Permalänk

Sitter tvn rakt på väggen?

Köpt tv och nu har den åkt upp på väggen (köpt instalation). Osäker på att den är rak. Självklart retades detta vid instalation. Men jag nöjar lite

Här har vi en bild med en 5a på tvn, uppe till vänster:
https://imgur.com/a/h3GVcv2

Jag har dock svårigheter att placera 5an på höger sida av tvn utan att den rullar av.

Är tvn sne i designen eller är hela tvn sne?

Det är en Samsung q70r.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Downloader:

Köpt tv och nu har den åkt upp på väggen (köpt instalation). Osäker på att den är rak. Självklart retades detta vid instalation. Men jag nöjar lite

Här har vi en bild med en 5a på tvn, uppe till vänster:
https://imgur.com/a/h3GVcv2

Jag har dock svårigheter att placera 5an på höger sida av tvn utan att den rullar av.

Är tvn sne i designen eller är hela tvn sne?

Det är en Samsung q70r.

Jag gillar att du tar dig tiden att skriva en hel tråd istället för att mäta med ett vattenpass?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

Omöjligt att säga på en bild utan direkt referens. Jämför man med tapeten ser den ut att slutta höger pyttelite, men det kan också vara tapeten.

Permalänk
Inaktiv

Rullar 5an åt något håll så sitter tvn inte rätt.

Permalänk
Medlem

Skaffa ett vattenpass om du inte har ett.
Tycker också att den ser ut att slutta lite baserat på tapeten, men det finns ju inget som säger att den är rak.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Kanonsvårt att avgöra med den kameravinkeln. Vattenpass kan vara en idé att införskaffa. Kostar inte många kronor. Sen beror det ju lite på om du ska ha det spikrakt i förhållande till vattenpasset, tapetens vinkel eller husets lutning. Vad upplever du ge mest fröjd och sinnesro för ögat?

Visa signatur

.:Ryzen 7 3700X ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 5700 XT 8GB Pulse OC ♠ Corsair RM750x 750W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LupX:

Kanonsvårt att avgöra med den kameravinkeln. Vattenpass kan vara en idé att införskaffa. Kostar inte många kronor. Sen beror det ju lite på om du ska ha det spikrakt i förhållande till vattenpasset, tapetens vinkel eller husets lutning. Vad upplever du ge mest fröjd och sinnesro för ögat?

Håller med! Ibland är inte det viktigaste att det faktiskt är rakt, utan att det upplevs som rakt i förhållande till allt annat som är snett.

Permalänk
Medlem

Finns vattenpass till mobilen i form av appar. Inte lika exakt som ett riktigt vattenpass men det kanske ger dig ett hum om positionen på din TV

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk

Tips: Finns vattenpass-appar till telefonen också, om man inte vill gå och köpa ett.

Visa signatur

Civ. Ing. D ( LTH )
Hi-Fi & Hemmabionörd - redaktör på Faktiskt - Sveriges främsta Hi-Fi-forum
Hemautomation med Homey & HUE m.m.

Permalänk

Att nämna vattenpass och exakt i samma mening är lite knas, vattenpass när du bygger hus eller lägger golv helt OK, annars Laser.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk

Men hur kan en 5a stå å den på ena sidan och inte andra.

Tar bilden från sidan, så tapeten ska inte användas som referens.

Permalänk
Medlem

Om du inte har ett vattenpass, och inte har någon måttstock, leta fram något som du kan använda som en mätsticka, det kan vara en förlägninsladd eller vad som helst.
Placera ena änden på golvet, notera vart tv:ns nedre, övre kant eller annan önskad mätpunkt, hamnar på denna "provisoriska mätutrustning", och jämför med andra sidan.

Det finns även marginaler vid tillverkning av TV-apparaten där jag inte skulle bli ett dugg förvånad om det finns en marginal på ±0.5mm vilket betyder, TV-bilden kan vara rak, men ramen är det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Jag gillar att du tar dig tiden att skriva en hel tråd istället för att mäta med ett vattenpass?

Om han beställt med installation så säger det att vattenpass är ett okänt eller ett ovälkommet redskap i denna bostad.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk

Väggen är sne

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av adfactory:

Att nämna vattenpass och exakt i samma mening är lite knas, vattenpass när du bygger hus eller lägger golv helt OK, annars Laser.

Ursäkta va? Beror ju helt på vilket vattenpass du köper och helt rakt blir det aldrig oavsett vad du mäter med.

Permalänk

Grejen är att när man installerar är det viktigare att den upplevs rak än om den i sig är spikrak. Mycket möjligt att tapet är sned och tv installerad rakt, svårt att säga egentligen utan vattenpass.

Visa signatur

Fractal Design Define R3, i5 3570k, Be Quiet Dark Rock Pro 2, Gigabyte GTX 670 WFx3, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance 16gb, Fractal Design Tesla R2, Corsair Force GT 120gb, Seagate 1tb HDD, WD 1tb HDD

Permalänk
Rekordmedlem

Romarna konstruerade akvedukter som ofta var många kilometer långa och ibland skulle byggas med ett fall på 0,02% utan lasrar för 2o00 år sedan.
Ett (fungerande) vattenpass duger för att mätta om tv sitter i våg men det är ju däremot inte säkert att det ser bra ut om den gör det för det beror ju på hur sned omgivningen är.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Vattenpass fixat. Återkommer imorgon kväll.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av adfactory:

Att nämna vattenpass och exakt i samma mening är lite knas, vattenpass när du bygger hus eller lägger golv helt OK, annars Laser.

Varför skulle inte ett vattenpass vara exakt? Fysikens lagar brukar vara rätt exakta!

f.ö. ett enkelt sätt att "kalibrera"(verifiera) ett vattenpass är att sätta det i våg mot en yta, dra ett streck och sen vända det 180grader och dra ett nytt streck: om strecken sammanfaller(inte skär varandra) är allt gott!

grammatik
Permalänk
Medlem

Jag satte upp min första tv på väggen, använde fästets inbyggda vattepass, allt gick jättebra. När jag sedan la mig i sängen såg jag hur j*vla sne skiten satt.

Tips från coachen: Använd ALDRIG bubblan på väggfästet =D

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Att nämna vattenpass och exakt i samma mening är lite knas, vattenpass när du bygger hus eller lägger golv helt OK, annars Laser.

Nja. ”Husbygge” omfattar i min värld uppsättandet av t.ex. dörrkarmar som är en sak som kräver lite extra noggrannhet. Jag vill påstå att vattenpass är tillräckligt exakt för praktiskt taget allting som en normal person kan tänkas behöva använda den till. Eller har jag missat något?

Skrivet av Downloader:

Men hur kan en 5a stå å den på ena sidan och inte andra.

Tar bilden från sidan, så tapeten ska inte användas som referens.

TV:n är väl lite skev, svårare än så är det inte. Eller så är myntet skevt och du sätter dit det på olika sätt när du sätter ner den på Tv:n.

Men som andra varit inne på, om du inte med ögat kan se ifall TV:n hänger snett så finns det ingen ide att börja bråka med den. Filmen blir inte bättre bara för att femkronan kan stå still på båda hörnen

Sen är det lite lustigt att du frågar oss ifall den är sned eller inte och så lägger du upp en bild där du står snett vänt mot TV:n. Blir ju omöjligt för oss att veta då.

Skrivet av anon257891:

Varför skulle inte ett vattenpass vara exakt? Fysikens lagar brukar vara rätt exakta!

Fysikens lagar må vara exakta men däremot är fabrikernas tillverkning inte lika fina. Små skillnader i tillverkningen finns nästan alltid och det är därför alla tillverkare anger en osäkerhet. Den osäkerheten är dock så liten att den knappt är märkbar om man använder vattenpass till att bygga med och kolla ifall hyllan sitter rakt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trunk:

...
Fysikens lagar må vara exakta men däremot är fabrikernas tillverkning inte lika fina. Små skillnader i tillverkningen finns nästan alltid och det är därför alla tillverkare anger en osäkerhet. Den osäkerheten är dock så liten att den knappt är märkbar om man använder vattenpass till att bygga med och kolla ifall hyllan sitter rakt.

Fast just vattenpass är ju en av de produkterna som du själv ENKELT kan kolla om de är exakta eller inte (se tipset i min föregående post)!

Du kan ENKELT kolla om ett vattenpass är "exakt"eller inte.

Och litar du inte på tillverkaren, så kan du enkelt göra ett eget vattenpass (som är extremt exakt):

Ta en trädgårdsslang, fyll på vatten, markera på slangen var ytan är: håll markeringen mot ditt mål. Så länge gravitationen fungerar så är ditt hemmagjorda vattenpass exakt så det skriker!

Fysikens lagar i sig visar hur extremt exakta de är!

Permalänk
Medlem

Väggar är nästan aldrig raka och håller inte samma position över åren så helt omöjligt att säga om det är rakt och jämfört med vad? Tapeten kanske sitter snett...

Permalänk
Medlem

Väldigt underhållande tråd, min typ av humor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Fast just vattenpass är ju en av de produkterna som du själv ENKELT kan kolla om de är exakta eller inte (se tipset i min föregående post)!

Du kan ENKELT kolla om ett vattenpass är "exakt"eller inte.

Och litar du inte på tillverkaren, så kan du enkelt göra ett eget vattenpass (som är extremt exakt):

Ta en trädgårdsslang, fyll på vatten, markera på slangen var ytan är: håll markeringen mot ditt mål. Så länge gravitationen fungerar så är ditt hemmagjorda vattenpass exakt så det skriker!

Fysikens lagar i sig visar hur extremt exakta de är!

Ja jo fast...

Som jag skrev så är vattenpass i regel tillräckligt exakta för alla normala användningsområden. Däremot håller jag fast vid att de inte är riktigt så exakta som man kan tro av ditt inlägg.

Till och med de dyraste vattenpassen får de fina tillverkarna har en felmarginal på några tiondelars mm (höjd) per meter (längd).

Men som sagt, nu är jag bara en jävla besserwisser. Även mer normala vattenpass som visar någon halv mm fel per m är svårt för de allra flesta att upptäcka.

Ditt exempel med vattenslang duger även det till nästintill allt (om man nu lyckas hitta en genomskinlig trädgårdsslang). Men teoretiskt sett finns det troligtvis smuts/beläggning på insidan som skiljer sig något på de två punkterna och som i sin tur påverkar vattnets kraft att ”klättra” på föremålet och därmed skilja sig något. Och med ”något! så menar jag knappt märkbara nivåer. Vill minnas att vi gick igenom sådana saker när jag läste grundkurser på chalmers men det var en massa år sedan så jag kanske borde hålla tyst

Permalänk
Medlem

@Trunk: Den variationen är egentligen bara viktig vid längre sträckor. Vid två meter är det försumbart...Men 1mm per meter blir 1cm på 10 meter.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Glöm inte att köpa en flaska rakvatten så ni kan fylla på passet vid behov.

Permalänk
Medlem

Mät med vattenpass. Eller med tumstock/måttband från golvet/taket i respektive hörn av TVn. Så får du svaret.

Permalänk
Medlem

Sverige är snett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Downloader:

Vattenpass fixat. Återkommer imorgon kväll.

Väntar spänt på svar!