SVT sänder dokumentären "Vem är rädd för Huawei?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Det är ju inte så att alla företag helt plötsligt flyttade, det har ju varit en pågående process och medan det handlar om att tjäna mer pengar så tjänar man ju mer pengar genom att tillgodose vad konsumenterna faktiskt efterfrågar. Det är ju naturligtvis inte så att företagen agerar i ett vakuum. Då det självklart inte bara är företagen som är giriga så efterfrågar konsumenterna främst så bra och billiga produkter som möjligt. Att det ska vara tillverkat i deras egna länder är en betydligt mindre attraktiv faktor, och företag som Wish har ju visat att man kan sälja på människor en hel del skit också om det bara är billigt.

Jag tror inte vi tjänat mer än vi gör idag om vi producerat här eftersom sådana produktionsarbeten inte är högre lönesatta, och det hade snarare varit färre som kunnat köpa allt det vi köper idag om så var fallet. Genom billig massproduktion har många saker fallit rejält i pris och eftersom vi i väst har höga löner överlag (och specifikt Sverige har haft bland de bästa reallöneökningarna de sista decennierna bland rika nationer) så kan även den relativt fattigare delen av befolkningen köpa en massa lyxprylar.

Vad gäller klyftor så bör det nog finnas en del, då försöken till kommunism har gått rätt dåligt, men visst finns även risken att de blir för stora. Ett land fungerar nog bäst om det finns en balans där man uppmuntrar att sträva efter att göra något bättre men där alla åtminstone har det bra.

Då jag inte anser att konsumenterna kan slita sig från att köpa det som ger mest valuta för pengarna så tror jag att det är politikerna som måste göra så arbeten stannar i landet. Man måste göra det dyrare för företagen att flytta utomlands då medan vi har det väldigt bra nu så får det inte gå för långt så pendeln börjar svänga åt andra hållet och vi inte har något av värde att producera. Vi i Sverige lever ju produktionsmässigt mycket på att tillverka saker av hög kvalitet utifrån hög kompetens hos arbetarna, men länder med billigare arbetskraft kommer ju komma ikapp och kanske förbi, vilket vi såklart redan sett i den högst komplexa branschen av datorkomponentstillverkning. Har de gjort språnget där kan de göra det varsomhelst.

Ja jag håller med under du skriver

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Skillnaden är ju att visselblåsare och bevis "försvinner" i Kina och i västvärlden riskerar du fängelse men inte livet utan rättegång. Därför ser jag hellre amerikansk teknik i kritisk infrastruktur än kinesisk. Men självklart helst nordisk teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Personligen är jag inte orolig det minsta för Huaweis produkter eller liknande.
Hade gärna använt Huawei idag men avsaknaden av Google tjänster är en dealbreaker.

Har viktigare saker i livet att bry mig om än något sådant trams.

Det behöver inte vara svart/vitt och ett absolut motsatsförhållande.

Vi lever ett mycket gott liv (tjänar mycket bra, stort hus vid kusten i dyrt område, swimmingpool, båtplats, fina dyra bilar, innan CV19 från Kina reste vi flera ggr om året runt om i världen, många vänner som också har det gott ställt, äter på ***-restauranter, mm.), men man kan ändå värna grundläggande principer om tex. frihet och mänskliga rättigheter (och se andra problem i världen).

Det går alltså att både ha det gött i livet, och även ett gött samvete/moral!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det behöver inte vara svart/vitt och ett absolut motsatsförhållande.

Vi lever ett mycket gott liv (tjänar mycket bra, stort hus vid kusten i dyrt område, swimmingpool, båtplats, fina dyra bilar, innan CV19 från Kina reste vi flera ggr om året runt om i världen, många vänner som också har det gott ställt, äter på ***-restauranter, mm.), men man kan ändå värna grundläggande principer om tex. frihet och mänskliga rättigheter (och se andra problem i världen).

Det går alltså att både ha det gött i livet, och även ett gött samvete/moral!

Ja!

Samvete och moral tenderar att höjas med ett gott liv.
I motsats är den som inte har mat för dagen, som inte har råda att hålla på samvete och moral för överlevnaden.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!