Permalänk

Skärmad 3.5mm Kabel

Hej!

Skulle behöva lite tips om skärmad hane till hona 3.5mm kabel, TRS, till min ModMic 5 då jag haft ett jävla problem med EMI senaste tiden.
Filtrerar redan signalen så gott det går utan att köpa någon extra hårdvara, men det är fortfarande ljud som går igenom
Har tittat rundor en del, men tänkte att det aldrig är fel att kolla om någon har bättre koll eller erfarenhet med ämnet. Behöver cirka 2-3 meter lång.

Visa signatur

[CPU] Ryzen 5 5600 [RAM] 16GB DDR4 @ 3600MT/s [MB] MAG B550 Tomahawk [GPU] GeFore RTX 3060

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem (Se tråd), fast med en ModMic 4. Hiskeligt surr, som försvinner om jag tar bort den 3.5mm förlängningssladd som följde med mikrofonen. Har du hittat en bra, skärmad kabel, eller något annat som hjälper? Har du ojordat uttag som jag?

Permalänk
Medlem

Jag har också problem med att min modmic plockar upp störningar. Kommer att skaffa något annat!

Permalänk
Medlem

Har beställt en prisvärd, dubbelskärmad kabel - som löst en modmic-recensent på Amazons problem. Kan återkoppla om den hjälper. Det är en väldigt trevlig mic, men många verkar ha problem med att den är känslig för störningar och att den kabel som följer med är dåligt isolerad...

Kabel; https://www.amazon.co.uk/KabelDirekt-Stereo-Extension-Cable-F...

Permalänk
Skrivet av HawkEye:

Har exakt samma problem (Se tråd), fast med en ModMic 4. Hiskeligt surr, som försvinner om jag tar bort den 3.5mm förlängningssladd som följde med mikrofonen. Har du hittat en bra, skärmad kabel, eller något annat som hjälper? Har du ojordat uttag som jag?

Skrivet av HawkEye:

Har beställt en prisvärd, dubbelskärmad kabel - som löst en modmic-recensent på Amazons problem. Kan återkoppla om den hjälper. Det är en väldigt trevlig mic, men många verkar ha problem med att den är känslig för störningar och att den kabel som följer med är dåligt isolerad...

Kabel; https://www.amazon.co.uk/KabelDirekt-Stereo-Extension-Cable-F...

Har jordat uttag och inte testat någon annan kabel ännu. Men jag kan få en del av ljudet att försvinna bara genom att ha handen runt kabeln, så är verkligen ingen bra kabel. Har även kollat på samma kabel du har beställt, så återkom gärna
Däremot kör jag ReaFir på min input och filtrerar bort en del av ljudet därigenom. Det funkar bra, men försämrar såklart kvalitén lite.

Skrivet av evirob:

Jag har också problem med att min modmic plockar upp störningar. Kommer att skaffa något annat!

Egentligen är det inget fel på mikrofonen i sig. Kopplar jag den direkt i ett USB ljudkort funkar det hur bra som helst. Lite svårt att använda bara

Visa signatur

[CPU] Ryzen 5 5600 [RAM] 16GB DDR4 @ 3600MT/s [MB] MAG B550 Tomahawk [GPU] GeFore RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlueDevil:

Har jordat uttag och inte testat någon annan kabel ännu. Men jag kan få en del av ljudet att försvinna bara genom att ha handen runt kabeln, så är verkligen ingen bra kabel. Har även kollat på samma kabel du har beställt, så återkom gärna
Däremot kör jag ReaFir på min input och filtrerar bort en del av ljudet därigenom. Det funkar bra, men försämrar såklart kvalitén lite.

Egentligen är det inget fel på mikrofonen i sig. Kopplar jag den direkt i ett USB ljudkort funkar det hur bra som helst. Lite svårt att använda bara

Det fungerar alltså med ett externt ljudkort? Jag kör min med originalsladden, gillar micken men bruset uppskattas inte av mina vänner

Permalänk
Medlem

Ja hade också problem med surr, skaffade https://www.inet.se/produkt/6600826/antlion-audio-usb-adapter... och kopplade in micen där och vips försvann surret.

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Skrivet av evirob:

Det fungerar alltså med ett externt ljudkort? Jag kör min med originalsladden, gillar micken men bruset uppskattas inte av mina vänner

Skrivet av maLakai:

Ja hade också problem med surr, skaffade https://www.inet.se/produkt/6600826/antlion-audio-usb-adapter... och kopplade in micen där och vips försvann surret.

Ja. Problemet är som sagt mest sladden, eller sladdarna. Tekniskt sätt hade jag väl kunnat köra direkt från mikrofonen in i ett USB ljudkort och sedan köra förlängningskabel till USB, blir bara "lite" klumpigt och ser ganska dumt ut

Visa signatur

[CPU] Ryzen 5 5600 [RAM] 16GB DDR4 @ 3600MT/s [MB] MAG B550 Tomahawk [GPU] GeFore RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av HawkEye:

Har beställt en prisvärd, dubbelskärmad kabel - som löst en modmic-recensent på Amazons problem. Kan återkoppla om den hjälper. Det är en väldigt trevlig mic, men många verkar ha problem med att den är känslig för störningar och att den kabel som följer med är dåligt isolerad...

Kabel; https://www.amazon.co.uk/KabelDirekt-Stereo-Extension-Cable-F...

Fick denna kabel idag och brumm/surret har i princip försvunnit! 🙂

Permalänk
Skrivet av HawkEye:

Fick denna kabel idag och brumm/surret har i princip försvunnit! 🙂

Härligt! Lägger en beställning i dagarna jag också då

Visa signatur

[CPU] Ryzen 5 5600 [RAM] 16GB DDR4 @ 3600MT/s [MB] MAG B550 Tomahawk [GPU] GeFore RTX 3060

Permalänk

Uppdatering:
Har nu fått samma kabel och den funkar bra. I mitt fall försvann inte ljuden helt, men dom högfrekventa ljuden som störde mest är helt borta. Resten var enkelt att filtrera bort och min mikrofon låter nu perfekt i mina öron.
Överdrev lite med filtreringen, men låter bra så funkar för mig

Visa signatur

[CPU] Ryzen 5 5600 [RAM] 16GB DDR4 @ 3600MT/s [MB] MAG B550 Tomahawk [GPU] GeFore RTX 3060

Permalänk
Medlem

Gött mos! Märker att kabeln (trots bra skärmning) KAN plocka upp lite processor/gpu-surr och störningar om jag har kabeln på ett visst sätt på baksidan av datorn, men det avhjälps ju enkelt genom att bara flytta på den.