Permalänk
Medlem

Rekommendera mig en musmatta

Jag har idag en Steelseries QcX Large som funkar rätt bra, förutom att den börjar bli sunkig trots rengöring.

Vill ha något liknande fast med bättre glid och som inte suger åt sig smuts fullt så bra. Extra bonus om den finns i annat än svart (vitt går dock bort direkt) men utan vild grafik i regnbågens alla färger - diskret alltså.

Har ni några bra tips?

Permalänk
Medlem

@DasIch: Jag använder denna musmatta https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5047435
Kanske inte är den som har mest glid på marknaden. Men ger bra kontroll och är väldigt lätt att rengöra.

Permalänk
Medlem

Är det en "normalstor" musmatta du är ute efter? Generellt sett är det väldigt svårt att rekommendera då det är en så pass stor smaksak. Men jag ska försöka:

Asus ROG Sheath
→ Väldigt mycket musmatta för pengarna. Välbalanserad mellan glid och precision. Slits inte ut så snabbt som tex SS QcK. Jag är osäker på om den finns i mindre variant.

HyperX Fury S Extra Large
Även här mycket musmatta för pengarna. Liknar ovan nämnda Sheath, men med lite mer glid vilket jag gillar personligen. Den skiljer sig nog dock mer från din QcK än vad Sheath gör. Ganska säker på att den görs i en "standard size".

Glorious PC Gaming Race L
Jag använder själv just denna musmatta för tillfället, men i 120x60cm utförandet. Jag skulle säga att av de tre musmattor jag räknar upp här så är nog denna mest like Steelseries QcK när det kommer till glid och känsla. Vill du testa annan storlek än den jag länkar så finns den i flertalet storlekar att välja bland! Jag vet inte hur bra den åldras då jag enbart använt den ett par tre månader, men "so far so good".

Om du hittar någon musmatta som du gillar estetiskt (och prismässigt) så kan du fråga om den här, chansen att jag har testat den på ett eller annat sätt är säkert 50/50 så länge det inte gäller något okänt och/eller ovanligt märke i Sverige!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Jag har kört min tyg musmatta i tvättmaskinen 40g snällt program och den blev som ny Kan vara värt att prova innan du ska köpa ny

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen! Ja, det är just en "normalstor" musmatta jag är ute efter. När jag tittar närmare på den jag har är det nog en "medium", ca 30cm på bredden. Det är en bra storlek och även om det inte gör något ifall den är lite bredare känns det onödigt att betala för något jag inte använder (jag brukar ha mobilen liggandes uppe mot hörnet på musmattan och den är aldrig i vägen, såatteh...).

Jag vill alltså ha mer glid (och lättare att hålla ren) än nuvarande, så musmattan från Corsair verkar mest intressant. Men... jag hittar inte den i "normal" storlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extol:

Jag har kört min tyg musmatta i tvättmaskinen 40g snällt program och den blev som ny Kan vara värt att prova innan du ska köpa ny

Jag gjort det men den blev inte riktigt som ny. Det blir liksom gråa områden där den har slitits mer, plus att den vill suga åt sig allt damm i universum.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av backlulund:

Ser bra ut men jag känner mig inte tillräckligt alt-right för den.

Permalänk
Medlem

Hittade en sånhär som verkar vara vad jag letar efter. Tyg med någon behandling på ytan som gör den lite mer lik en hård matta.
https://www.webhallen.com/se/product/246950-Zowie-by-BenQ-P-T...