Bygga eget chassi av trä. Vanliga fallgropar?

Permalänk

Bygga eget chassi av trä. Vanliga fallgropar?

Har länge varit intresserad av tysta datorbyggen, och var länge aktiv på silentpcreview.com. Jag har inte byggt datorer på mycket länge, och har förstått att standarden när det kommer till ljudnivåer generellt hos komponenter har höjts, men är ändå intresserad av att pressa ned ljudnivån.

Istället för att nörda komponenter tills hjärnan går sönder så hade jag tänkt hantera problemet med brute force, och bara bygga ett chassi av trä med baffle box, för att stänga in eventuellt oljud och ändå kunna erbjuda tillräcklig kylning.

Har någon här erfarenhet av liknande byggen, som stött på problem som kan vara värda att ha i åtanke?

Visa signatur

Sizo nqoba ngoba thina siya zazi.

Permalänk

Kul! Detta är något jag också har funderat över
Jag täkner att så få rörliga delar som möjligt, styra luftlöde så att alla varma komponenter får effektiv kylning av den befintliga luften. Använda luddämpande material och isolera rörliga delar som fläktar så att de inte skapa resonans i övriga lådan.

Sen vet jag inte din status med verktyg och så, bygghandeln erbjuder sågning, otroligt smidigt, det blir rakt och också lättare att få hem.

Glöm inte att dokumentera! Jag ser gärna hur du tänker och gör när du bygger!

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk

Gött med intresset!

En sak jag tänkt på som jag inte sett mycket av är upphängning av komponenter med gummiband eller motsvarande, för att effektivare separera vibrationer från chassit. Jag har tidigare gjort det med subwoofrar och det verkar ha fungerat bra, så länge man ser till att inte belasta upphängning för hårt, och ser till att dämpa även upphängningen, typ med små skumgummibitar mitt på, för att undvika att gummibanden i sig resonerar. Lär egentligen inte vara några problem alls på samma vis som det var med min subwoofer, men det kan vara värt att ha i åtanke.

I övrigt tror jag det viktigaste (efter kylning, så klart) är att helt kontrollera vilka öppningar som finns. Minsta hål gör att ljud inifrån slinker ut med förvånansvärd enkelhet (när jag byggde en inspelningsstudio så fick vi ta hänsyn till och med till eluttag). Att göra en integrerad bafflebox med slingrande luftkanaler är en väldigt effektiv lösning, men det blir intressant att se hur det påverkar luftflödet.

För just min situation är även damm ett problem, men jag tänker att jag kan montera ett filter med väldigt stor yta, diagonalt för att spara plats, innan inblås. Den stora ytan gör att det går att ha ett ganska tätt filter utan att det sabbar luftflödet för mycket. Tänkte även att det kan göra skillnad att rikta inblås nedåt. Jag kommer antagligen ha datorn ovanför skrivbordet, så nära taket som möjligt. Det borde göra skillnad även det.

Ska dela med mig av en grov ritning så fort jag får tummen ur. Själva datorbygget lär ske under sommaren.

Visa signatur

Sizo nqoba ngoba thina siya zazi.

Permalänk

Någon risk för att rörelserna blir lite för stora vid värmeförändningar? Tänker på infästningarna av moderkortet exempelvis...

Visa signatur

Civ. Ing. D ( LTH )
Hi-Fi & Hemmabionörd - redaktör på Faktiskt - Sveriges främsta Hi-Fi-forum
Hemautomation med Homey & HUE m.m.

Permalänk

@Nattlorden: Hmm, hur menar du att det skulle kunna bli ett problem i just ett sådant här bygge till skillnad från byggen med klassiska chassin? Att träet expanderar?

I den mån det går hade jag tänkt använda plywood, som i väldigt liten grad påverkas av expansion så vitt jag förstått det. Men tack för heads-upen, det är värt att ha i åtanke, och ett sådant problem skulle verkligen kunna sluta olyckligt.

Visa signatur

Sizo nqoba ngoba thina siya zazi.

Permalänk
Medlem

Hade ett trächassi en gång i begynnelsen. Det bästa tipset jag kan ge om någon funderar på att bygga är att köpa en färdig moderkortsplåt. Gör livet mkt enklare.

Permalänk

@foxzox7: Det skulle ju verkligen eliminera eventuella problem med expansion som nämndes. Jag tänker att jag skulle kunna använda plåt från ett gammalt sunkigt uttjänt chassi, lär ju inte spela någon roll

Visa signatur

Sizo nqoba ngoba thina siya zazi.

Permalänk

@Havreflan Har sett ett gäng liknande byggen och många missar att styra luften för maximal kylförmåga. De bygger in en befintlig låda i en ljuddämpad låda eller så leder de in luften till en kammare utan att styra den. Luften kommer ju alltid da den lättaste vägen.
Jag skulle tro att tänker man till så kan man tunnla luften och på så sätt använda färre fläktar.
DIY Perks har gjort många tysta byggen, här är ett av dem.

En grej att tänka på när man bygger själv är att tänka på IO och hur du ska ansluta tangentbord eller skärm tex!

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk

@Saandberg: Angående styrning av luft så har jag funderat på om det vore rimligt att styra allt i en enda lång kanal, men jag har inte tillräcklig kunskap för att kunna bedöma huruvida det bara ställer till det mer än det hjälper. Om inte annat så är väl sektionering en vanlig grej i moderna chassin?

IO har jag faktiskt inte funderat så mycket på ur ljudsynpunkt, men nu när du säger det så är det ju väldigt sällan särskilt tätt mellan uttag och chassin.

Tack för länken, ska kolla in.

Visa signatur

Sizo nqoba ngoba thina siya zazi.