Ryzen 5 3600x/Asus B450-i game temperaturen hoppar

Permalänk
Medlem

Ryzen 5 3600x/Asus B450-i game temperaturen hoppar

Hej,
Byggde igår ihop mitt första egna datorbygge och klarade mig utan större misstag.
Delar: Asus ROG strix b450-i game (mITX), Ryzen 5 3600x med medföljande Kylare, Asus RTX 2070 dual OC v2, Corsair Vengence LPX 3600 MHz (2x8 GB).
Efter uppstart av windows (10 pro) märkte jag dock direkt något väldigt störande med CPU-fläkten som i idle spinner upp 1-2 sek, går ner, är tyst några sekunder och gör sedan samma igen. Installerade Speccy och man ser där tydligt att temperaturen på moderkortet hoppar upp och sen ned igen.

MB temp ligger på 50 idle sen hoppar den upp till runt 70 en sekund och sen ner till 50 så fort fläkten startat.
Ringde webbhallen där jag köpt delarna och de bad mig kolla bios-version och det är den senaste så inget fel där.
Har googlat men inte kunnat hitta lösningen där.

https://imgur.com/zen5ISL

Vet inte om det är sensor-fel (med tanke på att tempen går ner ca 20 grader bara fläkten spinner upp på en sekund) eller något annat. Är ju väldigt drygt att behöva lämna tillbaka moderkortet och hämta ut ett nytt men kommer inte orka med ljudet i längden..

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Pumpar fläkten med 1-2 s intervaller så ska du nog testa att gå in i bios och lägga en högre fläktkurva med mindre lutning, det kanske är att föredra att ha en högre men jämn hastighet på fläkten som kan hålla en konstant temperatur.

Permalänk
Medlem

@pacc: Tack för svar men låter det ens rimligt att fläkten beter sig så? Jag tänker att det vore orimligt att temperaturen ska gå upp 20 grader och sen ned 20 grader på 1-2 sek?
Är det sensorfel vill jag ju hellre fixa det eller byta ut kortet än ha fläktarna på högre varv hela tiden..

Permalänk
Medlem

Är beteendet kopplat till någon aktivitet, om du går från idle och öppnar webbläsaren tex. Då blir det en tillfällig snabb ökning även om jag tycker 70grader är i överkant. Jag skulle också föreslå att trixa med fläktkurvan. Har du pwm fläkt?

Permalänk
Medlem

@aliassund: nej, inte alls kopplat till någon aktivitet alls. Och som sagt, kraftig upp och sen lika snabbt ned bara fläkten startar.

Edit: vet ej om det är pwn-fläkt. Är stock som följde med processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av d3lux3:

Hej,
Byggde igår ihop mitt första egna datorbygge och klarade mig utan större misstag.
Delar: Asus ROG strix b450-i game (mITX), Ryzen 5 3600x med medföljande Kylare, Asus RTX 2070 dual OC v2, Corsair Vengence LPX 3600 MHz (2x8 GB).
Efter uppstart av windows (10 pro) märkte jag dock direkt något väldigt störande med CPU-fläkten som i idle spinner upp 1-2 sek, går ner, är tyst några sekunder och gör sedan samma igen. Installerade Speccy och man ser där tydligt att temperaturen på moderkortet hoppar upp och sen ned igen.

MB temp ligger på 50 idle sen hoppar den upp till runt 70 en sekund och sen ner till 50 så fort fläkten startat.
Ringde webbhallen där jag köpt delarna och de bad mig kolla bios-version och det är den senaste så inget fel där.
Har googlat men inte kunnat hitta lösningen där.

https://imgur.com/zen5ISL

Vet inte om det är sensor-fel (med tanke på att tempen går ner ca 20 grader bara fläkten spinner upp på en sekund) eller något annat. Är ju väldigt drygt att behöva lämna tillbaka moderkortet och hämta ut ett nytt men kommer inte orka med ljudet i längden..

Tacksam för hjälp!

Har nått vagt minne om att AMD sagt att Ryzen kan växla väldigt fort.

Finns det inte nån typ av tröghet du kan implementera på fläktarna i bios? Så de t.ex. inte reagerar så snabbt på temperaturskillnader.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Ryzen kan växla fort, och det är okej för processorns del, om än lite frustrerande med stockkylaren.

Du kan göra ett par grejer:

1) Ändra Power Plan i Windows (se https://www.reddit.com/r/Amd/comments/cewxu8/dont_use_the_win...
2) Ändra fläktkurvan i BIOS
3) Byta kylare till en som inte reagerar så snabbt

Edit: Det kan också vara en idé att kolla att kylaren är monterad korrekt, för dina temperaturer låter faktiskt lite höga.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Jag hade problemet att MSI Afterburner rapporterade en visstemperatur, sedan hoppade den upp 10 grader och föll långsamt, upp 10 grader osv. I samband med detta ökade CPU-fläkten sitt varvtal med några hundra. Sedan kollade jag i Ryzen Master och där rapporterades en stabil temperatur som inte alls liknade de spikarna MSI Afterburner rapporterade. Att fläkten gick upp och ner verkade vara för att den låg mitt emellan en punkt i BIOSens fläktkurva. Efter att ha justerat den var det frid och fröjd

Permalänk
Medlem

Vanligt på Ryzen med Precion Boost Overdrive aktiverat Du får absolut högre prestanda, tror min processor tappade runt 20% med PBO av, men istället så ligger den på 50 grader under load, 35 i idle. Det är så onödigt mycket kraft i den ändå, så i dagsläget behöver jag inte de extra 20%en. Går lätt att helt enkelt få de 20 extra vid behov i framtiden. Kyler mitt med en 280mm corsair.

Är PBO farligt för cpun? Nä det ska det ju inte vara. Jag föredrar som sagt min lite lugnare i humöret. Man får avgöra själv

EDIT: Många program har också problem att rapportera Ryzens temp, använd HWinfo64 eller AMD Ryzen Master för korrekt avläsning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Ryzen kan växla fort, och det är okej för processorns del, om än lite frustrerande med stockkylaren.

Du kan göra ett par grejer:

1) Ändra Power Plan i Windows (se https://www.reddit.com/r/Amd/comments/cewxu8/dont_use_the_win...
2) Ändra fläktkurvan i BIOS
3) Byta kylare till en som inte reagerar så snabbt

Edit: Det kan också vara en idé att kolla att kylaren är monterad korrekt, för dina temperaturer låter faktiskt lite höga.

Du löste symptomen.. Den stod på "standard" som drog upp på 100% fanspeed vid 70 grader. Tog silent nu vilket ska vara ca 75% vid 70 grader. Är tystar men blir lite oroliga att ni andra ligger runt 30 idle.
Där är jag då verkligen inte.
Kylaren ser rätt monterad ut, alla skruvar lika hårt åtdragna, förinstallerad kylpasta osv så borde gått bra :S

Skrivet av friskybob:

Jag hade problemet att MSI Afterburner rapporterade en visstemperatur, sedan hoppade den upp 10 grader och föll långsamt, upp 10 grader osv. I samband med detta ökade CPU-fläkten sitt varvtal med några hundra. Sedan kollade jag i Ryzen Master och där rapporterades en stabil temperatur som inte alls liknade de spikarna MSI Afterburner rapporterade. Att fläkten gick upp och ner verkade vara för att den låg mitt emellan en punkt i BIOSens fläktkurva. Efter att ha justerat den var det frid och fröjd

I Ryzern Master ligger tempen kanske 5 grader lägre för CPU (vet dock inte vad/var Speccy mäter, står bara Motherboard) så god observation! Helt rätt om fläktkurvan. Frågan är bara varför processorn hoppar upp till 70 grader i idle..

Permalänk
Medlem
Skrivet av d3lux3:

Du löste symptomen.. Den stod på "standard" som drog upp på 100% fanspeed vid 70 grader. Tog silent nu vilket ska vara ca 75% vid 70 grader. Är tystar men blir lite oroliga att ni andra ligger runt 30 idle.
Där är jag då verkligen inte.
Kylaren ser rätt monterad ut, alla skruvar lika hårt åtdragna, förinstallerad kylpasta osv så borde gått bra :S

I Ryzern Master ligger tempen kanske 5 grader lägre för CPU (vet dock inte vad/var Speccy mäter, står bara Motherboard) så god observation! Helt rätt om fläktkurvan. Frågan är bara varför processorn hoppar upp till 70 grader i idle..

Väldigt svårt att jämföra en dator med en annan, framförallt mITX. Många med vanliga chassin som ser 85-90C för samma/liknande processor, så dina värden känns inte så farliga.

Bara att byta kylare om du inte är nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av d3lux3:

Du löste symptomen.. Den stod på "standard" som drog upp på 100% fanspeed vid 70 grader. Tog silent nu vilket ska vara ca 75% vid 70 grader. Är tystar men blir lite oroliga att ni andra ligger runt 30 idle.
Där är jag då verkligen inte.
Kylaren ser rätt monterad ut, alla skruvar lika hårt åtdragna, förinstallerad kylpasta osv så borde gått bra :S

I Ryzern Master ligger tempen kanske 5 grader lägre för CPU (vet dock inte vad/var Speccy mäter, står bara Motherboard) så god observation! Helt rätt om fläktkurvan. Frågan är bara varför processorn hoppar upp till 70 grader i idle..

Ligger man på 30 Idle så har låter man fläkten ha onödigt mycket ljud. Ryzen klarar riktigt fint att ligga uppemot 50 grader vid idle.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Ligger man på 30 Idle så har låter man fläkten ha onödigt mycket ljud. Ryzen klarar riktigt fint att ligga uppemot 50 grader vid idle.

Du ser ju ut att ha samma setup och mITX.. Är du nöjd med din Arctic Liquid Freezer II 240? Får du bra temperaturer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av d3lux3:

Du ser ju ut att ha samma setup och mITX.. Är du nöjd med din Arctic Liquid Freezer II 240? Får du bra temperaturer?

Riktigt nöjd! I idle ligger 3600 runt 37 grader, och i spel har jag inte sett den gå över 60. Ljudnivån är riktigt bra, och då finns det också utrymme att göra den tystare.

Jag kan nog svalt (:D) rekommendera Liquid Freezer II!

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum