Bios för 1080Ti, erfarenheter och tips önskas

Permalänk
Medlem

Bios för 1080Ti, erfarenheter och tips önskas

För första gången någonsin (underligt nog) så började jag igår leka med att flasha lite olika bios för mitt Gigabyte Aorus 1080Ti kort, dvs jag har inte Extreme varianten av kortet.

nvflash64 programmet fungerar ju rätt smidigt måste jag säga. Följde någon gammal guide här som fortfarande verkar vara ok.
https://www.overclock.net/forum/69-nvidia/1627212-how-flash-d...

Till och med provat nu att läsa in bios avsett för Aorus 1080 Ti Extreme nu på mitt icke Extrem kort (vanilla Aorus 1080 Ti), lite spännande men verkar fungera. Först en extra reboot sedan installation av nvidia drivrutin med ddu etc men Chrome gick bananas först med svart skärm men det kunde jag fixa efter lite googlande.

bios för Aorus 1080Ti Extreme är lite högre klockat som default så man får pyttelite bättre prestanda även utan att pilla med Afterburner.

Om jag förstår det rätt finns det andra bios man kan prova med också som inte är direkt märkesberoende? Tex XOC BIOS (?) har vi någon bios expert här för 1080Ti kort, några rekommendationer?

Permalänk
Medlem

@makatech:
Du är medveten att om inte kortet har dubbla VBIOS, så kan du döda kortet om du flashar in ett VBIOS som inte är kompatibelt?

Med det sagt.
Istället för att håller på med att flasha in VBIOS för andra modeller, kolla upp hur man modifierar ett VBIOS istället.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@makatech:
Du är medveten att om inte kortet har dubbla VBIOS, så kan du döda kortet om du flashar in ett VBIOS som inte är kompatibelt?

Med det sagt.
Istället för att håller på med att flasha in VBIOS för andra modeller, kolla upp hur man modifierar ett VBIOS istället.

Tack, jag ska kolla upp.

Kortet har dubbla vbios och jag har backuper av bios sparade. Men nej, jag går inte helt bananas, det jag testat är sådant som folk på overclock.net forumet redan testat. Tror jag ligger kvar på bioset för Extreme modellen ett tag och ska också prova lite olika kurvor i Afterburner. Mitt intryck hittills av att testa olika bios är att det enbart är högst marginella skillnader oklockat men möjligen större skillnad när kortet pushas och/eller överklockas.

Hmm, läser nu att FTW3 Kingpin BIOS ska vara bra... men ska undersöka lite mer först. Å andra sidan är det väl knappast värt allt strul för kanske 30-50 extra MHz eller vad det nu skulle kunna ge under OC.