För mycket samarbeten och sponsrade artiklar på SweClockers?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av UndaC:

...

Om du menar att sponsrat innehåll skulle skilja sig från annonser i frågan om en eventuell intressekonflikt så håller jag helt enkelt inte med dig på den punkten.

Missförstår jag eller menar Chefredaktören att det är samma risk för vinklat material i era recensioner om ni får pengar genom allmänna banner-annonser eller om en tillverkare kommer till er och mot betalning ber er skriva en artikel specifikt om deras produkter?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av MultiMan:

Missförstår jag eller menar Chefredaktören att det är samma risk för vinklat material i era recensioner om ni får pengar genom allmänna banner-annonser eller om en tillverkare kommer till er och mot betalning ber er skriva en artikel specifikt om deras produkter?

Hej.

Ja det menar jag. (Utanför den sponsrade artikeln förstås, om det nu måste tilläggas.)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av UndaC:

Jag skulle säga att du underskattar möjligheterna på den svenska marknaden och överskattar våra möjligheter på den internationella marknaden.

SweClockers är en ganska udda best internationell sett:
Det har gått bra för oss (till skillnad från många internationella konkurrenter): vi har vuxit, fått fler läsare och har behållit annonsörerna genom åren. Det samma kan man inte säga om våra internationella motsvarigheter i form av Anandtech, Toms Hardware etc. (Misstolka mig inte, jag försöker inte kasta skugga på dem här på något sätt och de är fortfarande relativt stora men de är inte alls i en lika god position som de var för tio-femton år sedan, SweClockers däremot är i en mycket bättre position än vad man var för tio-femton år sedan.)
Vi satsar väldigt mycket på både video och text (vilket få andra gör, de håller sig i regel till det ena eller andra): medan LTT bara gör videos gör Anandtech bara textartiklar. SweClockers gör båda, få andra gör det i just vår nisch.
Vi har ett stort välmående forum som utgör en väldigt stor del av vår kärna: att starta ett nytt diskussionsforum internationellt är i dagsläget en mer eller mindre dödsdömd satsning.
Att vara en STOR aktör på en liten marknad kan vara att föredra över att vara en liten aktör på en STOR marknad: just det faktum att vi är lokala är det som gör oss starka gentemot annonsörer och läsare. Det finns en tydlighet och en möjlighet till en personlig anknytning i alla led som inte alls är lika påtaglig bland internationella aktörer.

Sen angående just jämförelser med DeBauer eller Linus Tech Tips etc. Den stora skillnaden där, och det är en avgrundsdjup skillnad, det är att de inte är uppbyggda som en traditionell redaktionell verksamhet. LTT/DeBauers framgångar är, och jag menar absolut inte det på ett nedlåtande sätt, baserade på dem som personer: som "influencers". SweClockers framgångar bygger på den klassiska redaktionella verksamheten och på forumet.
LTT går mer åt ett traditionellt håll men bortsett från LTT så finns det inte direkt några andra konkurrenter i den storleken på youtube.

Liknelsen blir lite som att tipsa en filharmonisk orkester om att bli lite mer som Kanye West. Visst det är ju musik vi pratar om men det är två helt olika världar. De fyller olika syften och det är helt olika mekanismer som driver deras popularitet.
(Sorry om Kanye är ett dåligt exempel, försökte tänka ut ett "relativt stor" soloartist men fastnade lite här.)

Men för att hårdra det. Vi jobbar enligt en ganska enkel devis vad det gäller vårt existensberättigande:
1: Vi ska ge tillbaka - ge mening, sammanhang och glädje till människor med starka intressen, som delar med sig av sitt engagemang med oss.
2: Generera intäkter så att ovanstående är möjligt att göra.

Vi ser att vi har bäst möjligheter att göra det som en svenska aktör. Både punkt 1 och 2.

Jag kan känna att uppenbarligen är det många som reagerar på "sponsrat innehåll". Oberoende journalistik är ryggraden hos Sweclockers. Sen är det trevligt att det går bra för Sweclockers, men då måste jag fråga varför måste ni ha sponsrat innehåll i såfall? Det är många gamla rävar som reagerar på detta och vill hitta lösningar. Reklamintäkter får ni in pga av att det är många läsare och jag håller inte alls med att om Webhallen har en banner på sidan, så påverkar de innehållet. Det är milsvid skillnad att Asus langar upp hela sin lineup för att ni ska "förklara" skillnaden mellan olika moderkort. Jag hänger mest på forumet och kikar på chassirecensioner som Jonas gör samt skärmrecensioner som Laxpudding gör. AOC artikeln ratade jag då jag kände att det inte passade mig.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av anon2110:

Jag kan känna att uppenbarligen är det många som reagerar på "sponsrat innehåll". Oberoende journalistik är ryggraden hos Sweclockers. Sen är det trevligt att det går bra för Sweclockers, men då måste jag fråga varför måste ni ha sponsrat innehåll i såfall? Det är många gamla rävar som reagerar på detta och vill hitta lösningar. Reklamintäkter får ni in pga av att det är många läsare och jag håller inte alls med att om Webhallen har en banner på sidan, så påverkar de innehållet. Det är milsvid skillnad att Asus langar upp hela sin lineup för att ni ska "förklara" skillnaden mellan olika moderkort. Jag hänger mest på forumet och kikar på chassirecensioner som Jonas gör samt skärmrecensioner som Laxpudding gör. AOC artikeln ratade jag då jag kände att det inte passade mig.

Jag vet inte om vi kanske pratar förbi varandra här:
Jag försöker inte säga att en sponsrad artikel med en produktgenomgång är likvärdig med en av våra recensioner. Det är ju därför de är märkta som sponsrade.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

"SweClockers i Samarbete med TCL Nordic

Detta är ett samarbete med TCL. TCL betalar för publiceringen samt bistår med fakta och information. Presentationen och innehållet är skapat av mig med hjälp av den kunskap jag har och den information jag fått från TCL om just X10-modellen. Poängen med artikeln är att förklara tekniken bakom TCL X10."

Dagens sponsrade artikel. Jag uppskattar mycket att det är tydligare skrivet. Tack.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

TCL reklamen saknar helt varning på framsidan. Att enbart ha en varning om betalt innehåll i själva innehållet anser jag inte är tillräckligt och så vitt jag lyckats förstå inte ens lagligt.

Jämför jag Sweclockers presentation med Febers så blir jag besviken.

https://imgur.com/a/zRCRqtM

De anger i alla fall att deras betalda innehåll är en annons. Ni anger det effektivt inte alls på framsidan. "Testpilot" är inte tillräcklig varning för besökare som inte gräver igenom forumet för förtydligande.

Edit: Nu har artikeln sponsormärkning.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB