Får ett nätaggregat verkligen bra luftventilation i dagens datorchassin?

Permalänk

Får ett nätaggregat verkligen bra luftventilation i dagens datorchassin?

När jag tittar på bilder på chassin, och nätaggen, så ser jag ju att de sistnämda har en fläkt på ovansidan. När de väl pressas in i chassit så sitter oftast/alltid en metallplåt i vägen för fläkten?

Detta oroar mig något. Stryper inte detta verkligen effektivt kylningen till det stackars nätagget?

Finns det andra, bättre chassin?

Planerar förmodligen köpa ett Cooler Master MasterBox NR400 chassi, och som vanligt på det ser det ut som ovan beskrivit =/

Tacksam för svar.

Permalänk
Inaktiv

Du vänder väl psun så att fläkten inte ligger mot plåt

Permalänk
Skrivet av anon201296:

Du vänder väl psun så att fläkten inte ligger mot plåt

Hmm? Vänder på det? Fläkten ska väl vara uppåt?

Alltså, chassit ser ut så här: https://www.hardwareasylum.com/images/cm_nr400/case_open_over...

Skrämmer mig att plåten är i vägen för psu:n.

Kanske borde välja annat chassi =/?

Permalänk
Medlem

Standarden är att du vänder på nätagget så det suger luft underifrån. Det finns vad jag vet alltid ventilation gjort för den konfigurationen i moderna chassin. Såhär ser det ut i chassit du funderar på:

Edit: PSUn kommer suga luft genom fläktgallret till höger om den lila cirkeln.

Permalänk
Medlem

Dagens chassin är så smarta så drar in luften från under chassit, där det är som skitigast, särskilt om man har datorn på golvet.

Hur tänkte de där...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

@Mesmerized:
Psun:s fläkt i det chassit ska vara monterat neråt, så att den suger in luft via ventilations hålen som är på botten.

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Skrivet av friskybob:

Standarden är att du vänder på nätagget så det suger luft underifrån. Det finns vad jag vet alltid ventilation gjort för den konfigurationen i moderna chassin. Såhär ser det ut i chassit du funderar på:
https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/cdn.coolermaster.com/assets/1001/nr400_hdd_cage_01-image.png
Edit: PSUn kommer suga luft genom fläktgallret till höger om den lila cirkeln.

Skrivet av Karaff:

Dagens chassin är så smarta så drar in luften från under chassit, där det är som skitigast, särskilt om man har datorn på golvet.

Hur tänkte de där...

Skrivet av scimanyD:

@Mesmerized:
Psun:s fläkt i det chassit ska vara monterat neråt, så att den suger in luft via ventilations hålen som är på botten.

Aha! Well, det förändrar ju allt! Tackar för svaren grabbar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mesmerized:

Aha! Well, det förändrar ju allt! Tackar för svaren grabbar!

Därtill producerar effektiva nätagg betydligt mycket mindre värme än motsvarande med lägre verkningsgrad, och kräver därmed mindre avkylning. Många nätagg kan köras utan aktiv kylning även vid någorlunda belastning såsom spelsessioner.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Tyvärr verkar det vara så att man inte kan använda sig av passiva lägen (dvs fläkt avstängd) när man har nätagg monterade med fläkt ner. Värmen kan inte cirkuleras bort och komponenter utan tempgivare överhettas och går sönder.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Tyvärr verkar det vara så att man inte kan använda sig av passiva lägen (dvs fläkt avstängd) när man har nätagg monterade med fläkt ner. Värmen kan inte cirkuleras bort och komponenter utan tempgivare överhettas och går sönder.

Vad pratar du om nu? Mitt nätagg startar aldrig fläkten på ens, förutom vid uppstart av systemet, men efter post så stänger de av sig. Inte ens med cpun och gpun klockade till max snurrar fläkten aldrig

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Tyvärr verkar det vara så att man inte kan använda sig av passiva lägen (dvs fläkt avstängd) när man har nätagg monterade med fläkt ner. Värmen kan inte cirkuleras bort och komponenter utan tempgivare överhettas och går sönder.

Det skiljer sig nog från agg till agg och case till case, jag har mitt nedåt och det är nästan alltid i passivt läge.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Vad pratar du om nu? Mitt nätagg startar aldrig fläkten på ens, förutom vid uppstart av systemet, men efter post så stänger de av sig. Inte ens med cpun och gpun klockade till max snurrar fläkten aldrig

Nä, då ligger väl ditt system totalt sett inom gränsen. Du har haft tur. Men det finns liksom inget sätt att veta i förväg.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst en hel del om nätagg som dött eller börjat brinna pga överhettning i passivt läge vänd åt "fel" håll, vill då jag inte chansa.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Eller så köper man ett lian li o-11 så slipper man bry sig om det ska monteras upp eller ner.

Permalänk
Hedersmedlem

Vissa chassin har ventilationshål i plåten som täcker över chassit. Ett exempel är mitt eget chassi, ett Fractal Design Define Mini C.

I detta chassi så kan man antingen montera med fläkten uppåt, eller fläkten nedåt, beroende på vad man föredrar.

Fördel med fläkt uppåt är att man slipper dra in dammig luft från chassits undersida (även om här finns ett luftfilter). Dessutom så funkar detta med passiva eller semipassiva nätaggregat eftersom värmen kan stiga in i chassit istället för att samlas. En till fördel med fläkt uppåt är att man får ett extra utsug för varm chassilukt.

Fördel med fläkt neråt är att man suger in kall luft från under chassit istället för varm luft från inuti chassit.

Vilket man väljer är en smaksak, förutom om man har en nätdel som måste monteras med fläkten upp, eller om man har ett chassi där nätdelen bara går att montera åt ett håll.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Vissa chassin har ventilationshål i plåten som täcker över chassit. Ett exempel är mitt eget chassi, ett Fractal Design Define Mini C.

https://www.fractal-design.com/wp-content/uploads/2019/06/Define-Mini-C_7-810x810.jpg

I detta chassi så kan man antingen montera med fläkten uppåt, eller fläkten nedåt, beroende på vad man föredrar.

Fördel med fläkt uppåt är att man slipper dra in dammig luft från chassits undersida (även om här finns ett luftfilter). Dessutom så funkar detta med passiva eller semipassiva nätaggregat eftersom värmen kan stiga in i chassit istället för att samlas. En till fördel med fläkt uppåt är att man får ett extra utsug för varm chassilukt.

Fördel med fläkt neråt är att man suger in kall luft från under chassit istället för varm luft från inuti chassit.

Vilket man väljer är en smaksak, förutom om man har en nätdel som måste monteras med fläkten upp, eller om man har ett chassi där nätdelen bara går att montera åt ett håll.

Mjo, bra info Tack. Och, ganska intressant är, att jag just satt och tittade på Define Mini C som alternativt chassi, hehe. Och efter att ha läst en massa tester, jämföreleser, etc, så verkar det vara tystast på marknaden! Enda nackdelen är att temperaturen är avrage på den, men den är inte jättedålig, och med mycket dampening så blir det så klart varmare.

Doch lite orolig över hur en Ryzen 7 3700x skulle må i detta chassi. Kanske blir intel ändå =/ Vi får se.

Men tack för svaret som sagt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Efter att ha läst en hel del om nätagg som dött eller börjat brinna pga överhettning i passivt läge vänd åt "fel" håll, vill då jag inte chansa.

Det låter snarare som feldesignade och/eller defekta produkter. Vad jag minns så är det inte allt för länge sen man började montera nätagget i botten av chassit, tidigare satt de mot taket och fläkten vänd nedåt.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Det låter snarare som feldesignade och/eller defekta produkter. Vad jag minns så är det inte allt för länge sen man började montera nätagget i botten av chassit, tidigare satt de mot taket och fläkten vänd nedåt.

be quiet! har inga nätagg med passivlägen, och de menar i alla fall att passiv drift leder till snabb degradering av komponenter.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem

@Mesmerized: Ryzen utvecklar ju mindre värme än Intel så jag vet inte riktigt hur du tänker där.

Har själv en 3800X i systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Dagens chassin är så smarta så drar in luften från under chassit, där det är som skitigast, särskilt om man har datorn på golvet.

Hur tänkte de där...

I mitt gamla halvantika chassi tänkte tillverkaren att "det kan vara damm på golvet så vi monterar filter där, så blir det mindre damm i nätaggregatet och lådan". Tillverkaren tänkte också att "det kan vara damm även i luften, så vi sätter ett filter även på framsidan, så blir det ännu mindre damm i lådan". Nu är detta inte direkt hepa-filter, men majoriten av dammet fastnar ju åtminstone...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

be quiet! har inga nätagg med passivlägen, och de menar i alla fall att passiv drift leder till snabb degradering av komponenter.

Att hög värme gör att vissa komponenter snabbare degraderas är ju ingen nyhet, det gäller alla. Det är rätt mycket värme som ska bort i ett PSU i vanliga fall (högre effektivitet ger lägre förluster), men det är rätt stor skillnad på att komponenter degraderas och att de börjar brinna

Jag vågar ändå påstå att när ett PSU designat för att vara passivt kylt börjar brinna så är det felaktigt designat eller ett defekt exemplar. En design av ett passivt PSU utan OTP (Over-Temperature Protection) är helt klart felaktigt designat och borde vara förbjudet att säljas, IMO. (Jag är inte up-to-speed med regelverken, det är fullt möjligt att det redan är förbjudet att utelämna OTP vid vissa designer.)

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Att hög värme gör att vissa komponenter snabbare degraderas är ju ingen nyhet, det gäller alla. Det är rätt mycket värme som ska bort i ett PSU i vanliga fall (högre effektivitet ger lägre förluster), men det är rätt stor skillnad på att komponenter degraderas och att de börjar brinna

Jag vågar ändå påstå att när ett PSU designat för att vara passivt kylt börjar brinna så är det felaktigt designat eller ett defekt exemplar. En design av ett passivt PSU utan OTP (Over-Temperature Protection) är helt klart felaktigt designat och borde vara förbjudet att säljas, IMO. (Jag är inte up-to-speed med regelverken, det är fullt möjligt att det redan är förbjudet att utelämna OTP vid vissa designer.)

Nja, men det kan vara konstruerat för passiv drift, men bara när det finns bra luftflöde och när fläktöppningen är riktad uppåt. Det är den omvända monteringen som är problemet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nja, men det kan vara konstruerat för passiv drift, men bara när det finns bra luftflöde och när fläktöppningen är riktad uppåt. Det är den omvända monteringen som är problemet.

Jag har inte sagt något som motstrider det? Det enda som _ska_ hända i ett sådant läge är att fläkten alltid går eller om det inte finns någon fläkt så ska nätagget stänga av sig. Det ska aldrig börja brinna, då är designen felaktig eller enheten defekt, det är det som är poängen.

(Det är fullt OK med enheter som behöver monteras "optimalt" för att fungera just optimalt, men det är en annan femma.)

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Jag har inte sagt något som motstrider det? Det enda som _ska_ hända i ett sådant läge är att fläkten alltid går eller om det inte finns någon fläkt så ska nätagget stänga av sig. Det ska aldrig börja brinna, då är designen felaktig eller enheten defekt, det är det som är poängen.

(Det är fullt OK med enheter som behöver monteras "optimalt" för att fungera just optimalt, men det är en annan femma.)

Jag håller med dig om hur det BORDE vara, men det är tyvärr inte så det är, vad det verkar. Fläkten startar bara när tempgivarna registrerat en temp över tröskelnivån, men tydligen kan enstaka komponenter utan givare överhettas, och då startar aldrig fläkten.

Vissa tillverkare har säkert löst det bra, andra uppenbarligen inte. Men utan att testa det man har själv, så kan man nog inte veta säkert. Och vem vill chansa med sånt? Inte jag!

Tyvärr har mitt nätagg en fläkt som väsnas ganska mycket. Den står för kanske 97-98 procent av allt ljud mitt system avger. När jag slår på semipassiva läget blir datorn i princip ljudlös. Men, jag vågar inte köra nätagget i det läget.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av cyklonen:

Tyvärr verkar det vara så att man inte kan använda sig av passiva lägen (dvs fläkt avstängd) när man har nätagg monterade med fläkt ner. Värmen kan inte cirkuleras bort och komponenter utan tempgivare överhettas och går sönder.

Skrivet av cyklonen:

Nä, då ligger väl ditt system totalt sett inom gränsen. Du har haft tur. Men det finns liksom inget sätt att veta i förväg.

Skrivet av cyklonen:

Efter att ha läst en hel del om nätagg som dött eller börjat brinna pga överhettning i passivt läge vänd åt "fel" håll, vill då jag inte chansa.

Skrivet av cyklonen:

Nja, men det kan vara konstruerat för passiv drift, men bara när det finns bra luftflöde och när fläktöppningen är riktad uppåt. Det är den omvända monteringen som är problemet.

Skrivet av cyklonen:

Jag håller med dig om hur det BORDE vara, men det är tyvärr inte så det är, vad det verkar. Fläkten startar bara när tempgivarna registrerat en temp över tröskelnivån, men tydligen kan enstaka komponenter utan givare överhettas, och då startar aldrig fläkten.

Vissa tillverkare har säkert löst det bra, andra uppenbarligen inte. Men utan att testa det man har själv, så kan man nog inte veta säkert. Och vem vill chansa med sånt? Inte jag!

Tyvärr har mitt nätagg en fläkt som väsnas ganska mycket. Den står för kanske 97-98 procent av allt ljud mitt system avger. När jag slår på semipassiva läget blir datorn i princip ljudlös. Men, jag vågar inte köra nätagget i det läget.

Fast stopp nu. Vad är det här för skrämselpropaganda? Den absoluta majoriteten av chassin idag har nätagg monterat i botten, med ventilationsöppning neråt. De flesta moderna nätaggregat är byggda med det i åtanke. Manualer, loggor på nätaggregaten text för inkoppling av sladdar är alla tryckta med "fläkt-neråt" läget som utgångsläget.

Flera av de bäst säljande serierna från renommerade tillverkare som EVGA, Corsair och Seasonic är semipassiva, jag har inte sätt några rapporter på högre felfrekvenser på dessa enheter. Är det här något du faktiskt har belägg för eller är det bara hörsägen alltihop?

De enda jag har sätt påstå något liknande är BeQuiet, men det beror troligtvis på att de själva inte har några passiva eller semipassiva enheter i sitt utbud.

Ditt eget nätaggregat har en verkningsgrad på ca 83% vid lägsta last och din dator förbrukar runt 50-60W vid idle/slösurf. Med andra ord så behöver agget bara klara av att leda bort ca 10W värme... knappast något som smälter komponenter

EDIT: Du har dessutom 10 års garanti på enheten, så du får ut ett nytt om det mot all förmodan ger upp inom den tidsramen.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Fast stopp nu. Vad är det här för skrämselpropaganda? Den absoluta majoriteten av chassin idag har nätagg monterat i botten, med ventilationsöppning neråt. De flesta moderna nätaggregat är byggda med det i åtanke. Manualer, loggor på nätaggregaten text för inkoppling av sladdar är alla tryckta med "fläkt-neråt" läget som utgångsläget.

Flera av de bäst säljande serierna från renommerade tillverkare som EVGA, Corsair och Seasonic är semipassiva, jag har inte sätt några rapporter på högre felfrekvenser på dessa enheter. Är det här något du faktiskt har belägg för eller är det bara hörsägen alltihop?

De enda jag har sätt påstå något liknande är BeQuiet, men det beror troligtvis på att de själva inte har några passiva eller semipassiva enheter i sitt utbud.

Alltså, den ursprungliga standardlösningen för en ATX-tornlåda är ju att nätaggregatet sitter högst upp med fläkten vänd nedåt. Detta kunde även vara den enda fläkten som drog luft genom lådan. Att sätta nätaggregatet i botten var ett påfund som dök upp först långt senare i någon större skala.

Permalänk
Medlem

Angående passiva/semipassiva agg och position. Det är inte så att det semipassiva läget inte fungerar när man har fläkten neråt (om det inte är rejält kasst designat), det är bara inte rekommenderat.
https://seasonic.com/how-to-position-your-power-supply

Jag hade väldigt länge mitt RM750i monterat med fläkten neråt, och under den perioden gick det semipassivt och tuffade på fint utan bekymmer. Vet inte ens om det är möjligt att komma upp i den load som krävs för att kicka igång fläkten med min burk. En dag bestämde jag mig för att experimentera lite, så jag vände på det, och mycket riktigt så sjönk temperaturen några grader vid liknande load, och efter en spelsession så sjönk tempen mycket snabbare.

Det handlar alltså mest om att vara snäll mot nätagget och inte köra det för varmt i onödan när fläkten alltid/oftast står still.

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

I mitt gamla halvantika chassi tänkte tillverkaren att "det kan vara damm på golvet så vi monterar filter där, så blir det mindre damm i nätaggregatet och lådan". Tillverkaren tänkte också att "det kan vara damm även i luften, så vi sätter ett filter även på framsidan, så blir det ännu mindre damm i lådan". Nu är detta inte direkt hepa-filter, men majoriten av dammet fastnar ju åtminstone...

Jo jag har också såna "filter".

Problemet med alla chassin jag sett är att de man kallar "filter" är nät som mest blir täta och inte filtrerar så bra.

Föredrar den filtermatta man använder inom industrin som är tjock och består av fibrer som dammet dras till, de ger bra flöde och fångar upp förvånansvärt fint stoft också och tål rätt mycket smuts utan att sätta igen.

Bästa jag sätt är på elskåp till ABB robotar, där hela dörren bestod av en värmeväxlare, ren luft på insidan, smutsig på utsidan, skåpen höll sig kliniska i decennier och växlaren var lätt att blåsa av.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Fast stopp nu. Vad är det här för skrämselpropaganda? Den absoluta majoriteten av chassin idag har nätagg monterat i botten, med ventilationsöppning neråt. De flesta moderna nätaggregat är byggda med det i åtanke. Manualer, loggor på nätaggregaten text för inkoppling av sladdar är alla tryckta med "fläkt-neråt" läget som utgångsläget.

Det kan vara så att det är förbättrat de senaste åren. Alla jag läst om som råkat illa ut är nog från några år bakåt och tidigare.

Skrivet av Xyborg:

Flera av de bäst säljande serierna från renommerade tillverkare som EVGA, Corsair och Seasonic är semipassiva, jag har inte sätt några rapporter på högre felfrekvenser på dessa enheter. Är det här något du faktiskt har belägg för eller är det bara hörsägen alltihop?

Hörsägen i så måtto att det inte har drabbat mig själv, men jag är inte solipsist, så jag accepterar bevis från andra än mig själv.

Seasonic skriver i användarinstruktioner till nätagg följande:

In "Hybrid" mode
Seasonic recommends to install your PSU with the ventilation top cover facing UPWARD, towards the direction of the motherboard. This will ensure natural heat dissipation.


Fanless PSU
The PSU must be mounted into the computer case with the ventilation top cover facing UPWARD.


In "Normal" mode
Although the direction of mounting is optional, it is not recommended to install the PSU with the ventilation top cover facing downward if there are no ventilation holes on the bottom of the case.

Skrivet av Xyborg:

De enda jag har sätt påstå något liknande är BeQuiet, men det beror troligtvis på att de själva inte har några passiva eller semipassiva enheter i sitt utbud.

Eller för att de testat och sett att det riskerar att ställa till med problem som de inte är beredda att ta ansvar för.

Skrivet av Xyborg:

Ditt eget nätaggregat har en verkningsgrad på ca 83% vid lägsta last och din dator förbrukar runt 50-60W vid idle/slösurf. Med andra ord så behöver agget bara klara av att leda bort ca 10W värme... knappast något som smälter komponenter

Nja, datorn drar ca 140-150 W från väggen vid slösurf (eller egentligen bara skrivbordet uppe utan program igång), så det är nog 110-120 W eller så från nätagget. Så det är flera tiotals watt det handlar om.

Skrivet av Xyborg:

EDIT: Du har dessutom 10 års garanti på enheten, så du får ut ett nytt om det mot all förmodan ger upp inom den tidsramen.

Klen tröst om nätagget tog med sig datorn i döden. Eller om lägenheten brann upp.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Efter att ha läst en hel del om nätagg som dött eller börjat brinna pga överhettning i passivt läge vänd åt "fel" håll, vill då jag inte chansa.

Hm, där ser man.

Själv har jag ett gammalt Antec-Sonata II chassi, med PSU (RM750X) monterad ovanför CPU kylaren och grafikkortet med fläkten riktad nedåt.

Den går igång om jag spelar och det är väldigt varmt inomhus, 26+, men kring 23 till 24+ och neråt är den alltid passiv oavsett om jag spelar eller bara ser på tuben.

Ingen majbrasa här inne än iallafall.

Förmodligen rätt bra kvalitet på det.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/