Veckans fråga: Hur mycket primärminne har du i din dator?

Permalänk
Medlem

Vad gör ni med datorn , ni som har 1 TB RAM? Ok! Att man har många VM ingång och sånt. 16 GB är fortfarande väldig mycket minne. Har själv kört ingång 2-3 st VM , datorn flyger fortfarande fram på 16 GB RAM.

Min första dator Sinclair Zx81 den hade 1 KB RAM.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Jag kör genomgående 16 GB primärminne på samtliga datorer, stationärt som bärbart. Fortsätter minnespriserna att ligga på denna nivå så blir det nog 32 GB till nästa ombygge bara för sakens skull.

Permalänk
Medlem

64 mitt msröj och miniräknare laggar lite mindre

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Finns väl i alla moderna OS?

Nej det jag menade var själva hårdvaran. En typ av minne som är riktigt snabbt tänk RAM men ej tappar lagring när datorn stängs av och finns i ordentlig storlek som då ersätter RAM/HDD/SSD med en typ av minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Vad gör ni med datorn , ni som har 1 TB RAM? Ok! Att man har många VM ingång och sånt. 16 GB är fortfarande väldig mycket minne. Har själv kört ingång 2-3 st VM , datorn flyger fortfarande fram på 16 GB RAM.

Min första dator Sinclair Zx81 den hade 1 KB RAM.

Bildbehandling och liknande äter rätt duktigt med minne när bilderna växer, och gör man flertalet saker samtidigt försvinner det väldigt fort.
Gick upp till 24GB ram redan ~2010 då 12 inte räckte till. Mer hade jag inte råd med då, sedan upp till 48 nu senast.

Började själv min datorkarriär fem år gammal, 1990 med en Apple SE med 4MB ram.

Derp, fel modellnamn. :)
Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Nej det jag menade var själva hårdvaran. En typ av minne som är riktigt snabbt tänk RAM men ej tappar lagring när datorn stängs av och finns i ordentlig storlek som då ersätter RAM/HDD/SSD med en typ av minne.

3D Xpoint kanske? Lite dyrt för större lagring och hastighetslöftena har ännu inte infriat sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

"640 kilobyte borde räcka för alla" påstås Bill Gates ha sagt om primärminnet i IBM:s datorer. Har ni uppgraderat bortom det?

Läs hela artikeln här

Jag har 24GB i den här, borde vara 32, men en modul fallerade för ett drygt år sen och jag har inte haft tillfälle att fixa retur, och eftersom jag inte absolut BEHÖVER hela minnet nåt ofta så har det inte varit akut att fixa heller. Jag sänkte hur mycket av RAM jag använde till RAMdiskar ner till 8GB och sen var det inte nåt större problem annat än att se till att komma ihåg att jag har 2 ramdiskar kvar i stället för 3 och att inte slösa med utrymmet på den jag använder som "arbetsdisk"(den andra innehåller alla browsercache, swapfil, tempfiler och dylikt).

För en vanlig användare som inte kör nåt ansträngande så RÄCKER 8GB, men windows är jävligt girigt på att använda varenda liten byte den får tillgång till, så 16GB är nog att rekommendera som lägsta föredragna mängd. Och har man inget särskilt som använder mycket så räcker 16 till allt jag sett åtminstone.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA Z97-UD5H Black Edition, CPU: Intel i7 4790K, Kylare: Noctua U14S, RAM: 32GB Crucial Ballistix Sport XT 1866, GPU: Powercolor Radeon HD 7870 PCS+,
SSD: 256GB Crucial MX-100, HDD: 3TB WD Red, 2TB WD Red, PSU: Be Quiet Straight Power E-9 500W, Chassi: Cooler Master Silencio 652S

Permalänk
Medlem

@roxkz:

Du måste mena Mac SE030.. Sådan har vi på KA1 ,man fick hjälpa officerare med hur en dator fungerade. Har du en Apple IIGS så är den ett samlarobjekt idag.

Permalänk
Hjälpsam

Har surfat sedan i morse, just nu använder datorn 10 GB och den har cachelagrat 10 GB, så just nu använder jag bara 20 GB av 64 GB.
Normalt kommer jag inte över 32 GB, 32 GB räcker nog för de flesta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

@roxkz:

Du måste mena Mac SE030.. Sådan har vi på KA1 ,man fick hjälpa officerare med hur en dator fungerade. Har du en Apple IIGS så är den ett samlarobjekt idag.

Nej, dock en miss i modellnamnet från mitt håll då minnet inte är vad det en gång var. Det är en SE med dubbla floppydrives och tillhörande extern 20SC plus skrivare.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.