Säga upp Telia ADSL - snabbast väg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Du menar UNLIMITED POWER?!!!

Hursomhelst så skall jag åka till päronen imorgon eller nu på torsdag och då blir det till att säga upp det obehagligt långsamma ADSL-abonnemanget.

Mest ekonomiskt är att då även flytta fast telefon till IP telefoni, dom slipper då avgiften för att ha telekabel in.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bengt-Arne:

Mest ekonomiskt är att då även flytta fast telefon till IP telefoni, dom slipper då avgiften för att ha telekabel in.

Aight! Jag såg att det är avgiftsfritt med IP-telefoni hos Bahnhof om man kör med deras internet också? Torde dock vara avgiftsfritt (månadsavgiften) hos de flesta leverantörer med IP-telefoni?

EDIT: Måste man ha någon annan slags telefon då om man skall köra IP-telefoni? Torde ju inte fungera med vanliga landstelefoner?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Aight! Jag såg att det är avgiftsfritt med IP-telefoni hos Bahnhof om man kör med deras internet också? Torde dock vara avgiftsfritt (månadsavgiften) hos de flesta leverantörer med IP-telefoni?

EDIT: Måste man ha någon annan slags telefon då om man skall köra IP-telefoni? Torde ju inte fungera med vanliga landstelefoner?

Fungerar med alla telefoner

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Aight! Jag såg att det är avgiftsfritt med IP-telefoni hos Bahnhof om man kör med deras internet också? Torde dock vara avgiftsfritt (månadsavgiften) hos de flesta leverantörer med IP-telefoni?

EDIT: Måste man ha någon annan slags telefon då om man skall köra IP-telefoni? Torde ju inte fungera med vanliga landstelefoner?

Alla dessa telefoner kommer funka.

https://www.kjell.com/se/produkter/hem-kontor-fritid/fast-tel...

Ifall er telefon har ett RJ11 kontakt så bör den nog funka med IP telefoni.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Aight! Jag såg att det är avgiftsfritt med IP-telefoni hos Bahnhof om man kör med deras internet också? Torde dock vara avgiftsfritt (månadsavgiften) hos de flesta leverantörer med IP-telefoni?

EDIT: Måste man ha någon annan slags telefon då om man skall köra IP-telefoni? Torde ju inte fungera med vanliga landstelefoner?

Kräver en router som stödjer IP-telefoni eller att man har en separat IP-telefon dosa, men låt dig inte luras av prisjakt då 3 av 4 som anges stödja IP-telefoni inte stödjer mer än på sin höjd pass trough.

Själv så kör jag med Internetport och betalar 29 kr i månaden då det blev lite fel när jag sa upp min telefon, telia tog uppsägningen före planerad tid så där var inget nummer att porta, så jag fick ta ett nytt. Därav att jag nu betalar 29 kr/månaden, annars så skulle det endast blivit en portningsavgift på 290 kr för att sen vara fritt.

Fördelen är att man även kan köra med en app i mobilen och använda IP-telefonin var man än är i världen, så länge man har tillgång till någon form av internet..

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AplAy:

Aight! Jag såg att det är avgiftsfritt med IP-telefoni hos Bahnhof om man kör med deras internet också? Torde dock vara avgiftsfritt (månadsavgiften) hos de flesta leverantörer med IP-telefoni?

EDIT: Måste man ha någon annan slags telefon då om man skall köra IP-telefoni? Torde ju inte fungera med vanliga landstelefoner?

Det går att diskutera om det är avgiftsfritt eftersom du måste ha deras router, Bahnhof tillåter inte längre någon annan utrustning än sin egen för iptelefoni.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1424918-ljuger-bahnhof...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Mest ekonomiskt är att då även flytta fast telefon till IP telefoni, dom slipper då avgiften för att ha telekabel in.

Man bör dock vara medveten om att funktionen då blir avhängig att man har el i huset samt se till att man inte har något som behöver den fasta linan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Man bör dock vara medveten om att funktionen då blir avhängig att man har el i huset samt se till att man inte har något som behöver den fasta linan.

Helt rätt!

Missade den biten då jag inte varit med om mer än kortare strömavbrott och använder huvudsakligen mobilen.

Tanken har varit att installera en enkel UPS som håller nätet ioch få även telefonin igång, men inget har hänt som verkligen pushat mig till det ännu...

@AplAy detta kan vara något att ha i åtanke!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bengt-Arne:

Helt rätt!

Missade den biten då jag inte varit med om mer än kortare strömavbrott och använder huvudsakligen mobilen.

Tanken har varit att installera en enkel UPS som håller nätet ioch få även telefonin igång, men inget har hänt som verkligen pushat mig till det ännu...

@AplAy detta kan vara något att ha i åtanke!

Ja, jag har oxå tänkt på det här med att "lägga alla ägg i samma korg". Och nu när jag fått reda på att TV ses bäst på satellit och inte fiber så handlar det om en prisfråga och vilka uppoffringar som päronen är redo att göra. Med tanke på att deras 1080p TV är en gammal Samsung sedan nästan 10 år tillbaka så blir det intressant att se och höra.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |