Swish låter användare driva in betalningar

Permalänk
Melding Plague

Swish låter användare driva in betalningar

Med funktionen "Förfrågningar" kan användare be andra om Swish-betalningar med belopp och mottagare ifyllda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nice, hur många bottar kommer sitta och spamma requests till folk nu och lyckas pricka rätt hos någon som precis väntar sig en förfrågan och bara trycker in sin PIN utan att läsa?

Eller är jag bara grinig nu igen?

Permalänk
Medlem

Detta lär ju inte börja missbrukas snabbt av alla möjliga människor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

Nice, hur många bottar kommer sitta och spamma requests till folk nu och lyckas pricka rätt hos någon som precis väntar sig en förfrågan och bara trycker in sin PIN utan att läsa?

Eller är jag bara grinig nu igen?

Man får ju hoppas att man måste signera en "förfrågan" med BankID också för att minimera den risken...

Feber.se skriver detta:
"Som tur är går det att blockera folk som skulle få för sig att vilja ha pengar av en trots att de inte bjudit på lunch."

Källa:
https://feber.se/samhalle/nu-kan-du-be-folk-om-pengar-via-swi...

Mer info
Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trebsor:

Nice, hur många bottar kommer sitta och spamma requests till folk nu och lyckas pricka rätt hos någon som precis väntar sig en förfrågan och bara trycker in sin PIN utan att läsa?

Eller är jag bara grinig nu igen?

Du är nog inte helt ute och cyklar tyvärr. Det är ett ypperligt sätt för bedragare att få in några extra kronor och frågan är om det ens är straffbart att göra så då det faktiskt är helt och hållet du som ansvarar att läsa vart du skickar pengar innan du signerar.
Dax att skicka ut en betalningspåminnelse till hela telefonboken på 189 kr och se hur många som bara signerar, blir inte förvånad om jag får in minst tio stycken. Skulle ge mig 1890 kr i extra inkomst den dagen och tio stycken som skulle ogilla mig efter det kanske.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av =):

Man får ju hoppas att man måste signera en "förfrågan" med BankID också för att minimera den risken...

Det måste dom ha implementerat annars blir det totalt koas xD

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av =):

Man får ju hoppas att man måste signera en "förfrågan" med BankID också för att minimera den risken...

Hur många är det som verkligen läser vad det är du signerar? Är det någon betalning som du vet att du ska göra så kommer du säkerligen bara trycka din kod och allt är frid och fröjd.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Som de flesta i tråden redan sagt och uppmärksammat, men säger det igen:

Swish borde inte ha en sådan funktion alls! Om en vän har glömt att betala en skuld så pratar man med denna person på riktigt!

Kommer bara utnyttjas av bedragare som vill sno åt sig pengar. Ännu en sak som oaktsamma människor kommer bli lurade på. Så synd!
Kommer man säkert få höra från släkt och vänner hur de/deras vänner blivit lurade att betala på swish. suck!

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av =):

Man får ju hoppas att man måste signera en "förfrågan" med BankID också för att minimera den risken...

Det behöver man inte, bara att skicka.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

Nice, hur många bottar kommer sitta och spamma requests till folk nu och lyckas pricka rätt hos någon som precis väntar sig en förfrågan och bara trycker in sin PIN utan att läsa?

Eller är jag bara grinig nu igen?

I det här sammanhanget är grinighet ett måste. Jag håller med 100%. Kommer vägra alla sådana requests.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Hur många är det som verkligen läser vad det är du signerar? Är det någon betalning som du vet att du ska göra så kommer du säkerligen bara trycka din kod och allt är frid och fröjd.

Just därför så är det alltid ner till användaren att läsa, kontrollera och förstå innan man sätter sin signatur på vad det än är, fysiskt som med BankID. Men jag vet att det är en utopisk tanke att tro att alla gör/kommer att göra det...

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFraja:

Det behöver man inte, bara att skicka.

Aj fan...
Tur att det går att blocka folk som ber om pengar om man vill iaf.

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

Nice, hur många bottar kommer sitta och spamma requests till folk nu och lyckas pricka rätt hos någon som precis väntar sig en förfrågan och bara trycker in sin PIN utan att läsa?

Eller är jag bara grinig nu igen?

Det var min första tanke, antar att swishprogrameraren har tänkt på det och lagt in div begränsningar.
Frågan är hur bra dom funkar.

Permalänk
Medlem

Äh kommer bara bli jobbigare då lata jävlar kommer kräva att man skickar en förfrågan för att slippa skriva in telefonnumret själva...

Permalänk
Medlem

Så istället för att bara be personen i fråga att skicka iväg en Swish med t.ex. det som fattas, så kan nu vem som helst skicka en förfrågan till dig? Bara de har ditt telefonnummer? Som finns överallt på internet genom diverse nummerupplysningar? Som dessutom anger summan själva?

Nice.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av =):

Man får ju hoppas att man måste signera en "förfrågan" med BankID också för att minimera den risken...

Feber.se skriver detta:
"Som tur är går det att blockera folk som skulle få för sig att vilja ha pengar av en trots att de inte bjudit på lunch."

Källa:
https://feber.se/samhalle/nu-kan-du-be-folk-om-pengar-via-swi...

Problemet är att man inte kan blockera ALLA förfrågningar, så man kommer på förfrågningar från massa nummer man inte vet om. Finns ingen inställning för att stänga av det i version 5.0.1 iaf.
Edit: Finns nu
Så klantigt av Swish att göra en sådan funktion, skrämmande att ingen i utvecklingsteamet har sagt. "Skit, detta kommer utnyttjas på fel sätt"

finns i appen
Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Kul verktyg för t.ex. mobbare i skolan
Betala dig fri från spö en hel vecka, 50spänn

Permalänk
Medlem

Känns skönt att fortfarande köra cash och inte ha vare sig swish eller bank-id på telefonen.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Problemet är att man inte kan blockera ALLA förfrågningar, så man kommer på förfrågningar från massa nummer man inte vet om. Finns ingen inställning för att stänga av det i version 5.0.1 iaf.

Så klantigt av Swish att göra en sådan funktion, skrämmande att ingen i utvecklingsteamet har sagt. "Skit, detta kommer utnyttjas på fel sätt"

Det går på iOS (v.5.0.2)

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Problemet är att man inte kan blockera ALLA förfrågningar, så man kommer på förfrågningar från massa nummer man inte vet om. Finns ingen inställning för att stänga av det i version 5.0.1 iaf.

Så klantigt av Swish att göra en sådan funktion, skrämmande att ingen i utvecklingsteamet har sagt. "Skit, detta kommer utnyttjas på fel sätt"

Nej tråkigt nog så kommer detta, precis som många andra bra lösningar, att missbrukas

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Kul verktyg för t.ex. mobbare i skolan
Betala dig fri från spö en hel vecka, 50spänn

Fy fan, det där är mörkt nog för att faktiskt kunna hända på riktigt

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem

Bra funktion men att bara tillåta förfrågningar från nummer i kontaktlistan skulle vara användbart

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Antar att den som skickar en förfrågning även måste signera denna med bank id så det minskar ju spammandet något. Men som många skrivit; helt meningslös funktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Kul verktyg för t.ex. mobbare i skolan
Betala dig fri från spö en hel vecka, 50spänn

Skrivet av =):

Fy fan, det där är mörkt nog för att faktiskt kunna hända på riktigt

Ja, ännu ett sätt att mobba någon i skolan, tur man inte hade sådana saker när jag gick i skolan och blev mobbad!

Skrivet av iFraja:

Det går på iOS (v.5.0.2)

Får vi hoppas den kommer till Android, och att blockeringen är på från början! (men det kommer inte hända).

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Detta måste vara bland det roligaste jag läst. För det enkla faktum att de enda som kan ha nytta av det är de som inte vill prata med folk utan bara få in pengar för "varor och tjänster" som inte betecknas som lagliga.
Så snart är det väl bara till att ha en färdig anmälan om bedrägeri försök att bara klistra in för varje okänt nummer som begär pengar å skicka till polisen.
Till de som kanske vet, men har inte swish lite problem med penningtvätteri redan samt lagliga svårigheter just runt ansvar och redovisning av överföringar till åklagare och liknande?

Permalänk
Avstängd

Ni gör en hönsgård av en fjäder.

Skrivet av =):

Fy fan, det där är mörkt nog för att faktiskt kunna hända på riktigt

"Förfrågningar är endast påslaget från start för personer över 18 år och det finns tydliga begränsningar för funktionen. För användare under 18 år krävs att funktionen slås på, något som ser olika ut beroende på vilken bank man har. Dessa användare rekommenderas därför vända sig till sin bank för aktuella villkor vid aktivering av tjänsten. Det finns alltid möjligheten att slå av funktionen, neka förfrågningar samt att blockera personer som swishar eller skickar förfrågningar. Precis som vid vanliga Swish-betalningar ska man alltid kontrollera betalningen innan man signerar med Mobilt BankID."

Gillar man det inte så är det bara att inte ha det igång

Saker kommer alltid försöka utnyttjas, betyder inte att hela idéen är dålig och inte borde finnas.

Men det skulle ju lösa i princip allt om det krävdes bank-id signering för att skicka ut en förfrågan.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Lego Master

Jag blir faktiskt på riktigt nervös för morsan nu. Hon skaffade precis Swish (på min inrådan), och detta är nåt hon med stor sannolikhet inte kommer kontrollera 100% utan anta att det är någon som försöker skicka pengar till henne istället.

Jag förstår tanken bakom, men det kommer ställa till det för fler än det hjälper några lata jävlar.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Låter rätt trevligt, men annars fungerar ju att skriva/ringa till personen i fråga och sen få det swishat till sig iallafall. Men kan se situtioner då det kan vara användart. Vi inom familjen swishar varandra då och då i olika situationer, kan vara användbart.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Ni gör en hönsgård av en fjäder.

"Förfrågningar är endast påslaget från start för personer över 18 år och det finns tydliga begränsningar för funktionen. För användare under 18 år krävs att funktionen slås på, något som ser olika ut beroende på vilken bank man har. Dessa användare rekommenderas därför vända sig till sin bank för aktuella villkor vid aktivering av tjänsten. Det finns alltid möjligheten att slå av funktionen, neka förfrågningar samt att blockera personer som swishar eller skickar förfrågningar. Precis som vid vanliga Swish-betalningar ska man alltid kontrollera betalningen innan man signerar med Mobilt BankID."

Gillar man det inte så är det bara att inte ha det igång

Saker kommer alltid försöka utnyttjas, betyder inte att hela idéen är dålig och inte borde finnas.

Men det skulle ju lösa i princip allt om det krävdes bank-id signering för att skicka ut en förfrågan.

Jag sa aboslut inte att det är en dålig idé, tvärtom, detta är något jag har saknat och kommer att uppskatta enormt! Jag tror att vi alla har "den där" kompisen som alltid är sen att swisha/betala tillbaka när man t.ex tagit notan på en restaurang.

Det känns dock skönt att dom har tänkt på att detta kan gå att missbruka och försökt att täppa till det. Tack för mer info!

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem

I Android så kan man slå på/av funktionen. Den var på som default i version 5.0.1 av appen.
"You can send and receive requests."

Visa signatur

HTPC