Optimera Ryzen 5 3600, vilken Peak Core Voltage?

Permalänk
Medlem

Optimera Ryzen 5 3600, vilken Peak Core Voltage?

Sitter med:
AMD Ryzen 5 3600
16GB 3600MHz CL16 G.Skill TridentZ
Gigabyte Auros Elite X570
BeQuiet PureRock CPU-Kylare
Seasonic Focus GX 750W

Om jag kör Cinebench R20 med "Precision Boost Overdrive" aktiverat, kan jag i Ryzen master se:
Peak Speed: 4.0GHz (Den boostar alltså inte till 4.2GHz)
Peak Core Voltage: 1.353V
Temp: Strax under 80°C
CB20 Score: ~3300pts

Om jag istället kör "Manual Overclock" 4.4GHz @ 1.325V
Peak Speed: 4.4GHz
Peak Core Voltage: 1.325V
Temp: Strax under 80°C
CB20 Score: ~3900pts

Det går även att köra följande:
Om jag kör Manual Overclock 4.5GHz @ 1.35V
Peak Speed: 4.5GHz
Peak Core Voltage: 1.35V
Temp: Strax under 85°C
CB20 Score: ~4000pts

Hur går era tankar när ni ser detta?

Det finns väldigt mycket olika bud online, och vissa tips verkar gälla för Ryzen 1xxx och 2xxx-serien.

Min spontana känsla är att köra på 4.4GHz@1.325V då detta är lägre spänning än PBO men med ett högre resultat.

Har jag missat något uppenbart?

Vad är en bra "Peak Core Voltage" för en Ryzen 5 3600?

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Medlem

Vad jag fått till mig är att det verkar finnas något generellt konsensus om att 1.325 är max, allt därefter ska ses som skadligt. Jag gav upp på försök till manuell OC, det är helt enkelt för bökigt att få någon form av adaptiv vcore och att processorn klockar ner sig i idle med mitt moderkort.

Har ställt in PBO manuellt samt tillhörande preset i BIOS och får ut ca 4.3 ghz över alla kärnor, skulle rekommendera att gå den vägen istället. Ryzen 3000 kommer praktiskt taget maxade ur kartongen.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Finns en del trådar som säger att allt över 1.32v är skadligt sen finns det dom som säger att max är 1.4v så du gör ju som du vill. Den kan gå och dö när som helst eller leva i flera år.
Kör iallafall min 3800x i 4.4ghz på 1.26v och är nöjd dock gjorde den stock 4.4 på alla kärnor och 4.5 per kärna men med högre volt. Så är du nöjd som den är så är det ju bara att köra på men det bästa är ju att köra en Ryzen stock

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Finns en del trådar som säger att allt över 1.32v är skadligt sen finns det dom som säger att max är 1.4v så du gör ju som du vill. Den kan gå och dö när som helst eller leva i flera år.
Kör iallafall min 3800x i 4.4ghz på 1.26v och är nöjd dock gjorde den stock 4.4 på alla kärnor och 4.5 per kärna men med högre volt. Så är du nöjd som den är så är det ju bara att köra på men det bästa är ju att köra en Ryzen stock

Vad har du ändrat i BIOS? Får du den att klocka ner vid idle?

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Jag blir inte riktigt klok på detta. Alla verkar göra som ni gör.

Kör jag Precision Boost Overdrive, med Total Socket Power (PPT) till 80W så lägger den sig på 4.0GHz med 1.3V med ett resultat därefter.

Jag lyckas däremot hitta en sweetspot i Manual OC:

4425MHz
1.28125V

Den håller sig under 75°C, CPU Power ~65W och ger ca +18% prestanda mot standard. (3900cb vs 3300cb).

Min klockar ner i Idle som den ska (f.n. 700MHz 0.7V).

Låter inte rimligt, men väldigt trevligt att min verkar svara bra på Manual-läget..

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Vad har du ändrat i BIOS? Får du den att klocka ner vid idle?

Stängde bara av Precision Boost Overdrive och klockade manuellt 44 på cpu och volten 1.26v.
Nej den klockar inte ner sig men har tänkt att kolla det när jag orkar XD
Den funkar riktigt bra som den går just nu så inte orkat göra något mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Stängde bara av Precision Boost Overdrive och klockade manuellt 44 på cpu och volten 1.26v.
Nej den klockar inte ner sig men har tänkt att kolla det när jag orkar XD
Den funkar riktigt bra som den går just nu så inte orkat göra något mer

Mjo det är där skon klämmer för min del, kan skrämma upp min till 4.2 på 1.25 utan problem men då ligger den ju där hela tiden...

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aiwi:

Jag blir inte riktigt klok på detta. Alla verkar göra som ni gör.

Kör jag Precision Boost Overdrive, med Total Socket Power (PPT) till 80W så lägger den sig på 4.0GHz med 1.3V med ett resultat därefter.

Jag lyckas däremot hitta en sweetspot i Manual OC:

4425MHz
1.28125V

Den håller sig under 75°C, CPU Power ~65W och ger ca +18% prestanda mot standard. (3900cb vs 3300cb).

Min klockar ner i Idle som den ska (f.n. 700MHz 0.7V).

Låter inte rimligt, men väldigt trevligt att min verkar svara bra på Manual-läget..

Oh damn. Det låter som riktigt fina siffror. Jag kör just nu min 3600 i 4150mhz på 1.31v. Ska se hur mycket mer jag kan gå ner. Processorn håller sig vid max ca 75c när fläkten går på 100%.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

@firstofmay: Kan jag inte få min att gå ner till lägre hastighet i idle så får den helt enkelt gå i full fart, har oftast haft mina i7or på high performance i windows så de alltid gått för fullt. Datorn är ju inte varmare för det ^^

Permalänk
Medlem

Jag använder parkcontrol för att det inte ska ligga på fullt blås hela tiden. Använder jag inte parkcontrol så kör den i 3.9 konstant och ingen kärna gå ner i viloläge. Jag har en 1600 men det borde inte göra någon skillnad.
Här är mina inställningar:

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag använder parkcontrol för att det inte ska ligga på fullt blås hela tiden. Använder jag inte parkcontrol så kör den i 3.9 konstant och ingen kärna gå ner i viloläge. Jag har en 1600 men det borde inte göra någon skillnad.
Här är mina inställningar:
https://i.imgur.com/hlxH1o0.jpg

Är du säker på att de inte klockade ner sig?

Jag fick lära mig att man ska bara gå efter ryzen masters siffor och har aldrig någonsin haft problem med att den inte klockar ner sig.

Hade jag gått efter mina cpu-z siffror tex hade jag också trott att den inte klockade ner sig.

Var samma på min 1600 och även nu på min 3600.

Skrivet av firstofmay:

Mjo det är där skon klämmer för min del, kan skrämma upp min till 4.2 på 1.25 utan problem men då ligger den ju där hela tiden...

Fast nej, det gör den inte. Går man bara in ändrar frekvens och volt så klockar den ner som vanligt.
Vad mäter du i för program?

Edit: Och varför har alltid ALLA så jefla tur med volts.

4.2 på 1.25 medans min crashar ibland på 4.2 med 1,375.
Efter en googling så hittar jag ingen annan som verkar vara stabil på så låg volt så måste fråga. Är det här klassiskt överdrivning? Jag kan boota min på 1.25 säkerligen men är långt ifrån stabil i alla lägen och då blir det ganska orelevant.

Är det ryzen master siffror ni anger eller vad som faktiskt står i bios?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Är du säker på att de inte klockade ner sig?

Jag fick lära mig att man ska bara gå efter ryzen masters siffor och har aldrig någonsin haft problem med att den inte klockar ner sig.

Hade jag gått efter mina cpu-z siffror tex hade jag också trott att den inte klockade ner sig.

Var samma på min 1600 och även nu på min 3600.

https://i.imgur.com/cVjL10Y.png

Fast nej, det gör den inte. Går man bara in ändrar frekvens och volt så klockar den ner som vanligt.
Vad mäter du i för program?

Den körde 3900 i hwinfo64 men cpu-z visar fullt ös även nu. När jag började använda park control så gick frekvensen ner i hwinfo64 åtminstone men tror aldrig jag kollade i ryzen master. Helt säker är jag ju däremot inte att den inte klockade ner tidigare också.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Är du säker på att de inte klockade ner sig?

Jag fick lära mig att man ska bara gå efter ryzen masters siffor och har aldrig någonsin haft problem med att den inte klockar ner sig.

Hade jag gått efter mina cpu-z siffror tex hade jag också trott att den inte klockade ner sig.

Var samma på min 1600 och även nu på min 3600.

https://i.imgur.com/cVjL10Y.png

Fast nej, det gör den inte. Går man bara in ändrar frekvens och volt så klockar den ner som vanligt.
Vad mäter du i för program?

Edit: Och varför har alltid ALLA så jefla tur med volts.

4.2 på 1.25 medans min crashar ibland på 4.2 med 1,375.
Efter en googling så hittar jag ingen annan som verkar vara stabil på så låg volt så måste fråga. Är det här klassiskt överdrivning? Jag kan boota min på 1.25 säkerligen men är långt ifrån stabil i alla lägen och då blir det ganska orelevant.

Är det ryzen master siffror ni anger eller vad som faktiskt står i bios?

Satte manuell volt och manuell multiplier, ändrade allting i BIOS. Den varken gick ner i volt (hade hoppats på att man skulle kunna köra adaptive voltage) eller hastighet, mätte med b.la. CPU-Z och HWINFO. Kan knappast påstå att jag testade om det var 100% stabilt, körde en runda Cinebench och spelade lite BFV men gick tillbaka till auto och PBO efteråt.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

@Ceogar: Sent svar men jag byggde precis en ny dator med en Ryzen 5 3600. För min del har jag nog haft tur på grund av att AMDs tillverkningsprocesser blivit mer förfinade (vilket de nya XT processorna visar). Jag kör luftkylt, men kostade på en be quiet! Dark Rock Pro 4 kylare, Gigabyte X570 Aorus Elite mb.

Jag testade 4.5 GHz med 1.35 V, och fick en Cinebench R20 score på över 4000, dock med en del krascher. Just nu kör jag stabilt 4.4 GHz med 1.28 V, 41 grader vid idle (kärnorna går ner i frekvens som de ska). Stress test All Cores går tempen upp till 72 grader. Det enda jag pillat på i bios är vcore voltage och CPU multiplier. Cinebench R20 score@4.4Ghz 3981 (utan att ha optimerat Windows, steam etc igång). Kör jag standard 3.6GHz med PBO landar jag på 3534.