Rätt dator för programmerare

Permalänk
Medlem

Rätt dator för programmerare

Hej,

Jag har tänkt börja studera och försöka lära mig programmering. Python, Java, C# etc. Tanken är att söka till Högskoleingenjör Datateknik på KTH eller liknande utbildning.

Vilken bärbar dator/OS är bäst lämpad för just det? Vill även påpeka att batteritid är viktigt samt bra byggkvalitet. Helst inte mer än 15k i kostnad heller, gärna billigare (om möjligt).

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Vila i frid

Rent generellt, så stor skärm som möjligt och hög upplösning är väl egentligen de enda "wanted" förrutom SSD och icke-snik-CPU samt minst 8 GB ram. Att programmera på pytte-skärmar är öken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Rent generellt, så stor skärm som möjligt och hög upplösning är väl egentligen de enda "wanted" förrutom SSD och icke-snik-CPU samt minst 8 GB ram. Att programmera på pytte-skärmar är öken.

Glömde nämna att det gärna är en 13 eller 14 tummare. Orkar inte släpa på 15-17 tum med en laddare som väger mer än själva datorn.

Så egentligen spelar det ingen roll vad för dator så länge det i princip är 1920x1080/1200, 8th+ gen i5-i7, 8+ gb ram och ssd självklart?

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottomanslap:

Glömde nämna att det gärna är en 13 eller 14 tummare. Orkar inte släpa på 15-17 tum med en laddare som väger mer än själva datorn.

Så egentligen spelar det ingen roll vad för dator så länge det i princip är 1920x1080/1200, 8th+ gen i5-i7, 8+ gb ram och ssd självklart?

Har du några vikt och måttkrav?!

Känns ju lite förlegat till att säga 15” nej tack med referens till att de var stora för 10 år sedan.

Det finns ju endel bärbara med 15” skärmar som är både lätta och i liten storlek och har liten laddare, relativt iaf. Ex XPS 15

Permalänk
Medlem

som med allt annat så beror det väl lite på.

det är ganska mycket som går mot "cloud" nuförtiden. och mycket av toolingen där byggs för linux (eftersom mycket nyutvecklade servicar i molnet körs på linux) och macos (eftersom många som utvecklar för molnet använder mac som utvecklarmaskin). det går givetvis att köra windows, men det känns ofta stödet kommer lite halvdant och i efterhand. ofta är det också en hel del som görs commandline och återigen utgår från att det är typ bash / zsh på ett unix-ish filsystem snarare än dos-prompten på windows.

en annan aspekt med molnet är att mycket bygger på docker / kubernetes, och ska du leka med det på din lokala maskin så vill du ha åtminstone 16 gb minne.

om något av det ovan känns som det kan bli aktuellt så är min rekommendation en begagnad macbook pro.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Kravet är väl helst att datorn inte väger mer än 1.5kg och ingen stor laddare till. Har hört att macos är att föredra eller linux när det gäller programmering. Kollar man de flesta utbildningar på nätet visar de oftast materialet från mac, varför?

Är inte jätte sugen på en macbook pro men om det är den datorn som är way to go så köper jag gärna en.

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem

Windows + Sublime Text. Har provat Mac men tyckte det var lättare i Windowsmiljö att arbeta med Python. Sedan givetvis beror det på vad det är du ska programmera.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Huawei släppte nyss en ny Matebook X Pro. Jag är grymt nöjd med min, som är två generationer gammal.

Jag skulle vilja påstå att du inte behöver någon exceptionell prestanda för utveckling, utan vid laptop bör man prioritera bärbarhet, bra skärm, skönt tangentbord och bra batteritid. Tycker att Huaweis Matebook serie kryssar i alla dessa krav, och formatet på skärmen (3:2) är grymt.

Permalänk

Från och med maj uppdateringen av Windows (build 2004) så finns det inte längre någon större anledning att välja OSX/Linux före Windows.
https://techworld.idg.se/2.2524/1.734860/wsl-2-riktig-linux-w...

Det har redan tidigare gått bra att konfigurera upp en bra utvecklarmiljö på Windows, inkl. en schysst command line miljö.
https://gingter.org/2016/08/17/install-and-run-zsh-on-windows...

Med den nya releasen kommer det inte att funka sämre, utan man får en native linux miljö, utan att behöva köra virtuella maskiner och liknande.

// Andreas

Visa signatur

Gigabyte X570 Aorus Master || Ryzen 5950X || Fractal Design S36 & NF-A12x25 || G.Skill Trident Z Neo 3600 cl16 || MSI 2080 Ti X Trio || Fractal Design Vector RS || Corsair AX850 || Corsair MP600 1TB || Samsung 970 Evo Plus 1TB || Samsung 980 PRO 2TB

Permalänk
Hedersmedlem

Anledningen att Macar historiskt varit populära hos utvecklare är en kombination av:

  • Vettig hårdvara. (I alla fall nu när Apple upphört med sina idiotiska butterfly-switchar i tangentborden.) Nu menar jag i termer av bygg-kvalité och premiumkänsla snarare än specar. Det går så klart att köpa ett plastmonster som är både dubbelt så snabbt och hälften så dyrt som en Mac, men ska man köpa något som på verkligen liknar en Mac i bygge så kostar det ungefär som en Mac också. (Tänker t.ex. på HP:s Elitebook-serie.) Sedan är ju detta också otroligt subjektivt. Jag ogillar själv Macar på grund av hur de är totalt omöjliga att reparera.

  • UNIX-miljö i botten, vilket gör det enklare att utveckla serverapplikationer som är tänkta att köras på Linux lokalt.

  • Bättre än Linux på att köra "kommersiella" applikationer och hårdvarustöd.

Att sedan Apple är ett trendigt märke med hög märkeslojalitet hjälper så klart också.

Grejen är ju dock att Apple inte på något sätt är det enda valet. De är inte ens bäst på allt.

Vill man ha vettig hårdvara finns det en massa olika kvalisorter från datortillverkare som HP, Dell, Lenovo, etc, både bättre och sämre än en MacBook. Du har helt enkelt många fler valmöjligheter än att tvingas in i Apples enkelriktade mall för hur en laptop ska se ut.

Vill man ha en grym utvecklingsmiljö som är så nära som möjligt den serverplattform man utvecklar för så är den UNIX-miljö som macOS bygger på mycket närmare än Windows, förvisso. Men allra närmast blir att köra Linux på din laptop. Många gör också detta. Med Windows Subsystem for Linux 2 som @cyberknutte nämner så tror jag även att Windows kommer vara bättre än macOS för de som utvecklar mot Linux också. Det sätter egentligen macOS på jumboplats rent objektivt.

Och till sist så slår ingen Windows på hårdvarustöd eller stöd för kommersiella applikationer.

Min spaning är alltså att det finns och har funnits vettiga och objektiva anledningar att skaffa en Mac framför en Windows-dator eller att köra Linux, men att dessa anledningar blir färre och färre allt eftersom Apple fortsätter att eftersätta Macen som plattform, och Microsoft satsar med och mer på open source.

Mitt råd är att köpa en Windows-laptop. Och duger inte WSL eller WSL2 för vad du ska göra, släng upp en VM med Linux istället.

Permalänk

Skulle säga att en godtycklig begagnad ThinkPad funkar (bra tangentbord för att vara laptop), prioritera 1080p icke TN panel samt minst 8 GB RAM. Vad gäller operativsystem så skulle jag som Linux nörd säga att för C# utveckling kör Windows, annars välj efter smak men testa gärna runt. Som extra info blev jag klar med min utbildning 2018 5 år data, LIU.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk

Ytterligare en nyhet som talar för Windows:
https://techworld.idg.se/2.2524/1.734947/windows-terminal

Jag håller även med om att för att kunna koda effektivt så behöver man en större skärm än vad en 13" erbjuder. Kompromissen är väl att ha en 13/14" för att springa runt med och sedan minst en 27" 1440p skärm att ansluta till hemma.

En 15" med 16:10 (1920x1200) är nog minimigränsen för något som man faktiskt kan sitta och jobba någorlunda effektivt på.

Visa signatur

Gigabyte X570 Aorus Master || Ryzen 5950X || Fractal Design S36 & NF-A12x25 || G.Skill Trident Z Neo 3600 cl16 || MSI 2080 Ti X Trio || Fractal Design Vector RS || Corsair AX850 || Corsair MP600 1TB || Samsung 970 Evo Plus 1TB || Samsung 980 PRO 2TB

Permalänk
Medlem

Hej, hoppar in på din tråd lite. Jag går i samma tankar kring en bärbar utvecklingsdator. Tar examen om ett par veckor och tittar efter en vettig laptop att jobba med. Jag började med en windows laptop under min utbildning då jag använt windows i princip hela livet. Hade visserligen en macbook pro några år runt 2015 och var grymt nöjd med den. Senaste året har jag dock helt och hållet kört på linux. Bytte då min dator blev stulen och jag väldigt snabbt var tvungen att ha en ny och billig laptop. Kommer aldrig någonsin gå tillbaka till windows.

så. Det är några saker du bör tänka på gällande din utbildning. De allra flesta miljöer har bra stöd i linux. De jag stött på som gjort att jag varit tvungen att använda windows är t.ex. visual studio för .NET och azure utveckling. Detta var ett krav i cloud kursen jag läste. Grymt löjligt men så var det. Atmel studio finns ej till linux av någon märklig anledning, denna användes i utveckling mot hårdvara med C och assembler programmering. Det är de två jag sett. För detta lilla kan man komma undan med att virtualisera. Jag skulle personligen inte sitta konstant i vm med utvecklingsmiljö. Det fungerar ypperligt för många saker men att köra IDE från den och koda är mindre trevligt i längden. Jag rekomenderar dig att kolla igenom hela utbildningen och kursplanerna för att se vad ni kommer använda. Om du ändå ska köpa en laptop som klarar utveckling kan den lika gärna duga åt att arbeta med eller till dina hobbyprojekt när du är klar. I värsta fall gör du som jag och ser till att ha en lite större ssd på minst 512 Gb, partionera den och lägg in linux med dualboot så har du båda operativsystemen tillgängliga.

Bra laptops med windows finns det i överflöd, Värre är det med laptops som leveras med linux. De allra flesta går det att installera linux på men utan garantier på att all hårdvara har fullt stöd. Desto nyare desto större risk att något inte stöds.

Egentligen är där två främsta kandidater till laptop med fullt linux stöd till utveckling.

Dell XPS 13 med Ubuntu Linux. Något dyr och saknar dedikerad grafik. samt något låg frekvens på ram minnet i mitt tycke. Men korad världen över till en av de främsta bärbara datorerna för utveckling i Linux miljö då du får tillverkargaranti på hårdvarustöd och support.

System76 Lemur. En relativt ny tillverkare som bygger på beställning. Tillverkar bios är utbytt mot open source core boot. levereras med ubuntu eller deras egen dist (!POP). I denna varianten som är länkad saknas även där dedikerad grafik men du får betydligt mer hårdvara för pengarna. Finns några olika varianter. Har dock ingen som helst erfarenhet av dessa eller ens sett en så kan inte säga hur pass mycket premium känsla där finns i dem. De annonaserar 14h batteritid och 1Kg i vikt, vilket var något du eftersökte. Personligen väldigt nyfiken på dessa.

Sist men inte minst finns den större Dell XPS 15. Kanske lite över din budget men du får ett dedikerat grafikkort och en allmänt grym laptop. Denna finns dock inte med Linux stöd. Det går med all sannolikhet att köra Linux på den enligt diverse guider.

Frågan är om du behöver ett dedikerat grafikkort till något specifikt? Det kan vara bra att ha när man utvecklar maskininlärning men egentligen inget krav i början då CPU funkar fint för den tidiga utvecklingen mot ML. Det kan ju vara trevligt att med extern skärm, mus etc kunna spela lite lättare spel. Du komemr undan billigare om du inte har krav på grafikkort.

Jag är själv lite kluven mellan system76 och XPS 15 och hoppas någon mer kan bjuda på insikter kring dessa två? Någon som har erfarenhet av att blåsa en xps 15" och vet hur pass bra linux stöd de har?

Det här med skärmstorlek är en vana, de flesta internationella guider kring laptops till utveckling menar att 14" är optimala storleken. Jag har själv användt en ultrabook på 12.5" senaste 18 månaderna och det funkar. Lite snålt med skärmyta såklart så något större är önskvärt. Poängen är att för min del och många andra jag läser utbildningen med väljer 13-14" framför 15-17 alla dagar i veckan för att enkelt kunna ta med den överallt. Detta är såklart helt efter personliga preferenser.

Permalänk
Medlem

Jag gillar minst 1440 upplösning och pekskärm, kör 17". Blir lite mer släptop, men klarar inte jobba på 13-14. Laptop for ants.

När jag sitter på kontor kör jag docka och 3 1440 skärmar.

Permalänk
Medlem

Ingen som rekommenderar base model av Macbook Pro 13 2020? Dvs den med 8th gen i5, 8gb ram, 256gb ssd.

Om inte, Dell XPS 13?

Om inte, så har jag en Lenovo Legion Y530 15.6'' i7 8750h, 16gb ram, 500gb ssd, 144hz 1920x1080 den bör fungera men skulle jag plugga in laddaren i klassrummet hade troligtvis ingen annan fått ström

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem

Jag köpte en macbook pro 15 med i7 4c8t, 16gb ram och 512gb SSD 2013. Den funkar fortfarande som ny. Jag kör både linux och windows i VM och det funkar hur bra som helst. Dom som säger att det inte går att utveckla i en VM har nog inte använt parallels. Det är som att ha Mac OS, windows och Linux native. Jag skulle inte köpa mindre än 15" till utveckling.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Hade bara köpt Mac om man måste ha tillgång till Xcode för iOS programmering etc. Jag hade kört på Dell XPS 15. Sen verkar folk inte tänka på att det finns externa laptop skärmar nu för tiden som är väldigt portabla.

Permalänk
Medlem

Det som är bra med Mac är ju att jag både kan ha Windows och MacOS installerat genom bootcamp, är inte det en fördel att beakta?

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem

Jag gjorde mina studier (systemutveckling) på en 13" mbp. Två kärnor i5, 16gb ram och 500gb ssd. Den funkade perfekt. Jag skulle inte gå ner i ram och hade jag köpt idag hade jag stoppat i lite mer processor. Jag har både en 13" och en 15" idag och jag föredrar 13" då den är liten och smidig. Det som jag vill ha stor skärm till får ändå inte plats när jag inte är dockad. Då tycker jag det är viktigare med bra fönsterhantering. Fördelen med en mac förutom användarvänlighet, kvalitet och tillgången till bra verktyg är att de är lätta att få tag på. Skulle du ha ihjäl datorn eller få den stulen så kan du vara på banan igen väldigt snabbt. Bara dra in backup och köra. De är överlag väldigt lätta att komma igång med så man kan fokusera på det man vill göra.

Dock skulle jag säga att det är en väldigt nyttig kunskap att jobba med linux. Och har du tid innan du börjar plugga att i lugn och ro lära dig miljön så kommer det inte direkt vara bortkastad kunskap. Det kan bli stressigt om man inte blir vän med sitt os samtidigt som man är överöst av studier.

Windows kan jag inte uttala mig om då jag aldrig använt det för utveckling.

Tänk på att det finns rätt mycket generösa studentrabatter. Är du inte redan student så kanske det kan vara bra att ta några kurser i väntan på antagning.

Permalänk

Det låter ju mest som att du vill att någon försvarar ett inköp av en Mac från din sida!
Men i grund och botten handlar det ju om vad du är mest bekväm att jobba i, Windows eller MacOs
Och framförallt VAD du vill satsa på. Men just för studietiden (2-5 år) är det väl bara plocka nåt som passar, när du börjar jobba får man oftast en egen dator av företaget, om du inte startar eget. Men då plockar man oftast ut en ny fräsch burk på företaget så

Men är det vikt kontra storlek du är mest orolig för, så kolla här:
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s443843353&catId=353&c...

Kan helt klart inte rekommendera något mindre än 15" för programmering, även fast en mindre skärm i 3:2 (huawei) gör jobbet rätt bra också!

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Det låter ju mest som att du vill att någon försvarar ett inköp av en Mac från din sida!
Men i grund och botten handlar det ju om vad du är mest bekväm att jobba i, Windows eller MacOs
Och framförallt VAD du vill satsa på. Men just för studietiden (2-5 år) är det väl bara plocka nåt som passar, när du börjar jobba får man oftast en egen dator av företaget, om du inte startar eget. Men då plockar man oftast ut en ny fräsch burk på företaget så

Men är det vikt kontra storlek du är mest orolig för, så kolla här:
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s443843353&catId=353&c...

Kan helt klart inte rekommendera något mindre än 15" för programmering, även fast en mindre skärm i 3:2 (huawei) gör jobbet rätt bra också!

Haha lite så är det tyvärr tycker det är fina datorer med premium känsla, inte ens massa plast höger och vänster. En fördel är ju att Apple kör på 16:10 formatet där även Dell hakat på nu.

Tack för länken, ska kolla igenom lite.

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim