Ny laptop ca 10k, hur tänka?

Permalänk

Ny laptop ca 10k, hur tänka?

Hej!
Kommer behöva köpa ny laptop inom en snar framtid då min nuvarande håller på att lägga av.

13-14”
Den kommer främst användas till plugg(word och läsa artiklar).
Men också mycket film. Vill kunna spela upp 4k filmer från datorn till min tv via hdmi.
Eventuellt kommer det spelas något enstaka enklare spel på den också(Tex wow, cod) men inte så viktigt.

Mina frågor är då:
Vad krävs för att kunna se 4kfilm via hdmi till tv?
Hur viktigt är Processorhastighet?
Kommer ett amd/nvidia grafikkort med dedikerat minne göra stor skillnad i 4kfilm
Bör jag vänta till någon speciell tid på året innan jag köper ny?
Om inte, har ni något tips på prisvärd stabil laptop som finns nu?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Datorns hdmi port behöver vara v2.0, eventuellt kan du även behöva en adapter.

Permalänk
Skrivet av Ikariwarrior:

Datorns hdmi port behöver vara v2.0, eventuellt kan du även behöva en adapter.

Så grafikkort spelar ingen roll för film? Vad för adapter isåfall?

Permalänk
Medlem

Grafikkort är trivialt när det kommer till tv-tittande. Hur pass viktigt är spelandet? Det finns många bra ultrabooks som inte behöver mer än en usbc-hdmi adapter för att kunna fylla alla dina tv-behov. Dock är det rätt få som kommer med grafik som är tillräckligt stark/välkyld för att kunna rekommenderas till gaming under längre perioder. Åtminstone som faller inom din budget. Alternativet är att köpa en designerad gaming-laptop, men då tappar du generellt på vikt, batteri och utseende, (vilket i alla fall är viktigt för mig).

Permalänk
Medlem

Om du har (bra) wifi kan det ju vara ett alternativ att köpa en chromecast som klarar 4k så kan du streama filmer istället.

Permalänk
Medlem

I juni kommer Lenovo släppa bärbara med Ryzen 4000. Kan vara värt att vänta om du inte har bråttom.

Permalänk
Skrivet av Carl Uhlhorn:

Grafikkort är trivialt när det kommer till tv-tittande. Hur pass viktigt är spelandet? Det finns många bra ultrabooks som inte behöver mer än en usbc-hdmi adapter för att kunna fylla alla dina tv-behov. Dock är det rätt få som kommer med grafik som är tillräckligt stark/välkyld för att kunna rekommenderas till gaming under längre perioder. Åtminstone som faller inom din budget. Alternativet är att köpa en designerad gaming-laptop, men då tappar du generellt på vikt, batteri och utseende, (vilket i alla fall är viktigt för mig).

Inte viktigt alls med spelande, har konsol:)

Finns ultrabooks med gforce mx250 i min prisklass. Frågan är då om man ska välja en med sånt grafikkort eller utan fast med bättre övriga komponenter om jag inte ska spela på den?

Permalänk
Skrivet av pelof:

I juni kommer Lenovo släppa bärbara med Ryzen 4000. Kan vara värt att vänta om du inte har bråttom.

Har inte så bråttom så kan ju absolut vänta även till hösten om det är värt det

Permalänk
Medlem

@jontexern: skulle skippa grafik och lägga de pengarna på resten om jag var du. Bäst är dock, som det sagts i tråden, att vänta på fler ryzen 4000 laptops. Du kan mycket väl hitta ultrabooks med tillräcklig prestanda för att kunna köra wow och andra lättare titlar på dem för en mycket lägre summa än vad motsvarande Intel system kostar nu.
Värt att notera är att för dina andra användningsområden så kommer det inte att vara någon egentlig skillnad, mer än att Intel förmodligen kommer ge dig lite bättre batteri. Oavsett så lär fler amd-grejer innebära mer prissänkningar så om du kan vänta är det rekommenderat

Permalänk
Skrivet av Carl Uhlhorn:

@jontexern: skulle skippa grafik och lägga de pengarna på resten om jag var du. Bäst är dock, som det sagts i tråden, att vänta på fler ryzen 4000 laptops. Du kan mycket väl hitta ultrabooks med tillräcklig prestanda för att kunna köra wow och andra lättare titlar på dem för en mycket lägre summa än vad motsvarande Intel system kostar nu.
Värt att notera är att för dina andra användningsområden så kommer det inte att vara någon egentlig skillnad, mer än att Intel förmodligen kommer ge dig lite bättre batteri. Oavsett så lär fler amd-grejer innebära mer prissänkningar så om du kan vänta är det rekommenderat

Tack! Hur stor roll spelar processorhastigheten? Kommer jag märka nån större skillnad mellan Tex 1.8 eller 2,2gHz?

Permalänk
Medlem

@jontexern: När det kommer till laptops så kan det ofta variera mellan olika modeller med samma chip p.g.a. olika kylning, spänning mm. Därför är det svårt att säga något konkret om enbart en clock-skillnad. Rekommenderar att du kollar på prestandajämförelser mellan de du är intresserad av. Dock lär du inte märka någon skillnad i media-konsumtion eller andra lättare arbeten.

Permalänk
Skrivet av Carl Uhlhorn:

@jontexern: När det kommer till laptops så kan det ofta variera mellan olika modeller med samma chip p.g.a. olika kylning, spänning mm. Därför är det svårt att säga något konkret om enbart en clock-skillnad. Rekommenderar att du kollar på prestandajämförelser mellan de du är intresserad av. Dock lär du inte märka någon skillnad i media-konsumtion eller andra lättare arbeten.

Tack! Uppskattar hjälpen