10 år gammalt Corsair nätagg i ny rigg

Permalänk
Medlem

10 år gammalt Corsair nätagg i ny rigg

Det har blivit dags att byta ut min ca 10 år gamla rigg. Jag har tänkt köpa nytt för ca 10 kSEK, men har blivit lite fundersam på om jag ska behålla chassi och/eller nätagg. Valet står mellan:

  1. Fractal Define R3 och Corsair VX550W (ca 8-10 år gamla) - 0 kr

  2. Fractal Meshify C och lämpligt 550W PSU - ~1.5 kSEK

Fördelar med att behålla:

  • 1.5 kSEK mer till annat (ex. 5700XT och 1TB disk i stället för 5600XT och 500GB disk)

Nackdelar med att behålla:

  • ~5% lägre effektivitet hos gamla PSUn

  • Driftsäkerhet (PSUn har bara 5 års garanti, men å andra sidan 100,000 h MTBF)

  • Chassit saknar USB3 i fronten

Åsikter/kommentarer? Har jag missat något?

Permalänk
Medlem

Jag hade bytt ut det.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Jag hade bytt ut det.

Vill inte låta dryg nu, men såhär verkar dom flesta svara (i de gamla trådar jag har läst). Men varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

Vill inte låta dryg nu, men såhär verkar dom flesta svara (i de gamla trådar jag har läst). Men varför?

För att om ett PSU börjar bli dåligt eller går sönder, så kan det ta andra komponenter med sig i döden, så att säga.

Edit:
Angående chassit. Säkert mycket bättre möjlighet till kabeldragning, inte lika massivt, ser bättre ut. Helt enkelt ett roligare bygge.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Har vid 1 tillfälle också valt att inte uppgradera PSU och det gick inte så bra . Har ditt nuvarande funkat i 10 år lovar jag att nästa också gör det dvs en bra investering som kommer kunna genomleva 2-3 byggen

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

Vill inte låta dryg nu, men såhär verkar dom flesta svara (i de gamla trådar jag har läst). Men varför?

Det är samma personer som tycker du ska köpa ett bra chassi och psu för framtida uppgraderingar,
med samma resonemang så är det väl ganska naturligt att använda dessa vid uppgraderingen fem år senare...

Kör du med en CPU med 65W TDP, inte har för vana att överklocka eller maxa GPU och tänker köra en vanlig SSD och inte en hel hög med 3.5 diskar så borde 500W duga bra, speciellt om det är ett nätagg som du kan kolla upp på nätet om någon haft problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

För att om ett PSU börjar bli dåligt eller går sönder, så kan det ta andra komponenter med sig i döden, så att säga.

Edit:
Angående chassit. Säkert mycket bättre möjlighet till kabeldragning, inte lika massivt, ser bättre ut. Helt enkelt ett roligare bygge.

Återigen jag vill inte låta dryg, men precis sådär brukar det låta (si eller så _kan_ hända). Jag såhär:

  • Nytt nätagg = säker kostnad á 7-900 kr

  • Gammalt nätagg dör och tar med sig ex. grafikkort = risk för kostnad på ~4k

För att det ska löna sig att byta nätagget måste risken för att PSUt dör OCH tar med sig grafikkortet var >17.5 %. För ett PSU som gått ca 20-30k timmar och är specat för 100k timmar tror jag inte risken är så stor. Men motbevisa mig gärna!

Argumenten med chassit köper jag däremot. Nöjet i att bygga en ny rigg ska man ju inte underskatta och det försvinner nog till stor del i ett gammalt chassi.

Skrivet av ibland:

Har vid 1 tillfälle också valt att inte uppgradera PSU och det gick inte så bra . Har ditt nuvarande funkat i 10 år lovar jag att nästa också gör det dvs en bra investering som kommer kunna genomleva 2-3 byggen

Utveckla gärna! Vad hände? Visst lär nästa PSU funka i 10 år till, men mitt gamla kanske också gör det och då har jag sparat 800 kr. För mig som lägger kanske 15k per 10 år på datorn är det inte kattskit.

Permalänk
Medlem

Jag skulle se det såhär:
Tänk hur billigt det nätagget varit och hur länge det hållit. Köper du ett nytt kommer det troligen hålla lika länge.

Jag tycker dock det känns helt onödigt att byta chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

Det har blivit dags att byta ut min ca 10 år gamla rigg. Jag har tänkt köpa nytt för ca 10 kSEK, men har blivit lite fundersam på om jag ska behålla chassi och/eller nätagg. Valet står mellan:

  1. Fractal Define R3 och Corsair VX550W (ca 8-10 år gamla) - 0 kr

  2. Fractal Meshify C och lämpligt 550W PSU - ~1.5 kSEK

Fördelar med att behålla:

  • 1.5 kSEK mer till annat (ex. 5700XT och 1TB disk i stället för 5600XT och 500GB disk)

Nackdelar med att behålla:

  • ~5% lägre effektivitet hos gamla PSUn

  • Driftsäkerhet (PSUn har bara 5 års garanti, men å andra sidan 100,000 h MTBF)

  • Chassit saknar USB3 i fronten

Åsikter/kommentarer? Har jag missat något?

Effektiviteten hos PSU är försumbar. Kostnaden kommer inte att sparas in, och handlar det om att orka driva alls så är det dags att byta.
Driftsäkerhet å andra sidan är en god ursäkt att byta till ett nytt. Det skulle kunna tugga på i 10 år till, men det börjar även nå en ålder när det finns risk för att det kan rasa vilken dag som helst, och då finns risken att något annat stryker med på kuppen som sagt.

Så PSU skulle jag nog rekommendera att köpa nytt.

Chassit -här finns två aspekter att överväga. Hur mycket är det värt att få USB3 i fronten för dig? För egen del skulle jag värdera det till 20 spänn och en dubbeldaim, men för dig är det säkert värt mer eftersom du lyfter det som en punkt. Ta det värdet, dra av det från priset på nya chassit, och fråga dig om det är värt resterande summa för den sista aspekten: suget på något nytt.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Det är samma personer som tycker du ska köpa ett bra chassi och psu för framtida uppgraderingar,
med samma resonemang så är det väl ganska naturligt att använda dessa vid uppgraderingen fem år senare...

Kör du med en CPU med 65W TDP, inte har för vana att överklocka eller maxa GPU och tänker köra en vanlig SSD och inte en hel hög med 3.5 diskar så borde 500W duga bra, speciellt om det är ett nätagg som du kan kolla upp på nätet om någon haft problem.

Ja. Jag resonerar så. För ca 10 år sen köpte jag ett bra (nåja hyfsat bra iaf) chassi och nätagg, med tanken att det skulle hålla länge. Nu har det hållit genom div. uppgradering (dock aldrig nytt mobo) i 10 år. Varför kan det inte hålla i 15 år?

Jag förstår nöjet med nya grejer, men jag tycker att det är svårt att hitta rationella argument för att byta (som inte bara är på formen: "min kusins farsas kompis byggde rigg med gammalt PSU och det slutade minsann inte bra").

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Effektiviteten hos PSU är försumbar. Kostnaden kommer inte att sparas in, och handlar det om att orka driva alls så är det dags att byta.
Driftsäkerhet å andra sidan är en god ursäkt att byta till ett nytt. Det skulle kunna tugga på i 10 år till, men det börjar även nå en ålder när det finns risk för att det kan rasa vilken dag som helst, och då finns risken att något annat stryker med på kuppen som sagt.

Så PSU skulle jag nog rekommendera att köpa nytt.

Chassit -här finns två aspekter att överväga. Hur mycket är det värt att få USB3 i fronten för dig? För egen del skulle jag värdera det till 20 spänn och en dubbeldaim, men för dig är det säkert värt mer eftersom du lyfter det som en punkt. Ta det värdet, dra av det från priset på nya chassit, och fråga dig om det är värt resterande summa för den sista aspekten: suget på något nytt.

Nä, det kom jag också fram till, tar ju >30k timmar på hög last att spara in strömkostnaden.

Men enligt mitt resonemang högre upp. Är risken att PSUt dör _och_ tar med sig grafikkortet så hög (~20 %). Annars är ju kostnaden inte motiverad, rent statistiskt iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

Ja. Jag resonerar så. För ca 10 år sen köpte jag ett bra (nåja hyfsat bra iaf) chassi och nätagg, med tanken att det skulle hålla länge. Nu har det hållit genom div. uppgradering (dock aldrig nytt mobo) i 10 år. Varför kan det inte hålla i 15 år?

Jag förstår nöjet med nya grejer, men jag tycker att det är svårt att hitta rationella argument för att byta (som inte bara är på formen: "min kusins farsas kompis byggde rigg med gammalt PSU och det slutade minsann inte bra").

Nätagget kan såklart hålla länge kanske till och med 20 år, men med likande argument kan man skippa att byta motorolja i bilen för det blir ’billigare mil då’ och det gör inget förrens något händer. Problemet är om du kan leva med konsekvenserna och kanske behöva leva med att laga datorn om det skiter sig med allt det som hör till, kanske en strömspik går genom en komponent som börjar må lite dåligt först senare eller ger slumpmässiga fel.

Kondensatorer som är en av kärnkomponenterna i nätagget åldras naturligt och tappar kapacitet (elektrolyten läcker och dunstar). Därmed och av otal andra anledningar tappat nätagg max-kapacitet över tid. Sen kan enkla mekaniska saker som fläkten gå sönder.

Personligen skulle inte jag riskera en investering för 10 gånger pengarna med ett 10 år gammalt nätagg, men du får såklart göra precis som du känner.

Finns många argument från andra sidan också om att nästan allt är solid state och inte borde åldras, det finns en specifierad drifttid som är längre än det som gått, om man vet med sig att man hållt det rent från damm och inte maxbelastat agget och inte planerar att göra det framöver heller...

Skulle du lita på en 10 år gammal hårddisk för lagring av viktig data eller ens som backup? (Tips: gör inte det) Jag känner att det är liknande för denna fråga

Permalänk
Skrivet av IsseBisse:

Vill inte låta dryg nu, men såhär verkar dom flesta svara (i de gamla trådar jag har läst). Men varför?

Inte livsnödvändigt, men bör tänka på byta ut det, men ingen panik att du behöver göra det direkt (men köper du nytt var inte dumsnål och köp något billigt 550 wattare). Kan ju antingen spara ihop till ett senare eller vänta med bygget tills du har råd köpa nytt agg också i bygget.

Skrivet av Dreijer:

För att om ett PSU börjar bli dåligt eller går sönder, så kan det ta andra komponenter med sig i döden, så att säga.

Edit:
Angående chassit. Säkert mycket bättre möjlighet till kabeldragning, inte lika massivt, ser bättre ut. Helt enkelt ett roligare bygge.

Helt rätt, men kvalités agg håller mycket länge och oftast drar dessa inte med sig hela datorn om dom går sönder. Ska Ts köpa nytt agg brukar det bli något som är sämre än det TS har nu.

För man får inte tag i bra 550 watt för 500/550 kr längre (ligger närmare 650/750kr). Då kan man köpa lika gärna 750watt (helt enkelt för tillverka 550 eller 750 kostar lika mycket för tillverkaren, därför priserna ligger som dom gör).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nätagget kan såklart hålla länge kanske till och med 20 år, men med likande argument kan man skippa att byta motorolja i bilen för det blir ’billigare mil då’ och det gör inget förrens något händer. Problemet är om du kan leva med konsekvenserna och kanske behöva leva med att laga datorn om det skiter sig med allt det som hör till, kanske en strömspik går genom en komponent som börjar må lite dåligt först senare eller ger slumpmässiga fel.

Kondensatorer som är en av kärnkomponenterna i nätagget åldras naturligt och tappar kapacitet (elektrolyten läcker och dunstar). Därmed och av otal andra anledningar tappat nätagg max-kapacitet över tid. Sen kan enkla mekaniska saker som fläkten gå sönder.

Personligen skulle inte jag riskera en investering för 10 gånger pengarna med ett 10 år gammalt nätagg, men du får såklart göra precis som du känner.

Finns många argument från andra sidan också om att nästan allt är solid state och inte borde åldras, det finns en specifierad drifttid som är längre än det som gått, om man vet med sig att man hållt det rent från damm och inte maxbelastat agget och inte planerar att göra det framöver heller...

Skulle du lita på en 10 år gammal hårddisk för lagring av viktig data eller ens som backup? (Tips: gör inte det) Jag känner att det är liknande för denna fråga

Köper inte riktigt dina jämförelser. Byta motorolja för 500-1000 kr för att slippa motorras för >40 kkr är ju värt det vid en mycket lägre risk. Samma resonemang för HDD med viktig data.

Förstår att det är mycket begärt (eftersom bra statistik på failande PSUer kan va svårt att få tag på), men det jag undrar är om det finns strikt rationella argument för att byta (ex. X % risk av Y kr kostnad om man inte byter)

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

Nä, det kom jag också fram till, tar ju >30k timmar på hög last att spara in strömkostnaden.

Men enligt mitt resonemang högre upp. Är risken att PSUt dör _och_ tar med sig grafikkortet så hög (~20 %). Annars är ju kostnaden inte motiverad, rent statistiskt iaf.

Risken är att PSU dör och tar med sig grafikkort, processor, moderkort och hårddiskar med tillhörande data. Eller för all del, fattar eld och bränner ner hela huset. Visst, risken är låg, men "million-to-one chances crop up nine times out of ten" för att citera Pratchett.

Att inte byta nätagg efter tio år för att man vill spara in några hundralappar är - för att vara krass - inget annat än dumsnålt. Alla andra delar i en dator kan man spara pengar på genom att köra ett tag till eller genom att köpa en budgetvara, men nätagget är bara dumsnålt att spara in på.

Låt räkna högt på 1000 spänn för ett nytt nätagg. På 3 år blir det mindre än en krona om dagen, och på tio några ett par kronor i veckan. Dumsnålt räcker ärligt talat inte. Men du verkar redan ha bestämt dig, så lycka till.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Jag hade också valt att uppgradera ett nätagg av den simpla anledning att det är så pass gammalt. Ett bra nätagg håller länge, men att chansa på och köra vidare kan ju innebära att som andra påpekar, ta med sig andra komponenter.

Utöver en eventuell ekonomisk smäll får du också ha i avseende att du får ett avbrott där du inte kan använda datorn, plus att du behöver gå igenom reklamationsärende om det nu ens är applicerbart, eller prata med försäkringsbolag.

Jag hade behållit chassit och köpt ett nytt nätagg. Att inte byta dator på tio år är ganska lång period, uppgraderar du inom säg fem år så kan ditt nya nätagg antagligen tas med, förutsatt att komponenterna du valt inte är allt för törstiga. Som andra sagt redan är det väldigt dumt att riskera att råka ut för ett nätagg som ger upp och förstöra andra komponenter i processen.

Med risk för att låta dryg skulle jag säga att det är definitionen av att vara dumsnål.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Risken är att PSU dör och tar med sig grafikkort, processor, moderkort och hårddiskar med tillhörande data. Eller för all del, fattar eld och bränner ner hela huset. Visst, risken är låg, men "million-to-one chances crop up nine times out of ten" för att citera Pratchett.

Att inte byta nätagg efter tio år för att man vill spara in några hundralappar är - för att vara krass - inget annat än dumsnålt. Alla andra delar i en dator kan man spara pengar på genom att köra ett tag till eller genom att köpa en budgetvara, men nätagget är bara dumsnålt att spara in på.

Låt räkna högt på 1000 spänn för ett nytt nätagg. På 3 år blir det mindre än en krona om dagen, och på tio några ett par kronor i veckan. Dumsnålt räcker ärligt talat inte. Men du verkar redan ha bestämt dig, så lycka till.

Sant! Tar det med sig hela datorn (inkl. data) så blir ekvationen betydligt sämre.

Visst handlar det inte om mycket pengar per dag, men för en som inte lägger så mycket pengar på sin dator (15-20k senaste 10 åren) kan det ändå bli en betydelsefull del rent procentuellt.

Jag kommer med största sannolikhet att köpa nytt, om inte annat för att jag gärna ökar min budget med 1k bara för nöjet att bygga med helt nya delar. Men jag var mest nyfiken om det går att "räkna hem" ett nytt nätagg, eller om man mest ska köpa ett nytt för att alla gör så.

Permalänk
Medlem

Jag hade haft kvar det, finns ingen anledning att byta något som funkar enligt mig.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Jag hade också valt att uppgradera ett nätagg av den simpla anledning att det är så pass gammalt. Ett bra nätagg håller länge, men att chansa på och köra vidare kan ju innebära att som andra påpekar, ta med sig andra komponenter.

Utöver en eventuell ekonomisk smäll får du också ha i avseende att du får ett avbrott där du inte kan använda datorn, plus att du behöver gå igenom reklamationsärende om det nu ens är applicerbart, eller prata med försäkringsbolag.

Jag hade behållit chassit och köpt ett nytt nätagg. Att inte byta dator på tio år är ganska lång period, uppgraderar du inom säg fem år så kan ditt nya nätagg antagligen tas med, förutsatt att komponenterna du valt inte är allt för törstiga. Som andra sagt redan är det väldigt dumt att riskera att råka ut för ett nätagg som ger upp och förstöra andra komponenter i processen.

Med risk för att låta dryg skulle jag säga att det är definitionen av att vara dumsnål.

Bekvämlighet är absolut ett starkt argument, att slippa tid och frustration om något går sönder.

Däremot vet jag inte om jag håller med om dumsnålheten. För mig känns det som att påståendet "man måste byta sitt nätagg efter X år" är något med starkt fäste i tech-community:t, utan att för den delen ha särskilt bra belägg. Kan du visa mig siffror på att ett OK nätagg från en bättre tillverkare dör och tar med sig hela datorn 1 gång av 10 efter 10 år, så ska jag kalla mig dumsnål alla dar i veckan ;P.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

Bekvämlighet är absolut ett starkt argument, att slippa tid och frustration om något går sönder.

Däremot vet jag inte om jag håller med om dumsnålheten. För mig känns det som att påståendet "man måste byta sitt nätagg efter X år" är något med starkt fäste i tech-community:t, utan att för den delen ha särskilt bra belägg. Kan du visa mig siffror på att ett OK nätagg från en bättre tillverkare dör och tar med sig hela datorn 1 gång av 10 efter 10 år, så ska jag kalla mig dumsnål alla dar i veckan ;P.

Om du ska ha kvar det kan det vara värt att skruva upp och kolla så det inte är tjockt med damm osv i nätagget, samt lukta om något luktar bränt i det (OBS VAR FÖRSIKTIG, kondensatorn kan ge en rejäl stöt fast det varit urkopplat länge)
Hade nog kört med det om det verkade okej ut, kanske är dumsnålt men på 20 år har jag inte varit med om att nätagget dödar något annat än sig själv när det går sönder, kanske har haft tur (3-4 st har nog gett upp under den tiden vad jag kommer ihåg, varav ett vid blixtnedslag)
EDIT: är nog fler än 3-4st har bytt några hos nära och kära ett par gånger också

Permalänk
Skrivet av IsseBisse:

Bekvämlighet är absolut ett starkt argument, att slippa tid och frustration om något går sönder.

Däremot vet jag inte om jag håller med om dumsnålheten. För mig känns det som att påståendet "man måste byta sitt nätagg efter X år" är något med starkt fäste i tech-community:t, utan att för den delen ha särskilt bra belägg. Kan du visa mig siffror på att ett OK nätagg från en bättre tillverkare dör och tar med sig hela datorn 1 gång av 10 efter 10 år, så ska jag kalla mig dumsnål alla dar i veckan ;P.

Jag skulle lägga ut pengarna för säkerhetens skull, gamla komponenter är inte värt att chansa med, man kan tänkte på allt strul som kommer ifall nätaggregatet dör.
Självklart behöver det inte dö på många år, men en överhängande chans att behöva stå ut med felsökning och inköp av nya delar i framtiden kanske är värt att lägga pengarna nu.

Sedan om man befinner sig i en situation där man verkligen behöver dom pengarna kan man ju chansa, men om jag lärt mig något som IT Support så är det oftast aldrig värt att chansa på gamla saker! ^^

Vill inte låta dryg men låter lite som du redan har övertygat dig själv att du inte behöver köpa nytt.

Men jag kan ha lika fel som resten, den kanske tuffar på i flera år.

Permalänk
Medlem

Hade bytt nätaggregatet i alla fall, till ett sådant här t.ex: https://www.inet.se/produkt/6903697/seasonic-focus-gx-550w

10% bättre effektivitet och 10 års garanti är två tunga orsaker till det.

Chassit är väl en annan fråga, fungerar säkert bra med ditt gamla.

Permalänk
Medlem

Ett sånt gammalt nätagg tycker jag inte man ska ha i ny rigg. Men perfekt till nån surfdator med lite andra gamla komponenter till nån gammalt släkting eller nåt.

Permalänk
Medlem

Tråkiga delar som nätaggregat byter jag enbart vid behov.
Visst kan de gå sönder men har aldrig hänt för mig personligen (bortsett från när jag i mina yngre dagar testade vad 110 switchen där bak gjorde)
Och om de mot förmodan skulle dra med sig någon extra komponent, så har jag i alla fall inte slängt en massa pengar på att byta fungerande nätdelar.
Då jag kan använda mig av de pengarna till att ersätta komponenterna.

Nu pratar jag om en dator jag använder till nöje alltså spel och surf. Är en annan fråga om det handlar om en maskin på jobbet där det faktiskt kostar pengar med stillestånd.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Chassit är det ju inget fel. Synd med ingen USB3 dock.
Men att ha ett nätagg som är 10 år gammalt känns fel. Även om det säkert kan rulla på i 10 år till så hade jag lagt pengarna på ett nytt fint som kan hålla i 10 år till.
Det finns många bra nätagg 650-750W för strax över 1000:- med 10 års garanti.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Jag har ingen aning om vad som händer med ett nätagg när det slutar fungera men om du anser att det är värt risken så är det väl bara att köra på med det gamla?
Tuta och kör och skulle saker gå sönder så se det som utbildningspengar för då har du lärt dig något

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

Köper inte riktigt dina jämförelser. Byta motorolja för 500-1000 kr för att slippa motorras för >40 kkr är ju värt det vid en mycket lägre risk. Samma resonemang för HDD med viktig data.

Förstår att det är mycket begärt (eftersom bra statistik på failande PSUer kan va svårt att få tag på), men det jag undrar är om det finns strikt rationella argument för att byta (ex. X % risk av Y kr kostnad om man inte byter)

Min pappa är bilmeck, en av hans kompisar kom in med motorproblem och hade inte bytt olja på 18500 mil, det var mer som tjära. Man måste inte alls byta olja med andra ord om man inte vill.

Du behöver inte köpa mina argument om du inte vill, men jag likställer dessa situationer i alla fall, du får se på det som du vill.

En ny dator kan kosta ca 25000, ett nätagg under tusenlappen, det är ganska liknande siffror som motoroljan över några år

Faktum är att jag tycker nätagg är nästan värre än en gammal hårddisk eftersom den med lätthet kan slå ut en hel raid eller ssd diskarna i burken

Oavsett vilken kvalitet det är på agget kan saker fallera på dåliga sätt. När mina vrm-caps poppade på en gammal P4 så stack två hårddiskar och en gpu som aldrig kom igång igen, men nätagget överlevde den gången.

Jag tror inte du kommer hitta det svaret du letar efter här, prova hos Corsair, Seasonic eller FSP om de har egna forum, men tror dom kommer resonera liknande.

Åldrade kondensatorer är inget som går att göra så mycket åt utan en lödkolv, men det kan du såklart göra. Då borde nätagget bli som nytt men mycket billigare än att köpa nytt såklart, om du räknar till 100% att du lyckas och gör det minst lika bra som fabriken gjorde med komponentval och att undvika kallödningar.

Permalänk
Medlem

Jag förespråkar att byta. Själv hade jag stora problem för rätt många år sedan då ett nätaggregat tog med sig ett antal komponenter innan jag mha swec lyckades konstatera att det var nätaggets fel. Alla fel är inte uppenbara och har raka kostnader.

Mitt scenario (förlåt om det är rörigt, rätt många år sedan nu) - BSOD. Ram-minnena börjar ge fel. Köper nya, klart ram-minnen dör ibland. Nya ram-minnena börjar ge fel nån vecka senare. Byter fram och tillbaka, felsöker åt höger och vänster, lånar komponeter av kompisar för att testa om det funkar i deras riggar. Köper nytt moderkort för det definitivt var det som felade. Fortsätter komma spännande BSOD:ar. Processorn är nästa komponent att konstateras att definitivt vara fel på.

Här någonstans kom vi väl fram till att nätaggregatet fuckade upp saker åt höger och vänster. en månad eller två av instabilitet, random reboots, dagar utan dator. Självklart är det lätt att vara efterklok, men jag litar inte på äldre nätaggregat längre

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Min pappa är bilmeck, en av hans kompisar kom in med motorproblem och hade inte bytt olja på 18500 mil, det var mer som tjära. Man måste inte alls byta olja med andra ord om man inte vill.

Du behöver inte köpa mina argument om du inte vill, men jag likställer dessa situationer i alla fall, du får se på det som du vill.

En ny dator kan kosta ca 25000, ett nätagg under tusenlappen, det är ganska liknande siffror som motoroljan över några år

Faktum är att jag tycker nätagg är nästan värre än en gammal hårddisk eftersom den med lätthet kan slå ut en hel raid eller ssd diskarna i burken

Oavsett vilken kvalitet det är på agget kan saker fallera på dåliga sätt. När mina vrm-caps poppade på en gammal P4 så stack två hårddiskar och en gpu som aldrig kom igång igen, men nätagget överlevde den gången.

Jag tror inte du kommer hitta det svaret du letar efter här, prova hos Corsair, Seasonic eller FSP om de har egna forum, men tror dom kommer resonera liknande.

Åldrade kondensatorer är inget som går att göra så mycket åt utan en lödkolv, men det kan du såklart göra. Då borde nätagget bli som nytt men mycket billigare än att köpa nytt såklart, om du räknar till 100% att du lyckas och gör det minst lika bra som fabriken gjorde med komponentval och att undvika kallödningar.

Jag kanske va otydlig, jag menar bara att det inte är strikt rationella argument. Om du hade sagt "Under perioden 10-20 år failar 20 % av alla PSUer på ett sånt sätt att hela datorn förstörs" är det ett rationellt argument för att köpa en ny PSU. 20% * 10000 (min datorbudget) > 800 (kostnaden för en ny PSU).

Skrivet av zojjz:

Jag förespråkar att byta. Själv hade jag stora problem för rätt många år sedan då ett nätaggregat tog med sig ett antal komponenter innan jag mha swec lyckades konstatera att det var nätaggets fel. Alla fel är inte uppenbara och har raka kostnader.

Mitt scenario (förlåt om det är rörigt, rätt många år sedan nu) - BSOD. Ram-minnena börjar ge fel. Köper nya, klart ram-minnen dör ibland. Nya ram-minnena börjar ge fel nån vecka senare. Byter fram och tillbaka, felsöker åt höger och vänster, lånar komponeter av kompisar för att testa om det funkar i deras riggar. Köper nytt moderkort för det definitivt var det som felade. Fortsätter komma spännande BSOD:ar. Processorn är nästa komponent att konstateras att definitivt vara fel på.

Här någonstans kom vi väl fram till att nätaggregatet fuckade upp saker åt höger och vänster. en månad eller två av instabilitet, random reboots, dagar utan dator. Självklart är det lätt att vara efterklok, men jag litar inte på äldre nätaggregat längre

Bra poäng! Kostnaden för felsökning kanske borde tas med också!

Permalänk
Medlem

Kul med så mycket diskussion, förväntade mig inte alls såhär mycket svar! Bara för att förtydliga min ursprungliga frågeställning:

PSU och (till stor del) chassi är för mig tråkiga men nödvändiga komponenter. Dom get ingenting till upplevelsen man får ut från en speldator. Förutom möjligtvis ljudnivån för ett chassi då. Alla kanske inte håller med, men så resonerar jag.

Pga detta tänker jag att man borde resonera rationellt när man köper sånna komponenter, dvs enbart försöka minimera den totala ägandekostnaden (TCO). Att behålla ett gammalt nätagg, med 5% risk att sabba hela datorn (10 kSEK) över en 5 års period är enligt den logiken billigare än att köpa ett nytt nätagg (800 kr) var 5:e år.

Utifrån den premissen: bör jag köpa nytt eller behålla?

P.S. Jag kan trösta alla som oroar sig för min kognition och/eller snålhet att jag troligtvis kommer köpa allt nytt. Helt enkelt för att jag inte är rationell och det är kul att dra bort plasten från nya prylar. Men jag tycker ändå resonemanget är intressant!