Huawei P40 Pro: Fantastisk hårdvara med app-butik under uppbyggnad

Permalänk
Medlem

@Dinoman: Det stämmer det du skriver om att det inte är säkert huruvida Huawei är en förlängd arm åt Kinesiska regeringen. Men om jag har valet mellan att köpa en pryl ifrån Kina billigt eller en pryl tillverkad i EU som är dyrare så har jag valt det dyrare alternativet. Inte för rädsla av övervakning, utan för hur det landets regering beter sig och agerar. I alla lägen där jag har möjligheten att välja något som inte är kopplat till Kina på något sätt så väljer jag det även om det är dyrare. Vill inte ge pengar till det landet mer än jag måste göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landy:

Varför skriver ni inte vad mobilen kostar i testet?

Sökning på prisjakt så är lägsta pris 10.850:- och vem skulle lägga dom pengarna på en mobil utan google store???

Jag skriver "pris" exakt 4 gånger genom delarna i min tråd. Men jag håller med, jag knyter inte ihop det riktigt i slutet och missar att nämna vad jag tycker om prissättningen i sin helhet och sammanfattande.

Men för att besvara din fråga med min personliga åsikt så är det galenskap att betala 10 850 SEK för den här mobilen, tyvärr. P40 Pro är grym på många sätt och vis, men det blir som att springa 110 meter häck istället för 100 meter sprint om man jämför med en mobil med Google Play för att dra en jämförelse. Och om man köper telefonen så får man räkna med antingen massa "trixande" eller att ha en andra mobil för viktiga vardagliga appar som saknas, inte fungerar fullt ut eller inte fungerar bra.

Om den hade haft Google Services då tycker jag att det hade varit en riktigt "killer" till telefon priset till trots, då den för min del checkar många av de viktigaste boxarna.

Om vi leker med tanken att den kostade 5 500 kronor med de speccs och funktioner som under testperioden så skulle jag ärligt talat inte heller då kunna rekommendera den eller köpa den själv.

Jag hoppas att det besvarar din fråga – dvs det är inte många som skulle lägga dem pengarna på en mobil med denna Akilles häl. Jag hoppas därför att USA och Huawei kan göra upp och att det åter kan erbjuda oss Google Play här i Europa. Men frågan är då om det skulle komma en update till P40 Pro eller om det är något som skulle komma med en eventuell P50 Pro nästa år...

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Sen det här med att Huawei är en förlängd arm av Kina och deras styre är en rätt selektiv slutsats att dra. Vi sitter alla med mängder av produkter tillverkade i Kina och fler och fler som också är "designade" i Kina.

Personligen tycker jag att det är rätt stor skillnad på hur mycket jag behöver lita på tillverkaren av min telefon jämfört med tillverkaren av tex min grytslev, handkontroll, termometer, kyl osv osv. Av alla prylar som man har måste ju telefonens integritet vara det absolut viktigaste i dagsläget... hade du köpt en PC tillverkad helt i kina med kinesiskt OS? av ett företag med band till kinesiska staten? och sen gladeligen använt den för att sköta hela ditt liv, ladda upp alla bilder, all info, kreditkortsinfo osv osv... och telefonen har mer än det eftersom den även har positionsinfo, sms, samtal... you get my point

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Det blir ju en politisk fråga, så den diskussionen hör ju inte riktigt hemma här eftersom denna tråd handlar om telefonen. Jag tror det finns gott om trådar där det ämnet passar bättre......

Tycker det är högaktuellt då det är ett betalt samarbete med ett företag som inte känns helt kosher.
Finns det någonstans där man kan läsa era tankar kring detta? Hur ni väljer era samarbeten eller liknande?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Triffid:

Personligen tycker jag att det är rätt stor skillnad på hur mycket jag behöver lita på tillverkaren av min telefon jämfört med tillverkaren av tex min grytslev, handkontroll, termometer, kyl osv osv. Av alla prylar som man har måste ju telefonens integritet vara det absolut viktigaste i dagsläget... hade du köpt en PC tillverkad helt i kina med kinesiskt OS? av ett företag med band till kinesiska staten? och sen gladeligen använt den för att sköta hela ditt liv, ladda upp alla bilder, all info, kreditkortsinfo osv osv... och telefonen har mer än det eftersom den även har positionsinfo, sms, samtal... you get my point

En mycket bra poäng och jag håller med. Telefonen är som en andra identitet idag. Saken är den att frågan är hur mycket du egentligen kan lita på ett företag som Google. Som är amerikanskt. Tittar jag på utveckling där så blir jag inte direkt lugn.

Sen är inte det ett så bra argument heller visserligen eftersom bara för att en beter sig dåligt så är inte det en ursäkt för en andra att bete sig dåligt.

Jag tror bara att det är lite lätt att ge Google fullt förtroende för din persondata och sen vara helt beröringsrädd för allting som kommer från Huawei. Eftersom i princip allt är tillverkart i Kina idag när det kommer till mobiltelefoner så kan jag också vara konspiratorisk över att hårdvaran i självt är full av bakdörrar och andra funktioner för att samla data.

Det grundar sig i att så rädsla. Jag tycker absolut man ska ta alla steg man kan för att skydda sin integritet men det är en överdriven irrationell övervikt, på grund av media i princip, på företaget Huawei just nu. Problematiken finns överallt och jag tror det är mer konstruktivt att engagera sig politiskt än försöka sig på någon irrationell bojkott. Med det sagt så skall vi undvika att ge oss in i den politiska diskussionen här.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Geeks
SweClockers

@Toke, @NutCracker Det är såklart fritt fram att skapa trådar för att diskutera företag, samarbeten och handelsrelationer, men just denna handlar om telefonen Huawei P40 Pro. Forumets upplägg med forumdelar och trådar är till för att strukturera innehållet och separera olika diskussionsämnen.

Vi har ju bland annat Övriga ämnen och Feedback-forumen som passar för detta.

*Rensad*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Überklass:

En väldigt tekniskt kompetent telefon med en makalös kamerauppsättning. Men ärligt talat, 11.000 kr för en telefon som knappt fungerar hjälpligt på den västerländska marknaden tack vare bristen av Play Store är helt galet.

Är det någon som vet hurvida det är möjligt för Huawei att återinföra Play Store på telefonerna om handelskriget blåses av?

Det borde vara ganska lätt.

Skrivet av Triffid:

Personligen tycker jag att det är rätt stor skillnad på hur mycket jag behöver lita på tillverkaren av min telefon jämfört med tillverkaren av tex min grytslev, handkontroll, termometer, kyl osv osv. Av alla prylar som man har måste ju telefonens integritet vara det absolut viktigaste i dagsläget... hade du köpt en PC tillverkad helt i kina med kinesiskt OS? av ett företag med band till kinesiska staten? och sen gladeligen använt den för att sköta hela ditt liv, ladda upp alla bilder, all info, kreditkortsinfo osv osv... och telefonen har mer än det eftersom den även har positionsinfo, sms, samtal... you get my point

Personligen så litar jag inte det minsta på de amerikanska jättarna heller för de har gång på gång visat att de är opålitliga och frågan är mest när de kommer att göra nått dumt utifrån sin massövervakning av världen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det borde vara ganska lätt.

Personligen så litar jag inte det minsta på de amerikanska jättarna heller för de har gång på gång visat att de är opålitliga och frågan är mest när de kommer att göra nått dumt utifrån sin massövervakning av världen.

Jag kunde inte sagt det bättre själv. Jag hoppas innerligt att det inte är några större tekniska svårigheter att via en uppdatering lägga in Google Services i framtiden om möjligheten presenterar sig. Och ja, övervakad är du oavsett om du vill eller inte. Well, man kan ju bygga en koja ute i skogen och leva på bär med sin foliehatt över hjässan om man nu är riktigt paranoid.

Det man som konsument kan göra är väl att använda sig av en av de säkrare VPN-tjänsterna med GPS-spoofing för att undvika att bli spårad och försvåra att bli avlyssnad. Men det betyder ju inte att man är säker för det om företag X eller Y har dold fjärrstyrning utav enheter där de kan se allt du gör på skärmen innan datan krypteras med VPN. Rätta mig om jag har fel, jag är ingen säkerhetsexpert.

Själv använder jag iaf Surfshark som VPN. $30 USD/år i tre år på obegränsat antal enheter tycker jag får anses som billigt då de klår mycket dyrare topp-alternativ. De har en native app för både Google Play och AppGallery, plugins för större webbläsare som Chrome, Firefox osv. De har funktioner som GPS-spoofing för att undvika att bli spårad. De är billiga, har grym support, bra hastigheter, bra latency (går tom att spela på - jag har 2 ms på datorn med VPN uppkopplad) och ett mer än tillräckligt urval utav servrar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle lätt köpa den och uppgradera från min P20 Pro om jag visste att jag kan använda Bank Id och de verkar finnas men min Bank app saknas och swish vilket är synd.

Google skiter jag fullständigt i, använder inget av deras tjänster, har allt avstängt i min P20, bara Google store för att ladda ner och uppdatera appar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleepstreameR:

Så är det tyvärr. Finns ingen annan androidtelefon med någon form av långsiktig support

AndroidOne! det blir typ pixel fast andra fabrikat. fick nyss android 10 på min snart två år gamla xiaomi.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon301768:

Jag skulle lätt köpa den och uppgradera från min P20 Pro om jag visste att jag kan använda Bank Id och de verkar finnas men min Bank app saknas och swish vilket är synd.

Google skiter jag fullständigt i, använder inget av deras tjänster, har allt avstängt i min P20, bara Google store för att ladda ner och uppdatera appar.

Din bank har säkert en vanlig webbsida, många "appar" är ju faktisk inte mycket annat än en länk till en webbsida.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Administrativ avgift

Jag ser bara exakt samma problem som med windows phone - underbara telefoner men saknar appstödet och mjukvaran. Rent generellt för Android är ju att du får mjukvara som oftast inte är 100% kontra apples alternativ, har såklart med utveckling, mjukvara och att det finns X antal telefoner.

Rent generellt i rent vuxen tänk och jobb så föredrar jag IOS och med Huawei vettefan, underbara telefoner men mjukvaran och tillbehören är lite meh.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av andra94:

Jag ser bara exakt samma problem som med windows phone - underbara telefoner men saknar appstödet och mjukvaran. Rent generellt för Android är ju att du får mjukvara som oftast inte är 100% kontra apples alternativ, har såklart med utveckling, mjukvara och att det finns X antal telefoner.

Rent generellt i rent vuxen tänk och jobb så föredrar jag IOS och med Huawei vettefan, underbara telefoner men mjukvaran och tillbehören är lite meh.

Det stämmer ju delvis men det hade väl inte varit så svårt att bara avlägsna Googletjänster från en del appar där de inte behöver finnas ? Jag antar att många kodare helt enkelt har slängt in dem utan att fundera på alternativen "för att det är lätt"
Varför ska tex kollektivtrafikens app som ändå är en samhällsfunktion inte fungera helt utan att sälja ut användardata till Google, de borde kunna positionera på ett Google-oberoende sätt.
Apparna finns ju i många fall "nästan" och många skulle inte alls behöva vara beroende av Google.

Det var också tänkvärt att se att MS och Amazon av nån "underlig" anledning inte verkade ha så mycket Googletjänster i sina appar utan de fanns i Huawei appgallery, det gjorde även Here, karttjänsten som är väldigt släckt med MS och som näst intill fick mig att skaffa en windowstelefon bara för att kunna använda den karttjänsten när de sa att den ingick gratis med wintelefonerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Din bank har säkert en vanlig webbsida, många "appar" är ju faktisk inte mycket annat än en länk till en webbsida.

Betalar alla mina räkningar med appen, man fotar av avin och de är en sak jag inte kan vara utan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Vilka bilder! Detta är de skarpaste och mest detaljerade bilder tagna med mobiltelefon jag sett.
Bra val av pilottestare också. Dessa verkar vara rätt användare för jobbet.
Det finns många operativsystem baserade på Linux som är på frammarsch. Kai OS används i dagsläget på enkla knapptelefoner, men jag tror mig ha läst någonstans att de ska göra versioner för pekstyrda-telefoner. Tizen ska tydligen vara ett annat som backas av Samsung och Intel. Ubuntu Touch är ett annat jag skulle vilja testa.
Vi borde välkomna konkurrensen. Jag känner personligen att jag skulle kunna tänka mig vara en tidig adopterare av ett ungt operativsystem.

Jag har en telefon hemma med Ubuntu touch. Ligger tyvärr kvar i någon flyttkartong just nu. Var ett intressant koncept som fungerade dugligt. Jag har dock svårt att se att de kommer lyckas nu när Canonical hoppade av 2017.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Betalar alla mina räkningar med appen, man fotar av avin och de är en sak jag inte kan vara utan.

Här kan jag hålla med. Det är mycket som fungerar på P40 Pro, men det är i många fall inte alls lika smidigt som man är van vid. Det kruxet att betala relativt stora summor för en telefon som i många lägen blir "osmidig" faller inte mig helt i smaken. Väldigt synd då kameran verkligen är överlägsen tex min P20 Pro som när jag köpte den i mina ögon var fantastisk. Den är fortfarande bra, men när man väl fått smaka på P40 Pro så är det svårt att inte lägga märke till de delar där den faller kort i jämförelse.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Personligen så litar jag inte det minsta på de amerikanska jättarna heller för de har gång på gång visat att de är opålitliga och frågan är mest när de kommer att göra nått dumt utifrån sin massövervakning av världen.

Det är sant, det är lite pest eller kolera så det är ju upp till en själv vem man föredrar skall övervaka en den dagen det kommer ett OS och helst hårdvara som på riktigt är ett alternativ och som inte kommer från en av supermakterna, helst open source, är vi nog många som hade hoppat på... verkar dock mindre och mindre troligt att det kommer hända tyvärr

Skrivet av mrqaffe:

Det stämmer ju delvis men det hade väl inte varit så svårt att bara avlägsna Googletjänster från en del appar där de inte behöver finnas ? Jag antar att många kodare helt enkelt har slängt in dem utan att fundera på alternativen "för att det är lätt"
Varför ska tex kollektivtrafikens app som ändå är en samhällsfunktion inte fungera helt utan att sälja ut användardata till Google, de borde kunna positionera på ett Google-oberoende sätt.
Apparna finns ju i många fall "nästan" och många skulle inte alls behöva vara beroende av Google.

Som någon med insikt i androidutveckling och även OS-delen av android (jobbat som utvecklare av Sony's android OS i många år) så är svaret att det är rätt svårt ibland att som vanlig utvecklare veta vilka funktioner som tillhandahålls av AOSP och vilka som kommer från Google extensions. Om du bara utvecklar enligt best practices från SDK:n och officiell dokumentation så är det inte något du bryr dig om, och din app kommer antagligen använda både play services och annat utan att du egentligen har bett om det. Du måste vara rätt medveten av vad du gör samt acceptera en del försämringar i prestanda, gui/användarvänlighet och annat om du vill undvika att använda google's tjänster.

Ett exempel är android SafetyNet som är av stort intresse för alla "känsliga" appar; bank-grejor osv. https://developer.android.com/training/safetynet/attestation den funkar inte utan play services och det är inte helt uppenbart hur du skall ersätta den funktionaliteten, det är inget du kan göra som utvecklare iaf utan i så fall får du hoppas att OEM har liknande funktionalitet och sen detektera och använda rätt gränssnitt beroende på vilken telefon din app kör på... och då dyker ju frågor som prioriteringar, vilka OEMs ska man stödja, hur testar vi det och extrakostnader upp... ja, du ser

med det sagt är det ju såklart många "småappar" som säkert hade kunnat strippas från att använda google-tjänster utan nämnvärda förluster. Men det är ju inget som Google är intresserade av att promote:a vilket ställer kravet att utvecklaren är tillräckligt insatt samt bryr sig tillräckligt mycket för att spendera extra tiden för att stödja en än så länge liten marknad.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Inaktiv

Man kan ju klona sin P20 till P40 och på så sett få med alla appar även dom som inte finns i deras store, problemet blir väl när man ska uppdatera apparna, känns lite jobbigt om man måste ha kvar gamla luren för att uppdatera till den nya hela tiden.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon301768:

Betalar alla mina räkningar med appen, man fotar av avin och de är en sak jag inte kan vara utan.

Jag verkligen hatar pappersfakturor och med e faktura så slipper man ju det problemet helt och hållet, jag trodde inte nån fortfarande ville använda pappersfaktura.

Skrivet av anon301768:

Man kan ju klona sin P20 till P40 och på så sett få med alla appar även dom som inte finns i deras store, problemet blir väl när man ska uppdatera apparna, känns lite jobbigt om man måste ha kvar gamla luren för att uppdatera till den nya hela tiden.

Att få in appar är inte särskilt svårt men de kommer inte att fungera bara för att de startar om de är beroende av Googletjänster, det har funnits hack för att få telefonen att identifiera sig som nån annan telefon så att Google pratade med den men de spärrades, det kanske kommer nya hack men det är i vart fall inte bara att använda en app för att den går att installera och att hacka telefonen för att byta id på den är knappast mått som de flesta ger sig på heller (speciellt inte på en ny och ganska dyr telefon.)
Det finns alltså spärrar på serversidan hos Google som gör att de inte kommunicerar med en telefon med "fel" identitet och det gör att appen inte fungerar bara för att den gick att installera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Überklass:

Är det någon som vet hurvida det är möjligt för Huawei att återinföra Play Store på telefonerna om handelskriget blåses av?

Rent tekniskt så finns det inga hinder för detta. Det är inte så att det finns någon särskilt "google-chip" som måste sitta i telefonen.

Permalänk
Inaktiv

I min BRF så får vi månadsavgiften i pappersform, finns inget annat att välja på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

I min BRF så får vi månadsavgiften i pappersform, finns inget annat att välja på.

Jaha? Men låter iaf trevligt för i de flesta andra BRFer måste man betala månadsavgiften till föreningen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av improwise:

Jaha? Men låter iaf trevligt för i de flesta andra BRFer måste man betala månadsavgiften till föreningen

Svarade på mrqaffe inlägg lite längre upp där han sa att Jag verkligen hatar pappersfakturor och med e faktura så slipper man ju det problemet helt och hållet, jag trodde inte nån fortfarande ville använda pappersfaktura.

Begriper väl att alla betalar sitt boende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag ser det som en stor fördel på flera sätt att man tar bort hörlurskontakten, dels är det lättare att täta telefonen och dessutom så gör det ju även att man slipper ha en kabel fäst i telefonen, jag vet inte hur många kablar och kontakter som gått sönder under de år jag haft portabla ljudsystem, jag har varit med sedan walkman/freestyle lanserades på 80 talet och inget kan göra mig gladare än att inte behöva ansluta kablar.
jag har dessutom för höga krav på ljudkvalitet när jag finlyssnar på musik så jag bryr mig i princip bara om användarvänligheten på portabla saker för de kan ändå aldrig låta lika bra som en stationär anläggning i en tyst omgivningsmiljö.
Alla håller inte med mig men är man musikintresserad så bör man verkligen inte basera lyssningen på en mobil.

Nä jag kan förstå din åsikt.

Jag personligen ser inte kabeln som en nackdel. Vad skall du göra med dina trådlösa lurar när batterierna blir dåliga?
Det är ganska få lurar jag har slitit ut genom åren men jag kan bara räkna från tidigt/mitten av 90-talet.
Men jag har aldrig lyckats spräcka en mobilskärm heller och då har jag brukat smartphones i alla fall sedan 2009.

Anledningen till att jag gillar 3,5 mm är för att möjligheten finns till att använda i stort sett vilka hörlurar som helst.
Utbudet är betydligt mer begränsat när det kommer till trådlöst/blåtand och riktigt billiga alternativ existerar inte. Man betalar för komponenter som inte har någonting som helst med ljudåtergivningen att göra.
Sedan dras trådlösa alternativ med bekymmer när det kommer till eventuella störningar samt att de faktiskt behöver laddas.

Jag finlyssnar inte heller på mobilen men jag har lurar i olika i olika prisklasser beroende på tillämpningen.
På jobbet där dom utsätts för mycket skit så talar vi om max 150 kr och "privat" mellan 700-1000 kr.
Då jag inte pendlar så är det privata bruket i stort sett endast via surfplattan i sängen.
Det var lite irriterande att Samsung Galaxy Tab S6 inte hade hörlursuttag då det tvingade mig till att faktiskt köpa ett par blåtandslurar.
På vilket vis är det berättigat? Där kan man varken tala om någon större mobilitet eller IP-klass.

Sedan tror jag personligen att den största anledningen till att vissa individer har sönder sina mobiltelefoner beror på ren nonchalans och slarv.
Folk har helt enkelt för mycket pengar och lägger inget större värde vid någonting de äger.
Man har helt enkelt inte sönder saker man är rädd om.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Njä, kör Mate20Pro nu supernöjd med mobilen men kommer aldrig fortsätta med Huawei utan Playstore, speciellt inte för det priset. Blir till att kika på någon annan tillverkare när denna börjar sjunga på sista versen i framtiden.

Sådana här "I samarbete med.." artiklar kommer jag inte kunna ta så mycket på allvar, då det blir svårt att vara kritisk/objektiv när man får pengar.

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 6 // Intel Core i7 2600K @4,4Ghz // 32GB DDR3 // ASUS GeForce GTX 1070 Dual 8GB

Permalänk

Många som jag känner som ska köpa P30 Pro New Edition och kommer skippa p40.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sundsten:

Njä, kör Mate20Pro nu supernöjd med mobilen men kommer aldrig fortsätta med Huawei utan Playstore, speciellt inte för det priset. Blir till att kika på någon annan tillverkare när denna börjar sjunga på sista versen i framtiden.

Sådana här "I samarbete med.." artiklar kommer jag inte kunna ta så mycket på allvar, då det blir svårt att vara kritisk/objektiv när man får pengar.

Varje testpilot har varit kritisk till hur telefonen fungerat utan tillgång till en mer utvecklad appbutik, och det finns även ett helt kapitel i artikel som tar upp detta, som börjar med "Det är sannerligen ingen dans på rosor att klara sig utan Googles breda applikationsutbud, och i Huaweis egna AppGallery finns i dagsläget inte mjukvara nog för att de fyra testpiloterna ska känna sig nöjda"

Hur mer kritiska skulle Sweclockers varit för att du skulle kunna ta artikeln på allvar? Eller är det bara generellt att du har svårt för sponsrade samarbeten rent generellt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Varje testpilot har varit kritisk till hur telefonen fungerat utan tillgång till en mer utvecklad appbutik, och det finns även ett helt kapitel i artikel som tar upp detta, som börjar med "Det är sannerligen ingen dans på rosor att klara sig utan Googles breda applikationsutbud, och i Huaweis egna AppGallery finns i dagsläget inte mjukvara nog för att de fyra testpiloterna ska känna sig nöjda"

Hur mer kritiska skulle Sweclockers varit för att du skulle kunna ta artikeln på allvar? Eller är det bara generellt att du har svårt för sponsrade samarbeten rent generellt?

Håller med dig, testpiloterna har gjort ett bra jobb och lyfter tydligt nackdelarna. Jag tycker dock att sammanfattningen från Sweclockers är liiite för snäll i detta avseendet.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Avstängd

Jag har funderat på om det är värt att betala 10 000kr+ för något som fungerar sämre än vad jag redan har idag.

Hur kommer ni andra göra?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gabriel15:

Jag har funderat på om det är värt att betala 10 000kr+ för något som fungerar sämre än vad jag redan har idag.

Hur kommer ni andra göra?

Nä. Jag kommer inte köpa denna. Jag är nöjd med min Oneplus 6. Huawei P40 Pro är sämre på många sätt än den telefonen för mig och vad jag prioriterar.