Asetek vattenkyler grafikkort med radiator som instickskort

Permalänk
Melding Plague

Asetek vattenkyler grafikkort med radiator som instickskort

Istället för att förlita sig på en kylarlösning på grafikkortet menar Asetek att även kylningen kan skötas av ett instickskort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Detta va intressant.

Permalänk
Medlem

Å andra sidan - hur mycket hade ett 2080 super på 4 slots kunnat kyla med luft? Rimligtvis rätt så ordentligt och till en låg volym.

Att det kyler 20% bättre till lägre volym när man dubblar hur mycket yta det tar upp säger ju inte så mycket

Permalänk
Medlem

Det där kan väl knappast vara mer effektivt eller plats-sparande än ett rent grafikkort? Tar upp fyra fulla PCI-E expansionsplatser.

Permalänk
Medlem

Skulle slangarna räcka tro, för att sätta kylaren i ett chassi med sånna där vertikala platser?

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Å andra sidan - hur mycket hade ett 2080 super på 4 slots kunnat kyla med luft? Rimligtvis rätt så ordentligt och till en låg volym.

Att det kyler 20% bättre till lägre volym när man dubblar hur mycket yta det tar upp säger ju inte så mycket

Ett sånt kort är ju tungt och kan vara riskabelt om datorn ofta flyttas.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ett sånt kort är ju tungt och kan vara riskabelt om datorn ofta flyttas.

Sag är ett ett mindre problem skulle jag gissa. Ett 4 slottskort kommer ju sitta med 4 skruv i chassit som alla håller hela kortet styvt med massa metal som kylning. Nu är det två halvtunga kort med radiator och vatten med två skruvar vardera och total vikt är troligtvis högre än bara ett 4 slottare.
Vad jag sett med skador på graffen så är att de sjunker och har en liten liten vinkel med bakplåten där de skruvas. Är det 4 slots så kan ett kort bara vinkla sig ca häften i och med att det finns en längre fästspunkt. Det förutsätter att tillverkaren fäster bakplåten på graffet mot kylaren och inte som många kort där bakplåten bara fäster i kretskortet och kylaren separat i kretskortet, då får kretskortet ta smällen av vikten ändå.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Hedersmedlem

Jag förstår varför den här produkten existerar.

Om en tillverkare har ett OEM-system som är konstruerat för två SLI:ade 2-slots grafikkort med radialfläkt, så är detta en "drop in"-replacement som tillåter förbättrad kylning i exakt samma formfaktor.

D.v.s. om systemet redan är konstruerat för att kunna husera två 2-slots grafikkort med radialfläkt så kommer detta att passa, utan att tillverkaren behöver konstruera om sina chassin. En slags smart nödlösning för att ta vara på potentialen i befintliga chassin alltså, ett sätt att göra det bästa av situationen!

Därför tror jag inte detta är den bästa lösningen för den som bygger eget. Precis som @Dumbullen var inne på så tror jag att ett mer traditionellt grafikkort, t.ex. ett 3-slots-kort med axialfläktar i ett chassi med bra luftflöde, skulle ge en bättre kylning än detta. Däremot skulle det inte funka i ett OEM-chassi som inte är konstruerat med bra generellt luftflöde, eller som behöver ha kvar åtkomst till PCI-slotten precis under för att tillval ska fortsätta vara kompatibla.

Det är nog också så Asatek tänker när de väljer att inte sälja detta direkt till konsumenter. It doesn't make sense. Ska man ha AIO-kylt grafikkort så är det mycket smartare att bara hänga på en radiator som man monterar som en normal radiator, eftersom typ alla chassin för egenbyggare har något slags radiatorstöd. Ett exempel är det MSI GTX 1080 Sea Hawk som har en 120 mm AIO-radiator anslutet till sig.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja veta hur Dell räknar ut följande:

solid stability, up to +6% impovement

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Enligt bilderna tar det till och med upp 5 slots, ~10 cm.
Man får plats med VÄLDIGT mycket luftkylning på det. Typ en eller två låga tornkylare

Visa signatur

Asus A7N8X-Deluxe 2.0 | Barton 2500+ AQZEA 0331UPMW @ 11*210 (1.65V) | 2*256 Kingston HyperX PC3500@2-3-3-7 | ATI 9600np 128Mb | 2*36Gb WD Raptor Raid0 | Hitachi 7K250 | NEC ND-1300A | Zalman CNPS7000A Cu, NB47J, ZM80C-HP

Permalänk
Medlem

Jag förstår att det endast är för OEM, som kan designa datorlåda och moderkort runt kylningen.
"Kompakt dator" blir verkligen en sanning med modifikation om man ska få in denna kylare tillsammans med standardkomponenter.

Till att börja med går mITX fetbort, eftersom det inte har PCIe-stöd för kylningen.
Många micro-ATX moderkort får nog också problem med PCIe-platsernas arrangemang.
Jag kan tänka mig fler problem.

Men det fungerar nog bra som komplement till övriga kylare i ett större bygge...

Permalänk
99:e percentilen

En gedigen vattenkylning är dock utrymmeskrävande, och därmed inte ett alternativ för den som vill bygga ett kompakt system. Danska bolaget Aseteks lösning på problematiken är att bygga in vattenkylning i ett instickskort som får plats även i chassin modell mindre.

Personligen räknar jag inte ett system med fyra (fem?) kortplatser som "kompakt" eller "modell mindre", men det är ju en rätt subjektiv gränsdragningsfråga förstås.

PCIe-platser → kortplatser
Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

@pv2b: help klart, 'känns inte som en lösning man hade satt i ett vanligt custom bygge.

Sen vet vi ju också av erfarenhet att OEM inte lägger stora summor på insidan, det har vi ju sätt tidigare, utan det är utsmyckning som gäller. Denna produkten är egentligen dålig i det avseendet då OEM med denna lösningen inte kommer uppdatera deras chassin fast dom borde.

Tror inte det blir billigare i längden att köra denna lösningen heller även fast jag tror det är en liten, relativt sätt, kostnad för paketet.

Någon gång måste dom ju uppdatera insidan. Tänker på dell här. insidan av Auroran jag hade innan kunde liknas vid en gammal Antec lösning från 2006.

och detta var en dator som var bra många år nyare. dom har visserligen uppdaterat den igen efter jag hade min men den är inte mycket bättre idag.

nya auroran som dell gjort är väldigt dåligt utformad, bättre än innan, men fortfarande dålig.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Visst finns det något användningsområde för det här (OEM:s som vill sätta minsta möjliga resurser på utveckling), men jisses... det är ju varken snyggt, effektivt (jämfört med andra vattenkylningslösningar) eller billigt.

Sen gällande kylningsförmågan... det här borde väl inte egentligen ge någon desto större förbättring jämfört med en vanlig blower av större modell? Fördelen med en vanlig radiator är att luftflödet blir bättre, och att upptagningsytan blir större. Här flyttar man ju bara värmen/energin till ett annat instickskort, där värmen sen ska överföras via samma typ av lösning som i ett blower-kort?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av janzzon:

Enligt bilderna tar det till och med upp 5 slots, ~10 cm.
Man får plats med VÄLDIGT mycket luftkylning på det. Typ en eller två låga tornkylare

Hehe, där sa du något. Har länge velat se ett grafikkort med tornkylare och platts för 120mm fläktar. Kan då bli både tyst och blåsa luften ut ur chassit. Hade nog inte köpt ett själv, men det hade varit sjukt coolt. ^_^

Permalänk
Medlem

Nice

Visa signatur

:CPU: 13900KF | Arctic LF II 360 | 6x Silentwings 3 :Mobo: ROG Strix Z690-A Gaming WiFi D4 :RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB RT :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: Lian Li O11D | 6x Silentwings 3 :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sando:

Visst finns det något användningsområde för det här (OEM:s som vill sätta minsta möjliga resurser på utveckling), men jisses... det är ju varken snyggt, effektivt (jämfört med andra vattenkylningslösningar) eller billigt.

Sen gällande kylningsförmågan... det här borde väl inte egentligen ge någon desto större förbättring jämfört med en vanlig blower av större modell? Fördelen med en vanlig radiator är att luftflödet blir bättre, och att upptagningsytan blir större. Här flyttar man ju bara värmen/energin till ett annat instickskort, där värmen sen ska överföras via samma typ av lösning som i ett blower-kort?

Det är inte bara ett vattenblock på själva kortet, det sitter en fläkt på det också med en kylfläns. Så du har alltså som två radialfläktar på två kylflänsar.

Så tolkar jag det i alla fall, med tanke på att det finns ventilationshål även på I/O-plåten för själva grafikkort.

Ett sätt att lösa det på är som MSI har gjort på GTX 1080 Sea Hawk X. På det kortet kyls själva GPU:n med AIO:n och minne och VRM:er med en blower. Det kan vara samma eller en liknande lösning Asatek valt i detta kort, med enda skillnaden att radiatorn får plats i en PCI-plats och är kyld med en radialfläkt.

Permalänk
Medlem

Känns som en ghettolösning, Radiatorn skulle ju kunna sitta direkt på värmespridarna så slipper man slangar. Vattenkylda passiva kylflänsar helt enkelt.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Tar lika mycket plats som att montera en tornkylare på grafikkortet ju.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Skulle vilja veta hur Dell räknar ut följande:

solid stability, up to +6% impovement

Vad är det som får +6% improvement förresten? Kylningen? Prestandan? Upplevelsen i sin helhet? Omgivningen?

Vilket jäkla skämt till marknadsord. Som all reklam för hudcreme och rakhyvlar. Som är sjukt jäkla tripple action megaflex boost turbo amazing==!!=!=!=!!=!=!=!!?!?!=!?!=

- Med Vitaepro så fick jag en 6%-ig förbättring. Helt fantastiskt!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Vad är det som får +6% improvement förresten? Kylningen? Prestandan? Upplevelsen i sin helhet? Omgivningen?

Vilket jäkla skämt till marknadsord. Som all reklam för hudcreme och rakhyvlar. Som är sjukt jäkla tripple action megaflex boost turbo amazing==!!=!=!=!!=!=!=!!?!?!=!?!=

- Med Vitaepro så fick jag en 6%-ig förbättring. Helt fantastiskt!

6% mer utrymme i plånboken, förutsatt att du fortfarande använder kontanter, kanske? ;P

Permalänk
Medlem

Kul idé, men har lite svårt att se den faktiska nyttan, och det blir definitivt inga "kompakta" system med en sån här lösning.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

En gedigen vattenkylning är dock utrymmeskrävande, och därmed inte ett alternativ för den som vill bygga ett kompakt system. Danska bolaget Aseteks lösning på problematiken är att bygga in vattenkylning i ett instickskort som får plats även i chassin modell mindre.

Personligen räknar jag inte ett system med fyra (fem?) PCIe-platser som "kompakt" eller "modell mindre", men det är ju en rätt subjektiv gränsdragningsfråga förstås.

Hade det inte varit för att det här såg rätt så stort ut kan jag tänka mig att man hade kunnat spara plats på att inte behöva ha en 45cm lång kylare på GPUn och på så sätt kunna bygga chassin som är högre men grundare. Nu ser det ju ut som den här lösningen är större än mitt itx-kort så den förklaringen faller ju dock lite.

Permalänk
Medlem

Första jag tänkte när jag såg denna produkten var, kan det verkligen vara mer effektivt än en luftkylare som får ta upp tre platser?

Hade varit intressant att veta motiveringen som gör att OEMer vill ha detta. Såg inlägget om att det går att hänga på detta i en rigg som är gjord för SLI. Men med tanke på att det är två olika kylningslösningar för SLI och icke-SLI i så fall, så ser inte jag skillnaden mot att ha en luftkylningslösning för SLI och en annan luftkylningslösning för icke-SLI.

En möjlighet är att annorlunda orientering på kort eller kylare med pcie-risers och alternativ placering av pcie-brackets. T ex att korten kan vara vridna 90 grader från moderkortet. Detta hade inte gått att göra med ett kort som har fyrslots-kylare.

En annan möjlighet är att kunder betalar för tuff vattenkylning, medan de inte hade betalt för någon custom luftkylning från Dell, så att det helt enkelt lönar sig ekonomiskt, samtidigt som det är enkelt att montera in i deras chassin.

Skrivet av Alling:

Personligen räknar jag inte ett system med fyra (fem?) PCIe-platser som "kompakt" eller "modell mindre", men det är ju en rätt subjektiv gränsdragningsfråga förstås.

Det håller jag med om. Men fyra platser räcker för att platsa in som m-atx, så kompaktare än ATX åtminstone.

Skrivet av marcusOCZ:

Skulle vilja veta hur Dell räknar ut följande:

solid stability, up to +6% impovement

Skulle mycket väl kunna vara prestandaskillnad mot ett luftkylt OEM-kort i samma maskin.
Men vem vet när marknadsföringsavdelningen är på gång.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Poängen med vattenkylning är att flytta värme bort från komponenterna och att släppa ut den på ett annat ställe och över en större yta.
Det här kan säkert vara mer effektivt än ett tre-platserskort med luftkylare, men knappast bättre än ett grafikkort med radiatorn på ett av chassits in- eller utsläpp.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig denna ståendes under grafikkortet och fläkten vid ett hål som suger in luft eller om man vill macka ihop dessa och bygga ett smalt långt kort utan att hålla kvar för mycket värme i datorlådan.
OEM-tillverkarna gillar hål i sidorna och att inte ha mer fläktar än nödvändigt i chassit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Å andra sidan - hur mycket hade ett 2080 super på 4 slots kunnat kyla med luft? Rimligtvis rätt så ordentligt och till en låg volym.

Att det kyler 20% bättre till lägre volym när man dubblar hur mycket yta det tar upp säger ju inte så mycket

Det står 20% lägre temperaturer, vilket inte kan betyda annat än att temperaturerna sjunker med 70 grader. Procentig ändring kan bara göras på absolut skala, dvs Kelvin, och 20% av ca 350K (normalt temp på ett belastat grafikkort) är 70K.

Permalänk
Avstängd

Det där är nog den klossigaste lösning jag sett hittils.

Å andra sidan, om de hade gjort ett 4-slots grafikkort med kylare och allt där flänsarna är 100mm djupa så hade det också varit klossigare.
Men förmodligen mer hållbart, och de hade med lätthet kunnat hänvisa till att göra ett separat kylkort som är sämre och ändå tar samma plats.

För hur låter det, egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Å andra sidan - hur mycket hade ett 2080 super på 4 slots kunnat kyla med luft? Rimligtvis rätt så ordentligt och till en låg volym.

Att det kyler 20% bättre till lägre volym när man dubblar hur mycket yta det tar upp säger ju inte så mycket

https://www.youtube.com/watch?v=h6hvsqUEtZ4
En som testade just en sådan lösning. Och ja, både temperaturen och ljudnivån sänktes ordentligt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless