Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Det håller jag helt med om. Det enda jag motsatte mig var påståendet om att vattenpass per automatik är så exakta som fysikens lagar säger att de ska vara i praktiken. Men som jag sa, för nästan alla moment som en normal person (inklusive de flesta snickare) använder ett vattenpass till så duger noggrannheten på de flesta vattenpass.

Eller så struntar du i det.

Upplever du att TV:n hänger snett? Och med ”du” så menar jag dina ögon, inte din femkrona och inte ditt vattenpass.

Att döma av ditt vattenpass och första bilden så verkar TV:n luta lite, lite, lite granna. Men med risk för att trigga din ocd ( ) så kan jag avslöja att ingenting i din lägenhet är 100,00 % vågrätt. Det är bara en fråga om man märker/bryr sig eller inte.

Om man efter noggrant studerande ändå måste fråga internet och sedan köpa ett vattenpass och ändå inte vara helt säker på om den lutar eller inte så vill jag påstå att den är tillräckligt rak...

Innan du ringer butiken eller köper lasrar för flera tusen kronor så måste du fråga dig om ditt TV-tittande blir bättre ifall TV:n höjs någon mm på ena sidan. För jag tvivlar på att den behöver höjas mer än just det; någon mm eller tre.

Glöm inte att kolla så att soffan är vågrätt
Man kan också argumentera att det räcker med ögonmått. TV:n kommer inte ha någon annan funktion än att titta på den och då räcker det med att betraktaren upplever bilden som rak.

Ja så är det. Ja ögonmått är nog billigast och enklast.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Rullar 5an åt något håll så sitter tvn inte rätt.

Permalänk
Medlem

Vad i helvete klickade jag mig in på?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Eftersom någon lagt in ett förstorat vattenpass så är det svårt att hitta någon referens neråt.
Du får lov att ta bort vattenpasset. Vattenpasset är mer till för din egen del. Vill någon i tråden se om något är snett så behöver man ha med referenser, på en och samma bild i samtliga riktningar. Och att säga om något är rakt eller snett på ett foto är svårt, eftersom det beror på om fotografen fotat snett eller använt någon annan referens som de anser vara "rak".

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Spelar väl ingen roll om den är vattenpass rak. På bilden ser den ut att vara tämligen rak i förhållande till tapeten vilket kan anses som rakt om tapeten inte är uppenbart snett uppsatt. Börjar man mäta allt med vattenpass så är det för det mesta inte mycket som är helt rakt i ett hus eller i en lägenhet.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Vet du vad du gör, hitta första bästa lämpliga sak du kan stoppa emellan tv fästet som sitter i väggen och själva fästet i tvn. Palla upp dom millimetrarna som behövs för att bubblan på passet ska hamna i mitten. Tror jag använde en skruv när jag pallade upp!

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Byt tapet till en som är enfärgad så syns det inte att den hänger snett. Problemet löst.