Precision Boost Overdrive funkar inte trots att menyer finns (Asus Prime B350M-A, Ryzen 7 3800X)

Permalänk
Hedersmedlem

Precision Boost Overdrive funkar inte trots att menyer finns (Asus Prime B350M-A, Ryzen 7 3800X)

Hej!

Jag fick lite inspiration från en video från Buildzoids Youtube-kanal Actually Hardcore Overclocking och tänkte att jag skulle testa slå på PBO för lite gratis flertrådsprestanda. Jag verkar dock inte få en mätbar boost i min setup.

Relevant info om min setup:

Moderkort: Asus Prime B350M-A (BIOS 5406 med AGESA 1004B, vilket är senaste BIOS i skrivande stund)
CPU: AMD Ryzen 7 3800X
CPU-kylare: Wraith Prism RGB

Fläktkurvan är inställd på manuell fläktkurva med en platt fläkthastighet på cirka 50% upp till cirka 65 grader. Mer information i om min fläktsetup finns i en annan tråd AMD Wraith Prism har inbyggt stroboskop! ("Mirage"-funktion)

Minnet är överklockat med manuellt satta subtimings.

Jag har alltså gjort exakt enligt videon i fråga och justerat Precision Boost Overdrive under AI Tweaker. Jag har även jämfört med två baselinescenarion enligt tabell nedan:

Inställning

PBO Auto (standardinställning)

PBO Manual 300-230-230-2X

PBO Disabled

Precision Boost Overdrive

Auto

Manual

Disabled

PPT Limit

n/a

300

n/a

TDC Limit

n/a

230

n/a

EDC Limit

n/a

230

n/a

Precision Boost Overdrive Scalar

Auto

Manual

Auto

Customized Precision Boost Overdrive Scalar

n/a

2X

n/a

Max CPU Boost Clock Override

Auto

Auto

Auto

Platform Thermal Limit

Auto

Auto

Auto

Eftersom PBO är tänkt att öka flertrådsprestanda så har jag använt Cinebench R20 för mina tester. Testet kör också förhållandevis snabbt, så att min CPU inte kommer upp i temperaturer över 65 grader. Jag har inte haft någon temperaturmätning igång, men eftersom min fläkt börjar varva upp vid 65 grader, och jag direkt kan se om så händer p.g.a. hur jag satt upp min RGB-setup (lite ovanlig mätmetod kanske) så tror jag ganska starkt att temperaturen inte överskridit 65 grader i dessa tester.

Testmetoden har varit att starta om datorn, stänga av program som startar automatiskt och köra Cinebench R20 tre gånger med en kort (inte alltid konsekvent fördröjning). Jag har räknat fram ett genomsnitt.

PBO-inställning

Resultat 1

Resultat 2

Resultat 3

Genomsnittligt resultat

PBO Auto (standardinställning)

4804

4895

4781

4793

PBO Manual 300-230-230-2X

4820

4777

4778

4792

PBO Disabled

4855

4814

4810

4826

Skillnaderna i Cinebench-poäng är alltså så små att alla ligger inom felmarginal från varandra.

Nu förväntar jag mig inte någon extrem prestandaboost genom PBO, särskilt med tanke på de förutsättningar jag har (standardkylare bl.a. och skräp-VRM:er på moderkortet) men jag förväntade mig i alla fall en mätbar skillnad? Särskilt med tanke på att testerna varit så pass korta att CPU-temperaturen kunnat hålla en låg temperatur, till den grad att en sämre kylare inte borde spela någon större roll.

Min slutsats är alltså att Precision Boost Overdrive inte fungerar alls i min setup. Frågan är bara varför.

En möjlig förklaring är att det inte ska funka. PBO var ju en funktion som egentligen kom med B450/X470-seriens chipset. Men i så fall, varför har ens Asus exponerat menyerna i BIOS? Kan det vara så att de bara copy/pastat in några menyer som styr en option som inte ens finns?

Finns det en annan möjlig förklaring? Har jag missat något? Finns det något annat jag bör testa/kolla?

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är likadant på ditt moderkort, men mitt x570e asus så finns PBO att sätta på i 3 olika menyer, varav en av menyerna ger en fler val än de andra om jag minns rätt.

Men jag märkte ingen skillnad alls med PBO på med min 3600, så jag kör med den avstängd.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CubaCola:

Vet inte om det är likadant på ditt moderkort, men mitt x570e asus så finns PBO att sätta på i 3 olika menyer, varav en av menyerna ger en fler val än de andra om jag minns rätt.

Men jag märkte ingen skillnad alls med PBO på med min 3600, så jag kör med den avstängd.

Spännande! Ska kolla runt lite i menyer och se om jag hittar något.

När du säger att du inte märkte någon skillnad, gjorde du några mätningar likt de jag gjorde eller gick du på känsla? PBO kommer ju i bästa fall bara att förbättra flertrådsprestanda.

Permalänk
Hedersmedlem

Mycket riktigt, som @CubaCola sade, så hittade jag PBO på ett till ställe i BIOS. Dock inte på ett tredje. Det andra stället var under Advanced / AMD Overclocking / Preciison Boost Overdrive. (Verkar som att en massa OC-bös är duplicerat där i en annan uppsättning menyer, undrar varför...)

Jag har nu testat fyra till scenarion:

PBO via AMD Overclocking
Här har jag konfigurerat PBO endast via AMD Overclocking, och lämnat på Auto under AI Tweaker
PBO via AMD Overclocking och AI Tweaker
Här har jag konfigurerat PBO endast via AMD Overclocking, och ställt in exakt samma inställningar i AI Tweaker
PBO via AMD Overclocking och AI Tweaker + fullt blås
Här har jag konfigurerat PBO endast via AMD Overclocking, och ställt in exakt samma inställningar i AI Tweaker. Jag har även tagit av chassisidan, ställt om min Wraith Prism i maximal hastighet genom att sätta kylarens strömbrytare till H, samt konfigurerat fläktstyrningen till 100% fläkthastighet. Allt för att maximera kylningen.
PBO auto (både i AMD Overclocking i AI Tweaker) + fullt blås
Här har jag konfigurerat ställt tillbaka PBO till stock både i AMD Overclocking, och i AI Tweaker. Jag har även tagit av chassisidan. Har fortfarande kvar kylningen i "fullt blås" med borttagen chassisida.

Resultaten är enligt nedan:

Scenario

Resultat 1

Resultat 2

Resultat 3

Genomsnittligt resultat

PBO via AMD Overclocking

4800

4753

4797

4783

PBO via AMD Overclocking + AI Tweaker

4760

4743

4789

4764

PBO via AMD Overclocking + AI Tweaker + fullt blås

4872

4856

4835

4854

PBO Auto + fullt blås

4882

4846

4860

4863

Nu har jag inte kört en ordentlig statistisk analys på detta, men bara genom att titta på detta så spelar det ingen roll om jag slår på PBO eller ej, oavsett hur jag slår på det. Däremot så får jag en väldigt liten vinst i prestanda (storleksordning 1-2%) genom att ställa in min kylning så att den låter som en mindre dammsugare.

Slutsatsen är fortfarande att PBO inte verkar fungera, även om man tar upp kylningen till max.

Permalänk
Hedersmedlem

Kan tillägga att jag gjorde en statistisk analys på detta (linjär regressionsmodell i R), och att matematiken verkar backa upp mig på att PBO inte verkar fungera.

> CinebenchPBO = read.csv2("C:\\Users\\pvz\\Documents\\CinebenchPBO.csv") > CinebenchPBO CinebenchScore AiTweakerPbo AmdOcPbo FanProfile 1 4804 Auto Auto Custom 2 4895 Auto Auto Custom 3 4781 Auto Auto Custom 4 4820 Manual Auto Custom 5 4777 Manual Auto Custom 6 4778 Manual Auto Custom 7 4855 Disabled Auto Custom 8 4814 Disabled Auto Custom 9 4810 Disabled Auto Custom 10 4800 Auto Enabled Custom 11 4753 Auto Enabled Custom 12 4797 Auto Enabled Custom 13 4760 Manual Enabled Custom 14 4743 Manual Enabled Custom 15 4789 Manual Enabled Custom 16 4872 Manual Enabled Maximum 17 4856 Manual Enabled Maximum 18 4835 Manual Enabled Maximum 19 4882 Auto Auto Maximum 20 4846 Auto Auto Maximum 21 4860 Auto Auto Maximum > model = lm(CinebenchPBO) > summary(model) Call: lm(formula = CinebenchPBO) Residuals: Min 1Q Median 3Q Max -34.25 -17.58 -5.75 15.25 85.83 Coefficients: Estimate Std. Error t value Pr(>|t|) (Intercept) 4809.17 12.88 373.379 < 2e-16 *** AiTweakerPboDisabled 17.17 22.31 0.769 0.452811 AiTweakerPboManual -13.58 15.77 -0.861 0.401917 AmdOcPboEnabled -21.92 15.77 -1.389 0.183763 FanProfileMaximum 67.08 15.77 4.253 0.000608 *** --- Signif. codes: 0 ‘***’ 0.001 ‘**’ 0.01 ‘*’ 0.05 ‘.’ 0.1 ‘ ’ 1 Residual standard error: 31.55 on 16 degrees of freedom Multiple R-squared: 0.5833, Adjusted R-squared: 0.4791 F-statistic: 5.599 on 4 and 16 DF, p-value: 0.005154 >

Som man kan se (i alla fall som jag tolkar det med min extremt begränsade kunskap av statistik, R och linjär regression) så är enda signifikanta faktorn om huruvida jag kört fläktarna i max eller ej.

Sekundär slutsats, bättre kylning skulle kunna få upp min Cinebench-poäng med cirka 67, eller 1,4%. Känns inte särskilt prisvärt i termer av pris/prestanda.

Permalänk
Medlem

vad säger Ryzen master förstasidan? Du kan också göra dina profiler där

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Herr Kantarell:

vad säger Ryzen master förstasidan? Du kan också göra dina profiler där

Tack för tipset om Ryzen Master! Jag testade inte och se om BIOS-inställningarna slår in på PBO via Ryzen Master, men jag testade istället att slå på PBO via Ryzen Master med samma siffror som innan (300/230/230). Dock verkar PPT cappa sig själv till 142 watt. (Kanske max för moderkortet?)

Via Ryzen Master framgår att jag inte slår i taket för TDC, EDC eller PPT vid pågående Cinebench-körning, däremot så ligger temperaturmätningen i Ryzen Master på ungefär exakt 20 grader högre än den siffra jag gått på innan, den som HWInfo visar på moderkortsidan. Där toppar temperaturen på cirka 85 grader, vilket dock är 10 grader innan "Limit" på 95 grader enligt Ryzen Master. Så oavsett så är jag under temperaturgränsen oavsett hur man mäter.

Här en skärmdump på Ryzen Master mitt uppe i en Cinebench-körning:

Att CPU:n visar en temperaturdiff på 20 grader tror jag är ett vanligt fenomen för X-processorer? Så har det varit sedan Zen 1 i alla fall. Så jag tror att den verkliga CPU-temperaturen faktiskt är typ 65 grader under den körningen, det är också det som Asus verktyg för fläktstyrning visar.

Med PBO påslaget via Ryzen Master fick jag 4813, 4803 och 4789 som mätresultat. D.v.s. samma som utan PBO på.

Permalänk
Hedersmedlem

Hm, jag är mindre övertygad angående CPU-temperaturerna nu, och jag tror inte på 20-graders-offset-teorin längre. Kollade med HWInfo. Den mätning som bara är "CPU" kommer från moderkortet, och om man jämför med andra värden verkar detta vara något slags genomsnittsvärde som är användbart för fläktstyrning snarare än ett momentanvärde.

Kan ju vara så att jag är kylarbegränsad ändå, och att PBO inte kan göra något av den anledningen. Men då iaf funkat med full blås gjort någon skillnad med PBO av/på?

Jag får labba lite mer med detta, och se vad jag kommer fram till. Specifikt PBO på via Ryzen Master med fullt blås kan vara intressant.

Permalänk
Medlem

@pv2b Testa Auto OC i Ryzen master också. Den sägs funka bättre än PBO för vissa.
Med samma inställningar från videon.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Hedersmedlem

Har nu testat kombinationen PBO via Ryzen master på med full blås. Jag får typ samma värden som PBO av med full blås, nämligen 4880/4880/4868. Ytterligare avsaknad av bevis för att PBO faktiskt gör något.

Tack för tipset om Auto OC, @HerrKantarell. Just nu är jag dock mest ute efter att se om det går att köra just PBO specifikt. Jag vill nog läsa på lite mer om vad Auto OC är innan jag slår på det. Det kan ju bli en annan tråd eventuellt.

Tror att nästa steg blir att testa andra värden för PPT/TDC/EDC. Buildzoid nämnde i sin video att ibland funkar inte PBO ordentligt om man har värdena satta för högt, men dessa värden skulle ju ha funkat i hans testning...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@pv2b: Vad händer om du slår på ordentlig scalar(mer än x2).
Kan du testa att göra fristående test och minimera felkällorna? (t ex köra mycket aggressivare fläktkurva).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem

@DavidtheDoom: Hej!

Tack för tips. Jag testar ett annat värde för Precision Boost Overdrive Scalar via BIOS och återkommer med resultat. Det verkar inte gå att ställa det i Ryzen Master.

Om du tittar lite i alla mina inlägg så kommer du se att jag testat PBO på/av med ett läge där jag har fläkten på 100%, fläkten ställd till högt varvtal genom knappen på kylare, och öppen chassisida. Mer kylning än så blir det inte utan att byta från stockkylaren.

En grej jag noterar är att jag även med PBO avstängt aldrig slår i gränserna för PPT, TDC och EDC. Uteslutningsmetoden säger då att begränsande faktorn är något annat, antingen temperatur eller spänning.

Så här kan det se ut med PBO av i mitten av en Cinebench-körning:

Permalänk
Medlem

Mycket lustigt. Jag har ett X570 bräde från ASUS och har inte gjort mycket mer än att sätta igång PBO och ställa in värdena manuellt och sedan slagit på OC preset, glömmer exakt vad ASUS kallar det i bios men med mina inställningar får jag alla cores att jobba i 4.3 gHz.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@pv2b: Jag har svårt att tänka mig att du får någon turbo att sträcka sig om du redan ligger på 80 °C under last.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem

@DavidTheDoom Testade köra inställningar via BIOS (Ai Tweaker-delen), 300/230/230, 5X Scalar. Full fläkthastighet, sidopanel av. Klockfrekvenserna ligger fortfarande runt 4150 MHz vid Cinebench, och jag fick 4847/4850/4852, D.v.s. ungefär som i stock med full fläkt.

@firstofmay Du får tänka på att jag har ett mycket sämre moderkort. Asus Prime B350M-A är ett mATX-budgetmoderkort, där de till och med inte satt några kylflänsar på VRM:en. Det är inte en särskilt bra VRM heller. Det kan ju vara så enkelt att det är där flaskhalsen ligger, och att det finns något annat som begränsar strömförsörjningen förutom PBO.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@pv2b: Och om du kör en transient kort last med PBO på en kärna med låg temperatur mot stock?

Såg precis att du kör ett B350-moderkort. Jag har inte stenkoll på exakt vad moderkortet har tillgång till men misstanke är att detta är den parameter som skiljer sig mot videon du länkar där det är ett (bra) X570-moderkort.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem

@DavidtheDoom: Det kan ju vara så enkelt att temperaturen sätter stopp. Men av någon anledning så får jag bara 77 grader vid last med scalar på 5X... jag fattar inte riktigt. Men å andra sidan har jag inte varit konsekvent med att skriva ner temperaturer under allt detta testande, så det behöver inte betyda något.

Får väl testa med en vattenkylare någon gång, För Vetenskapens skull, för att se om PBO ens funkar med en bättre kylare. Jag trodde att det hade räckt att bara köra stockfläkten i en extrem hastighet för att testa detta men icke. Högre fläkthastighet ger högre prestanda, men PBO gör ingen skillnad.

Hade ju vart bra om man kunde se vad "limiting factor" är precis om på Nvidia-grafikkort där man kan se vad det är som sätter stopp för boosten.

Jag har inte förväntat mig någon stor boost, men jag har förväntat mig i alla fall någon mätbar procent eller så. Jag har inte ens fått det.

Däremot tror jag faktiskt att själva PBO-styrningen fungerar på mitt moderkort. Jag provade ställa ner inställningarna till låga inställningar, och mycket riktigt så började då PBO strypa till lägre en stock.

Jag funderar på att dra en negativ spänningsoffset och se vad det gör för prestandan. Är dock lite nojjig för manuell multiplier-overclock på Ryzen 3000, då jag hört en del om degradering när man kört "säkra" spänningar, samtidigt som man offrar entrådsprestanda, så det är nog inte aktuellt för mig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@pv2b: Och om du kör en transient kort last med PBO på en kärna med låg temperatur mot stock?

Såg precis att du kör ett B350-moderkort. Jag har inte stenkoll på exakt vad moderkortet har tillgång till men misstanke är att detta är den parameter som skiljer sig mot videon du länkar där det är ett (bra) X570-moderkort.

Har du något förslag på en transient kort last att testa med?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av pv2b:

@DavidtheDoom: Det kan ju vara så enkelt att temperaturen sätter stopp. Men av någon anledning så får jag bara 77 grader vid last med scalar på 5X... jag fattar inte riktigt. Men å andra sidan har jag inte varit konsekvent med att skriva ner temperaturer under allt detta testande, så det behöver inte betyda något.

Får väl testa med en vattenkylare någon gång, För Vetenskapens skull, för att se om PBO ens funkar med en bättre kylare. Jag trodde att det hade räckt att bara köra stockfläkten i en extrem hastighet för att testa detta men icke. Högre fläkthastighet ger högre prestanda, men PBO gör ingen skillnad.

PBO använder samma PID-algoritm som resterande turbo och temperatur är en stor faktor. Jag har mycket svårt att tro att turbo sträcker på benen vid 80 °C. Nvidia sänker t ex turbofrekvenserna för att matcha target temp som är just 80 °C. Intels Turbo 3.0 och 2.0 är även de kinkigare än tidigare.

Citat:

Jag funderar på att dra en negativ spänningsoffset och se vad det gör för prestandan. Är dock lite nojjig för manuell multiplier-overclock på Ryzen 3000, då jag hört en del om degradering när man kört "säkra" spänningar, samtidigt som man offrar entrådsprestanda, så det är nog inte aktuellt för mig.

Tror det är alldeles för tidig att kunna dra någon slutsats om degration med dagens korta tid. Åldringstester på processorerna(och elektronik allmänt) har dock garanterats kört där temperaturen i miljön pendlar kraftigt. Även extremer lär ha testats för att säkerställa godkänd långvarighet och hållbarhet.

Om du vill att processorn ska överleva riktigt länge så är det absolut viktigaste att hålla en så jämn temperatur som möjligt och minimera temperatursvängningarna. Det som pajar i processor och kapslad mikroelektronik av "slitage" är nästan uteslutande bond-wires mellan chip och kapsel. Temperatursvängningarna får dessa guldtrådar att expandera och helt enkelt mekaniskt slita varje gång temperaturen svänger.

Skrivet av pv2b:

Har du något förslag på en transient kort last att testa med?

Hade det gått att köra CPU-Z bench för bara en tråd så hade den varit perfekt. Testa att köra CPU-Z ändå, den tar ca 10 s att köra på multicore innan single-core körs. Stäng av program som slår mot sensorerna i processorn (Ryzen Master, HWInfo64 etc).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem

@DavidtheDoom: Tack för tipset om CPU-Z. Ska försöka förstå vad du menar imorgon när jag inte är trött och ska sova.

Permalänk
Medlem

@pv2b:

Du kan börja med att skriva in 300, 230 och 0 i EDC, sedan bootar du och restartar.
Sedan skriver du in 230 EDC, de är en bugg i senaste bios 1.0.04 som gör att du behöver sätta 0 innan den ändrar ditt edc värde.

Har du sedan enablat PBO i bios någonstans så overidare det dina settings, i XFR menyn kan du sätta värdena men då skall värdena i OC menu vara auto eller vise versa.

Jag brukar ändra värdena i OC menu och ha auto i XFR menu, på så sätt kan jag ändra thermal throttle, samt boost mhz.

Kolla om de funkar!