SD Express växlar upp minneskort till PCI Express 4.0

Permalänk
Melding Plague

SD Express växlar upp minneskort till PCI Express 4.0

Det redan snabba minneskortsformatet SD Express anammar gränssnittet PCI Express 4.0 och därmed gigabyte-hastigheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ingenting av, alltså inga produkter med, SD Express har väl kommit ut på marknaden, det skulle ju kunna innebära lagring upp till 128TB.

Permalänk
Medlem

Snabbt som blixten!

Permalänk
Medlem

Det här skulle man ha till sin Nintendo switch!

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@aholman: Tänkte exakt samma sak när jag skrev nyheten

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Hedersmedlem

Det här kan bli riktigt trevligt för folk som håller på med foto!

Tänk dig ett SD-kort med stöd för SD Express, och även är bakåtkompatibelt så det funkar med vanliga kameror. När man tar bilderna behöver man kanske inte den extrema skrivhastigheten som PCIe kan erbjuda (det är inte överföringsgränssnittet som är flaskhalsen) men sedan när man stoppar kortet i datorn för att tömma bilderna till sin NVMe-disk i datorn, ja då blir det åka av!

Tänk dig att tömma bilderna från din kameras SD-kort på 64 GB på cirka 15 sekunder!

Permalänk
Medlem

Hur är det med hållbarheten för SD kort? Är det likt SSD eller mer likt USB som är en mer opålitlig lagringsmedia?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Hur är det med hållbarheten för SD kort? Är det likt SSD eller mer likt USB som är en mer opålitlig lagringsmedia?

Jag vet inte riktigt men jag har använt klassiska SD-kort i mobiltelefoner, GPS och mediaenheter i bilar samt använt SD-kort till netbooks och mindre datorer och jag upplever att SD-korten ofta överlever enheterna.
SD-kort är ganska billiga och har en hyfsad lagringskapacitet och tar så lite plats att jag oroar mig mer för att tappa bort ett SD-kort än att det ska gå sönder.
Ett SDXC med 128GB räcker ganska långt i bilens mediaenhet.