Funderar på att köpa Ryzen 3700X, för DAW (musikproduktion). Är det ett bra val?

Permalänk

Funderar på att köpa Ryzen 3700X, för DAW (musikproduktion). Är det ett bra val?

Det verkar som det när jag kollar (visserligen OC:ade) tester som det här: https://www.scanproaudio.info/2019/07/12/amd-ryzen-3600-3700x...

Om man läser diagrammen, så ser man ju att AMD fullständingt MÖRDAR intel i7-9700K på antal voices i voice polyphony test etc.

Men, när jag läser på olika forum etc, så verkar folk ha en jääääkla massa problem med sina AMD Ryzen 7 3700X riggs =/

En problem "alla" användare verkar lida av, är att värmeutvecklingen verkar vara stor på Ryzen 7 3700X. Och då går fläktarna igång som fasiken, något jag inte vill ska ske när jag t.ex sjunger i min mikrofon =/

Många verkar också ha problemet att datorn, efter några dagar efter bygge, börjar hänga sig spontant, fryser, resettar, crashar osv.

Och, frågan är om jag verkligen behöver all extra kraft som en AMD rigg ger i musikproduktion, jag menar, jag kommer nog inte maxa ut en intel i7-9700K på ett bra tag.

Intel känns som den säkra vägen, men AMD är ju ack så lockande med sina mer än dubbla vinster i somliga fall vid musikproduktion, och sitt ca 1300 kr overall billigare pris (när man räknar samman alla komponenter)!

Har ni AMD folk några åsikter på detta? Borde jag köra AMD ändå?

Edit: Om någon undrar, över mina tidigare poster, ja, jag har gått från tankarna att köpa intel till amd istället nu

Permalänk
Medlem

En 3700X har lägre värmeutveckling vid full last än en 9700k har, så med en kompetent kylare kommer ett system med en 3700X vara tystare.

Sedan problem med frysningar etc, är det specifikt med mjukvaran du avser använda? I annat fall vet jag inte riktigt hur du lyckats få det intrycket. Det finns inga utbredda sådana problem.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Musikproduktion är inte så krävande om man har en någorlunda modern processor.
En 3700x är nog overkill för de flesta

Kör cubase på min ryzen 3600 och har tyvärr haft problem med att plugins kräver omregistrering av någon anledning.
När jag testade asio4all så ville den inte ta in signal varken på b450 eller x570.
Sedan kör jag vattenkylning och fläktarna på radiatorn går upp och ner i varv rätt ofta vilket är irriterande vilket jag antar med att tempen kan rapporteras som väldigt hoppande när man kollar något monitorprogram för temps.

Värmen är inga problem som sagt då det oftast inte är så cpukrävande med musik längre. Därför en macbook med i5a lätt kan fixa musikproduktion

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

Musikproduktion är inte så krävande om man har en någorlunda modern processor.
En 3700x är nog overkill för de flesta

Kör cubase på min ryzen 3600 och har tyvärr haft problem med att plugins kräver omregistrering av någon anledning.
När jag testade asio4all så ville den inte ta in signal varken på b450 eller x570.
Sedan kör jag vattenkylning och fläktarna på radiatorn går upp och ner i varv rätt ofta vilket är irriterande vilket jag antar med att tempen kan rapporteras som väldigt hoppande när man kollar något monitorprogram för temps.

Värmen är inga problem som sagt då det oftast inte är så cpukrävande med musik längre. Därför en macbook med i5a lätt kan fixa musikproduktion

Hmm? Det här låter ju inte lovande direkt?

Fick du någonsin signal på asio4all till slut, eller vad gjorde du för att lösa problemet?

Jo, det där med temperaturen verkar vara ett vida spritt problem. Jag tror ändå cpu kommer pressas rätt hårt, om jag kör mitt gamlva vanliga, dvs; kollar 4k video, samtidigt som jag surfar nätet, samtidigt som jag gör musik i renoise och reaper med många diva plugins och mycket reverb? Borde väl lasta en 20-40 procent i låg latency? Eller?

Vid vilken belastning i % på cpu:erna börjar fläktarna gå upp i varv?

Det där med omreg av pluggarna, tror du att det är AMD specifikt problem alltså, som intel användare inte känner av?

Och jo, jag vet att det är ganska overkill med så pass stark dator men, jag planerar att köra ganska cpu krävande pluggar som t.ex Diva mfl Ska visserligen införskaffa en redig hårdvarusynth, en access virus, så min cpu lär avlastas en hel del med den, men vill ändå vara framtidssäker. Planerar nämligen att inte uppgradera datorn sedan på ca 10-15 år

Kör i nuvarande stund en gammal dassig core 2 duo på 2.4 ghz per core Funkade absolut fantastiskt, fram tills för några mån sedan, då jag började köra mer minnes och cpu intensiva nya pluggar som diva och triton och sampletank.

Trodde typ att jag aldrig skulle behöva uppgradera min "fina" dator, hehe.

Tacksam för dina svar!

Edit, vill passa på att säga att enligt den här forumstråden: https://www.kvraudio.com/forum/viewtopic.php?t=521271 - som man scrollar man ner lite på, så kan man läsa det här:

"You did not explicitly ask for this test on my Mi Notebook Pro (i7-8550U), but maybe you find these results useful anyway: with 7 Diva instances, the RT CPU can go over 100% and audible glitches happen."

Alltså, hans dator klarar ca 6 på en 4 core intel i7. Med 8 cores intel bör man då klara 12 MEN då går cpu verkligen nästan i taket. Och jag LÄR maxa på detta sätt med denna fina plugg. Så, jag menar, musikproduktion KAN vara krävande för cpu ännu idag =/

Du kanske inte provat diva än?

På en AMD rigg, så borde man klara mer än dubbelt så mycket polyfoni, och kanske mer instanser av pluggen med, enligt den där .jpg charten jag postade i tråden i inlägget innan.

Hoppas på det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Musikproduktion är inte så krävande om man har en någorlunda modern processor.
En 3700x är nog overkill för de flesta

Kör cubase på min ryzen 3600 och har tyvärr haft problem med att plugins kräver omregistrering av någon anledning.
När jag testade asio4all så ville den inte ta in signal varken på b450 eller x570.
Sedan kör jag vattenkylning och fläktarna på radiatorn går upp och ner i varv rätt ofta vilket är irriterande vilket jag antar med att tempen kan rapporteras som väldigt hoppande när man kollar något monitorprogram för temps.

Värmen är inga problem som sagt då det oftast inte är så cpukrävande med musik längre. Därför en macbook med i5a lätt kan fixa musikproduktion

Det beror ju helt på hur man arbetar

Det är som att säga att grafiskt arbete inte behöver en bra eller kalibrerad skärm. Om man jobbar med monokroma bilder!

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mesmerized:

Hmm? Det här låter ju inte lovande direkt?

Fick du någonsin signal på asio4all till slut, eller vad gjorde du för att lösa problemet?

Jo, det där med temperaturen verkar vara ett vida spritt problem. Jag tror ändå cpu kommer pressas rätt hårt, om jag kör mitt gamlva vanliga, dvs; kollar 4k video, samtidigt som jag surfar nätet, samtidigt som jag gör musik i renoise och reaper med många diva plugins och mycket reverb? Borde väl lasta en 20-40 procent i låg latency? Eller?

Vid vilken belastning i % på cpu:erna börjar fläktarna gå upp i varv?

Det där med omreg av pluggarna, tror du att det är AMD specifikt problem alltså, som intel användare inte känner av?

Och jo, jag vet att det är ganska overkill med så pass stark dator men, jag planerar att köra ganska cpu krävande pluggar som t.ex Diva mfl Ska visserligen införskaffa en redig hårdvarusynth, en access virus, så min cpu lär avlastas en hel del med den, men vill ändå vara framtidssäker. Planerar nämligen att inte uppgradera datorn sedan på ca 10-15 år

Kör i nuvarande stund en gammal dassig core 2 duo på 2.4 ghz per core Funkade absolut fantastiskt, fram tills för några mån sedan, då jag började köra mer minnes och cpu intensiva nya pluggar som diva och triton och sampletank.

Trodde typ att jag aldrig skulle behöva uppgradera min "fina" dator, hehe.

Tacksam för dina svar!

Edit, vill passa på att säga att enligt den här forumstråden: https://www.kvraudio.com/forum/viewtopic.php?t=521271 - som man scrollar man ner lite på, så kan man läsa det här:

"You did not explicitly ask for this test on my Mi Notebook Pro (i7-8550U), but maybe you find these results useful anyway: with 7 Diva instances, the RT CPU can go over 100% and audible glitches happen."

Alltså, hans dator klarar ca 6 på en 4 core intel i7. Med 8 cores intel bör man då klara 12 MEN då går cpu verkligen nästan i taket. Och jag LÄR maxa på detta sätt med denna fina plugg. Så, jag menar, musikproduktion KAN vara krävande för cpu ännu idag =/

Du kanske inte provat diva än?

På en AMD rigg, så borde man klara mer än dubbelt så mycket polyfoni, och kanske mer instanser av pluggen med, enligt den där .jpg charten jag postade i tråden i inlägget innan.

Hoppas på det!

Om det inte ändrats så borde du själv kunna styra hur mycket fläktarna kör genom att tillåta en högre temp. Köp en bra luftkylare och sätt på 1-2 tysta fläktar på den som inte styrs av moderkortet (om moderkortet tillåter dig att köra på valfri hastighet utan att det kör igång fläktarna så funkar moderkortet som styrning också iofs). CPU har ju en viss temp dom klarar av utan att ta skada, finns ingen anledning att den temperaturen ska hållas t.ex. vid 50 grader om processorn är helt ok med att tempen är 70 grader.

Se till att ha bra och tysta chassifläktar också så tempen på processorn inte ökar onödigt mycket för att chassit har kass insug/utblås.

Sedan kan du säkert sänka spänningen på processorn en del från default, rätt standard att moderkort ger onödigt mycket spänning vilket gör att processorn blir onödigt varm och sedan kör igång fläktarna lite extra för att kunna ta hand om värmen.

Permalänk
Skrivet av Åsa-Nisse:

Om det inte ändrats så borde du själv kunna styra hur mycket fläktarna kör genom att tillåta en högre temp. Köp en bra luftkylare och sätt på 1-2 tysta fläktar på den som inte styrs av moderkortet (om moderkortet tillåter dig att köra på valfri hastighet utan att det kör igång fläktarna så funkar moderkortet som styrning också iofs). CPU har ju en viss temp dom klarar av utan att ta skada, finns ingen anledning att den temperaturen ska hållas t.ex. vid 50 grader om processorn är helt ok med att tempen är 70 grader.

Se till att ha bra och tysta chassifläktar också så tempen på processorn inte ökar onödigt mycket för att chassit har kass insug/utblås.

Sedan kan du säkert sänka spänningen på processorn en del från default, rätt standard att moderkort ger onödigt mycket spänning vilket gör att processorn blir onödigt varm och sedan kör igång fläktarna lite extra för att kunna ta hand om värmen.

Hmmm, jo det låter ju bra Visste ej att det fanns luftkylare med dubbla fläktar, ska utforska detta.

Planerar redan att köpa 1) tyst dämpat chassi, 2) tyst psu, 3) passiv grafikkylning, 4) tysta chassifläktar, så kanske det inte gör något om cpu fläktarna börjar gå för fullo om även de är rätt tysta av sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mesmerized:

Hmmm, jo det låter ju bra Visste ej att det fanns luftkylare med dubbla fläktar, ska utforska detta.

Planerar redan att köpa 1) tyst dämpat chassi, 2) tyst psu, 3) passiv grafikkylning, 4) tysta chassifläktar, så kanske det inte gör något om cpu fläktarna börjar gå för fullo om även de är rätt tysta av sig

Låter bra.

Och som sagt, processorn går att justera om det skulle behövas. 3600 och 3700X har samma base clock men 3700X boostar som mest upp till 4,4GHz medans 3600 kör upp till 4,2GHz. Gissar att det går att styra hur högt man vill att den ska boosta, antagligen kan man stänga av boosten helt också. Men sänka max boost lite och hitta en lägre Vcore bör hjälpa till med värmen en del om det visar sig att det skulle sänka ljudnivån lite till.

Behöver du inget spelkort heller så finns det ju en del passiva grafikkort som drar förhållandevis lite och därmed inte utvecklar lika mycket värme. Även om prestandakort också drar lite så länge du inte spelar, i idle är dom oftast väldigt tysta även med fläkten i t.ex. 40%, går även att ställa in i t.ex. MSI Afternurner att fläktarna inte ska köras alls om inte grafikkortet når en viss temperatur. Så det kanske kan vara något att tänka på, med ett passivt kort får chassifläktarna dra ut den värmen grafikkortet genererar, med ett kort som har fläktar så fixar grafikkortet det själv. Ingen aning om det spelar någon roll dock, bara en tanke.

Permalänk
Medlem

Intels processorer drar överlag mera ström än Ryzen vid samma last, men Ryzen tenderar att hoppa mera i temperaturer (bland annat på grund av mindre tillverkningsprocess), vilket med "fel" kylare och fläktkurva kan göra att fläkten ändrar varvtal en del. Med samma kylare och fläktkurva som en i7 så kommer 3700X överlag att ha mindre ljud.

3700X är nog överlag ett riktigt bra alternativ, men även 3600 kommer nog att göra stor skillnad för dig. Det är också en riktigt kompetent processor. Köp bara en bra, tyst kylare så blir det nog fint. Beroende på vilket chassi du väljer så kunde en av följande rekommenderas:

Noctua NH-D15
Noctua NH-U12S
Be Quiet! Dark Rock 4
Scythe Mugen 5 Rev. B
Scythe Fuma

Alla ovan nämnda kylare kan gå riktigt lågt ner i varv vid idle, och är också tysta även under full belastning. Välj bara en tyst fläktkurva i BIOS/UEFI, så blir du nog nöjd.

Sen när det gäller grafikkort så skulle jag inte rekommendera ett helt passivt kort. Tyvärr finns det inte vidare många kompetenta såna på marknaden längre. Välj istället ett svalt kort som kan stanna upp fläktarna vid låg belastning. Ett exempel är Gigabyte 1660 Super Gaming OC: https://www.inet.se/produkt/5410538/gigabyte-geforce-gtx-1660...

Under 60 grader står fläktarna helt still. Under musikproduktion borde de inte gå över 60 grader, om du då inte väljer att typ ha ett spel eller något igång på sidan om

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Avstängd

@Sando: Skulle du rekommendera samma fläktar för 3900X?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

@Sando: Skulle du rekommendera samma fläktar för 3900X?

Om man köper en så pass dyr processor skulle jag satsa ordentligt på kylaren. Följande är då bra alternativ

Noctua NH-D15
Be Quiet! Dark Rock 4 Pro
Scythe Fuma 2

Sen så kunde det vara en idé att köra på vattenkylning också. Då kunde jag t.ex. rekommendera Arctic Liquid Freezer II, antingen som 240, 280 eller 360mm beroende på vad som funkar i chassit i fråga.

Sen ska man inte underskatta vikten av rätt chassi, chassifläktar och nätagg om man vill ha en knäpptyst dator.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Så stort chassi du orkar med är mitt tips, har precis beställt ett Fractal Design Define 7 XL. Har du inga mekaniska hårddiskar kan jag varmt rekommendera Phanteks Eclipse P600S (båda utan glas såklart). Bara Noctua PWM-styrda fläktar.

Gällande värme är det ingen större skillnad på Intel och AMD ju mer effekt du petar inte desto mindre är vinsten, dvs att sätta en låg strömbudget för processorn förlorar man ganska lite prestanda på. Personligen hade jag gått på en Intel 10900K med minnen enligt JEDEC i 1,2 volt. Traditionellt har ju latency varit lägre på Intel-baserade system men det kanske inte är så längre.

Moderkort lär väl också spela stor roll, Anandtech brukar väl göra latenstest på moderkort för ljudproduktion.

Permalänk
Medlem

@Mesmerized: hej sitter själv på en 3700x med orginalkylaren har ett asus PRIME X570-P sen
Noctua NF-P14s redux-1200 PWM 140mm fläktar och asus 1080ti och den är knäpptyst och sen när jag kollar i
HWMonitor så ligger i temp nu 37c-55c som högst men har inte kollat när jag spelar något tungt men att den skulle ha värmeproblem
eller något annat hårdvaruproblem tycker jag är skitsnack jag har då inte upplevt några problem överhuvudtaget så 3700x är en riktigt kap
i minna ögon och vist kan man vänta på en nyare amd men om man tänker så kan man alltid vänta på nyare för det kommer alltid nyare

Permalänk
Medlem
Skrivet av candybag:

Det beror ju helt på hur man arbetar

Det är som att säga att grafiskt arbete inte behöver en bra eller kalibrerad skärm. Om man jobbar med monokroma bilder!

Ljudkortet gör betydligt mer skillnad än om du har en 3600 eller en 3900x.

Ärligt talat så skulle man kunna använda en ipad för att skapa musik utan problem.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mesmerized:

Hmm? Det här låter ju inte lovande direkt?

Fick du någonsin signal på asio4all till slut, eller vad gjorde du för att lösa problemet?

Jo, det där med temperaturen verkar vara ett vida spritt problem. Jag tror ändå cpu kommer pressas rätt hårt, om jag kör mitt gamlva vanliga, dvs; kollar 4k video, samtidigt som jag surfar nätet, samtidigt som jag gör musik i renoise och reaper med många diva plugins och mycket reverb? Borde väl lasta en 20-40 procent i låg latency? Eller?

Vid vilken belastning i % på cpu:erna börjar fläktarna gå upp i varv?

Det där med omreg av pluggarna, tror du att det är AMD specifikt problem alltså, som intel användare inte känner av?

Och jo, jag vet att det är ganska overkill med så pass stark dator men, jag planerar att köra ganska cpu krävande pluggar som t.ex Diva mfl Ska visserligen införskaffa en redig hårdvarusynth, en access virus, så min cpu lär avlastas en hel del med den, men vill ändå vara framtidssäker. Planerar nämligen att inte uppgradera datorn sedan på ca 10-15 år

Kör i nuvarande stund en gammal dassig core 2 duo på 2.4 ghz per core Funkade absolut fantastiskt, fram tills för några mån sedan, då jag började köra mer minnes och cpu intensiva nya pluggar som diva och triton och sampletank.

Trodde typ att jag aldrig skulle behöva uppgradera min "fina" dator, hehe.

Tacksam för dina svar!

Edit, vill passa på att säga att enligt den här forumstråden: https://www.kvraudio.com/forum/viewtopic.php?t=521271 - som man scrollar man ner lite på, så kan man läsa det här:

"You did not explicitly ask for this test on my Mi Notebook Pro (i7-8550U), but maybe you find these results useful anyway: with 7 Diva instances, the RT CPU can go over 100% and audible glitches happen."

Alltså, hans dator klarar ca 6 på en 4 core intel i7. Med 8 cores intel bör man då klara 12 MEN då går cpu verkligen nästan i taket. Och jag LÄR maxa på detta sätt med denna fina plugg. Så, jag menar, musikproduktion KAN vara krävande för cpu ännu idag =/

Du kanske inte provat diva än?

På en AMD rigg, så borde man klara mer än dubbelt så mycket polyfoni, och kanske mer instanser av pluggen med, enligt den där .jpg charten jag postade i tråden i inlägget innan.

Hoppas på det!

ASIO4ALL var när jag inväntade ett nytt ljudkort Så det löste sig med att jag skaffade nytt ljudkort.

Tror pluginsen har mer med cubase att göra än att det är en Ryzen i datorn ärligt talat

Har inte testat diva alls, men det låter krävande. Jag kör mycket av Native instruments plugins, och de har jag bara haft problem med när jag hade en intel i5 6500 (4 kärnig) att den kunde nå 100% när man använde mycket effekter och många instancer av Massive och Monark.

Angående temperaturerna så är det väl för att Ryzens cpu verkar ge temperaturvärden på ett annat sätt än Intel.
Känns lite som AMD ger ofiltrerade data så den kan hoppa ifrån 40 grader till 60 på en sekund för att sedan gå tillbaka till 40.
Detta får då fläktarna i min dator att varva upp en kort stund för att sedan gå ner.. för att sedan gå upp igen.

Möjligt att man kan fixa det i bioset, har inte orkat bry mig om det
Tycker dock att sådant ska fungera out of the box egentligen. Min Ryzen 2700 hade inte detta bekymmer.

Har nog inte gått över 30% med min dator, men allt beror ju på vad man gör för musik och effekterna verkar ta mer av min dator än de plugins som jag använder. GIllar långa reverb

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Ljudkortet gör betydligt mer skillnad än om du har en 3600 eller en 3900x.

Ärligt talat så skulle man kunna använda en ipad för att skapa musik utan problem.

Jag säger inte att du har fel, bara att alla jobbar olika och att en ipad eller en dator från t ex 2010 inte funkar för alla. Som för OT t ex, eftersom han gillar Diva vilket är en krävande plugin. Han vill ha mer än ipad.

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

ASIO4ALL var när jag inväntade ett nytt ljudkort Så det löste sig med att jag skaffade nytt ljudkort.

Tror pluginsen har mer med cubase att göra än att det är en Ryzen i datorn ärligt talat

Har inte testat diva alls, men det låter krävande. Jag kör mycket av Native instruments plugins, och de har jag bara haft problem med när jag hade en intel i5 6500 (4 kärnig) att den kunde nå 100% när man använde mycket effekter och många instancer av Massive och Monark.

Angående temperaturerna så är det väl för att Ryzens cpu verkar ge temperaturvärden på ett annat sätt än Intel.
Känns lite som AMD ger ofiltrerade data så den kan hoppa ifrån 40 grader till 60 på en sekund för att sedan gå tillbaka till 40.
Detta får då fläktarna i min dator att varva upp en kort stund för att sedan gå ner.. för att sedan gå upp igen.

Möjligt att man kan fixa det i bioset, har inte orkat bry mig om det
Tycker dock att sådant ska fungera out of the box egentligen. Min Ryzen 2700 hade inte detta bekymmer.

Har nog inte gått över 30% med min dator, men allt beror ju på vad man gör för musik och effekterna verkar ta mer av min dator än de plugins som jag använder. GIllar långa reverb

30% cpu belastning på en Ryzen 5 3600 låter ju najs Men ganska skrämmande att du lyckats maxa en i5 6500 till 100 under musikproduktion, hehe. Enligt cpu jämförelse tester, som man nog iofs ska ta med en nypa salt, så är ju en i5 6500 "bara" 4 gånger så långsam som en Ryzen 7 3700X. Så, jag menar, det motsvarar väl då 25% belastning i jämförelse på den

Tur att man väljer en snabb cpu då nu, hehe.

Men din Ryzen 5 3600 verkar ju ticka på bra för musikproduktion då. Ska undersöka hur den står sig mot Ryzen 7 3700x i tester för att få mig en vidare uppfattning... kanske jag ändå inte behöver en så pass snabb cpu. (Det gör jag nog, hehe, men vi får se )

Edit: Oj! Enligt: https://technical.city/en/cpu/Ryzen-5-3600-vs-Ryzen-7-3700X så är din Ryzen 5 3600 endast ca 28% långsammare än en Ryzen 3700(!)

Det var ju inte så mycket skillnad, och detta för 1500 kr billigare! Hm. Detta får jag allt ta och överväga

Permalänk
Medlem
Skrivet av candybag:

Jag säger inte att du har fel, bara att alla jobbar olika och att en ipad eller en dator från t ex 2010 inte funkar för alla. Som för OT t ex, eftersom han gillar Diva vilket är en krävande plugin. Han vill ha mer än ipad.

okej, nej alltså jag har aldrig rekommenderat att köpa någon processor. Sa bara att 3700x är nog overkill för de flesta inom musikproduktion så det är nog ett helt ok val av processor!.
Och eftersom man klarar sig med en ipad idag om man vill göra musik, så är ju en 3700x inget man behöver oroa sig för om den räcker till eller ej.

Jag har som sagt aldrig testat diva, får ta och kolla in den

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mesmerized:

30% cpu belastning på en Ryzen 5 3600 låter ju najs Men ganska skrämmande att du lyckats maxa en i5 6500 till 100 under musikproduktion, hehe. Enligt cpu jämförelse tester, som man nog iofs ska ta med en nypa salt, så är ju en i5 6500 "bara" 4 gånger så långsam som en Ryzen 7 3700X. Så, jag menar, det motsvarar väl då 25% belastning i jämförelse på den

Tur att man väljer en snabb cpu då nu, hehe.

Men din Ryzen 5 3600 verkar ju ticka på bra för musikproduktion då. Ska undersöka hur den står sig mot Ryzen 7 3700x i tester för att få mig en vidare uppfattning... kanske jag ändå inte behöver en så pass snabb cpu. (Det gör jag nog, hehe, men vi får se )

Edit: Oj! Enligt: https://technical.city/en/cpu/Ryzen-5-3600-vs-Ryzen-7-3700X så är din Ryzen 5 3600 endast ca 28% långsammare än en Ryzen 3700(!)

Det var ju inte så mycket skillnad, och detta för 1500 kr billigare! Hm. Detta får jag allt ta och överväga

Ärligt talat så tror jag att mycket handlar om Windows något sämre stöd för realtidsljud som gör att min i5 6500 inte klarade av det hela riktigt. En Apple med samma processor hade säkerligen klarat av det galant!.

Jag kanske varit lite dålig i min kommunikation, men jag tycker nog du köper bästa möjliga som du har råd med direkt, så slipper du ångra dig att du köpte en för liten processor senare
3700x är overkill som sagt för det mesta, så den kommer nog kunna fixa det mesta i musikväg som du vill .
3600 duger den med, men jag gör inte så avancerad musik går sällan över tio kanaler.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

okej, nej alltså jag har aldrig rekommenderat att köpa någon processor. Sa bara att 3700x är nog overkill för de flesta inom musikproduktion så det är nog ett helt ok val av processor!.
Och eftersom man klarar sig med en ipad idag om man vill göra musik, så är ju en 3700x inget man behöver oroa sig för om den räcker till eller ej.

Jag har som sagt aldrig testat diva, får ta och kolla in den

Jag sitter med 40-60 kanaler, i9 9900k och måste ibland hushålla med pluggar för att det inte ska knastra

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Skrivet av candybag:

Jag sitter med 40-60 kanaler, i9 9900k och måste ibland hushålla med pluggar för att det inte ska knastra

Hehe omfg SÅ MÅNGA KANALER! Jag sitter med ca 12 vsti plugg kanaler, 6 tracks .wav sample based trummor och 4 vocal track kanaler on avrage Så typ runt 22 kanaler.

Låter skrämmande dock att din dator inte klarar av dina projekt =/

Är kanalerna huvudsakligen vsti pluggar, eller är det mixat med typ 24 spår vokaler? Vore intressant att veta.

Hur låter musik med så många kanaler =)? Läste om någon annan galen snubbe som påstod sig köra runt 200(!) kanaler vst pluggar hehe, annat fora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av candybag:

Jag sitter med 40-60 kanaler, i9 9900k och måste ibland hushålla med pluggar för att det inte ska knastra

Det kan min dator göra med 2 kanaler, bara att ställa in fel bufferstorlek

Men allt beror ju på, vilken DAW använder man, vilka plugins använder man. Finns ju pluggar som tex Massive X som äter cpu, eller enklare samplings-spelare som knappt tar någon cpu alls.

Alltså, räcker ju med att kolla på youtube så hittar man en hel del videos med folk som visar hur de skrev sin sång, och många använder en vanlig macbook av äldre modell utan problem.

Många av laptopsen som säljs för musikproduktion har ju prestanda som knappt ens är hälften av vad en ryzen 3600 spottar ur sig

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mesmerized:

Hehe omfg SÅ MÅNGA KANALER! Jag sitter med ca 12 vsti plugg kanaler, 6 tracks .wav sample based trummor och 4 vocal track kanaler on avrage Så typ runt 22 kanaler.

Låter skrämmande dock att din dator inte klarar av dina projekt =/

Är kanalerna huvudsakligen vsti pluggar, eller är det mixat med typ 24 spår vokaler? Vore intressant att veta.

Hur låter musik med så många kanaler =)? Läste om någon annan galen snubbe som påstod sig köra runt 200(!) kanaler vst pluggar hehe, annat fora.

När jag bygger ljud blir det många lager helt enkelt.

Vissa pluggar är skönare att använda än andra, men drar mer kraft. En del kanaler är mer eller mindre one-shots.
Går säkert att få till liknande resultat med lättare pluggar men slipper jag ödsla tid på det tack vare en bra prolle så tar jag chanden

Du får väl kika in soundcloud-länken i min signatur

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic