jag har tappat hårddiskar för över 12 År sen som lever än

Var någon här som kom fram till att äldre diskar tål mera stryk än nyare diskar.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Fast inte ens dom verkar ha 5cm packmaterial som efterfrågas av OP...
***
Av de jag själv köpt som jag kommer ihåg var det ca 1cm blå skumplast runt kanterna. Kändes helt ok.

Om det bara är paketet med hårdisken, med sin egen tyngd, som flyger runt i posthanteringen så kan nog 1-2cm lagom kompakt skumplast duga. Problemet är att en kant av en väsentligt tyngre och hårt paket kan landa på hårddiskpaketen och då är det ju dess tyngd som måste fångas upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Förstår inte riktigt problemet då en HDD klarar stötar på flera 100G.

Jag vet, det låter mycket men det är det inte. Om en hårddisk faller med hastigheten 5m/s (tappad från 1ms höjd) och landar mot ett hårt underlag så att inbromsningen sker över en sträcka som är 1mm (tex plastmatta på golv) så blir det 500g. Om det är en mycket hård yta, såsom stengolv då sker inbromsningen snarare genom att hårddiskens hölje deformeras, säg 0.1mm och då är vi uppe i 5000g.

I själva verket kan det vara värre då jag har antagit att hastighet sjunker linjärt vid inbromsning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Var någon här som kom fram till att äldre diskar tål mera stryk än nyare diskar.

Ja, det var bättre förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Ja, det var bättre förr.

Ju förr desto bättre.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Jag får väl vara en bra förebild och lägga upp hur det ska se ut.

Mullet.se från 2019
https://i.imgur.com/RFi6Twx.jpg

Notera med att den vita skyddet till vänster även var på toppen av lådan.

...

Så där brukar det se ut när vi köper mängder med diskar till jobbet, möjligtvis med ännu lite tjockare skumplast mellan diskarna.
Ska försöka hitta någon ouppackad disk och visa hur det ser ut när vi får enstaka diskar.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mikgus:

Så där brukar det se ut när vi köper mängder med diskar till jobbet, möjligtvis med ännu lite tjockare skumplast mellan diskarna.
Ska försöka hitta någon ouppackad disk och visa hur det ser ut när vi får enstaka diskar.

Nu tyckte inte jag att jag köpte stora mängder med diskar.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Ja, det var bättre förr.

Håller med där, satte in mina maxtor 38/37Gb IDE diskar ”Som jag tappade då” Till min 3770k och skulle testa 10 då jag hade spel på dom innan endast.
Tog en hel natt att installera 10 och starta datorn så hinner jag gå på toa och äta en smörgas efter innan den loggat in till windows.😂
Långsamt men funkar 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Vad har ni för erfarenheter av hur butikerna packar (mekaniska) hårddiskar?

Skälet till frågan: Köpte själv en hårddisk, intern (bulk), från Elgiganten nyligen. Paketering var under all kritik. Kortsidorna samt undersida skyddade enbart med motsvarande 5-7mm bubbelplats i en låda som räckte ganska precis runt kortsidorna. Det är långt ifrån tillverkarnas instruktioner, Toshiba tex. anger 5cm skyddande material:

https://storage.toshiba.com/storage-services-support/warranty...
https://www.westerndigital.com/support/packaging-instructions...

Amazon kör Western Digital Certified Packaging
https://www.youtube.com/watch?v=X3HSE4Z3X3c

https://getprostorage.com/blog/hard-drive-failure-prolong-har...
Generally, when you get a brand new hard drive and it has an early malfunction, it is usually due to two main reasons, either a manufacturing defect or shipping damage. When you get a new hard drive, there is a small probability that it may have some damages in it, if this is the case then it may not even function or may fail in the first few days, weeks or months.

Problemet är alltså att hårddisken mycket väl kan fungera men att effekterna av tuff posthantering med dålig paketering kan visa sig i begränsad livslängd.

Fick precis en från Webhallen! Chockad över hur dom packat den. Vet kanske inte dagens personal nått om gamla snurr-hårddiskar? En WD RED 8 TB i ett kuvert med lite bubblor på insidan. Inte ens en ESD-påse... Kommer INTE funka stabilt som mina nuvarande 4 st WD RED som har 9,5 år på nacken i en NAS!

Tack för länkarna om hur dom ska packas ifall dom bråkar... Blir retur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av drdata:

Fick precis en från Webhallen! Chockad över hur dom packat den. Vet kanske inte dagens personal nått om gamla snurr-hårddiskar? En WD RED 8 TB i ett kuvert med lite bubblor på insidan. Inte ens en ESD-påse... Kommer INTE funka stabilt som mina nuvarande 4 st WD RED som har 9,5 år på nacken i en NAS!

Tack för länkarna om hur dom ska packas ifall dom bråkar... Blir retur!

Ja, det är rätt illa, hade också skickat tillbaka och lika illa är att hårdisken man får redan kanske är en returnerad vara av samma anledning. Klåpare Webhallen.

Permalänk
Medlem

Bra svar till slut iallafall!

Skrivet av aliassund:

Ja, det är rätt illa, hade också skickat tillbaka och lika illa är att hårdisken man får redan kanske är en returnerad vara av samma anledning. Klåpare Webhallen.

Dom håller med om att detta inte var bra packat och ska genast se över hur paketering av hårddiskar sker. Finns hopp om bättring! Skönt - varit nöjd med hur dom levererat och skött ärenden åtminstone för mig under rätt många år.

Vill gärna ha flera leverantörer man känner man törs handla av!