Remote client lösning?

Permalänk
Medlem

Remote client lösning?

Hej!

Jag och några kompisar funderar på att bygga en stationär dator/server för data analyser och programmering som vi skulle ha möjlighet att nå via internet. Är det någon som har erfaranhet an en gratis remote clientlösning som skulle passa? Min gissning är att vi kommer köra VIsual Studio, Python och excel så ingen strömning av video till exempel. Till att börja med blir det en Windows host, men Linux kommer säkelrigen också bli aktuellt då vi funderar på att köra ESXi i botten och ovanpå det virtuella maskiner man kan logga in på.

Mvh
Anders

Permalänk
Medlem

ParsecGaming

Så länge servern har en vettig GPU, så kan ni köra Parsec.

Desto lägre nätlatens ni har, desto bättre kommer upplevelsen vara.

Jag kör lite skilt från standardinställningar:
bitrate max 50
qp min 5
qp max 15

Makalöst

Ovan funkar endast med Windows som host.

Hade ni tänkt köra någon Linux-, *NIX-, eller BSD-dist som host?

(Jag tänkte Windows i och med Visual Studio)

Kör ni ESXI (som jag ser att ni ändrat inlägget till), så kan ni köra en Windows VM och ha en GPU i passthrough.

För Linux rekommenderar jag SSH för det mesta, och någon remoteX-lösning för GUI
http://xpra.org/
https://wiki.x2go.org/doku.php

Permalänk
Livsnjutare 😎

Utgår från att det är Windows ni skall köra som OS med tanke på Visual Studio.

Om ni är flera som skall använda den;
Windows Server 20** med RDP-server som gör att ni kan vara inloggade flera stycken på samma gång och dela resurserna till olika skrivbord för varje användare, samtidigt.

Om ni inte behöver använda den samtidigt utan bara har tillgång till den då och då;
Teamviewer eller RDP via Windows 10.

Tänk dock på att ha någon form utav VPN eller dylikt om ni kör RDP.
Att ha en RDP -port rakt öppen mot internet är som att be om problem.
Ett alternativ är även att låsa ner RDP-portens access mot speficika IP-adresser och därmed begränsa åtkomsten avsevärt.

Det går även att köra dubbla RDP-sessioner på en "vanlig" windows 10 pro -licens.
Den ena klienten ansluter som vanligt och den andra använder växlen /console eller /admin vid start utav mstsc.exe så tar den ena användaren den vanliga RDP-lincensen, och den andra tar "console"-licensen.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Som nämnt ovan Parsec fungerar. Men om det är en Windows Pro maskin så kan ni köra Remote Desktop (RDP) som redan finns inbyggt.

Har dock lite svårt att förstå varför ni (flera) vill jobba remote mot en och samma maskin?
För kod så används vanligen en VCS, vanligast är git. Där gör man sina kodändringar och pushar upp till, eller hämtar ändringar från, en central server (eller direkt till/från sina kollegor, git är decentraliserat).

Så det kanske är bättre att bara köra en server som håller på datat? SQL server som ni ansluter till med Python eller Excel?

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Vet inte hur er preferens är, men jag hade nog hellre hoppat av en bro än att arbeta via RDP, även om det mesta är för att knacka kod.

Ska ni använda servern för att ni behöver mer resurser än vad ni enskilt har så kanske det är värt att istället endast använda den för att bygga/kompilera, och så skriver ni fortfarande på era vanliga datorer? Ni kan då använda en gitrep för att samla koden och kompilera från. gitea/gitlab funkar utmärkt som selfhosted.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Vet inte hur er preferens är, men jag hade nog hellre hoppat av en bro än att arbeta via RDP, även om det mesta är för att knacka kod.

Ska ni använda servern för att ni behöver mer resurser än vad ni enskilt har så kanske det är värt att istället endast använda den för att bygga/kompilera, och så skriver ni fortfarande på era vanliga datorer? Ni kan då använda en gitrep för att samla koden och kompilera från. gitea/gitlab funkar utmärkt som selfhosted.

Varför då? Jag använder RDP dagligen i jobbet och programmerar i Visual Studio. Har i stort sett aldrig problem. Visst kan det ibland bli laggigt om nätverket skulle krångla men aldrig annars. Så lite väl drastiskt att hoppa från en bro pga det.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att RDP är betydligt bättre än Teamviewer, LogMeIn osv om man ska jobba mot en maskin och inte bara fjärrstyra för att hjälpa användare eller liknande. Är man orolig över säkerheten med att exponera RDP mot internet, byt port och skaffa Duo. Det är gratis upp till 10 användare.

Permalänk

För att säkra upp en sån lösning: Kolla på Apache Guacamole om ni vill ha en gratis proxy mellan RDP och HTML5 - det gör hela lösningen betydligt tryggare, och körs i ett browserfönster. Finns också möjlighet att säkra upp betydligt jämfört med ren RDP genom att sätta upp Microsofts egen Remote Desktop Gateway. Jag är inte säker på licensieringen där, dock.

Om/när ni börjar köra Linuxservrar: Jag betraktar nyckelparbaserad autentisering över ssh som relativt säker. Vill ni ha mindre skit i loggarna, lyssna på en icke-standard port. Var medvetna om att det i sig inte ökar säkerheten alls, utan det är som sagt bara för att minska mängden inloggningsförsök en del.

Har ni en given och relativt statisk grupp personer som ska komma åt lösningen kan det vara smidigare att sätta upp VPN via en VM på er lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Vet inte hur er preferens är, men jag hade nog hellre hoppat av en bro än att arbeta via RDP, även om det mesta är för att knacka kod.

Ska ni använda servern för att ni behöver mer resurser än vad ni enskilt har så kanske det är värt att istället endast använda den för att bygga/kompilera, och så skriver ni fortfarande på era vanliga datorer? Ni kan då använda en gitrep för att samla koden och kompilera från. gitea/gitlab funkar utmärkt som selfhosted.

Jag RDP:ar till min jobbdator (laptop) när jag sitter hemma. Så jag kan använda skärmarna till min main battlestation utan att behöva köpa en svindyr docka. Det enda jag kan uppleva som tråkigt med RDP är när man ska scrolla i fönster. Då känns det lite mushy. Men annars är det inget att klaga på. Det är iofs RDP inom lokala nätverket och alla datorer för gigabit över kabel.

Har lite servrar på jobbet som jag RDPar till. De som står i Stockholm funkar helt okej men VPS:er som står i Tyskland/Irland är ett helvete att göra något ordentligt på :/

edit: Jag har lite problem med microphone och audio pass through till i min RDP instans. Så när det är möten eller Slacksamtal så får jag tabba ur till min host/main battlestation och ta samtalen där. Det är nog mitt enda "problem".

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Tänk på säkerheten och var servern är placerad. Hemma hos någon? I en serverhall? För Windows fjärrskrivbord så kör VPN mot nätverket där servern befinner sig. Eller som någon skrev guacamole

Permalänk
Medlem

Hej!

Tack för alla svar :-).Tanken med detta är att dela på en dator som kommer användas för att analysera sportdata för att se om man kan hitta statistiska intressanta samband. Python och/eller visual studio kommer förmodligen mest användas. Tanken med ESXi i botten är att det kommer på samma hårdvara gå några maskiner som kommer ha som enda uppgift att jämta ner sportdata lite då och då samt på det en client för själva analyserna.
Jag har själv kört en hel del OPENVPN för att nå ESXi och tycker det fungerar tillräckligt bra genom webconsolen, men är det någon som vet om man kan logga in på var sin ESXi maskin?
Hur som helst, en maskin som kommer stå igång jämt utan skärm och tangentbord tänkte vi ha ändå för att hämta sportdata samt analysera den så då tänkte vi att varför inte göra så att alla kan nå den på ett enkelt säkert sätt då vi ändå kommer ha en dedikerad maskin för detta. Makinen kommer stå hemma hos en av oss.
Vi är tre personer som tittar på detta lite då och då där vi precis har börjat med att titta på programmering så github känns en bit bort just nu.

Vi kan tänka oss att betala en licens för en bra lösning då det kan vara gott ibland att köpa sig ur open source krångel så länge det rör sig om någon tusenlapp per år max.

Mvh
Anders