Windows 10 med 4GB ram - pagefile inställningar

Permalänk

Windows 10 med 4GB ram - pagefile inställningar

Hej ,
Jag har en laptop med 4GB ram , i3 CPU
och Win 10 (x64).
Jag inser att det är rätt lite ram 🤕
Jag har just satt in en ssd som system-disk.
Nu till frågan:
Kan jag ställa in pagefilen på ett bra sätt
med tanke på den låga ram mängden?

Förr i tiden så fanns det de som sa att sätta fix storlek på page filen till 2x ram-storleken var ett bra sätt.
Stämmer detta fortfarande i Win 10?

Jag har gott om plats på SDS:n så jag skulle
inte ha något problem med att sätta pagefilen
till 16 GB som min och 16 GB till Max, dvs fix storlek om det skulle hjälpa.
Är det en god idé?

Vidare, Jag har tittat lite på om det finns några bra
Tweaks för att spara ram i Windows 10 , men inte hittat något jättebra.
Jag har stängt ner Windows search service
för att spara lite cpu kräm, jag vet inte hur mycket ram jag sparar på det.

Jag är inte så bra på vilka service som man kan sätta till disable utan att det blir strul.

Tacksam för råd
😊🙏🏻

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Avstängd

Min spontana reaktion på de här är att du borde försöka få tag i 8GB minne istället. Hade nog vart en bättre uppdatering än en SSD inledningsvis.
Och av erfarenhet så kommer optimering av minneshanteringen inte hjälpa så värst mycket i Windows 10. De kommer käkas upp hur du än gör!

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk

Ajdå, då prioriterade jag nog fel.
Köpa mer ram nu är inte riktigt ett alternativ
🤕

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenix4m:

Ajdå, då prioriterade jag nog fel.
Köpa mer ram nu är inte riktigt ett alternativ
🤕

Begangnat?

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk

Ingen som har några råd?
🤔🙏🏻
Jag har läst dehär trådarna på Swec,
men inte hittat något som har varit direkt rätt för gamla datorer och för att spara ram 🤔

”””

Optimal prestanda:
https://m.sweclockers.com/forum/trad/1568392-windows-10-guide...

Tweaks:
https://m.sweclockers.com/forum/trad/1506256-tweaks-optimerin...
””
😊

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Rekordmedlem

Varför behöver du ens ändra pagefilen själv ? Det känns totalt omotiverat och särskilt om du har en ssd för vad skulle du kunna vinna på det om det inte endast handlar om att begränsa dess storlek ?
Låt den skörtas av win och koncentrera dig på att skaffa ram, minst 16 Gbyte men helst mer....

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har uppgraderat ett par 4GB win10 maskiner som gått för lite surf, film, musik osv, har faktiskt inte märkt någon direkt prestandaskillnad i de fallen.

Att Windows använder allt minne är inte dåligt i sig.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Varför behöver du ens ändra pagefilen själv ? Det känns totalt omotiverat och särskilt om du har en ssd för vad skulle du kunna vinna på det om det inte endast handlar om att begränsa dess storlek ?
Låt den skörtas av win och koncentrera dig på att skaffa ram, minst 16 Gbyte men helst mer....

Jag trodde att dynamisk pagefil tog cpu prestanda när ramen blev full och att en fix storlek var bättre om man hade råd att offra ssd utrymme 🤔
Är det fel tänkt?

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Jag har uppgraderat ett par 4GB win10 maskiner som gått för lite surf, film, musik osv, har faktiskt inte märkt någon direkt prestandaskillnad i de fallen.

Att Windows använder allt minne är inte dåligt i sig.

Tack, bra att veta.
Då är det kanske något som är fel inställt ändå.
Min installation är ren (inte uppgradering) sedan 1 vecka och i aktivitetshanteraren så ligger cpu på 80-100% last när jag surfar i chrome med typ 5 flikar.
(datorn är menad att vara för surf, så jag förväntar mig inte att den ska vara ett prestanda monster)
😊

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenix4m:

Tack, bra att veta.
Då är det kanske något som är fel inställt ändå.
Min installation är ren (inte uppgradering) sedan 1 vecka och i aktivitetshanteraren så ligger cpu på 80-100% last när jag surfar i chrome med typ 5 flikar.
(datorn är menad att vara för surf, så jag förväntar mig inte att den ska vara ett prestanda monster)
😊

Fast om CPU:n konstant slår i taket så är det ju den som är flaskhalsen och inte minnet. Som redan skrivits så finns det ingen anledning att manuellt ändra storleken på page-filen. Om Windows vill ha en 16 GB page-fil så kommer den att skapa det, förutsatt att utrymme finns och att det är satt på att Windows automatiskt ska ha hand om det.

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av phoenix4m:

Jag trodde att dynamisk pagefil tog cpu prestanda när ramen blev full och att en fix storlek var bättre om man hade råd att offra ssd utrymme 🤔
Är det fel tänkt?

Nja, storleken är ju inget som kommer att ändras konstant bara för att den får ändras, skulle den bli full så stoppar win upp och expanderar den och efter att det är klart så fortsätter det "som vanligt" och blir filen tom så ligger den kvar tills det sker en diskrensning av nån sort och det brukar hända om du har alldeles för lite tillgängligt utrymme på lagringsenheten eller manuellt så om det sker så har du egentligen värre problem än att det går lite cpu tid för att hantera storleken.
Det finns i princip ingen prestandavinst att hämta genom att hantera det manuellt på en ssd, däremot på en hdd kunde det vara bra att låsa storleken pga fragmentering men en ssd påverkas inte av läsfragmentering och skrivandet ska trim ändå ta hand om så det finns liksom inget kvar som i praktiken borde kunna påverka prestandan mellan fast eller dynamisk storlek om du inte har gjort en massa manuella konfigurationer typ stängt av trimfunktionen så det är oftast bara att låta win hantera det automatiskt för det är svårt att göra det bättre manuellt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har flera liknande datorer, SSD är en kanonuppgradering och visst vore det bättre med 8GB minne, eller 6GB, men 4GB borde räcka. Jag brukar strunta i att sätta pagefilen till något, var viktigare på snurrande diskar med fragmentering och när man kanske jagade varenda extra procent minne eller CPU (dvs, när man körde typ Win XP på typ 48MByte minne och dödade varje onödig process).

Enda undantaget är en Windowsinstallation jag har på en Macbook, den har ont om SSD så där satte jag pagefilen till 1GB, det har räckt hittills då jag bara bootar Windows på den datorn för ett par specifika små program om jag är på resande fot. På den datorn brukar jag även stänga av windows inbyggda antivirus, och kör bitdefender (gratisversionen) istället, det har hjälpt mycket märkligt nog. Windows update och inbyggda antivirus har totalt segat ner på mina äldre datorer.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenix4m:

Jag är inte så bra på vilka service som man kan sätta till disable utan att det blir strul.

Tacksam för råd
😊🙏🏻

Största prestandavinsten får du genom att köra 32-bitars OS istället för 64-bitars. Andra tipset är att inte uppdatera Windows 10 bortom version 1809, då senare versioner är svårare att optimera.

Själv körde jag Windows 10 Pro x64 (version 1703) med 4GB i många år utan problem för bildbehandling i Lightroom och Photoshop.

Ang. services, så gäller BlackVipers guide för upp till Windows 10 version 1809 (nära nog identisk med 1803 som guiden avser):
http://www.blackviper.com/service-configurations/black-vipers...

Själv har jag gått lite hårdare åt services och Windows tar numera runt 1,4GB RAM i uppstart på min maskin med 8GB RAM (att jämföra med 500MB RAM som min platta med 32-bitars Windows 10 använder efter uppstart).

Page-filen ska du inte röra på en SSD enligt mig.

Själv har jag även stängt av alla säkerhetsfixar rörande Spectre, Meltdown och Plundervolt, då detta sänkte prestandan med över 30% i Geekbench för mig. Har du en äldre i3:a (gen 7 och tidigare), så har du en ännu större prestandavinst att hämta där.

Skrivet av phoenix4m:

Min installation är ren (inte uppgradering) sedan 1 vecka och i aktivitetshanteraren så ligger cpu på 80-100% last när jag surfar i chrome med typ 5 flikar.

Min cpu ligger på 1-3% med 5 flikar öppna här. Kör du med någon adblocker? Annars kan uBlock Origin vara den allra största vinsten för dig:
https://chrome.google.com/webstore/detail/ublock-origin/cjpal...

Permalänk
Medlem

Så här ser en någorlunda optimerad Windows 10 Pro x64 Version 1809 ut efter uppstart:

Har uppskattningsvis 60+ services som ligger och kör i bakgrunden. Stänger jag av fler än så, så börjar delar av OS att sluta fungera. Windows Update, Windows Defender Firewall samt Windows Defender Antivirus körs också, vilket gör att det finns mer utrymme för att optimera systemet.

EDIT:
Här är en lite hårdare optimerad Windows 10 Pro x86 1703:

Fungerar felfritt med 32 services igång

Permalänk

@walkir:
Tusen tack, jag var inte alls medveten om att det fanns fördelar med version 1809,
Jag ska kolla upp den samt besöka Blackviper igen, det var ett tag sedan 😉✅
Så blir det lite tweaking

Vad gäller pagefilen så släpper jag det helt.

Tack igen 😃🙏🏻

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenix4m:

@walkir:
Tusen tack, jag var inte alls medveten om att det fanns fördelar med version 1809.

Skulle inte vilja kalla det fördelar, utan minst antal nackdelar av de versioner av Windows 10 som får uppdateringar året ut Corona har gjort att 1809 får leva lite längre. Själva releasen av 1809 var en mindre katastrof när den släpptes för 1 1/2 år sedan, men sedan dess har Microsoft jobbat hårt med stabiliteten. Trots allt 1809 som är den nuvarande LTSC (Long-Term Servicing Channel) versionen.

Har listat vilka services jag har stängt av här:
https://justpaste.it/7cku0

Använde följande syntax i Powershell (som admin):

Get-Service | Where StartType -eq "Disabled"

Använder Bluetooth mus till min laptop, men antagligen fungerar inte BT-headsets/högtalare då jag stängt av services som sägs krävas för detta.

För egen del har jag just nu gett upp Windows version 2004 och kommer köra 1809 så länge det är möjligt. Varje ny version av Windows har hittills bara blivit mer resurskrävande, långsammare och fått fler påtvingande funktioner. Men när supporten av äldre Windows versioner upphör, så slutar även många mjukvaruleverantörer supporta systemen (exempelvis kräver Intels drivrutiner aktuella versioner idag).

Lycka till med tweakandet!