Permalänk
Medlem

DIY: Datorupphängning

Investerade i ett nytt höj- och sänkbart skrivbord och kunde inte längre ha datorn på golvet. Letade runt, men hittade ingen prisvärd, smidigt upphängning som passar moderna skrivbord.

Krav:
* Datorn skall hänga stabilt.
* Fronten på datorn skall nås under skrivbordet. Dvs. Vill inte montera datorn på tvären under skivbordet.

Inhandlade följande delar på clasohlson för totalt 149:-

2x spännrem 1,5 meter https://www.clasohlson.com/se/Spännband/p/Pr351281000
1x 4-pack spännband 0,5 meter https://www.clasohlson.com/se/Spännband/p/Pr307067000
1x 2-pack väggbeslag https://www.clasohlson.com/se/Väggbeslag/p/31-163

Passande skruv hade jag redan.

Monteringsanvisning:
* Trä 2st 0,5-meterrem flera varv genom vardera väggbeslag för att skapa två öglor per beslag.
* Skruva upp beslagen under skrivbordet så att de matchar längden på datorn. (spara några cm så att remmarna inte riskerar att glida av). Se även till att det finns ett utrymme mellan dator och ben så att datorn inte skaver mot benet när skrivordet höjs/sänks)
* Trä genom 1,5-meterremmarna genom öglorna.
* Spänn fast datorn med remmarna.

Resultatet blev bra. Det är enkelt att hänga upp datorn i remmarna och den sitter hyfsat stabilt och rakt.

Hoppas att det kan vara till nytta för andra som går i tankar att skaffa ett höj-/sänkbart skrivbord och vill montera datorn under skrivbordet.

Besök galleriet här

Permalänk
Inaktiv

Är du inte rädd att träbordet kommer ge upp och skruvarna kommer loss och datorn åker ner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285805:

Är du inte rädd att träbordet kommer ge upp och skruvarna kommer loss och datorn åker ner?

Det är ju något man får tänka på givetvis, funderade ett tag på om jag skulle behöva lägga till fler skruvhål för att vara på den säkra sidan.
Hade även tänkt använda längre skruv. Men efter ett litet hållbarhetstest genom att dra i remmarna kom jag fram till att det räckte gott och väl, använde betydligt mer kraft än vikten av datorn.

Har även sett att det säljs upphängningar som också skruvas de också rakt in i skivan. (om det nu kan ses som indikation på att det håller)
Ex. https://www.kjell.com/se/produkter/dator/datortillbehor/dator...

Permalänk
Medlem

Jag känner nog personligen att denna hade varit ett bättre alternativ om jag hade behövt en hållare:

https://www.inet.se/produkt/6907324/deltaco-datorhallare-sh-4...

Men är ju alltid kul att knåpa ihop något själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsebjörn:

Jag känner nog personligen att denna hade varit ett bättre alternativ om jag hade behövt en hållare:

https://www.inet.se/produkt/6907324/deltaco-datorhallare-sh-4...

Men är ju alltid kul att knåpa ihop något själv

Frågan är dock om du skulle kunna använda den, problemet är att de flesta färdiga datorhållare bara klarar av små chassin. Just detta du länkade klarar max 20 cm i bredd. Det är många chassin som är bredare än 20 cm. Så om du skulle beställa någon gång, mät bredden på chassit först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsebjörn:

Jag känner nog personligen att denna hade varit ett bättre alternativ om jag hade behövt en hållare:

https://www.inet.se/produkt/6907324/deltaco-datorhallare-sh-4...

Men är ju alltid kul att knåpa ihop något själv

Det är ett till problem med den typen av hållare du länkade när det gäller skrivbord som har en balk centrerad (i djupled) under skrivbordet. Du skulle inte kunna montera hållaren i mitten (i djupled) av skrivbordet. Så antingen skulle datorn sticka ut på baksidan eller framsidan av skrivbordet. Hållaren måste alltså monteras framför eller bakom balken. Det skulle heller inte gå att ha datorn så högt upp mot skrivbordet som man ser på bilderna p.g.a att balken är där.

Förmodligen skulle det sluta med att hållaren monteras på tvären, bakom balken. Men då kan det bli svårt att komma åt powerknappen och hållaren förlorar lite av sitt syfte.

Tro mig, hade det funnits en bra, privsvärd prefab-lösning, så hade jag köpt den.

Permalänk

Hemmasnickrad Hårddiskhållare

Permalänk
Medlem

Briljant användning av gardinstångsbeslagen! 👏

Tycker alltid det är imponerande när folk hittar alternativa användningsområden för saker som är menade för ett specifikt ändamål.

Permalänk
Skrivet av Der_Synth:

Hemmasnickrad Hårddiskhållare

*CPU-hållare

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av anon285805:

Är du inte rädd att träbordet kommer ge upp och skruvarna kommer loss och datorn åker ner?

misstänker att det är en laminerad Spånskiva och torde isf ha bortåt 10-15kg minst hållkraft per skruv.

så har han satt en skuv i varje hål borde totalkapasiteten var närmre 60-90kg skulle gissa att snarare spännbanden är den svaga punkten än skruvarna då de där små spännena brukar inte gilla vikter över 20-30kg innan zinkgodset i spännet börjar ge med sig.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av abxy:

Briljant användning av gardinstångsbeslagen! 👏

Tycker alltid det är imponerande när folk hittar alternativa användningsområden för saker som är menade för ett specifikt ändamål.

Tack! Med remmar och skruv hade de kunnat säljas som datorhållare.

Ett annat alternativ hade ju varit att skruva fast remmarna rakt i bordet, men detta gav en bättre intryck. Nu kan jag byta remmar om jag vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

misstänker att det är en laminerad Spånskiva och torde isf ha bortåt 10-15kg minst hållkraft per skruv.

så har han satt en skuv i varje hål borde totalkapasiteten var närmre 60-90kg skulle gissa att snarare spännbanden är den svaga punkten än skruvarna då de där små spännena brukar inte gilla vikter över 20-30kg innan zinkgodset i spännet börjar ge med sig.

Ja, det är laminerad spånskiva och datorn väger under 10 kg. Då hade det alltså räckt med en skruv för den våghalsiga.

Permalänk
Medlem

Så jäkla smart! Sitter själv i tankarna att köpa höj&sänkbart bord, och därför skaffa skrivbordsfäste till datorn. Hittade några köpe-alternativ, men de var både dyrare, och i viss mån fulare/mindre praktiska. Riktigt sjysst beskrivning och färdig inköpslista. Snyggt & Smart! Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pada2000:

Så jäkla smart! Sitter själv i tankarna att köpa höj&sänkbart bord, och därför skaffa skrivbordsfäste till datorn. Hittade några köpe-alternativ, men de var både dyrare, och i viss mån fulare/mindre praktiska. Riktigt sjysst beskrivning och färdig inköpslista. Snyggt & Smart! Tack!

Tack, kul!
Tanken med galleriet var att inspirera. Håller med dig om att de flesta paketlösningar är ganska fula och dåliga.

Det enda man får tänka på är att vara lite försiktig när man släpper på remmarna så att man inte tappar ner datorn i golvet. Säkrast är ju såklart att sänka ner den på en hurts eller något innan man monterar ner den. Men annars har det fungerar bra, har kört några månader nu och plockat loss datorn några gånger för att montera fläktar och byta komponenter osv. Iom att chassit jag har är såpass lätt som det är så är det inga problem att få in datorn i remmarna och hålla den med ena handen när jag spänner dem igen.

Du får lägga upp en bild om du gör något liknande

Permalänk
Medlem

Om du lyckas kommer det bli super nice tror jag! Skulle gärna vilja se en bild om du gjort det

Permalänk
Medlem

Har själv ett höj&sänkbart bord och funderat länge på hur jag ska få platts med min ATX-PC. Vill inte ha den stå på golvet med tanke på damm och liknande, och vill heller inte ta upp massa plats på bordet. Kom förbi denna artikel och tyckte det verkade mycket smart och var tvungen att testa. Jag blev mycket skeptisk när jag började skruva fast väggbeslagen i bordet, men nu sitter dem där. Funkar hur bra som helst.

Visa signatur

🎮 → Fractal Design Torrent • Ryzen 5900X • Dark Rock Pro 4 • ASUS RTX 3070 Ti ROG • 32GB DDR4 • ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
💻 → Lenovo X280 i7 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av O_man:

Har själv ett höj&sänkbart bord och funderat länge på hur jag ska få platts med min ATX-PC. Vill inte ha den stå på golvet med tanke på damm och liknande, och vill heller inte ta upp massa plats på bordet. Kom förbi denna artikel och tyckte det verkade mycket smart och var tvungen att testa. Jag blev mycket skeptisk när jag började skruva fast väggbeslagen i bordet, men nu sitter dem där. Funkar hur bra som helst.

Det håller även i längden. Körde länge en liknande lösning, dock bestående av klena plattjärn jag bockat till istället för remmar. I princip hängde datorn i fyra korta skruvar.

Varianten med remmar bör till och med vara bättre ur den aspekten, skruvförbanden belastas mindre om man råkar röja in i datorn där den hänger.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

Tack, kul!
Tanken med galleriet var att inspirera. Håller med dig om att de flesta paketlösningar är ganska fula och dåliga.

Det enda man får tänka på är att vara lite försiktig när man släpper på remmarna så att man inte tappar ner datorn i golvet. Säkrast är ju såklart att sänka ner den på en hurts eller något innan man monterar ner den. Men annars har det fungerar bra, har kört några månader nu och plockat loss datorn några gånger för att montera fläktar och byta komponenter osv. Iom att chassit jag har är såpass lätt som det är så är det inga problem att få in datorn i remmarna och hålla den med ena handen när jag spänner dem igen.

Du får lägga upp en bild om du gör något liknande

Så! Nu är det fixat! Nytt skrivbord, IKEA Rodulf och din geniala datorupphängning! Tack åter igen!
Kan man bara länka till bilder, inte ladda upp direkt?

Permalänk

Hur fungerar det nu, jag blev också sugen och undrar efter att några nu har satt upp den om hur det fungerar nu efter ett litet tag. Har nu fått några problem med detta?

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, mycket bra inspiration!

Fixade skrivborden för mig och frugan i helgen, bytte från Alex till två st Rodulf från IKEA med denna mod men med en egen twist. Köpte 4 st fästen och "bara" två spännremmar, på detta sätt slapp vi ha de små remmarna (fyllde de någon funktion?) samt att vikten blir fördelad på 4 fästen och därmed 12 skruvar. Gjorde på lördagen som du tipsat om men tyckte det kändes lite läskigt så ville ha de extra skruvarna

Märkte även att det är skillnad på skivor och skivor. På Rodulfskivan kändes det inte som att skruvarna riktigt bet trots att de var rätt grova och precis så långa de kunde vara. På barnens Alexskivor, som jag också fixade upphängning på så att det blir lättare att städa osv, bet skruvarna bra mycket bättre trots tunnare skivor och därmed kortare skruv.

Permalänk
Medlem

Tack för detta! Jag hade precis samma problem - en balk längs med mitten av skrivbordsskivan. Jag gjorde en variant av din lösning med fyra stycken enkelbeslag (https://www.clasohlson.com/se/Väggbeslag/p/31-162) och två spännremmar. Kan faktiskt inte tänka mig en smidigare lösning! Det här tänkte du ut bra

EDIT:

Skrivet av Tobo:

Köpte 4 st fästen och "bara" två spännremmar, på detta sätt slapp vi ha de små remmarna (fyllde de någon funktion?) samt att vikten blir fördelad på 4 fästen och därmed 12 skruvar.

Med andra ord gjorde jag precis som du! Jag tänker att dom små spännbandens syfte är att byta riktning på fästena, vilket ju inte behövs med fyra separata fästen som vrids åt vilket håll som helst! Sen kan det kanske finnas fördelar med dom små banden i och med att dom flyttar ner fästpunkterna till just under balken, vilket bör kunna ge lite mer stabilitet. Min burk gungar en del när jag hissar upp och ner, men då har jag också ett handvevat skrivbord.