Dags att uppgradera serverns lagring, 3 diskar, hjälp mig i raid djungeln!

Permalänk
Medlem

Dags att uppgradera serverns lagring, 3 diskar, hjälp mig i raid djungeln!

Har en server som jag kört med OS/VMS på SSD och sen använt Veeam för att backa upp till HDD.

Detta är givetvis inte speciellt skyddat då HDDn inte körts i raid etc. Har nu löst 2 HDDs till, så har 3st 2TB hdds, 1 1TB ssd och en 500GB SSD.

Kommer köra OS/VMs på SSDs, icke-raid.

Hur borde jag sätta upp dessa tre 2TB diskar? Behöver inte ha totalt optimal enterprise nivå av skydd för min data men vill optimera det och få en hyfsat bra setup.

Raid 5 verkar vara katastrof. Har ett S2600CP moderkort som stödjer hårdvaru-raid.

3 diskar i Raid 1? att endast få 2tb lagring vore helt ok, men som jag förstår det stödjer inte raid controllers 3way raid1?

Mjukvaru raid verkar kass då det enligt vad jag förstår verkar hålla indexet på raiden på C disken(SSD, icke-raidad) så om den dör så dör raiden vilket förstör hela syftet med att sätta upp raid för redundans.

2 diskar i hårdvaru Raid1 med en tredje disk som backup?

Kör Windows Server 2019 som Hypervisor.

Kan tilläggas att jag vill ha en relativt simpel lösning. Har inte flera dagar/veckor att lägga på att få detta att fungera.

Permalänk
Medlem

@bergla: Gör du alltså backup från en hårddisk i din dator till en annan hårddisk i samma dator? Helt meningslöst skulle jag säga, oavsett om du kör raid eller ej.

Vad händer om du får ett elfel i datorn som äter upp alla hårddiskar?
Brand?
Vattenläcka?
Stöld?
Virus?

Mitt förslag är att du kör raid på din OS-disk för att inte tappa tillgänglighet om en disk dör, och för att slippa meka med backuper om det sker och att du backar upp till någon annan plats. En fysisk plats du når, eller till molnet. Smidigast är ju någon molntjänst om du inte vill lägga så mycket energi på det.

Ska du tvunget köra på nuvarande lösning så är raid-1 det enda du kan köra. Raid-5 ger dig mer lagring men är inte speciellt bra ur datasäkerhetssynpunkt. Alternativt att du inte kör raid alls på backupen eftersom du ändå har originalet kvar om backupen går sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergla:

Har en server som jag kört med OS/VMS på SSD och sen använt Veeam för att backa upp till HDD.

Detta är givetvis inte speciellt skyddat då HDDn inte körts i raid etc. Har nu löst 2 HDDs till, så har 3st 2TB hdds, 1 1TB ssd och en 500GB SSD.

Kommer köra OS/VMs på SSDs, icke-raid.

Hur borde jag sätta upp dessa tre 2TB diskar? Behöver inte ha totalt optimal enterprise nivå av skydd för min data men vill optimera det och få en hyfsat bra setup.

Raid 5 verkar vara katastrof. Har ett S2600CP moderkort som stödjer hårdvaru-raid.

3 diskar i Raid 1? att endast få 2tb lagring vore helt ok, men som jag förstår det stödjer inte raid controllers 3way raid1?

Mjukvaru raid verkar kass då det enligt vad jag förstår verkar hålla indexet på raiden på C disken(SSD, icke-raidad) så om den dör så dör raiden vilket förstör hela syftet med att sätta upp raid för redundans.

2 diskar i hårdvaru Raid1 med en tredje disk som backup?

Kan tilläggas att jag vill ha en relativt simpel lösning. Har inte flera dagar/veckor att lägga på att få detta att fungera.

Tyvärr känner jag att jag måste predika lite, bara för att highlighta några annars inte ovanliga fallgropar:

RAID är inte Backup. Ha det i åtanke.
Undvik Windows mjukvaru-RAID, den är bara att glömma om det inte skett mirakel på senare år.
Om du ändå vill köra med Hardware RAID via ditt moderkort, kom då ihåg att om moderkortets inbyggda RAID ger upp måste du hitta ett likadant eller kompatibelt moderkort eller RAID kort för att du skall kunna accessa din RAID igen. Det kan således bli något av en dubbelfälla om man har otur.

-Du nämner att du använt Veeam, de erbjuder ju även molnbaserad lagring, kan det vara ett alternativ? -Som ren backup, om vi snackar viktig data.

Annars:
Det praktiska i ditt fall, med vad du redan har, vore nog att konfigurera raiden som en RAID 1 (2x2TB) + spare (1x2TB). Prestandamässigt får du dock ingen boost förutom i läshastighet från en RAID 1.

Men det allra bästa vore nog att dela upp det och ha de 3st. 2TB diskarna i t.ex. RAID 5 på någon separat burk eller NAS.
Det blir en bättre backup då diskarna i så fall är fysiskt åtskilda från själva VM-hosten och därmed skyddade på ett helt annat sätt än om de är en del av själva grundsystemet.

NAS:ar ex. Qnap/Synology med Linux/BSD har mycket mer kompetenta filsystem och mjukvaruraids som ger bra möjligheter att kunna återskapa en raid då en disk eller själva NAS-enheten givit upp. Därmed består också datan i större utsträckning.
Du kan även utföra service på en separat enhet som en NAS utan att störa själva VM-hosten i de fall att det skulle behövas.
T.ex. byta en failad disk utan nertid då det enbart var backup NAS:en som var i behov av det.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Tack för insiktsfulla svar! Ni har rätt, behöver tänka om lite.

Va tror ni om denhär setupen då, köra 2x2TB i Raid1, 1x2TB som mirror backup(genom någon mjukvara? Win server kanske kan göra detta?), sen Veeam med liscens för en hypervisor och backa upp allt till onedrive via veeam? Låter som en hyfsad kompromiss som inte kostar skjortan.

Edit: Lite svårt att förstå mig på Veeams licensiering men verkar onedkling som att det blir rätt dyrt då servern är 2x2670s.

Finns det något smidigt alternativ till veeam för detta? Spelar inte så stor roll om Hypervisorn backas upp bootable o allt, bara alla VMs o filer backas upp så är det fine.