Göra datorn så tyst som möjligt

Permalänk
Medlem

Göra datorn så tyst som möjligt

Hej!

Har precis fått hem min nya PC som jag plockat ihop med hjälp av goa medlemmar från Sweclockers. Konfig nedan:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13571031/3700x-5700-xt-red-...

Tycker den generellt håller sig rätt tyst än så länge. Men vill ändå höra mig för om ev. tips på hur man får den ännu tystare. Har förstått att det finns mjukvara för att kontrollera fläktarna t.ex? Är det något jag borde skaffa? Gör jag detta i bios eller mjukvara i windows? Gäller det samtliga fläktar? CPU, Chassi & GPU? Något annat man kan tänka på?

Att saker går på högvarv om jag kör krävande spel har jag inga problem med men till vardags jobbar jag mycket med program som inte alltid är särskilt krävande och då får den ju gärna så så himla tyst den bara kan tänker jag

Tacksam för alla tips!

Permalänk
Medlem

Ett tips är att kyla datorn med vatten eller en vätska som inte leder ström och har du en tillräckligt stor radiator eller vatten/vätskevolym som du på ett eller annat sätt kan kyla så behöver du inga fläktar och då klarar du dig med en pump alternativt skulle du kunna klara dig med ett system som fungerar med självcirkulation och då skulle du inte ens behöva en pump och voila så skulle du ha en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Följde tricket i denna video och redan där fick jag klart märkbar förbättring.

https://www.youtube.com/watch?v=6NcZCMu5kCw

Fler tips tas gärna emot! Undervolta grafikkortet, är det något man borde göra? Och hur gör man det i så fall?

Så här ser fläktarna i biosen. Borde jag ändra något? Vet inte om bilden visar tillräckligt?

Permalänk
Medlem

Mest uppenbar är en CPU-Kylare
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3149591

Därefter chassifläktarna till pwm-styrda noctua.

detta kommer räcka långt utan att du behöve dra ner prestanda på gpu eller cpu

Permalänk
Medlem

@kek80:

I random ordning:
1) Ljudisolerat chassi.
2) Riktigt fet CPU kylare (ej vatten, för då låter pumpen) Typ Noctua NHD15- men lär finnas tystare kanske från bequiet
3) Stora chassifläktar gärna 140mm som du kör pwm styrning på,
4) Undervolta CPU/GPU så att fläktarna inte behöver låta så mycket på max
5) Justera fläktkurvorna med någon app eller på moderkortet som styr hur mycket fläktarna låter på olika temperaturer
6) Ha datorn längre ifrån dig (eller kanske ställa datorn i ett skrubb och använda fiberoptik/hub som kommunicerar med skärm/mus/tgbord
7) Välj graffekort med stor kylfläns och fläktar, ej "turbin" variant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Mest uppenbar är en CPU-Kylare
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3149591

Därefter chassifläktarna till pwm-styrda noctua.

detta kommer räcka långt utan att du behöve dra ner prestanda på gpu eller cpu

Tack!

Den är ju faktiskt ganska tyst med nuvarande konfig jag vill alltså bara göra finjusteringar - vilket detta låter som
Skall absolut överväga testa ett par andra chassifläktar sen men det får bli ett höstprojekt! Funderar på testa en AiO för cpu:n också - många som kör detta chassi verkar nöjda med NZXT:s kraken AiO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kek80:

Tack!

Den är ju faktiskt ganska tyst med nuvarande konfig jag vill alltså bara göra finjusteringar - vilket detta låter som
Skall absolut överväga testa ett par andra chassifläktar sen men det får bli ett höstprojekt! Funderar på testa en AiO för cpu:n också - många som kör detta chassi verkar nöjda med NZXT:s kraken AiO.

Om du du vill ha en sluten vattenkylare rekommenderar jag dig att titta på recensioner av Arctic Freezer II. Om tyst är prio ett och inte låga temps under hård last skulle jag inte chansa på ett system med flera olika motorer (pump och fläkt), i ljudnivå är en stor tornkylare oslagbar och Noctua bäst, i alla fall för normal användning.

Permalänk

Försök att sätta fläktkurvan på så låga varv det är rimligt. 30% fläktkapacitet vid 50C, håller sig temperaturen där? vid vilken temp/ belastning börjar fläktarna låta och hur varmt kan du tänka dig att ha? jag kör individuella kurvor på insug, cpu samt utblås, där de så länge cpun inte går upp i 100% ett par sekunder alla ligger på ca 0-20%, blir cpu över 65C varm, då går kurvan något skarpare upp till max tillåtna temp där fläktarna går på 100% strax innan cpu stänger ned sig själv på grund av värmen. (Vilket aldrig händer, noctuatorn samt fläkten A12 från Noctua kyler ruggigt tyst! )

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Lego Master

Den största förbättringen jag har upplevt var när jag gick från ett "vanligt" chassi till ett ljuddämpat Fractal Design Define R6 och satte i en Noctua NH-D15 istället för min gamla AiO. Jag får anstränga mig för att höra datorn nuförtiden, speciellt med lurar på är datorn i praktiken ljudlös från mitt perspektiv.

Och då har jag inte ens pillat med några fläktkurvor, den sköter sig själv fint ändå.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Datorn på plats, stort tack för support & feedback!

Äntligen är min dator på plats, stort tack till alla Sweclockers-medlemmar som hjälpte till att plocka ihop bygget! Spinner som en katt! (och är inte placerad så nära väggen som på fotot).

CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz 36MB

SSD: Gigabyte M.2 NVMe Gen3 SSD 1TB

Motherboard: MSI B450-A PRO MAX

GPU: Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil

RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance

CASE: NZXT h510 White

PSU: Seasonic FOCUS GX 650W

Permalänk
Skrivet av kek80:

Följde tricket i denna video och redan där fick jag klart märkbar förbättring.

https://www.youtube.com/watch?v=6NcZCMu5kCw

Fler tips tas gärna emot! Undervolta grafikkortet, är det något man borde göra? Och hur gör man det i så fall?

Så här ser fläktarna i biosen. Borde jag ändra något? Vet inte om bilden visar tillräckligt?

https://i.imgur.com/Yhp7ZRi.jpg

Testade lite olika inställningar enligt videon ovan.
Temperaturerna och topparna för min 3700x blev betydligt lägre och lugnare.

Finns det några negativa aspekter man bör ha i åtanke när man ändrar dessa inställningar?
Drog ner Maximum processor state till 99% och Minimum processor state till 50%.

Visa signatur

AMD 3700x | ASUS GeForce RTX 2080 | Gigabyte x570 Aorus Elite | G.SKill Trident Z 32GB 3600MHz CL16 | Kingston A2000 M.2 500GB | Seasonic Focus GX 750W | ASUS ROG Swift PG279Q 1440p 165Hz | Fractal Design Meshify C TG | Noctua NH-U12a |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tapeworm1c:

Testade lite olika inställningar enligt videon ovan.
Temperaturerna och topparna för min 3700x blev betydligt lägre och lugnare.

Finns det några negativa aspekter man bör ha i åtanke när man ändrar dessa inställningar?
Drog ner Maximum processor state till 99% och Minimum processor state till 50%.

Ren idioti där, nästan alla borde köra 5% min / 100% max
Stark motivation behövs för att köra annat, inte tvärt om.

powercfg -setactive SCHEME_MIN powercfg -L Timeout /nobreak /t 1 powercfg -setACvalueindex scheme_current sub_disk diskidle 0 :: Disable HDD sleep powercfg -setACvalueindex scheme_current sub_processor procthrottlemin 5 :: Min CPU powercfg -setACvalueindex scheme_current sub_none consolelock 0 powercfg -setDCvalueindex scheme_current sub_none consolelock 0 :: Enable auto login ::powercfg /setACvalueindex scheme_current 2a737441-1930-4402-8d77-b2bebba308a3 48e6b7a6-50f5-4782-a5d4-53bb8f07e226 0 ::powercfg /setDCvalueindex scheme_current 2a737441-1930-4402-8d77-b2bebba308a3 48e6b7a6-50f5-4782-a5d4-53bb8f07e226 0 :: Disable USB power saver powercfg -h off :: Disable hibernation pause

Mina tweaks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

@kek80:

I random ordning:
1) Ljudisolerat chassi.

Välventilerat chassi är nästan alltid bättre

Permalänk
Skrivet av Sinery:

Ren idioti där, nästan alla borde köra 5% min / 100% max
Stark motivation behövs för att köra annat, inte tvärt om.

powercfg -setactive SCHEME_MIN powercfg -L Timeout /nobreak /t 1 powercfg -setACvalueindex scheme_current sub_disk diskidle 0 :: Disable HDD sleep powercfg -setACvalueindex scheme_current sub_processor procthrottlemin 5 :: Min CPU powercfg -setACvalueindex scheme_current sub_none consolelock 0 powercfg -setDCvalueindex scheme_current sub_none consolelock 0 :: Enable auto login ::powercfg /setACvalueindex scheme_current 2a737441-1930-4402-8d77-b2bebba308a3 48e6b7a6-50f5-4782-a5d4-53bb8f07e226 0 ::powercfg /setDCvalueindex scheme_current 2a737441-1930-4402-8d77-b2bebba308a3 48e6b7a6-50f5-4782-a5d4-53bb8f07e226 0 :: Disable USB power saver powercfg -h off :: Disable hibernation pause

Mina tweaks.

Okej, lust att utveckla?
Jag håller på att testa olika inställningar för CPU och fläktprofiler för att hitta en bra balans.
Motivationen från att inte gå på 100% i max är att CPUn, som är allmänt känt, växlar upp och ner i temp mellan ca 40-50°C i jämna kurvor. På 99% ligger den platt på ca 34-36°C.
Jag förstår ju att man begränsar CPU genom att dra ner max från 100%, men förstår inte hur mycket det påverkar i praktiken?

Är ny i allt detta så försöker lära mig :).
Hade en AMD CPU för många år sedan, har sedan haft en Intel mellan och nu tillbaka till AMD. Klart det går att låta allt rulla på i stock, men som jag förstått kan det finnas fördelar med att tweaka inställningarna något.

Visa signatur

AMD 3700x | ASUS GeForce RTX 2080 | Gigabyte x570 Aorus Elite | G.SKill Trident Z 32GB 3600MHz CL16 | Kingston A2000 M.2 500GB | Seasonic Focus GX 750W | ASUS ROG Swift PG279Q 1440p 165Hz | Fractal Design Meshify C TG | Noctua NH-U12a |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kek80:

Följde tricket i denna video och redan där fick jag klart märkbar förbättring.

https://www.youtube.com/watch?v=6NcZCMu5kCw

Fler tips tas gärna emot! Undervolta grafikkortet, är det något man borde göra? Och hur gör man det i så fall?

Så här ser fläktarna i biosen. Borde jag ändra något? Vet inte om bilden visar tillräckligt?

https://i.imgur.com/Yhp7ZRi.jpg

Hejhej

Ett litet trick många Ryzenanvändare använder sig av är att lägga in lite fördröjning på ur snabbt cpufläkten ska reagera på temperaturpåslag. I Msi bios tror jag det heter cpu fan step up time? Höj den tiden så bör cpufläktarna inte rampa upp för minsta lilla temperaturspik vilket bör ge ett tystare system.

Glhf!

Permalänk
Rekordmedlem

Det går ju att optimera lådan för att minska flödesljud, tex så är det många gånger det uppstår ljud i själva ventilationshålen pga turbulens så att såga bort plåtar med borrade småhål och om det behövs ersätta skyddsplåtarna med ett galler minskar turbulensljuden finns det inget behov av beröringsskydd så behövs inte gallret heller och damfilter kan man göra av ett textilnät om det behövs, Ikea Teresia är gjord av det klassiska materialet som inte längre säljs löst https://www.ikea.com/se/sv/p/teresia-skira-gardiner-1-par-vit...
Att se till att luftflödet blir tyst är viktigt om man jagar de sista decibellen och tänk ockspå på att det många gånger är mindre störande med fläktar som går på konstant varvtal än att tempstyra dem.
Man sätter alltså in många lågvarviga fläktar och ser till att de inte skapar flödesljud och så får de gå på konstant varvtal om man behöver ha fläktkylning.
ev kan man ha nån styrd fläkt som startas vid hög temp typ vid spelandemedans grundkylningen alltid går konstant.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tapeworm1c:

Okej, lust att utveckla?
Jag håller på att testa olika inställningar för CPU och fläktprofiler för att hitta en bra balans.
Motivationen från att inte gå på 100% i max är att CPUn, som är allmänt känt, växlar upp och ner i temp mellan ca 40-50°C i jämna kurvor. På 99% ligger den platt på ca 34-36°C.
Jag förstår ju att man begränsar CPU genom att dra ner max från 100%, men förstår inte hur mycket det påverkar i praktiken?

Är ny i allt detta så försöker lära mig :).
Hade en AMD CPU för många år sedan, har sedan haft en Intel mellan och nu tillbaka till AMD. Klart det går att låta allt rulla på i stock, men som jag förstått kan det finnas fördelar med att tweaka inställningarna något.

Är problemet att fläkten går från och till 0 RPM?
Det är löjligt att det fortfarande är ett problem på typ all ikke GPU fläktar (Afterburner har hysteresis som löser det problemet).

Common sense säger mig att köra CPU på 99% måste ha någon form av overhead, så jag skulle undvika det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kek80:

Äntligen är min dator på plats, stort tack till alla Sweclockers-medlemmar som hjälpte till att plocka ihop bygget! Spinner som en katt! (och är inte placerad så nära väggen som på fotot).

https://preview.redd.it/2zhscm8x6zz41.jpg?
width=640&crop=smart&auto=webp&s=009f9bb3ec57fbd0c71c0c8b03d6c33e0ff2385a

CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz 36MB

SSD: Gigabyte M.2 NVMe Gen3 SSD 1TB

Motherboard: MSI B450-A PRO MAX

GPU: Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil

RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance

CASE: NZXT h510 White

PSU: Seasonic FOCUS GX 650W

Jävlar vilket snyggt chassi! 😃

Permalänk
Skrivet av Sinery:

Är problemet att fläkten går från och till 0 RPM?
Det är löjligt att det fortfarande är ett problem på typ all ikke GPU fläktar (Afterburner har hysteresis som löser det problemet).

Common sense säger mig att köra CPU på 99% måste ha någon form av overhead, så jag skulle undvika det.

Ish!
Har kommit undan det problemet genom att sätta en egen fläktprofil i BIOS. I och med att CPU-tempen vobblar mellan ca 40-50° tvingas jag sätta minimum för fläkten vid ca 55° och ~50% pwm för att undvika att fläkten varvar upp och ner. Nu kör jag med en Noctua, så den är ju väldigt snäll och tyst vid 50%, men det känns irriterande när idle tempen "borde" kunna ligga stadigt under 45 som max :). Har tweakat lite fram och tillbaka med diverse inställningar, fläktprofiler etc och nu verkar tempen faktiskt ligga lite lägre än den gjort tidigare, runt 40°c. Då med återställd processor power management till max 100% och min 5%.
Har nog även kollat lite för mycket på endast afterburners CPU-temp, vilken inte är helt korrekt som jag förstått det. Enligt Ryzen Master ligger CPU tempen mer stadigt.

Håller helt med om att det inte kändes helt rätt att begränsa maxvärdet. Det blev dock en markant skillnad i idle-temp.

Visa signatur

AMD 3700x | ASUS GeForce RTX 2080 | Gigabyte x570 Aorus Elite | G.SKill Trident Z 32GB 3600MHz CL16 | Kingston A2000 M.2 500GB | Seasonic Focus GX 750W | ASUS ROG Swift PG279Q 1440p 165Hz | Fractal Design Meshify C TG | Noctua NH-U12a |