Vilken burk borde jag behålla till FreeNas?

Permalänk
Medlem

Vilken burk borde jag behålla till FreeNas?

Hejsan

Fick för mig (igen) att testa på att sätta upp en burk för i första hand lagring.
Hade tidigare en Microserver Gen8 (väldigt stilren, kompakt och gullig) som jag testade NextCloud på.
Tröttnade dock efter ett tag och sålde av den.

Nu har jag skrapat ihop delar till 2+ datorer som båda funkar fint - inga värstingprylar kanske
Har alltså testat köra med båda systemen och de fungerar utan problem.
Det ena är lite klenare, fast strömsnålt och tyst.
Det andra något vassare, fast för lite mer väsen och kräver lite mer kräm.

F.n. kör jag på det vassare systemet och har just installerat första plugin, Plex.
Kommer troligen mest användas för att kunna se filmer från när barnen var knattar (mpeg4).

Gemensamma komponenter:
2 st WD 2 TB
FD Node 304

System 1:
Asus C60M1-I med "inbyggd" CPU Dual-core 1.0 GHz, 2c/2t, passivt kyld. TDP 9 W!!
2x4 GB, DDR3, 1600 MHz
PicoPSU på 80 W

Med endast ett par chassifläktar så går det tyst, fint och strömsnålt.
Har inte testat att streama via Plex med detta system.

System 2:
Asrock FM2A85X-ITX
AMD A10-5800K, 3.8 GHz, 4c/4t. TDP 100 W! Kylare Scythe Big Shuriken 2 rev.B
2x4 GB, DDR3, 2133 MHz
Corsair CX430

Låter förstås lite mer med både CPU-kylare och PSU-fläkt.

Förutom filsever/lagring samt lätt Plex-användning så kan det eventuellt bli så att jag testar på NextCloud igen - har för mig att det dock kräver en del underhåll och att man behöver en domän om man ska få det att funka fullt ut (rätta mig gärna om jag har fel).
Kommer inte att ha orken att pilla massa manuell kod - har i princip noll utbildning/kunskap i linux.
Troligen därför jag gav upp med Microservern sist.

Så, min fundering är:
Vilket av systemen borde jag köra vidare med?
Oh, såg just att man kan skapa en omröstning

Permalänk
Medlem

Tar väldigt gärna emot övrig info/synpunkter utöver den roliga omröstningen.

Permalänk
Medlem

Det klena ( om det klarar plex på ett tillfredställande sätt för dig) eller ett nytt strömsnålt system röstar jag på

Permalänk
Medlem

@Chibariku:
Tackar för din åsikt.

Måste nog montera det äldre kitet och testa hur Plex funkar med det.

Det trevligaste hade förstås varit att ha ett värre/nytt system men tror inte riktigt att jag har det behovet eller att ekonomin klarar det i dagsläget.

Jag tar gladeligen emot tips på vad för typ av begagnade kort/CPU jag bör hålla koll efter på begagnatmarknaden, som skulle vara lämpliga för en FreeNas-burk.
Gillar att återanvända prylar 😊

Permalänk
Medlem

Riktigt system eller A10an... Den klena kommer inte orka med att omkoda eller liknande.
Kolla om du kan få ned tempen på den via undervolt/klockning kanske? Går det med de chippen?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

@Sh4d0wfi3nd:
Lite det jag är rädd för, att 1 Ghz på 2 kärnor är lite klent.
Är extrem rookie när det gäller olika videoformat / omkodning.
Om jag "bara" kör mpeg4-filen som den är - blir det någon omkodning då? (Känner mig lite skamsen nu när jag inte läst på mig i ämnet än)

Har inte grottat i Bios än, men det fanns en hel del att ta sig igenom såg jag då jag startade upp den första gången.

Antar att ett riktigt system = massa kärnor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poberg:

@Sh4d0wfi3nd:
Lite det jag är rädd för, att 1 Ghz på 2 kärnor är lite klent.
Är extrem rookie när det gäller olika videoformat / omkodning.
Om jag "bara" kör mpeg4-filen som den är - blir det någon omkodning då? (Känner mig lite skamsen nu när jag inte läst på mig i ämnet än)

Har inte grottat i Bios än, men det fanns en hel del att ta sig igenom såg jag då jag startade upp den första gången.

Antar att ett riktigt system = massa kärnor?

Ett riktigt system är en modern CPU med 4 trådar, helst 4+ kärnor dock om du vill se 4K. Men det är min åsikt. Det beror på vad du vill använda den till. Det finns mer begåvade här att fråga än mig för just det då jag helt enkelt köpte en NAS och kör min PC som Plexserver.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

OK, då har jag testkört lite.

Kopplade ihop mitt "klenare" system.

Det funkade faktiskt kanon att via en annan stationär dator kolla på mpeg4-film via Plex utan att det hackade.
Körde även från den stationära och Castade till AppleTV. Fungerade även om den fick buffra ett tag innan det kom igång.

Testade sedan Plex på mobilen - där var det mer stillbildsvideo. Visade sig efter 60 sekunder att det är ju skit samma eftersom man tydligen måste betala för Plex för att kunna strema mer film (även fast det är via det egna nätverket )

Provade även att kopiera en fil på 5 GB mellan olika enheter.
Här blev väl hastigheten typ halverad gentemot det andra systemet, vilket egentligen knappast kommer att beröra mig då det inte kommer flyttas mängder med filer dagligen fram och tillbaka.

Detta var säkert solklart för många av er IT-tekniker, datorutbildade m.m. genom att bara använda huvudet
Själv måste man ju testa.

Vi får se om jag lyckas bestämma vad som ska behållas och köras vidare på.
Som vanligt är det enkelt att köpa in prylar men mycket jobbigare att skiljas från dem

Helst skulle man förstås ha den omöjliga ekvationen av ett vasst system med passiv kylning...
Så kommer troligen leta vidare efter fler komponenter att bygga ihop, testa och jämföra med - det är ju det som är roligast.

Tack alla som röstat, även om det inte blev något större utslag med endast 11 röstande