AMD på Reddit ” b450 och x470 kommer stödja zen 3”

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dizzö:

Jag tror förövrigt detta var småplanerat av AMD och riktigt jäkla smart.

Jag tror att du överskattar hur smarta AMD är när det kommer till marknadsföring.

Permalänk
Skäggig legend

Jag sa ju de!

Skrivet av XHI:

Jag tror absolut det kommer bli av. De kommer släppa stödet för 1xxx och kanske 2xxx för att ge utrymme åt 3xxx till 4xxx på utvalda moderkort, med restriktioner för andra features dedikerade till X570/B550 så som pci-express 4.0, kanske en ny boostfunktion etc.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det där är lite onödigt polariserande.

Man kan faktiskt ha förståelse att AMD agerar på ett sätt som gör att de och deras partners slipper få en massa RMA-förfrågningar och aggro från kunder som brickat sina grejer, utan att för den sakens skull tycka att det är bra att de agerar på det sättet.

Jag tror också AMD och board partners skiter fullständigt i om ett litet fåtal idioter laddar ner en BIOS från någon random webbsida någonstans och trycker in i sin dator och brickar den.

Vem gör ens något sådant? Den personens dator är redan nedlusad med allsjöns märkligt jox...

Man kan vända på det också. Vad finns det för legitim anledning för någon som inte äger en Zen 3-processor att ladda ner ett beta-BIOS?

Ett stort intresse? De flesta mjukvaror jag har på datorn är Beta-versioner då jag tycker det är kul att testa nytt och vill ha nya funktioner och fixar snabbt, men jag vet också att beta beryder att det kan vara instabilt och buggit, så det är en medveten risk jag tar. Problemet blir väl om Kreti och Pleti drar ner beta-UEFI och sedan skyller på AMD eller moderkorstillverkarna när det skiter sig. Men det är inte AMD's fel att deras Mamma glömt att linda in dem i bubbelplast och sätta på hjälmen just den dagen

Klart det alltid finns folk som missförstår eller ignorerar procedurer, men att produkter skall modelleras efter dessa individers beteende, och att folk tycker att det är OK, det är förvånande för mig, och jag tycker inte det är något polariserande i det. Om man tycker att det är OK att ett företag plötsligt ska "hålla handen" på en liten skara krångliga iindivider så att det drabbar alla andra, så borde inte det mötas med förståelse tycker jag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Ett stort intresse? De flesta mjukvaror jag har på datorn är Beta-versioner då jag tycker det är kul att testa nytt och vill ha nya funktioner och fixar snabbt, men jag vet också att beta beryder att det kan vara instabilt och buggit, så det är en medveten risk jag tar. Problemet blir väl om Kreti och Pleti drar ner beta-UEFI och sedan skyller på AMD eller moderkorstillverkarna när det skiter sig. Men det är inte AMD's fel att deras Mamma glömt att linda in dem i bubbelplast och sätta på hjälmen just den dagen

Klart det alltid finns folk som missförstår eller ignorerar procedurer, men att produkter skall modelleras efter dessa individers beteende, och att folk tycker att det är OK, det är förvånande för mig, och jag tycker inte det är något polariserande i det. Om man tycker att det är OK att ett företag plötsligt ska "hålla handen" på en liten skara krångliga iindivider så att det drabbar alla andra, så borde inte det mötas med förståelse tycker jag.

Laddar du ner random beta-versioner av program på din dator från opålitliga webbplatser, eller känner du någon som gör det? I så fall bör den personen upphöra med detta. I alla fall om han faktiskt vill använda sin dator för sitt syfte.

Sedan förstår jag inte riktigt vad du vänder dig mot, vad är det som AMD gör som är dåligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag har aldrig sett ett socklat flash-chip för ett BIOS på ett modernt moderkort. Det går säkert att i teorin och med rätt kunskap flasha om ett BIOS-chip med någon slags in-circuit-programmering (eller i värsta fall genom att löda av chippet...), men i praktiken så kommer detta vara förbehållet ett väldigt litet antal elektronikentusiaster med rätt utrustning.

I praktiken kommer det alltså att vara omöjligt för de flesta att backa tillbaka till ett tidigare BIOS.

Varför skulle det vara omöjligt?

Räcker med Bios Flashback funktion så kan man backa tillbaka till vilket BIOS man vill bara man flashar utan CPU'n installerad.

I alla fall tycker detta beslut var det enda rätta av AMD. Synd dock att inte detta även inkluderade 300 serien så mitt Crosshair VI från Asus kommer inte få stöd!

Eventuellt kan det bli så att jag säljer den och sedan köper en B550 istället, får se hur jag gör, inte ens säkert att jag kommer uppgradera till Ryzen 4000. Får se hur jag känner då...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Varför skulle det vara omöjligt?

AMD säger explicit att det kommer vara omöjligt att backa BIOS efter att man uppdaterat till Zen 3 beta-BIOS:et.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Laddar du ner random beta-versioner av program på din dator från opålitliga webbplatser, eller känner du någon som gör det? I så fall bör den personen upphöra med detta. I alla fall om han faktiskt vill använda sin dator för sitt syfte.

Sedan förstår jag inte riktigt vad du vänder dig mot, vad är det som AMD gör som är dåligt?

Nej, jag var nog lite trörr när jag läste ditt inlägg. Om folk laddar ner random grejer från skumma sidor så är det såklart inte legitimt och ja de personerna får skylla sig själva och bär eget ansvar om deras dator inte fungerar som den ska.

Det beslut som nu är taget av AMD är jag inte emot, tvärt om. Det är en glad nyhet värd att fira.

Det jag vänder mig emot är förståsigpåare som gapar om att AMD borde slopat bakåtkompatibiliteten för att vissa får problem när de köper ett moderkort med gammal UEFI, trycker dit en ny processor i sitt befintliga moderkort med gammal UEFI-version etc etc, och sedan pekar på det som att det vore skäl att begränsa frammåtkompatibiliteten för alla, och nu sitter och säger att det här är dåligt och att AMD inte borde vikit sig för kritiken, och att det kommer vara värre för AMD att erbjuda kompatibilitet än om de stått fast vid beslutet och låtit blu. Det är det jag vänder mig emot.

Jag har inga hårda siffror på det, men jag tror mig ändå veta att de som vill ha Ryzen 4000 på X470 och B450 och kommer lyckas med en uppgradering och tala väl om AMD är fler till antalet än de som kommer få problem och tala illa om AMD, så det finns ingen logik i att det skulle varit rätt av AMD att stå fast vid hittepålåset, varken PR-mässigt eller ekonomiskt. Det här innebär mer frihet för konsumenten, så alla borde vara glada för det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem

Ny video från Gamers Nexus på detta tema:

Recap av lite highlights från videon som besvarar en del frågor i tråden:

AMD säger "hårt nej" till B350/X370-stöd just nu.

Att nergradera från ett Zen3 BIOS kommer vara utlåst eftersom det är en stor omstrukturering av BIOS, vilket innebär en förhöjd risk att "bricka" moderkortet. Man vill stoppa folk från att flasha fram och tillbaka och därmed ha en förhöjd risk att "bricka" moderkortet. Däremot kan det vara så att FlashBack funkar för att backa BIOS, vi får se lite närmare.

Angånde "verifierade köpare", det handlar inte om att det ska finnas folk i någon kundtjänst som granskar kvitton, utan det kommer istället vara typ en checkbox t.ex. på formatet Jag förstår att mitt moderkort inte kommer boota efter uppdatering om jag inte byter till en Zen 3-CPU.

Permalänk
Medlem

Skulle jag köpa nytt nu skulle jag säkert välja ett X470 ASRock Taichi (för jag varit så nöjd med mitt Z370 ASRock Taichi och vill fortsätta traditionen) för det kostar nu aningen mindre än mitt Z370 gjorde som ny men ett X570 ASRock Taichi igen kostar sjuka ~70% mer, X570 kort är svindyra. Visst det finns B "budget" brädorna men väljer helst X470 med tanke på pris och funktionalitet verkar det vettigast just nu så är glad att de ger X470 officielt stöd.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Troligtvis kommer AMD gå på Intels bana och sluta bry sig om bakåtkompatibilitet efter detta.

Tekniken går framåt, och det är tråkigt att den ska hållas tillbaka av en liten men högljudd grupp hemmabyggare. (En grupp jag för övrigt tillhör.)

En annan effekt av detta är att folk som investerade i ett X570-kort för att "framtidssäkra" nu blir straffade med uteblivna funktioner för att blidka de som chansade och köpte B450.

Den kritiken AMD bäst förtjänar är att de dröjde så obegripligt länge med att lansera B550. Om de gjort det för ett år sedan hade ramaskriet vart mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Bra att dom ändrade ståndpunkt men dåligt att man måste bevisa att man har en Zen 3 prolle innan man får uppgradera bios.

Det är en friskrivning om någon klantar till det

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Angånde "verifierade köpare", det handlar inte om att det ska finnas folk i någon kundtjänst som granskar kvitton, utan det kommer istället vara typ en checkbox t.ex. på formatet Jag förstår att mitt moderkort inte kommer boota efter uppdatering om jag inte byter till en Zen 3-CPU.

Håller med. Förstår inte verkligen problemet?
Det finns säkerligen ett serienummer där en del av numret talar om att det är en Zen3, skriv in det och du får ditt bios.
Jag vet network vendors som använder denna typ av funktion, kanske inte för att göra det säkrare, men enklare att hitta sina firmwares.

Permalänk
Medlem

Ok, men är det 1000&2000-serien som dom scrappar stöd för då eller är det bara 1000-serien?
Om 2000-serien också så blir det väl svårt för dom som sitter med 2000 och en 400 bräda att uppgradera? Eller har X470 också en flash port som X570?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drenmi:

Troligtvis kommer AMD gå på Intels bana och sluta bry sig om bakåtkompatibilitet efter detta.

Tekniken går framåt, och det är tråkigt att den ska hållas tillbaka av en liten men högljudd grupp hemmabyggare. (En grupp jag för övrigt tillhör.)

En annan effekt av detta är att folk som investerade i ett X570-kort för att "framtidssäkra" nu blir straffade med uteblivna funktioner för att blidka de som chansade och köpte B450.

Den kritiken AMD bäst förtjänar är att de dröjde så obegripligt länge med att lansera B550. Om de gjort det för ett år sedan hade ramaskriet vart mindre.

För det första tror jag inte att AMD kommer tumma på funktionerna på 500-serien.

För det andra så tycker jag inte att folk "chansade" när de köpte B450 och X470. AMD i sin marknadsföring betedde sig oerhört vilseledande angående detta om de hade löpt linan ut och kapat stöd. Speciellt med tanke på att B550 dröjde så länge och X570-alternativen nästan uteslutande var dyra toppbrädor.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ZalZeRoz:

Ok, men är det 1000&2000-serien som dom scrappar stöd för då eller är det bara 1000-serien?
Om 2000-serien också så blir det väl svårt för dom som sitter med 2000 och en 400 bräda att uppgradera? Eller har X470 också en flash port som X570?

Det kommer sannolikt variera från moderkort till moderkort. Moderkort i MSI's MAX-serie och andra moderkort som har 32 MB flashminne kommer sannolikt stödja fler processorer samtidigt än de som bara har 16 MB flashminne.

B450/X470 har i sig inte stöd för BIOS Flashback, detta är en funktion som partnertillverkarna implementerar själva.

Permalänk
Medlem

Kul, byggde en MSI tomahawk B450 med Ryzen 5-3600 till min son i våras... det öppnar upp för en bra uppgradering i framtiden. Bra jobbat AMD!

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Jag är inte säker på att detta var rätt beslut. Det låter som att det kommer att komma en massa gnäll "Jag skulle uppdatera mitt BIOS på det av AMD angivna sättet och det blev brickat!!!!"

Det är ganska svårt att bricka ett mobo idag, man får göra någonting väldigt fel för att lyckas.

Sen är det väl bra att man får valet, ingen som tvingar en att uppdatera precis som med äldre B350/B450 och senaste 2 generationerna av Ryzen.

Permalänk
Medlem

Bra! Ser fram emot när 3000-serien börjar komma ut på begagnatmarknaden när "alla" uppgraderar, så att jag kan uppgradera från min 1000-serie.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Har ett Asus X470-F så AMD har i princip sålt en Zen 3 CPU som dom inte skulle sålt om dom inte hade backat!
Det förutsätter att Asus slipar till ett nytt BIOS så jag väntar lite innan jag öppnar champagnen

För att kasta lite kritik mot AMD:
Vad var egentligen meningen med att behålla "AM4 till 2020" om inte det ska gå att uppgradera HELA vägen?
Finns det en enda fördel med att kunna stoppa i en CPU i ett moderkort som saknar kompatibilitet?

Nä, planen var nog att moderkorten skulle fungera med Ryzen 1000-4000 men det blev komplicerat och jobbigt så dom slopade det.
Att man ska kunna stoppa i en CPU som inte fungerar i ett moderkort är hål i huvudet om du frågar mig.

Efter den här soppan så har jag fått full förståelse till varför Intel byter socket varannan generation och jag välkomnar AMD att göra detsamma

Visa signatur

AMD64 Venice 3200+ @ 2640 Mhz | Asus A8N-E | Msi Geforce 6600 @ 355/1196 Mhz | 2x512 3200 kingston 2.0-2-2-6-T1 @ 200Mhz | 80 gb maxtor

Permalänk
Medlem

Gött. Tur man har dubbla bios. Så kan man både äta kakan och ha den kvar. Fast vem vill äta gammal kaka?

Edit: Hoppas de inte tramslåser ner PCIE4 igen...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drenmi:

Troligtvis kommer AMD gå på Intels bana och sluta bry sig om bakåtkompatibilitet efter detta.

Tekniken går framåt, och det är tråkigt att den ska hållas tillbaka av en liten men högljudd grupp hemmabyggare. (En grupp jag för övrigt tillhör.)

En annan effekt av detta är att folk som investerade i ett X570-kort för att "framtidssäkra" nu blir straffade med uteblivna funktioner för att blidka de som chansade och köpte B450.

Den kritiken AMD bäst förtjänar är att de dröjde så obegripligt länge med att lansera B550. Om de gjort det för ett år sedan hade ramaskriet vart mindre.

Intressant. Kan du berätta vilken teknik som hålls tillbaka i och med detta och vilka funktioner de med X570 hade fått som de nu inte får i och ned arr AMD låter X470 (som tekniskt är identisk med X570) få 4000-serien? Var hade vi varit i teknikutvecklingen om inte denna nesliga bakåtkompatibilitet varit i vägen och förstört allt?

Eller sitter du bara och antar att eftersom det måste läggas mantimmar för att fixa kompatibiliteten så hade samma mantimmar garanterat lagts på teknikutveckling av framtida funktioner om de inte lagts på att säkra bakåtkompatibiliteten? För i så fall är det ett påstående som saknar stöd i verkligheten.

Det jag tror dy helt missar är att det är entusiaster som driver utvecklingen frammåt genom sina inköp och feedback till företagen. Vare sig det gäller datorer eller andra områden, och för att fortsätta vilja spendera pengar så måste entusiasterna hållas nöjda. Ett beslut om slopad bakåtkompatibilitet var ju uppenbarligen något som gjorde oss så pass missnöjda att vi direkt vände AMD ryggen, och det har de inte råd med i längden.

Paradoxalt nog (utifrån din tes) så verkar det snarare som om slopad bakåtkompatibilitet snarare bromsar utvecklingen. Se på Intel. De har mycket sämre bakåtkompatibilitet, och borde ju då enligt dig vara långt före AMD på något magiskt sätt, men de har färre kärnor, endast PCI-E 3.0 och är kvar på 14nm, så det verkar inte som att AMD direkt lider av att ebjuda mer bakåtkompatibilitet.

Den dagen företagen slutar med kompatibiliteten, och ger en generation per moderkort, eller til och med som någon föreslog, att processorn löds fast i moderkortet, ja den dagen är början på slutet för entusiastsegmentet inom PC. Det är en dag jag hellre dör än tvingas uppleva. Att köra flera generationer processorer på samma moderkort, med allt vad det innebär kring årlig hype, UEFI-versioner, tweaking etc är ett stort intresse för mig. Jag vill inte se att det försvinner. Det finns ingen motsättning i att låta tekniken utvecklas och behålla kompatibilitet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det verkar som att AMD nu äntligen satsat en del tankemöda på att få till bästa rimliga lösning.
Hardware Unboxed går in mer i detalj på vad som gäller.

Skrivet av SCORPIUS:

Men hur funkar detta i praktiken?
1. Du har en cpu som inte stöds av den nya biosen.
2. Du flashar och stänger ned datorn.
3. Byter cpu.
4. Startar datorn och allt funkar.
Blir det så enkelt?

Beror på vad ditt moderkort har för chipset. Om det är X570 eller B550 så ja.

Är det ett chip i 400-serien gäller:
1. Du har en cpu som inte stöds av den nya biosen.
2. Du väntar på att ny BIOS ska finnas tillgänglig, ett par månader efter att de nya processorerna släppts (förutsatt att ditt moderkort alls får denna uppgraderingsväg).
3. Du köper en av de nya processorerna.
4. Du bevisar för moderkortstillverkaren att du har rätt modell av moderkort och en ny processor tillgänglig.
5. Moderkortstillverkaren låter dig ladda ner nytt BIOS.
6. Du flashar och stänger ned datorn.
7. Byter cpu.
8. Startar datorn och allt funkar i bästa fall.
Om det inte fungerar efter omstart existerar inte möjligheten att åter installera en äldre BIOS-version.

Skrivet av NutCracker:

... kolla att i första hand det RAM ni har stöds av den nya CPUn, så är nämligen inte alltid fallet. ...

Jag har snarare upplevt motsatsen. När jag bytte CPU/RAM/moderkort för några år sedan valde jag RAM som officiellt skulle stödjas, men det var omöjligt att komma nära XMP med det.
När det sedan kom BIOS-uppdateringar kunde jag köra RAM snabbare allt eftersom.
Med ny CPU gick det äntligen att nå full XMP-hastighet.
Med nytt moderkort var det inga problem med kompatibiliteten alls.

Skrivet av Ratatosk:

@Ozzed: En sak jag verkligen tycker de borde gjort, var att släppa B550 mycket tidigare.
Hade B550 funnits ute på marknaden hade mycket färre B450 sålts.

Ja, på samma sätt som Intel borde släppt sina desktop-CPU producerade på 10nm för ett antal år sedan.
Anledningen till att inget av detta skett är att produkterna inte fungerade som planerat utan krävde vidare utveckling.
Inte många skulle köpt B550 för ett år sedan om det innebar tekniska problem och bristande funktionalitet...

Skrivet av Dinkefing:

Men AMD gjorde en tabbe att inte släppa B550 vid Zen 3 släppet.

Du menar att det skulle skjutit upp lanseringen av Matisse ytterligare ett antal månader (halvår?) tills B550 var redo för marknaden?

Skrivet av SpeedRebirth:

3) Stödet för Ryzen 3000 på x370/B450 var ej obligatoriskt. Det var upp till moderkortstillverkarna att fixa om de ville.

Detta stämmer väl inte?
B450 var, så vitt jag förstår, obligatoriskt men inte B350.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag tror att du överskattar hur smarta AMD är när det kommer till marknadsföring.

Det är som Elon och rutan på bilen igen. Planerat eller inte?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Olle P:

--Text--
Ja, på samma sätt som Intel borde släppt sina desktop-CPU producerade på 10nm för ett antal år sedan.
Anledningen till att inget av detta skett är att produkterna inte fungerade som planerat utan krävde vidare utveckling.
Inte många skulle köpt B550 för ett år sedan om det innebar tekniska problem och bristande funktionalitet...
--Text--

Ja, kan de inte så kan de inte.
Jag menade nog snarare att det hade varit bra, om vi haft B550 i samband med släppet av 3000 serien.
Jag ser inte de stora problemen, med att fixa B550 när man lyckas fixa X570, men var tydligen någon deal med Asmedia vad gällde B550, kanske det som ställt till det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Gigabyte bekräftar Ryzen 1600 AF-stöd hos X570
För mig så låter det mer och mer som en kommunikations miss gällande stöd, då detta gick lite för snabbt att få in bland annat...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Gigabyte bekräftar Ryzen 1600 AF-stöd hos X570
För mig så låter det mer och mer som en kommunikations miss gällande stöd, då detta gick lite för snabbt att få in bland annat...

Ryzen 1600 AF är egentligen inte en del av första generationen. Det är en rebrand av en 2600 med lägre frekvenser. Så det räknas inte riktigt.

Det är tyvärr den bädd som AMD får ligga när de släppte Ryzen 5 1600 i en "ny version".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Jag har snarare upplevt motsatsen. När jag bytte CPU/RAM/moderkort för några år sedan valde jag RAM som officiellt skulle stödjas, men det var omöjligt att komma nära XMP med det. När det sedan kom BIOS-uppdateringar kunde jag köra RAM snabbare allt eftersom. Med ny CPU gick det äntligen att nå full XMP-hastighet. Med nytt moderkort var det inga problem med kompatibiliteten alls.

Beträffande min rekommendation till de ovana gällande CPU-uppgradering och RAM-kompatibilitet. Visst, det finns inga enkla sanningar när det gäller kompatibilitet och tillverkarnas QLV-listningar, och det beror ffa på att de är så dåliga på att hålla dessa uppdaterade i takt med BIOS-ändringar. Jag kan omnämna två erfarenheter med förlorad kompatibilitet, dels att ECC stöd försvann på ASUS TUF B450* iom Gen3-CPUer (Agesa 1.0.0.4), dels att stöd för tre olika 16(4x4)GB-set RAM (QLV-listade) inte fungerade utan endast 8(2x4)GB efter sista BIOS-uppdateringen av ett Z170--WS. Det kan mao vara ett väldigt pusslande (testande) för att hitta bästa RAM efter ett CPU-byte. Får problem med ett datorbygge och valt minnen som inte finns i QLV-listan, då får du garanterat (förmodligen) problem med att reklamera. Så rådet är nog ändå generellt sett det bästa man kan ge till de ovana.

* I specifikationen har det NU ÄNDRATS till "ECC Memory (ECC mode) support varies by CPU", och i QLV-listan för Gen3-CPUer så togs de bort (långt efter lanseringen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@Ozzed: En sak jag verkligen tycker de borde gjort, var att släppa B550 mycket tidigare.
Hade B550 funnits ute på marknaden hade mycket färre B450 sålts.

Det är väl där jag känner att skon klämmer och som är det stora felet i agerandet AMD gjorde. Hade dom gått ut i tid med att 300-serien samt även 400-serien inte skulle få stöd för Ryzen 4000 samt lanserat B550 i samband med Ryzen 3000 så hade jag accepterat det, inga problem.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Känner en stor risk att Amd kommer få äta upp detta med att stödja Zen 3 på B450 & X470 då folk kommer missa att bakåt kompatibilitet till övriga Cpu och bricka moderkorten och klagar självklart på Amd att dom förstört deras mammabräda.

Gamers Nexus säger också att fixa stöd till dessa moderkort innebär en omskrivning av hela Bios och kan innebära att funktioner och inställningar och även utseendet av Uefi för att få plats med detta på mindre minne 16 Mb vs 32 Mb på X570, B550 & B450Max från Msi.

Hur kommer detta tas emots av kunderna att Bios kanske ser annorlunda ut med mindre funktioner för att stödja Zen 3 på X470 & B450 ?

Kommer detta innebära mer jobb och problem för tillverkarna att trolla med begränsat minne i bios som gör att det blir mer buggigt på dessa moderkort.

Kan säga att Intel hade inte vågat att göra detta med alla problem som kan slå tillbaka på dom enbart för att stödja Zen 3.

Hade jag suttit på B450 hade jag lätt uppgraderat till B550 men hade jag suttit på B450Max hade jag suttit lugnt i båten.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

skönt när man precis skaffat två 3600x med b450 att ha något att uppgradera till om det skulle behövas. Kändes rätt givet det skulle gå med något haxx annars