Intels Alder Lake-processorer sägs få stöd för DDR5-minne

Permalänk
Melding Plague

Intels Alder Lake-processorer sägs få stöd för DDR5-minne

Processorerna i Comet Lake-familjen har knappt hunnit ut på marknaden innan detaljer om dess två efterföljare hittar ut på webben.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nja, vi får väl se hur det artar sig.
2022 kommer jag fortsatt sitta med min 3900X om inte något revolutionerande händer på spelfronten som skulle kräva att jag går upp i antalet kärnor vilket jag inte ser som troligt för de kommande 5 åren minst. Men ska man snegla på PS5 och Xbox så lär majoriteten av spel stanna på 6-8 Cores tills PS6 och motsvarande Xbox släpps åtminstone.

Permalänk
Medlem

2022 har troligen ryzen 4000 och 5000 redan släpts och 6000 ligger några månder bort..
Det blir hur som helst spännande

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Hur länge sa som att dom skulle köra med 14nm 😳

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZalZeRoz:

Nja, vi får väl se hur det artar sig.
2022 kommer jag fortsatt sitta med min 3900X om inte något revolutionerande händer på spelfronten som skulle kräva att jag går upp i antalet kärnor vilket jag inte ser som troligt för de kommande 5 åren minst. Men ska man snegla på PS5 och Xbox så lär majoriteten av spel stanna på 6-8 Cores tills PS6 och motsvarande Xbox släpps åtminstone.

Ja fast konsolerna kommer ju ha SMT, och fulla cores presterar väl bättre än bara threads?
Så 12-16 kärnor skulle alltså kunna ge extra prestanda:)

Själv så väntar med ny PC tills DDR5 släpps på AM5 eller något åt det hållet.

Permalänk
Medlem

Om detta rykte stämmer är det katastrofalt.
14nm till 2022, och då kommer en plattform med dåligt stöd för DDR5? WTF?
Nu klarar sig intel bra ändå, men marknaden för självbyggare tillhör AMD på överskådlig framtid.
Man får hoppas att ryktet är falskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Om detta rykte stämmer är det katastrofalt.
14nm till 2022, och då kommer en plattform med dåligt stöd för DDR5? WTF?
Nu klarar sig intel bra ändå, men marknaden för självbyggare tillhör AMD på överskådlig framtid.
Man får hoppas att ryktet är falskt.

Intel har väl redan sagt att deras 7nm nod inte kommer vara redo förrens i slutet av 2021, så är väl ingen nyhet att 14nm kommer fortsätta leva ett bra tag till för deras högpresterande produkter.

https://www.pcgamesn.com/intel/7nm-5nm-process-node-cpu-manuf....

Tidigast q4 2021 för spännande desktop cpuer från intel. Vi får väl se vad AMD har för planer, men frågan är om ryzen kommer vara så mycket mer spännande efter 4000-serien, de flesta ”problemen” med den arkitekturen verkar vara mer eller mindre lösta och Zen börjar kännas rätt mogen och komplett. Har inte hört så mycket om vad planerna är sen, men kan ju vara så att mycket lågt hängande frukt är plockade där också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Ja fast konsolerna kommer ju ha SMT, och fulla cores presterar väl bättre än bara threads?
Så 12-16 kärnor skulle alltså kunna ge extra prestanda:)

Själv så väntar med ny PC tills DDR5 släpps på AM5 eller något åt det hållet.

Jo men SMT har ju även 3900X så det är ju inte någon skillnad där.
3900X ligger ju ändå på 12C/24T istället för 8C/16T som konsolerna kommer att ha.
Jag tror ju inte att PC portningar utvecklarna gör kommer ha fokus på att göra spelen mer multitrådade utan hålla sig på den gränsen som PS5 och Xbox har, istället lägger dom ju fokus på kontroller och att kräma på mer fler pollys i modeller osv. Men visst en kass portning kommer ju kräva bättre CPU än vad som finns i konsolerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Tidigast q4 2021 för spännande desktop cpuer från intel. Vi får väl se vad AMD har för planer, men frågan är om ryzen kommer vara så mycket mer spännande efter 4000-serien, de flesta ”problemen” med den arkitekturen verkar vara mer eller mindre lösta och Zen börjar kännas rätt mogen och komplett. Har inte hört så mycket om vad planerna är sen, men kan ju vara så att mycket lågt hängande frukt är plockade där också.

En löst hängande frukt de kommer att kunna plocka är ju TSMC 5nm. Det råder ingen tvekan om att TSMC kommer att leverera, volymsproduktion på noden är redan igång, så när AMD börjar leverera har processen redan körts in på hundratusentals wafers.

Permalänk
Medlem

Vad hände med Ice Lake, Tiger Lake och Cascade Lake då? Det är för många sjöar att hålla koll på nu, byt namnschema någon gång! Sandy Bridge-Ivy Bridge och sen Haswell-Broadwell kunde man ju hänga med i

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Vad hände med Ice Lake, Tiger Lake och Cascade Lake då? Det är för många sjöar att hålla koll på nu, byt namnschema någon gång! Sandy Bridge-Ivy Bridge och sen Haswell-Broadwell kunde man ju hänga med i

Kan ju hoppas att man generellt går över till namnserier som bättre harmonierar med varandra. Å andra sidan är det interna namn, som vi konsumenter egentligen ska strunta i...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

@Starric: Jag kan ha fel, men hänger inte Intels namnscheman ihop med Tick/Tock där sandybridge-ivybridge var tick/tock samma med haswell och broadwell medans skylake är ett tick som aldrig fått ett tock ännu. Då det är kvar på 14nm, och därför heter det fortfarande ”lake” då Intel är kvar på ett ”tick”

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Känns som att Intel skyndar väldigt snabbt nu, blinkar du så har du i princip missat en generation.

Personligen skulle jag avstå från allt som heter "Comet" i Intels utbud och istället sikta på vad som kommer efter.
-Det är gott med konkurrens!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

@richie.f: Jag kan ha fel, men hänger inte Intels namnscheman ihop med Tick/Tock där sandybridge-ivybridge var tick/tock samma med haswell och broadwell medans skylake är ett tick som aldrig fått ett tock ännu. Då det är kvar på 14nm, och därför heter det fortfarande ”lake” då Intel är kvar på ett ”tick”

Jo så var det. Men när man slängde ut tick-tock borde man också slängt ut namnschemat. Det är bara rörigt som det är nu

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

@richie.f: Jag kan ha fel, men hänger inte Intels namnscheman ihop med Tick/Tock där sandybridge-ivybridge var tick/tock samma med haswell och broadwell medans skylake är ett tick som aldrig fått ett tock ännu. Då det är kvar på 14nm, och därför heter det fortfarande ”lake” då Intel är kvar på ett ”tick”

Tick tock gick efter tillverkningsprocess. Varje tick-tock var en nod. Broadwell var ticket för 14nm, Skylake var tocket.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av EntropyQ3:

Om detta rykte stämmer är det katastrofalt.
14nm till 2022, och då kommer en plattform med dåligt stöd för DDR5? WTF?
Nu klarar sig intel bra ändå, men marknaden för självbyggare tillhör AMD på överskådlig framtid.
Man får hoppas att ryktet är falskt.

Rubriken på denna artikel nämner Alder Lake. Att Intel jobbade med en "big.LITTLE" plattform för bärbara blev känt för ett par år sedan, men det verkar även som man jobbar med en S-serie variant av denna, d.v.s. desktop.

Allt pekar på att Alder Lake kommer köra 10 nm, inte 14, det även för S-serien. Om så är fallet kommer det bli väldigt spännande att se hur pass högt de kan klocka 10 nm kretsarna när man skruvar upp TDP.

Sedan får vi se vilken mikroarkitektur man använder i Alder Lake. Det ryktas om Golden Cove, vilken innan förväntades föra entré på 7 nm på plattformen Meteor Lake... Den "lilla" kärnan lär i så fall vara "Gracemont". Men är också möjligt att det handlar om Willow Cove resp. Tremont. Tremont finns redan ute i en plattform specifikt riktad mot nätverksapplikationer som t.ex. 5G-bastationer i en plattform som kallas Snow Ridge.

Numera är inte Atom lika hopplöst långsam som tidigare. Treemont presterar ungefär som Ivy Bridge räknat per klockcykel, men är betydligt mer energieffektiv. (Enda orsaken till att jag råkar ha lite koll på moderna Atom är att jag har kollegor som jobbar med Snow Ridge).

Skrivet av Playboy_1338:

Vad hände med Ice Lake, Tiger Lake och Cascade Lake då? Det är för många sjöar att hålla koll på nu, byt namnschema någon gång! Sandy Bridge-Ivy Bridge och sen Haswell-Broadwell kunde man ju hänga med i

De nämn du nämner är som redan påpekats egentligen interna namn. Officiellt heter är ju Sandy Bridge 2xxx-serien, Haswell 4xxx-serien, Cascade Lake är 1xxxxX-serien medan Comet Lake är 1xxxxx-serien.

På senare tid har det blivit både mer och mindre komplicerat...
Mer då det alltid finns två namn att hålla redan på, en för plattformen, t.ex. Ice Lake och en för mikroarkitektur, t.ex. Sunny Cove.

Det är mindre komplicerat då Intel framöver ofta kommer köra samma mikroarkitektur på flera noder, att då ha ett separat namn för mikroarkitektur gör att man kan prata om just den biten (då mikroarkitektur normalt helt bestämmer saker som IPC, det oavsett process-nod).

Så Ice Lake och Tiger Lake är plattformar där den förra använder sig av mikroarkitekturen Sunny Cove på 10 nm och den senare Willow Cove på 10 nm. Rocket Lake (som är en plattform) ryktas använda Willow Cove, men skulle även kunna vara Sunny Cove, det på 14 nm.

Ice Lake är 10xx-serien, Tiger Lake är 11xx-serien. Lite förvirrande att man "börjar om", men kör i alla fall med en serien som inte används tidigare. Efterföljaren till Core2 hade ju namn som i5-540 och i7-980.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Vad hände med Ice Lake, Tiger Lake och Cascade Lake då? Det är för många sjöar att hålla koll på nu, byt namnschema någon gång! Sandy Bridge-Ivy Bridge och sen Haswell-Broadwell kunde man ju hänga med i

Ice och Tiger kommer antagligen bara för bärbara. Men arkitekturen är separat numera: Sunny Cove för Ice Lake, Willow Cove för Tiger Lake.

Sunny Cove för stationära har missat tåget, men Willow Cove kommer till stationärt i form av Rocket Lake. Den behövde bara portas till 14nm för att ha nån chans mot föregångaren frekvensmässigt, Sunny Cove hann aldrig få den behandlingen så den stannar exklusivt hos 10nm för bärbart

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ajp_anton:

Ice och Tiger kommer antagligen bara för bärbara. Men arkitekturen är separat numera: Sunny Cove för Ice Lake, Willow Cove för Tiger Lake.

Sunny Cove för stationära har missat tåget, men Willow Cove kommer till stationärt i form av Rocket Lake. Den behövde bara portas till 14nm för att ha nån chans mot föregångaren frekvensmässigt, Sunny Cove hann aldrig få den behandlingen så den stannar exklusivt hos 10nm för bärbart

De flesta rykten håller fast vid att Rocket Lake kommer använda Willow Cove, men allt är än så länge bara gissningar.

Från läckta prestandamätningar från vad tros vara Rocket Lake har man sett att storleken på L2$ är 0,5 MB. Det är uppenbart att det då inte kan handlar om Skylake, den har 0,25 MB L2$. Men det är också redan känt att Willow Cove i Tiger Lake har 1,25 MB L2$ medan vi vet att Sunny Cove i Ice Lake har 0,5 MB L2$.

Det utesluter absolut inte att Rocket Lake ändå kommer köra Willow Cove på 14 nm. Cache tar mycket yta i anspråk (AMD gick all-in på det i Zen2, där är nästan halva ytan cache) och ska man offra något för att gå till en äldre nod lär det vara både bättre ur prestandahänseende och framförallt mycket enklare rent designmässigt att kapa bort lite cache jämfört med att börja fippla med mikroarkitekturen.

Å andra sidan verkar huvudgrejen med Willow Cove, det enligt Intels officiella slides, vara just ny cache-design. Om den saknas i Rocket Lake kanske den mer liknar Sunny Cove i beteende...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Hur länge sa som att dom skulle köra med 14nm 😳

Finns tydligen ingen yttre gräns. Redan 2016 skulle Intel ha lanserat sina 10 nm CPU:er men denna lansering har skrotats, tagits upp igen och skjutits på i omgångar.

Skrivet av Playboy_1338:

@richie.f: Jag kan ha fel, men hänger inte Intels namnscheman ihop med Tick/Tock där sandybridge-ivybridge var tick/tock samma med haswell och broadwell medans skylake är ett tick som aldrig fått ett tock ännu. Då det är kvar på 14nm, och därför heter det fortfarande ”lake” då Intel är kvar på ett ”tick”

Vill minnas att Tick/Tock modellen är skrotad hos Intel sedan ett antal år tillbaka.

Skrivet av ajp_anton:

Tick tock gick efter tillverkningsprocess. Varje tick-tock var en nod. Broadwell var ticket för 14nm, Skylake var tocket.

Vet inte hur det är med Intel men skulle en klocka börja gå... "Tick-Tock... Tick-Tock-Tock-Tock-Tock-Tock" så skulle jag nog överväga att byta ut den.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av Starric:

Jo så var det. Men när man slängde ut tick-tock borde man också slängt ut namnschemat. Det är bara rörigt som det är nu

Absolut, kan hålla med om att det är rörigt med X-Lake och koppla till vilken x000 serie den tillhör. Men Samtidigt vet man att sålänge det heter ”Lake” så är det 14nm och gammal teknik (änsålänge iaf)

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

@ajp_anton
Kommer lava lake efter ice lake? 😬
Typ det jag väntar på 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

2022 har troligen ryzen 4000 och 5000 redan släpts och 6000 ligger några månder bort.

AMD ligger på cirka 15-månaders intervall. Jag räknar med Zen 4 (5:e gen Ryzen med stöd för DDR5) tillgänglig i butik Q4'21 och Zen 5 Q1'23.

Intel får det svettigt att hinna ikapp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

AMD ligger på cirka 15-månaders intervall. Jag räknar med Zen 4 (5:e gen Ryzen med stöd för DDR5) tillgänglig i butik Q4'21 och Zen 5 Q1'23.

Intel får det svettigt att hinna ikapp...

Om du har rätt så kommer slutet av 2021 bli riktigt intressant.

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.