Netflix återställer videokvaliteten i Europa

Permalänk
Melding Plague

Netflix återställer videokvaliteten i Europa

Den begränsade kvaliteten infördes som motmedel mot ökad nätverksbelastning i sviterna av COVID-19, begränsningar som nu lyfts.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

den reducerade videokvaliteten infördes för att säkerställa att samhällskritiska tjänster skulle ha tillgång till nödvändig bandbredd i kritiska situationer

Och det har inget med att göra att själva kan ha varit rädda för att nå sitt eget bandbreddstak? Nämndes det alls?

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroubleBaker:

Och det har inget med att göra att själva kan ha varit rädda för att nå sitt eget bandbreddstak? Nämndes det alls?

Vad skulle annars orsaken vara?

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@TroubleBaker: Gizmodos rapport tar inte upp detta nej. I den ursprungliga CNN-källan om Netflix reducerade videokvalitet nämner företaget att åtgärden sänker belastningen på europeiska operatörer med 25 procent, samtidigt som tjänstens kvalitet inte påverkas negativt i någon större anledning.

Ursprunglig källa: CNN Business

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Har inte märkt någon skillnad när de påstod sig sänkt kvaliteten. Misstänker att jag inte märker när de ökar på den heller då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroubleBaker:

Och det har inget med att göra att själva kan ha varit rädda för att nå sitt eget bandbreddstak? Nämndes det alls?

Skrivet av Falcon:

Vad skulle annars orsaken vara?

Det va väl till och med nån som sa det att bandbredden i Sverige är inte ett problem.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

För mig har kvalitén redan gått upp sedan igår. Har haft ett dussin filmer som jag kollar av bandbredden på då och då.
Märkte redan förra veckan en liten uppgång i kvalitén, men idag är det betydligt högre.
En film har bandbredden höjts med 4,5 gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroubleBaker:

Och det har inget med att göra att själva kan ha varit rädda för att nå sitt eget bandbreddstak? Nämndes det alls?

Var det inte EU som bad dem göra det?

För övrigt: hallelujah! Our Planet som bakgrundsvideo har inte varit samma sak sen det blev 1080p istället för 4k...

Permalänk
Medlem

Netflix kvalitet är väl helt värdelös vanligtvis ändå? Kolla på Godzilla och Dracula i veckan båda var i klass med VHS helt ärligt!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Är det jag som inte förstår "4K och HDR finns inte längre" har de tagit bort dessa eller går det inte att teckna längre?
Vi som har premium med 4K - vad ionnebär det egentligen? Hade sett fram emot att få tillbaka kvaliten...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Netflix kvalitet är väl helt värdelös vanligtvis ändå? Kolla på Godzilla och Dracula i veckan båda var i klass med VHS totalt värdelöst!

Om du menar "Godzilla King of the Monsters" så stämmer det att kvalitén är som VHS eller komprimerad DVD. Det är den film som ökat mest på min lista, från 1.28 Mbps till 5,85 Mbps.
Men annars är väl kvalitén okej på Netflix, varierar väldigt mycket.

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av griid:

Är det jag som inte förstår "4K och HDR finns inte längre" har de tagit bort dessa eller går det inte att teckna längre?
Vi som har premium med 4K - vad ionnebär det egentligen? Hade sett fram emot att få tillbaka kvaliten...

Som nyheten tar upp reducerade Netflix videokvaliteten i samband med COVID-19 i mars, vilket innebar att inga användare hade tillgång till 4K eller HDR. Nu har de börjat återställa videokvaliteten i Europa igen, vilket innebär att 4K och HDR återvänder. Det bör rulla ut i Sverige inom kort.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Avstängd
Skrivet av loevet:

Som nyheten tar upp reducerade Netflix videokvaliteten i samband med COVID-19 i mars, vilket innebar att inga användare hade tillgång till 4K eller HDR. Nu har de börjat återställa videokvaliteten i Europa igen, vilket innebär att 4K och HDR återvänder. Det bör rulla ut i Sverige inom kort.

Fast det stämmer ju inte, 4K och HDR fanns väl kvar, bara med reducerad bitrate?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Fast det stämmer ju inte, 4K och HDR fanns väl kvar, bara med reducerad bitrate?

Nä, det var borttaget och 1080p var det mest högupplösta de erbjöd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ninjaflipp:

Nä, det var borttaget och 1080p var det mest högupplösta de erbjöd.

Inte enligt https://m.sweclockers.com/nyhet/29322-netflix-sanker-videokva...

Permalänk
Medlem

För mig har det stått 2160p, men att kvalitén har varit ungefär hälften ~7,5 Mbps istället för 15 Mbps.

Permalänk
Medlem

Kanske man kan börja titta på Netflix igen, har stängt av varje gång jag dragit igång en film lr serie, sett ut som skit och nedströmmen har varit löjligt låg, försökt se Godzilla, Extraction, Dracula för att nämna några.

Edit

Vart nyfiken och kollade vad jag fick för bitrate idag. (1080p abonnemang)

Dracula : 3,08 Mbit/s

Godzilla King Of Monsters: 5,85 Mbit/s (Normal bitrate för mig på nya filmer)

Exraction: 1,72 Mbit/s tidigare 1,32 Mbit/s ser fortfarande ut som skräp, märkligt låg bitrate på denna rulle. Netflix har ju ett gäng olika codecs men 1,32-1,72 Mbits är extremt lågt.

Visa signatur

Moderkort: Asus P9X79 Processor: I7 4930K @ 4,6 GHz 6C/6HT Kylning: Corsair H100 Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum Grafik: Asus Strix RTX 3080 OC Lagring: Samsung 860 EVO 500Gb (OS) Samsung EVO 870 1Tb, Samsung 840 EVO 250Gb + WD Black 1Tb Nätagg: Corsair HX 850w Chassie: Corsair Obsidian 650D Skärm: Dell U2713 @ 2560 X 1440 2 X Dell U2410 @ 1920x1200 OS: Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ninjaflipp:

Nä, det var borttaget och 1080p var det mest högupplösta de erbjöd.

Nej det var kvar, det som fanns i 4K var fortfarande det.

Däremot tyckte jag att det var mer artifacts i bilden, men kan ju också varit placebo.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Nej det var kvar, det som fanns i 4K var fortfarande det.

Däremot tyckte jag att det var mer artifacts i bilden, men kan ju också varit placebo.

Själv märkte jag ingenting. Såg lika bra ut som vanligt. 🙂

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av bonsy:

För mig har det stått 2160p, men att kvalitén har varit ungefär hälften ~7,5 Mbps istället för 15 Mbps.

Stämmer! Nu har jag dock 15Mbit på 4k-strömmar igen!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Hmm... udda. Rätt säker på att det sänktes till 1080p. På min smart-TV (LG55C9) så hade 4K-ikonen försvunnit på videomaterialet och man såg klart och tydligt att det var betydligt sämre upplösning. Så som jag minns det i alla fall. Ska kika igen

edit: jupp, står bara HD på i alla fall our planet istället för Dolby Vision (4k) som det stod innnan. Kanske fortfarande är 4k men det såg klaaart sämre ut i alla fall, trodde det var 1080p personligen. Ser däremot ut som 4K nu, kanske är uppat igen redan?

edit: visade sig att det var min syster som hade ändrat prenumeration till vanlig istället för premium. Whoops...

Permalänk
Medlem

På min TV stod det iafall kvar info som vanligt.
HD, 4K, 4K-ULTRA, och DolbyVision samt lite olika ljud varianter.
Tvn har spelat upp 4k i 4k på TVn och folby vision har aktiverats när de varit sådant material.
Bandbredden har jag aldrig brytt mig i att kontrollera så den kan de absolut ha sänkt. Dock har jag inte lagt märke till det.

Permalänk
Medlem

15Mb/s är "full" 4k HDR
Meanwhile 4k Blurays har 128Mb/s, nice joke Netflix.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk

Har inte kollat och jämfört men förut när de ströp bandbredden så försvann massor med "fortsätt titta" och nu försvann flera "fortsätt titta".

Är det så Netflix vinner bandbredd genom att man glömmer vilka filmer man kollade på och hoppas att man glömt bort filmerna totalt och inte letar i den vanliga listan

Permalänk

Dom sänkte bitraten med ca 25% rakt av men. 4K HDR fanns fortfarande kvar men med reducerat bitrate.
Det grisiga i situationen var att en minister i EU nämnde det som hastigast och samtliga strömningsjättar kasta sig på chansen att tjäna pengar. Italien och Spanien var nära att slå i taket för dom har försummat sin internet infrastruktur i decennier resten av europa hade god marginal. Var kollektiv bestraffning så att dom kunde tjäna pengar på en pandemi.
Veckan innan dom sänkte så höjde dom priset till 159kr/mån för Ultra HD abonnemanget och sedan ströp dom bitraten med 50% för 4K material.

Visa signatur

CPU: Intel 12700k
RAM: Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR4 3600MHz
MK: ASUS ROG STRIX Z690-A Gaming WIFI D4
GPU: PNY RTX 4090
Chassi: Lian Li O11 Evo

Permalänk
Medlem

Måste bara komma in med min obligatoriska kommentar på Netflix-trådar och säga att Netflix behöver bättra på sin ljud-kvalité markant, extremt urusel är den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Har inte märkt någon skillnad när de påstod sig sänkt kvaliteten. Misstänker att jag inte märker när de ökar på den heller då.

Samma här, såg Altered Carbon 4K HDR under sk sänkningen, men det var fortfarande 4K och HDR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Måste bara komma in med min obligatoriska kommentar på Netflix-trådar och säga att Netflix behöver bättra på sin ljud-kvalité markant, extremt urusel är den.

Verkligen? Skulle nog säga att den är top-notch... Bäst av alla streamingtjänster jag använder (Amazon, HBO, Netflix, svtplay, viaplay). Möjligen är viaplay på liknande nivå.

SVT däremot med svtplay skulle behöva ta en funderare på om det verkligen är en bra ide att strypa bitrate såpass i musikprogram som t.ex melodifestivalen att det mest låter som fågelkvitter i högtalarna av alla komprimeringsartefakter.. Av den anledningen enbart så spelar jag fortfarande in sådana program direkt från marksänd boxer. Även med deras numera urusla kvalitet så är ändå ljudet ljusår bättre.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Helllodar:

15Mb/s är "full" 4k HDR
Meanwhile 4k Blurays har 128Mb/s, nice joke Netflix.

Har försökt googla men hittar inget vettigt... Hur mycket av den BR-bitraten är ljud? Kan tänka mig att det är en hel del?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

15Mb/s är "full" 4k HDR
Meanwhile 4k Blurays har 128Mb/s, nice joke Netflix.

Skrivet av Printscreen:

Har försökt googla men hittar inget vettigt... Hur mycket av den BR-bitraten är ljud? Kan tänka mig att det är en hel del?

Inte riktigt så enkelt, beror på vilken disktyp som används, och att jämföra Netflix genomsnittliga bandbredd med peak för UHD-BD känns oärligt.

Maxvärdet för TS-strömmen för UHD-BD är allt från 64 Mbps till 127.9 Mbps, varav 109 Mbps är vad jag tror är den vanligaste sorten. Genomsnittlig datamängd är runt 40-60Mbps från vad jag sett iaf. Och maxvärde för HEVC video är 100Mbps oavsett disktyp.

http://www.blu-raydisc.com/assets/Downloadablefile/BD-ROM_Par...

Inte så bra koll på ljudformat, men DTS-HD kan väl nå så högt som 25Mbps (192kHz/24 lossless 5.1), men tror inte det är så vanligt, runt 4-5Mbps är nog vanligare för DTS-HD spåren på UHD-BD filmer.