Vilken dator är bäst? Msi-mac book pro

Permalänk

Vilken dator är bäst? Msi-mac book pro

Hej vilken dator är bäst av dessa två vad gäller spel samt studier?

Mac book pro early 2015 retina bärbar mot en.....

https://www.inet.se/produkt/1964483/msi-gf63-9sc-15-6-i5-8gb-...

Tack för svar

Permalänk
Medlem

När det gäller spel, så beror det nog på vilka spel du har för avsikt att spela.

När det gäller studier, så ska du fråga dig, "hur mycket vikt är du villig att bära runt på, samt vilka krav du har".
Tillsammans med massor med böcker, så kan 500g extra dator kännas betydande.
MSI-datorn verkar viktmässigt ligga mellan 13"macbook och 15"macbook.

Jag kan tyvärr inte uttala mig on Macbook, så jag låter det vara.

Permalänk

@Viita: Anser ditt inlägg vara väldigt surrealistiskt, Hell let loose!

Jag menar överlag, när man lägger ihop spel samt olika typer av program för studier?

Vilken är bäst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gbgpowwer:

@Viita: Anser ditt inlägg vara väldigt surrealistiskt, Hell let loose!

Jag menar överlag, när man lägger ihop spel samt olika typer av program för studier?

Vilken är bäst?

Man väljer inte en bärbar Mac till att spela med... Den bärbara PCn är att föredra alla dagar i veckan, vill du däremot ha batteritid så satsa på Macen men du får nog räkna med att köpa ett nytt batteri till Macen om den är från 2015.

Permalänk
Medlem

Det är nog mycket en smaksak. Macbooks har funnits med och utan dedikerade grafikchip, vilket såklart påverkar spel en hel del. Som rent operativsystem tycker jag macos är överlägset, även om det blir sämre för varje release. Det är också betydligt mer stabila drivrutiner eftersom dom har ett mindre utbud av hårdvara att fokusera på och som säljs över längre tid, medan man för pc ofta skriver drivare som är Good enough för att inte bli stämd, typ, och sen fokuserar på nästa projekt. Men jag personligen tycker Windows är skräp så det är knappast en opartisk åsikt.

Be alltid om cycle count på batteriladdningen om du köper bärbar dator begagnad. Är batteriet laddat 700 ggr är det nog rätt kasst.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk

@Puttefnasket: Okej, jag tänkte när man lägger ihop alla system komponenter för respektive dator vilken anser du vara bäst om du är vänlig att ta dig an den uppgiften

Utöver pc spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gbgpowwer:

@Puttefnasket: Okej, jag tänkte när man lägger ihop alla system komponenter för respektive dator vilken anser du vara bäst om du är vänlig att ta dig an den uppgiften

Utöver pc spel?

Mac alla gånger speciellt när det gäller batteritiden 10 timmar plus är inga problem förutsatt att batteriet är fräscht. Den bärbara PCn klarar på sin höjd halva den tiden på batteri enligt min erfarenhet av bärbara PC datorer.

Permalänk

@ecce:

Nu har jag en mac book pro 2015, har ju några år. Enligt inet har msi jag länkade bättre komponenter, ljuger dom?

Permalänk

@Puttefnasket: Alltså nu är inte batteritiden det viktiga för mig direkt ok?

Vet du fabriks året på den MSI jag länkade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gbgpowwer:

@Puttefnasket: Alltså nu är inte batteritiden det viktiga för mig direkt ok?

Vet du fabriks året på den MSI jag länkade?

Årets modell då den säljs nu hos Inet. Sedan har ju modellen funnits på prisjakt sedan december 2019.

Permalänk
Medlem

@gbgpowwer: Msin är en modern dator från 2019-2020 med riktigt bra prestanda.Den är överlägsen Mac:en i spel. Inte ens nära. Dessutom går det att uppgradera ram-minnet om du känner ett behov av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gbgpowwer:

@ecce:

Nu har jag en mac book pro 2015, har ju några år. Enligt inet har msi jag länkade bättre komponenter, ljuger dom?

Batteritiden som anges är ju inte skriven av Inet utan av MSI och den stämmer säkert enligt deras mått mätt, men det brukar vara under optimala förhållanden och med specifika program tester. När det gäller vardagligt användande så brukar inte bärbara PC vara utmärkande på något sätt. Sök på nätet och se vad användare av den datorn får för batteritider.

Letade på nätet och hittade föregångaren och dess batteritid var inget att hänga i julgranen direkt ca 3:30 är ju direkt dåligt.

https://www.laptopmag.com/reviews/laptops/msi-gf63-8rd

Permalänk
Medlem

@gbgpowwer:
Ptja, tänker du spela spel så som MS RÖJ, så spelar det uppenbart ingen roll, har du förhoppningar att däremot spela spel som BF5, senaste COD etc, så bör det väl vara MSI-maskinen, inte för att jag har någon aning om den är tillräckligt kraftfull eller inte.
Jag tycker 8GB är på nedre kant, 16GB vore att föredra, men det bör inte vara några problem att uppgradera senare om så önskas.
Jag har ingen aning hur en 5 år gammal Macbook presterar idag.

Du har skrivit "studier", men inte anget vilken typ av studier.
Är det studier som endast kräver Officepaketet så är det återigen hugget som stucket. Vilket man föredrar.
Pratar vi studier med inriktning mot Media, så kanske Macbook är att föredra. (är dock osäker på detta, någon annan får uttala sig.)
Ska du rikta dig mot diverse CAD-program så är nog en Windows-maskin är att föredra. Har ingen aning hur det ser ut med CAD-program på Macbook-fronten.
Är det programmering, så spelar det vad jag vet heller inte så stor roll.

Jag gissar att det inte är frågan om distans-stidier, utan att du skall transportera dig till och från utbildningscenter.
Av erfarenhet vet jag att det inte är roligt att släpa runt på tunga böcker och en tung bärbar dator. Även om man inte bär på dem hela dagen.
Vill du experimentera?
Ta fram en väska. Placera böcker för vad som kan tänkas behövas för en dag.
Lägg till ytterliggare 1,5kg (simulerad datorvikt), gå en promenad på 20-30minuter.
Vänta några timmar, gå samma promenad med 2,5kg (simulerad datorvikt).
Men visst, har du för avsikt att köpa så många böcker som möjligt som e-böcker, kan du skippa detta.

Permalänk
Skrivet av sarlucic:

@gbgpowwer: Msin är en modern dator från 2019-2020 med riktigt bra prestanda.Den är överlägsen Mac:en i spel. Inte ens nära. Dessutom går det att uppgradera ram-minnet om du känner ett behov av det.

Okej gäller det övriga komponenter med? bortse från batteri och vikt tack.

Om du mäktar med att ta dig an den uppgiften, Stort tack.

Permalänk
Medlem

Köp aldrig en mac om du ska spela något annat spel än ms-röj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gbgpowwer:

Okej gäller det övriga komponenter med? bortse från batteri och vikt tack.

Om du mäktar med att ta dig an den uppgiften, Stort tack.

Du sitter ju med en billig dator nu, det kostar dig 10 tusen att köpa en bärbar som du kan spela på och andra sidan vinner du lite vikt 1,86 kg mot 2,04... Vad som är viktigt för dig kan ingen annan tala om, vi har ju berättat vad som talar för PCn kontra din Mac men bara du vet svaret.

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Du sitter ju med en billig dator nu, det kostar dig 10 tusen att köpa en bärbar som du kan spela på och andra sidan vinner du lite vikt 1,86 kg mot 2,04... Vad som är viktigt för dig kan ingen annan tala om, vi har ju berättat vad som talar för PCn kontra din Mac men bara du vet svaret.

Nja jag skall sälja mac book pro för 6200 kr, sedan är den från 2015.

Off topic raderat /Kent, moderator