Vattenkylning av CPU vs GPU

Permalänk
Medlem

Vattenkylning av CPU vs GPU

Jag undrar varför det är så mycket fokus och nästan hysteri på att kyla CPUn när en ordentlig kylning av GPUn sannolikt skulle ge en betydligt större total prestanda boost för många användare, åtminstone för de som gillar att spela?

AIO för CPU är ju väldigt vanligt numera men vattenkylning av GPU inte alls lika vanligt trots att det sannolikt skulle ge mer för den totala prestandan under spel.

Orsaken till att det är så här kanske helt enkelt är att vattenkylning av GPU är dyrare?

Vattenkylning av GPU ger ju en betydligt tystare dator under last samt dessutom högre prestanda med stabilare fps. Så frågan är om många (inklusive mig) lägger pengarna på fel saker?

Permalänk
Medlem

Jag tror det har med att göra att CPU kylare är mycket mer standardiserad än GPU kylare, där de flesta är unika för just det kortet och det är oftast mycket mer avancerat att byta kylaren på ett grafikkort och att garantin oftast upphör om man gör det.

Permalänk
Medlem

Jag har AIO till både CPU och GPU, inget krångligt alls att montera NZXT Kraken G20 på GPU och en Corsair H80i v2 som kylare. Gick från runt 70 grader och fläktar som gick för typ fullt till 43-49 grader på GPUn under samma förutsättningar

Permalänk
Administrativ avgift

@makatech: Kraken G12 + AIO - det har mer med placeringen av GPU:er och att de ska stödjas av diverse chassin Sen hur mycket bättre är egentligen AIO kontra en riktigt bra GPU kylare? Vill du ha AIO så finns det modeller med det/du köper till det själv.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Mycket lättare för en som inte är insatt att vattenkyla en CPU med valfri AIO jämfört med att behöva plocka isär ett grafikkort för att vattenkyla det.(Finns väl några få GPU's med AIO men i de flesta fallen så måste man ju plocka isär kortet)

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Ni har säkert rätt i era kommentarer. Nästa gång jag bygger en dator kommer jag varje fall med stor sannolikhet vattenkyla GPUn också, återstår att se om det blir custom loop eller en extra AIO med något Kraken G12 liknande kit. Men som sagt en betydligt tystare dator under last (spel) samt med bättre prestanda, det är ju ganska uppenbara/tydliga fördelar men ja, det kostar extra.

Man märker också väldigt tydligt under överklockning av GPUn hur extremt viktigt det är med kylning av GPUn för att nå bra resultat, det är oftast värmen som ställer till det och gör att den inte håller klocken.

Visst kan man tex undervolta sin GPU, tweaka en vacker voltage curve i Afterburner, köra på luft och ändå få ett relativt tyst system men det är ju kul att kräma ur prestanda.

Eller vem vet, kanske en rejäl luftkylare av CPUn men en AIO för GPUn, varför inte. Det är väl den totala prestandan effekten som räknas, att spendera pengar på rätt saker. Stora luftkylare för CPU brukar ju inte vara så högljudda ändå, inte nu förtiden.

Permalänk
Medlem

Det är lättare att vattenkyla CPUn som tidigare inlägg tagit upp. Grafikkort brukar även komma med bra kyllösningar ifall man lägger några extra hundringar, vilket gör att det inte finns samma "krav" att skaffa en eftermarknadslösning som för CPU.

Visa signatur

PC: CPU: 5600x | Kylare: Corsair H115i Platinum | GPU: RTX 3070 | MOBO: B550 Carbon Wifi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KarlHelmer:

Jag har AIO till både CPU och GPU, inget krångligt alls att montera NZXT Kraken G20 på GPU och en Corsair H80i v2 som kylare. Gick från runt 70 grader och fläktar som gick för typ fullt till 43-49 grader på GPUn under samma förutsättningar

Ett varningens finger är att Kraken G12 inte funkar om man kör med AMD fästet för skruvhålen kommer för nära pumpblocket på H80 v2, H55 eller NZXTs varianter tror även Fractals AIOer funkar då dom har liknande fästanordning som NZXT på sina AIO.

Körde H55 och Kraken G12 på mitt 2070, från strax under 80c och ett tyfonljud från fläktarna till väldigt tyst och strax under 60c med OC.
Har man 2080 eller bättre bör man nog kolla på minst en 140mm AIO eller 240 och då blir det dyrt, bättre å köpa en som redan har AIO eller bygga custom, EKs aluminium kit och lägga till så man får dubbla 240mm radiatorer kostar typ 3000kr? Svårt att få tag på deras kit just nu men dom verkar jobba på nya versioner. Detta förutsätter dock att man har reference pcb på sitt grafikkort då jag kan tänka mig att det inte finns eftermarknads alu gpublock att få tag på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Ett varningens finger är att Kraken G12 inte funkar om man kör med AMD fästet för skruvhålen kommer för nära pumpblocket på H80 v2, H55 eller NZXTs varianter tror även Fractals AIOer funkar då dom har liknande fästanordning som NZXT på sina AIO.

Körde H55 och Kraken G12 på mitt 2070, från strax under 80c och ett tyfonljud från fläktarna till väldigt tyst och strax under 60c med OC.
Har man 2080 eller bättre bör man nog kolla på minst en 140mm AIO eller 240 och då blir det dyrt, bättre å köpa en som redan har AIO eller bygga custom, EKs aluminium kit och lägga till så man får dubbla 240mm radiatorer kostar typ 3000kr? Svårt att få tag på deras kit just nu men dom verkar jobba på nya versioner. Detta förutsätter dock att man har reference pcb på sitt grafikkort då jag kan tänka mig att det inte finns eftermarknads alu gpublock att få tag på.

Jag har mitt på ett 1080ti som rullar på överklockat till 2038-2062 MHz så skulle säga att det inte behövs mer än en H80i v2 för att ge adekvat kylning