Byta FreeNAS mot Unraid server

Permalänk
Medlem

Byta FreeNAS mot Unraid server

Hejsan Alla

Under längre tid funderar jag på en annan lösning för mina FreeNAS. I dag jag har två stycken och är inte riktigt nöjd med dom. UPS, fungerar inte, dålig support, kort sagt jag är helt missnöjd. (visa funktion fungera bra)
Fick en tips av en kompis att testa unraid server, men vet inte om den är bättre än FreeNas-en.
Då undrar jag vilken av dessa två är bättre? Skriv helst varför är undraid server bättre än FreeNAS och tvärtom.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

Kör FreeBSD om det är ZFS Du är ute efter så slipper Du FreeNAS. Du får dessutom full frihet.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Klipper in ett svar från mig från Unraid tråden.

Skrivet av grizzly666:

Unraid Vs Freenas!
Unraid vinner på dessa punkter.
1, Kan använda sig av olika storlekar på hd utan problem.
Freenas kan använda olika storlekar MEN antingen så förlorar man hd space då den minsta disken alltid sätter max storleken för alla andra hd i den aktuella poolen, heller så använder man sig av flera olika pooler och då förlorar minst en hd till parity per pool, vad som ger mest utrymme beror då givetvis på antal diskar och deras storlekar.

2, Bara enskilda hd behöver snurra.
Tex läser du (tittar på pron) från en disk så är det enbart den som behöver snurra, skriver man till samma disk så behöver den plus parity disken snurra INGA andra behöver snurra.
Freenas så behöver alla diskar för den aktuella poolen snurra vid både läs/skriv.

3, allmänt extremt enkelt o lära sig unraid.

4, Klarar sig på väldigt lite minne men mer skadar ju aldrig.
Freenas vill ha mer än 1GB per TB av HD space och under det så finns risk för data korruption (vad jag läst).

5, Freenas behöver "installeras" dvs boota cd/dvd/usb och installera dit man vill ha det, visserligen inget svårt men unraids lösning är lättare o går fortare.
Unraid så laddar man ner deras egna usb prg i windows väljer senaste unraid, pluppar i ett usb minne o sen installerar till usb minnet.
Efter det så koppla ur usb tryck i det i unraid burken som behöver ha ström/nätverkskabel (vet ej hur bra wifi funkar men gissar på ok, men kabel är ju det bästa för en nas).
Starta burken gå in i bios om det behövs o välj usb minnet som boot hd/usb o vänta 1min gå till din vanliga burk (win/linux) öppna webläsare gå till http://tower och du är igång.
Kan ta 2-3min för just http://tower att komma igång dock, använder man ip adress istället så funkar det oftas tidigare.
I dom flesta fall så får unraid burken 192.168.1.37 som ip adress (i alla fall dom 10+ system jag byggt/använt och som funnits i olika LAN).

Freenas vinner dessa punkter.
1, Säkrare lagring då ZFS används som filsystem.
2, Gratis.
3, Open source.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Ang UPS så är det inte säkert att unraid funkar bättre.
Men det finns NUT addon/tilläg som lägger till stöd för fler UPS modeller till unraid och tror det finns till freenas med.
Och klipper in inlägg från mig om UPS testande så man undviker att burken stängs av felaktigt vid testet, som borde vara självklart för alla utom nötter som mig:D

Skrivet av grizzly666:

Lärde mig en sak ang ups testande (från OMV forumet) som vissserligen är extremt självklart men som JAG inte hade tänkt alls på.
Vilket är att när man testar en ups och det inte funkar som det ska så kan ju ups'en slås av med alla nackdelar en felaktig avstängning kan leda till.
Om man vid testet INTE har burken ikopplad i ups'en vid testet så kommer ju inte strömen o brytas om nåt går fel, och om det går som det ska så stängs ju burken av som den ska.

Gissar att många här liksom denna nöt inte har tänkt på detta heller!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

@grizzly666: Bra tänkt, så efter detta test så testar man att NUT funkar som det ska...?

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Hej Alla

Nu fungerar UPS-en med min FreeNAS.

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB