Billig laptop som klarar vissa spel

Permalänk
Medlem

Billig laptop som klarar vissa spel

Hej,

Min systers laptop har gått sönder och hon letar därför efter en så billig ersättning som möjligt. Hennes gamla dator var en https://www.webhallen.com/se/product/204626-Lenovo-Flex-2-14-....

Hennes önskemål är:
* Klarar att spela Sims 4, Mass Effect 1-3. Går bra med låga inställningar, men gärna bättre om möjligt.
* Begagnat är ok, men då ska det vara 1 års garanti åtminstone.
* Windows ingår.

Tack på förhand!
Mvh Mattias

Permalänk

@hmattias: budget ?

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Medlem

Ursäkta om jag var otydlig i inlägget, men hon är ute efter att spendera så lite pengar som möjligt.

Så budgeten är det billigaste man kan komma undan med men ändå uppfylla önskemålen.

Hennes gamla dator kostade 5000, men köptes för 5 år sedan så förhoppningen är att det går att hitta något billigare idag med liknande prestanda. Man skulle ju kunna filtrera på min-specs i prisjakt eller liknande, men jag har dålig koll på laptop-grafikkort så jag tänkte att jag frågar här först.

Permalänk

@hmattias: jag kan inte ge något riktigt konkret så i den prisklassen. alla jag kollar på är någorlunda likvärdiga i prestanda så vill du ha riktad spelprestanda skulle jag köpa beg. är bara integrerad grafik i den prisklassen vilket funkar sådär i mina ögon

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem

I den prisklassen hade jag nog tittat på någon dator med AMD Ryzen CPU med integrerad grafik, Vega 8 eller högre, helst Vega 10 eller 11.

Definitivt inget prestandamonster men borde vara snabbare än gamla datorn på det mesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Von_OttO:

Något att se upp med på den datorn är att den endast har en 8GB-sticka, vilket gör att man bara får single channel. Om man kollar på t.ex. detta test av Vega 8, samma iGPU som sitter i 2500U, så ser den ut att flaskhalsas hårt av single channel. Om man väljer den datorn så rekommenderar jag därför starkt att man köper till en 8GB-sticka (t.ex. denna) så att man får 2x8GB och dual channel.

Permalänk
Medlem

@hmattias: är i samma sits, blev det något köp och isåfall vilken?

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen!

Skrivet av TotalF:

@hmattias: är i samma sits, blev det något köp och isåfall vilken?

Ursäkta sent svar. Nej, inte ännu. Hon fick låna en laptop så hon kommer avvakta tills efter examen med att köpa något. Lycka till! Meddela gärna här om du hittar något bra.