Permalänk
Bildexpert

Bildskärmtest då och nu

Idag råder det inget tvivel om att många av läsarna på Sweclockers tar del av testerna och utvärderingarna av de bildskärmarna som @Laxpudding kommer över. Och det är inget konstigt med det. Man vill ju inte köpa grisen i säcken och får man saklig, enhetlig information om vad specifika modeller kan och inte kan erbjuda så vill man gärna hålla sig uppdaterad.

Men, hur var det förr om man hade krav? Specifikt specifikt spelskärmar var det sällan tal om, varken i de recensionerna som gjordes eller i marknadsföringen. De dyra, exklusiva skärmarna från mitten av 90-talet klarade upplösningar som var långt över vad PC-spel oftast renderades i. Oftast var de riktade åt folk som nyttjade dem professionellt med CAD, grafiskt arbete, bildbehandling etc som då likt nu ställer höga krav på återgivning samt upplösning.

Så om man leker med tanken att man har köpt en prestandaburk med i486 och spenderat en femsiffrig summa på grafikkort för att kunna få ut 16-bitars färgdjup (RGB 565) i 1280x1024, vad har man då för att orientera sig i utbudet bland bildskärmar i prisklassen 18-35.000 kr i dåvarande kurs? Jo ett nummer av Elektronikvärlden från 1994 förstås som ger all (?) info man behöver för sitt skärmköp.

Det kanske är lätt att dra på mungroparna när man läser texten, men samtidigt känner jag att det ligger något fint i det hela. Det är trots allt produkter och apparater som idag har stort inflytande i våra liv idag, men för 25 år sedan var informationen inte alls lika lättillgänglig. Även om tidningen i sig är riktad åt konsumenter märker man rätt fort, både i denna artikel och andra i samma nummer, att perspektiven blir tämligen insnöade. Känns bra mycket nördigare än att scrolla på Sweclockers idag men som sagt finns det en vacker jargong i det hela.

Snyggt också att artikeln bryts rätt av till förmån för testerna som kommer nedan.

Maffig lineup måste jag ändå säga! Och man glömmer lätt hur mycket jobb som ligger bakom närbilderna på skärmarna, eftersom dessa bilder har tagits analogt och sedan framkallats vilket gör att det kan krävas mååånga försök innan det blir fullt så bra som man vill. Men samtidigt är det ju svårt att få en sammanfattande överblick som konsument när man pressar in tolv tester på fyra sidor, ffa när man pratar om dessa priser som skärmarna såldes för. Det blir lite tomt på något vis, fast väldigt kul att läsa i retrospektiv förstås.

Tittar man på hur tester görs idag på Sweclockers (av alla möjliga sorters produkter) tror jag inte man kan se tillbaka på detta nummer och tänka att det var bättre förr. Den informativa biten var förstås med på den tiden i syfte att lära läsarna få något form av helhetsgrepp, men upplägget kanske inte var lika pedagogiskt. Onekligen dock att man som konsument, då som nu, bör uppmanas till att testa själv och försöka hitta vad som är rätt för en. Främsta skillnaden blir dock att man då med testerna i åtanke inte riktigt visste vad som skulle kunna vara rätt, medan man idag får ett bättre hum.

Pluspoäng dock för att de bedömde skärmarna mer eller mindre individuellt, istället för att peka ut en bäst i test-vinnare av något slag. Alla intrycken tycks ju ha varit bra trots allt.

Är dessa retrospektiv något ni andra tycker är kul? Jag har en del andra tidningar från sena 80 och tidiga 90-talet jag skulle kunna scanna. B.la. om invigningen av Cosmonova och Intels presentation av Pentium.

Permalänk
Bildexpert 📺

Logistiken på detta! Pheew! Tur att det förmodligen var låga lokalhyror i Blekinge på 90-talet.

Permalänk
Medlem

Bilden på han som bär skärmen.. det var så man såg ut på väg ut till farsans bil när man skulle på LAN

Tack för att du delade med dig av detta!

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO