Vad är det för fel på GTA Online?!

Permalänk
Viking

Vad är det för fel på GTA Online?!

Det här är ett fruktansvärt frustrerande problem jag haft under en längre tid nu. När jag kör gta så ligger alltid fps:en under 60, och när jag testade igår låg jag mellan 35-55 fps, helt sjukt med tanke på att jag har 2070 super med 2600x. Jag spelade igår med tre andra, alla hade +-80 fps. En har en dator med 2060 super och 3600, en har 1660 med 2600x och en tror jag hade 970 i sli. Eftersom vi var på samma server så kan det uteslutas som ett problem. Jag har testat ändrat alla inställningar till default. Har googlat, men det mesta verkar vara folk som skyller på servrar. Undviker helst att installera om spelet eftersom jag fortfarande sitter och väntar på fiber (kör med 4g nu).

Har ni några idéer?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Vet inte hur GTA V ser ut nätverksmässigt men det är inte så att just för att du kör via 4G så är det lite sådär med hur snabbt du får updates och datorn har därmed ingen ny info att jobba med?

Hur ser belastningen ut på CPU/GPU/RAM etc?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Viking
Skrivet av Ferrat:

Vet inte hur GTA V ser ut nätverksmässigt men det är inte så att just för att du kör via 4G så är det lite sådär med hur snabbt du får updates och datorn har därmed ingen ny info att jobba med?

Hur ser belastningen ut på CPU/GPU/RAM etc?

Det skulle det kunna vara, men med en annan dator i huset med 1060 och 3700x får man betydligt mer fps.

Orkar inte starta GTA, men jag vet att det är under 50% på cpu och gpu, och RAMet blir inte fullt.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Alltså GTA är ju fortfarande ett krävande spel, vad har du för upplösning? Annars gissar jag på 4g som är problemet.

Permalänk
Viking
Skrivet av Skrotnisse92:

Alltså GTA är ju fortfarande ett krävande spel, vad har du för upplösning? Annars gissar jag på 4g som är problemet.

Jag spelar bara i 1080p, och de med sämre komponenter får dubbelt så hög fps.
Jag kan kanske testa senare med en annan dator och se om det är 4g. Men minns jag rätt har den andra datorn betydligt mer fps som jag skrev nyss.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Det skulle det kunna vara, men med en annan dator i huset med 1060 och 3700x får man betydligt mer fps.

Orkar inte starta GTA, men jag vet att det är under 50% på cpu och gpu, och RAMet blir inte fullt.

Okej, då låter det som att något annat stryper. Har du V-sync på kanske och den fastnar eller så? För antingen CPU eller GPU borde annars jobba typ fullt.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Viking
Skrivet av Ferrat:

Okej, då låter det som att något annat stryper. Har du V-sync på kanske och den fastnar eller så? För antingen CPU eller GPU borde annars jobba typ fullt.

Nope, v-sync är av...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Nope, v-sync är av...

Testa att reseta alla settings eller så, tabort settings filen om det är något som fastnat på något sätt?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Viking
Skrivet av Ferrat:

Testa att reseta alla settings eller så, tabort settings filen om det är något som fastnat på något sätt?

Okej, ska testa

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Viking

Lite ny info!
Jag testade nu att avinstallera FiveM, vilket gav lovande resultat. Nu får jag fps mellan 55 och 95 vilket är en helt klar förbättring.
Men tittar nu aktivitetshanteraren och gpu:n används endast mellan 5-10%, cpu:n ligger ganska stabilt på 50% och det används 12gb av 16 i ram.
Så även fast jag nu har skaplig fps så vill jag ändå inte att grafikkortet ska ligga och lata sig, så fler idéer uppskattas.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Hedersmedlem

Något måste ju vara fel med den mätningen. Får du 55+ fps med 10% GPU så borde ju GPU:n rimligtvis orka med över 500 fps med de inställningarna.
Jag skulle nog kolla med MSI Afterburner och ha den loggande medan du spelar (alternativt använd OSD som visas i spelet).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Viking
Skrivet av Thomas:

Något måste ju vara fel med den mätningen. Får du 55+ fps med 10% GPU så borde ju GPU:n rimligtvis orka med över 500 fps med de inställningarna.
Jag skulle nog kolla med MSI Afterburner och ha den loggande medan du spelar (alternativt använd OSD som visas i spelet).

Med afterburner visar det att usage är mellan 50 och ca 85%, och fps är fortfarande dålig...

Edit: Gick också ner till 35-40% nu också, med ca 50 fps.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Med afterburner visar det att usage är mellan 50 och ca 85%, och fps är fortfarande dålig...

Edit: Gick också ner till 35-40% nu också, med ca 50 fps.

Har du massa skit som Rog Armory, Razer synapse etc installerade?

Permalänk
Viking
Skrivet av friskybob:

Har du massa skit som Rog Armory, Razer synapse etc installerade?

Ja Rog armory i alla fall. Och iCUE om det räknas som ”skit”.

Men är det möjligt för 4G att begränsa grafikkortet och fps:en?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Ja Rog armory i alla fall. Och iCUE om det räknas som ”skit”.

Men är det möjligt för 4G att begränsa grafikkortet och fps:en?

Avinstallera!!!! ROG Armory är mer eller mindre ett virus. Jag personligen fick microstutter och ibland svarta frames, samt att jag inte kunde spela PUBG eller CS GO då spelen såg ROG Armorys overlay som ett potentiellt fusk, även när overlayen skulle vara avslagen. Finns många med liknande problem på nätet. Dessutom tas inte allt bort genom att avinstallera det som vanligt, utan jag behövde ta bort filer då det låg kvar en process som kördes. Hur iCUE är vet jag inte, men regeln är att proprietära mjukvaror är dåliga.

En låg dålig uppkoppling i sig kan vad jag vet inte ge dig lägre prestanda, nej.

Permalänk
Viking
Skrivet av friskybob:

Avinstallera!!!! ROG Armory är mer eller mindre ett virus. Jag personligen fick microstutter och ibland svarta frames, samt att jag inte kunde spela PUBG eller CS GO då spelen såg ROG Armorys overlay som ett potentiellt fusk, även när overlayen skulle vara avslagen. Finns många med liknande problem på nätet. Dessutom tas inte allt bort genom att avinstallera det som vanligt, utan jag behövde ta bort filer då det låg kvar en process som kördes. Hur iCUE är vet jag inte, men regeln är att proprietära mjukvaror är dåliga.

En låg dålig uppkoppling i sig kan vad jag vet inte ge dig lägre prestanda, nej.

Ok, jag får testa att avinstallera det, men iCUE får stanna...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Ok, jag får testa att avinstallera det, men iCUE får stanna...

Blev det bättre?

Permalänk
Viking
Skrivet av friskybob:

Blev det bättre?

Har inte gjort det än...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Viking
Skrivet av friskybob:

Blev det bättre?

Jag märker nog ingen skillnad nu efter att det är avinstallerat, så fler råd uppskattas. Men som det ser ut nu verkar ju problemet vara att grafikkortet inte ligger på full användning.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Jag märker nog ingen skillnad nu efter att det är avinstallerat, så fler råd uppskattas. Men som det ser ut nu verkar ju problemet vara att grafikkortet inte ligger på full användning.

Använder du high/ultimade performance power plan? Testa ladda ner Ryzen power plan också och kör med den

Permalänk
Viking
Skrivet av friskybob:

Använder du high/ultimade performance power plan? Testa ladda ner Ryzen power plan också och kör med den

Jag hade high på, men testade ultimate utan förbättring... Men grafikkortet används aldrig till 100%, testade lite CoD nu och gpu:n låg på ca 70%. Men då har jag i alla fall skaplig fps till skillnad från GTA.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Jag hade high på, men testade ultimate utan förbättring... Men grafikkortet används aldrig till 100%, testade lite CoD nu och gpu:n låg på ca 70%. Men då har jag i alla fall skaplig fps till skillnad från GTA.

Senaste drivrutiner? Testa userbenchmark och kanske något mer och hur ditt kort presterar i jämförelse med andras. Du kan också testa uppdatera BIOS om du inte har det senaste.

Permalänk
Viking
Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Då är det inte fel på din hårdvara, bra.

Citat:

BIOS känns ju lite jobbigt att uppdatera, hoppas det finns en annan lösning...

Vet du vad som är jobbigt? Att ha 35-55 fps i GTA V med ett 2070 super. Bit ihop

Testa också att verifiera integriteten på spelfilerna i steam.

Permalänk
Viking
Skrivet av friskybob:

Vet du vad som är jobbigt? Att ha 35-55 fps i GTA V med ett 2070 super. Bit ihop

Jo, det är ju sant.

Men tänkte också om det kunde ha något med PCIe lanes att göra. Har ju två nvme diskar.

Skrivet av friskybob:

Testa också att verifiera integriteten på spelfilerna i steam.

Har, redan gjort det...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Jo, det är ju sant.

Men tänkte också om det kunde ha något med PCIe lanes att göra. Har ju två nvme diskar.

Har, redan gjort det...

Ja du, då kommer jag inte på något mer än att installera om spelet och eventuellt windows

Permalänk
Viking
Skrivet av friskybob:

Ja du, då kommer jag inte på något mer än att installera om spelet och eventuellt windows

Uppdaterade nu BIOS, men märkte ingen större skillnad

Men jag startar nog en ny tråd lite senare eftersom grafikkortet nästan aldrig ligger nära 100% oavsett spel. För visst ska väll kortet nästan alltid ligga på ca 97% vid spel?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Uppdaterade nu BIOS, men märkte ingen större skillnad

Men jag startar nog en ny tråd lite senare eftersom grafikkortet nästan aldrig ligger nära 100% oavsett spel. För visst ska väll kortet nästan alltid ligga på ca 97% vid spel?

Ja, om det inte flaskas av något annat. Rent spontant så tycker jag din CPU borde klara av att driva ditt grafikkort. Du har möjligtvis inte slagit av något i stil med "multicore rendering", kanske i nvidias kontrollpanel? Du kan också testa installera om grafikkortets drivrutiner med Display Driver Uninstaller och även installera någon äldre version och se om det hjälper.

Är tempsen på VRM ok? Det är separerat från GPU-kärnan och vissa kort, främst 5700XT från Asus, kan ha varma sådana.