Mitt första Mini-ITX gaming bygge - max runt 15k

Permalänk
Medlem

Mitt första Mini-ITX gaming bygge - max runt 15k

Planerar att bygga mitt första Mini-ITX bygge. Mina prioriteringar är följande:

- Chassit måste vara under 250mm på 2 av 3 mått för att få plats under mitt skrivbord utan att vara ivägen
- Skall mest användas för att spela spel och gärna relativt nya släpp men inget krav på att det måste spelas på värsta inställningarna
- Gärna ljudlöst vid låg last och gärna inte över 40 db vid gaming
- Enkelt bygge för en nybörjare men gärna möjligheter att göra förbättringar längre fram men inte allt för många komponenter i denna första version

Utifrån detta så har jag landat i följande grund, men redo att ändra alla delar om jag får bra feedback

- Fractal Design Node 304 (känns som lagom mix av storlek men samtidigt utrymme för prestanda och kylning). Fast är samtidigt väldigt gammalt. Har det kommit något bättre alternativ på senare år?
- X570 modell som moderkort
- AMD Ryzen 5 3600 processor
- 1 TB SSD (räcker det?)
- 16 GB RAM
- Nätagg, ingen aning?
- Fläktar, ingen aning?
- Behövs något mer?

Jag planerar är att köpa merparten av komponenterna från datorbutiker i Sverige men har även presentkort på Amazon.de som jag vill använda. Vilken komponent passar bäst att köpa utomlands på Amazon.de och transporteras hit?

Permalänk
Medlem

Nu måste det medges att jag är partisk då jag har chassit själv, men Lian Li TU150 är ett trevligt chassi. Samtidigt så måste du ju hitta det som passar dig. TU har fördelen att det finns varianter i svart och "silver", samt med eller utan fönster. Något stort för ett SSF-chassi, men jag gillar det.

OBS: Bara för att du kan trycka in ett NH-D15S, gör inte det. Det skapar bara problem. Enkeltorn som mest om du kör luftkylning.

Permalänk
Medlem

Har också tittat på TU150 och kan säkert vara ett bra instegs-chassi men det är samtidigt lite större än node 304 på höjden. Men trevligt med handtaget och om det är klart bättre än 304 gällande att bygga i och temp/ljud så kan jag tänka mig att byta.

Har 70 cm i bredd, 58 i djup och 70 i höjd att jobba med under skrivbordet. Och då skall jag (eller mest mina ben) få plats under också. Var ett tag inne på att vänta in NZXT H1 då en torn-modell kanske är optimalt om man har lite plats på golvet. Men samtidigt är jag lite tveksam till det där med vattenkylning som verkar komma med en del ljud. Har även funderat över NCASE M1 men det verkar svårt att få tag i. Även Kolink Rocket känns som ett alternativ då det är relativt snyggt och då kanske kan stå på skrivbordet.

Permalänk
Medlem

Även node 202 (som förvisso bryter mot önskemålet om minst två mått under 250mm men samtidigt är den ju endast 80mm hög vilket gör det till både ett alternativ under bordet och på bordet. Hur pass enkelt är det att bygga i. den?

Permalänk
Avstängd

På amazon.de har de ofta jäkligt fint erbjudande på AMD 3600, jag hade dock spanat in nya 3300x om du skulle vilja spara in lite pengar. Jag beställde nämligen den igår då jag nästan uteslutande spelar.

När det gäller SSD kan egentligen bara du svara på om 1Tb är nödvändigt. Jag personligen spelar 2-3 spel och nöjer mig med 250Gb. Ju mer desto bättre skulle jag kanske säga dock.

16Gb RAM duger gott och väl, se till att de är över 3200Mhz då Ryzen ter sig bäst åt dessa. Eller så skaffar du 32Gb för pengarna som blir över om du väljer 3300x. (Vad har du för grafikkort)?

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Är det verkligen en god idé att spara in pengarna på processor? Känner att jag redan gjort det gällande 3600 istället för 3600X. För 3300x kan väl ändå inte vara bättre/snabbare än 3600?

Har inget grafikkort. Tänkte möjligtvis att det var en kandidat för köp på Amazon? Gärna inte dyrare än 4000-5000kr. Har tittat lite på 2060 (Super).

Bra tips med 3200Mhz på RAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BobbyM:

Är det verkligen en god idé att spara in pengarna på processor? Känner att jag redan gjort det gällande 3600 istället för 3600X. För 3300x kan väl ändå inte vara bättre/snabbare än 3600?

Har inget grafikkort. Tänkte möjligtvis att det var en kandidat för köp på Amazon? Gärna inte dyrare än 4000-5000kr. Har tittat lite på 2060 (Super).

Bra tips med 3200Mhz på RAM

Att spara in pengar är också subjektivt, i mitt fall ansåg jag det inte värt att lägga 600kr mer på en 3600 då jag inte direkt jobbar med produktivetet utan bara spelar. 3600 är en bättre processor, men inte tillräckligt mycket bättre för priset (även fast priset är väldigt bra), tycker jag. Då valde jag hellre att lägga de pengarna på ett bättre grafikkort.

https://www.inet.se/produkt/6110169/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Permalänk
Inaktiv

Jag kör med denna:

https://silverstonetek.com/product.php?pid=536&area=en

Betydligt mindre än 304:an, 11.5 liter och 222x181x285mm. Ett provbygge:

https://www.youtube.com/watch?v=d3Vvgy-DyrU

Finns på Amazon.de:

https://www.amazon.de/SilverStone-SST-SG13B-Mini-ITX-kompakte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Tack för tipset. Men var det enkelt att bygga in komponenterna och är det relativt tyst och svalt när man kommer ner på så litet som 11,5 liter? Jag kan säkert landa i ett mindre chassi längre fram men tänker att jag skall undvika att gå på de allra minsta (som ex Ghost) när det är mitt första bygge

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BobbyM:

Tack för tipset. Men var det enkelt att bygga in komponenterna och är det relativt tyst och svalt när man kommer ner på så litet som 11,5 liter? Jag kan säkert landa i ett mindre chassi längre fram men tänker att jag skall undvika att gå på de allra minsta (som ex Ghost) när det är mitt första bygge

Det är ett lättbyggt chassi. Helt ok för första bygget. Blir inte så mycket enklare. Rätt gott om plats för kablarna. Man kan göra ett mITX-chassi snäppet mindre, typ Ghost etc, men då ökar trängseln snabbt och enligt min mening är det inte värt allt strulet bara för att gå från 11.5 till 7-8 liter.

Jag kör en vanligt ATX-kraft vilket ger rätt lite höjd för CPU-kylare. Kör du en SFX-kraft för du plats med en högre luftkylare. Nu kör du ingen värsting-CPU så det funkar bra med vilket som helst. Kylaren jag använder är en Noctua NH-L9i (L9a för AMD) ovanpå en 65W CPU.

Nu har jag ingen GPU ännu men jag kan inte höra om datorn är igång eller inte. Intels originalfläkt kunde jag höra men inte Noctua-fläkten.

Permalänk
Medlem

Får man fråga vilka övriga komponenter som du planerar att ta med i ditt Silverstone-bygge? CPU, GPU, SSD, RAM osv känns relativt straight forward men när det sedan kommer till chassi och fläktar så är jag lite lost. Tolkar det som att de kör vattenkylning i det YouTube-länkade bygget som han verkar vara nöjd med och som är från 2020 men jag har fått för mig att vattenkylning låter även vid låg last vilket känns onödigt. Även nät-agg känns lite svårt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BobbyM:

Får man fråga vilka övriga komponenter som du planerar att ta med i ditt Silverstone-bygge? CPU, GPU, SSD, RAM osv känns relativt straight forward men när det sedan kommer till chassi och fläktar så är jag lite lost. Tolkar det som att de kör vattenkylning i det YouTube-länkade bygget som han verkar vara nöjd med och som är från 2020 men jag har fått för mig att vattenkylning låter även vid låg last vilket känns onödigt. Även nät-agg känns lite svårt.

Jag hade alltså ett överblivet beQuiet 480W ATX-aggregat som jag ville använda. Därav att jag valde ett ATX-aggregat. Det har sin egen fläkt. Chassit kommer med en 120mm fläkt på framsidan som jag bara kopplat in till moderkortet och sedan inte brytt mig mer om, ibland snurrar den långsamt och ibland snurrar den inte alls.

Nackdelen med denna konfigurationen, med kraften ovanför moderkortet, är att blir rätt lite höjd över för processorns kylare. En biffig tornkylare är uteslutet. En lösning är då att köra med vattenkylare för processorn så som killen i klippet gör. Min lösning är att använda en relativt snäll 65W-processor och sedan en mycket bra liten fläkt från Noctua. Belastar jag processorn hårt så kommer rimligen fläkten att behöva varva upp och då höras mer. Om man vill behålla en låg ljudnivå även med en hårt belastad processor så kan det vara bättre att välja ett SFX-aggregat som då är mindre och ger plats för en större och effektivare luftkylare, till exempel en Noctua NH-L12S.

Killen i klippet använder just ett SFX-aggregat, en Corsair på 450W. Borde räcka när man har en 65W processor och undviker de allra värsta grafikkorten, annars finns det fina SFX som klarar både 600W och 750W om du vill kunna kräma på ordentligt. Med en relativt liten låda så är det bra med ett modulärt aggregat så du inte har mer kablar än nödvändigt.

Nu får man dubbelkolla några saker här innan du beställer något. Det första är att en NH-L12S får plats höjdmässigt under ett SFX-aggregat. Den får INTE plats under ett ATX-aggregat. En NH-L12S kräver 70mm i höjd och det finns bara 61mm under ATX-aggregatet. Vidare att en NH-L12S inte krockar med för höga RAM-stickor men det skall inte vara något problem. Sedan skall GPU inte vara bredare än två moduler och inte längre än 270mm (enligt Silverstone) men det skall heller inte vara någon större begränsning. Sedan är det bara att köra.

Som du kanske märkt så gillar jag fläktar från Noctua. Dom är alltså kända för att vara tysta och Intels original kylarfläktar är kända för att vara bullriga. Nu kikar du på AMD och deras standardkylare Wraith Stealth kräver 55mm så den fungerar bra även under ett ATX.

Permalänk
Medlem

Noterade att det hett efterlängtade NZXT H1 som jag tror varit försenat verkar börja komma ut nu. Var någon som sa att hans förbeställning hos Inet var på väg. Så jag satte ihop följande korg som jag tror kan vara ett alternativ för mig.

Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 3600 (1 989 kr hos Komplett)
Grafikkort: MSI GeForce GTX 1660 Ti 6GB GAMING X (4 090 kr hos Elgiganten)
Chassi: NZXT H1 Svart (3 999 kr hos Inet)
Moderkort: ASUS ROG STRIX B450-I GAMING (1 849 kr hos Komplett)
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) (929 kr hos Inet)
SSD: Samsung SSD 860 QVO 1TB (MZ-76Q1T0BW) (1 299 kr hos Inet)
Summa: 14 155 kr

Hade känts bra att börja med chassi där jag får nät-agg och cpu kylare med på köpet. Har jag tänkt fel någonstans i mina val?

Valet av GPU bygger mycket på att jag tror att kraften i den kommer räcka för mig och gaming i 1080p och samtidigt har jag läst recensioner att det skall vara mycket tyst även vid belastning och i ett mindre chassi så som H1.

Permalänk
Medlem

Har byggt både i node 304 och 804(behövde plats för ett 2,5 platsers GPU ) och i Lian Li TU150 (som jag har systemet monterat i nu). Tänk bara på att 304:an bara har plats för ett 2-slots kort (GPU). Byggde den med en fullstor PSU, vilket gör kabeldragningen lite för intressant. Tycker att TU150 (även om den är lite högre) var mycket lättare att bygga i och känns lite mer premium. Tycker att både 304 och TU150 är bra chassin där man inte behöver tumma på allt för mycket...

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Uppdaterar och kompletterar mitt senaste förslag med följande

Lista från Komponentkoll

Grafikkort: MSI GeForce GTX 1660 Ti 6GB GAMING X (4 090 kr hos Elgiganten)
Chassi: NZXT H1 Svart (3 999 kr hos Inet)
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) (929 kr hos Inet)
SSD: Samsung SSD 860 QVO 1TB (MZ-76Q1T0BW) (1 299 kr hos Inet)
Summa: 10 317 kr

CPU:AMD Ryzen 5 3600 (179€ på Amazon.de)
Moderkort: Gigabyte X570-I Aorus Pro Wi-Fi (239€ på Amazon.de)
Summa: 418€

Har redan skärm, mus och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyM:

Uppdaterar och kompletterar mitt senaste förslag med följande

Lista från Komponentkoll

Grafikkort: MSI GeForce GTX 1660 Ti 6GB GAMING X (4 090 kr hos Elgiganten)
Chassi: NZXT H1 Svart (3 999 kr hos Inet)
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) (929 kr hos Inet)
SSD: Samsung SSD 860 QVO 1TB (MZ-76Q1T0BW) (1 299 kr hos Inet)
Summa: 10 317 kr

CPU:AMD Ryzen 5 3600 (179€ på Amazon.de)
Moderkort: Gigabyte X570-I Aorus Pro Wi-Fi (239€ på Amazon.de)
Summa: 418€

Har redan skärm, mus och tangentbord.

Det där är ett väldigt dyrt 1660 ti. För samma peng kan du få ett rtx 2060 eller rx 5700 som båda är bättre kort. Sen tycker jag personligen at du både gå för ett b450 kort istället för X570.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dundaj:

Det där är ett väldigt dyrt 1660 ti. För samma peng kan du få ett rtx 2060 eller rx 5700 som båda är bättre kort. Sen tycker jag personligen at du både gå för ett b450 kort istället för X570.

Bra feedback. Mina tankar gällande GPU-val är att jag värdesätter låg ljudvolym rätt högt och har fått uppfattningen att just detta 1660 ti kort kommer räcka till för 1080 gaming i senaste spelen men samtidigt vara tyst. Men om det finns rekommendationer på tysta 2060 eller 5700 som funkar i detta chassi så tar jag givetvis det hellre.

Gällande moderkort så kändes prisskillnaden så pass liten mellan mitt val av x570 och b450 och sedan noterade jag att ett antal byggen som jag sett på nätet kör exakt denna versionen av X570 i detta chassi. Men återigen, om det finns andra val som garanterat funkar lika bra eller bättre i H1 så tar jag tacksamt emot dessa.

Kan tillägga att jag givetvis inte vill betala pengar i onödan men om det landar på 10 eller 13 tusen i slutändan är inte min prio. Det viktiga är att jag som nybörjare kan få ihop bygget, att det funkar med nya spel och att det går relativt svalt och tyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyM:

Uppdaterar och kompletterar mitt senaste förslag med följande

Lista från Komponentkoll

Grafikkort: MSI GeForce GTX 1660 Ti 6GB GAMING X (4 090 kr hos Elgiganten)
Chassi: NZXT H1 Svart (3 999 kr hos Inet)
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) (929 kr hos Inet)
SSD: Samsung SSD 860 QVO 1TB (MZ-76Q1T0BW) (1 299 kr hos Inet)
Summa: 10 317 kr

CPU:AMD Ryzen 5 3600 (179€ på Amazon.de)
Moderkort: Gigabyte X570-I Aorus Pro Wi-Fi (239€ på Amazon.de)
Summa: 418€

Har redan skärm, mus och tangentbord.

Jag hade nog kikat på chassit Silverstone Raven RVZ03 från Danmark kostar c.a 1500:-
Det är bäst i test vad gäller kylning i ITX låda enligt Gamers Nexus.
Nätagg så räcker ett Corsair CV550 för c.a 600:-, vanliga ATX PSU får plats i RVZ03.
2x16GB 3000MHz
3000MHz är marginellt sämre än 3200Mhz.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyM:

Bra feedback. Mina tankar gällande GPU-val är att jag värdesätter låg ljudvolym rätt högt och har fått uppfattningen att just detta 1660 ti kort kommer räcka till för 1080 gaming i senaste spelen men samtidigt vara tyst. Men om det finns rekommendationer på tysta 2060 eller 5700 som funkar i detta chassi så tar jag givetvis det hellre.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Jag hade alltså ett överblivet beQuiet 480W ATX-aggregat som jag ville använda. Därav att jag valde ett ATX-aggregat. Det har sin egen fläkt. Chassit kommer med en 120mm fläkt på framsidan som jag bara kopplat in till moderkortet och sedan inte brytt mig mer om, ibland snurrar den långsamt och ibland snurrar den inte alls.

Nackdelen med denna konfigurationen, med kraften ovanför moderkortet, är att blir rätt lite höjd över för processorns kylare. En biffig tornkylare är uteslutet. En lösning är då att köra med vattenkylare för processorn så som killen i klippet gör. Min lösning är att använda en relativt snäll 65W-processor och sedan en mycket bra liten fläkt från Noctua. Belastar jag processorn hårt så kommer rimligen fläkten att behöva varva upp och då höras mer. Om man vill behålla en låg ljudnivå även med en hårt belastad processor så kan det vara bättre att välja ett SFX-aggregat som då är mindre och ger plats för en större och effektivare luftkylare, till exempel en Noctua NH-L12S.

Killen i klippet använder just ett SFX-aggregat, en Corsair på 450W. Borde räcka när man har en 65W processor och undviker de allra värsta grafikkorten, annars finns det fina SFX som klarar både 600W och 750W om du vill kunna kräma på ordentligt. Med en relativt liten låda så är det bra med ett modulärt aggregat så du inte har mer kablar än nödvändigt.

Nu får man dubbelkolla några saker här innan du beställer något. Det första är att en NH-L12S får plats höjdmässigt under ett SFX-aggregat. Den får INTE plats under ett ATX-aggregat. En NH-L12S kräver 70mm i höjd och det finns bara 61mm under ATX-aggregatet. Vidare att en NH-L12S inte krockar med för höga RAM-stickor men det skall inte vara något problem. Sedan skall GPU inte vara bredare än två moduler och inte längre än 270mm (enligt Silverstone) men det skall heller inte vara någon större begränsning. Sedan är det bara att köra.

Som du kanske märkt så gillar jag fläktar från Noctua. Dom är alltså kända för att vara tysta och Intels original kylarfläktar är kända för att vara bullriga. Nu kikar du på AMD och deras standardkylare Wraith Stealth kräver 55mm så den fungerar bra även under ett ATX.

Känns som att tillgängligheten av NZHX H1 chassit är allt för osäkert och vill gärna komma igång med mitt bygge så nu har jag valt att gå på din Linje Lars och gjort följande beställning

Silverstone SG13, Ryzen 3700, NH-L12S samt en Samsung 970 EVO Plus 500GB SSD från Amazon.de (blev mer eller mindre exakt vad jag hade på mitt 400€ presentkort)

Sedan noterade jag att Webhallen hade ett Asus ROG Strix B450-I Gaming till kraftig rabatt(1399kr) så slog till på det och tog med 2x8 GB Corsair Vengeance 3200 Mhz DDR4.

Blev lite spontant men hoppas och tror att delarna ovan funkar ihop.

Då återstår PSU och GPU. Tacksam för tips en bra kombination som är tyst men samtidigt levererar prestanda. Jag funderar på att vänta in de andra delarna och bygga ihop dessa så jag säkert kan mäta både PSU och GPU med tanken på de råd du gav Lars. I synnerhet nu när jag gick på Noctua fläkten. Jag antar att ett SFX är det logiska alternativet men jag är lite osäkert på om 450W är tillräckligt om jag exempelvis planerar för en 2060 eller 2070 super?

Och hur tänker ni andra gällande själva byggandet? Räcker det med esd-armband som kopplas i chassit eller skall man ha matta och ev andra bygg-relaterade prylar när man skall köra igång?

Permalänk
Inaktiv

Helt klar ett SFX aggregat med den fläkten. Vad gäller 450W vs 600W så kan den här sidan vara till hjälp:

https://outervision.com/power-supply-calculator

Val av GPU handlar mest om hur hög upplösning som skall drivas och hur fort, samt budget givetvis. Jag spelar inte själv så många andra kan mycket mer om det.

Med ett SFX-aggregat skall du se till att du får med en adapterplåt från ATX till SFX.

ESD är ett kärt kapitel. Jag kör med armband till jordat uttag men inte ESD-matta på bordet. Det är sommar nu, luftfuktigheten är hyfsat hög och har man bomullskläder på sig så minskar det också alltid risken.

Permalänk
Permalänk
Inaktiv

En av mina idoler Nobelpristagaren Richard Feynman berättade om hur han pratat kugghjul med en mekanikkonstruktör. Man skulle hålla sig till kugghjulen i mitten av serierna. Det fanns ofta väldigt goda anledningar till varför det inte fanns kugghjul med färre eller fler kuggar, höll man sig borta från början och slutet av serierna så gjorde man sunda val. Jag tänker nästan alltid på den kugghjulsprincipen när jag köper något.

600W SFX i mitten på serien 450/600/750W? Japp. Bra val.
RTX 2070 i mitten på serien 2060/2070/2080? Japp. Bra val.

Permalänk
Medlem

Inte varje dag som man kan få råd av en nobelpristagare när man skall bygga dator

Mina egna tankar och anledningar, som kanske är mer jordnära, till varför jag föreslår dessa är

https://www.webhallen.com/se/product/287865-Corsair-SF600-V2-...
"Lagom watt, inte för mycket inte för lite. Man får med AFX till SFX platta. Har fått högt betyg på Prisjakt. Finns ett ex kvar i den butiken där jag ändå skall plocka upp moderkort och RAM"

https://www.webhallen.com/se/product/312779-ASUS-GeForce-RTX-...
"Nytt kort, verkar ha lanserats i år och är framförallt kort och rekommenderas till mindre SFF byggen. Det jag inte riktigt fattar är att priset dessutom är riktigt lågt och alla recensioner säger att det är bra prestanda och acceptabelt ljud."

Två frågor som jag ställer mig själv på dessa val.

- Kommer mitt PSU val få plats på ett bra sätt med min Noctua-kylare?

- Vad har jag missat med mitt GPU-val? Verkar ju vara perfekt på alla punkter och då blir jag misstänksam

Permalänk
Inaktiv

Här är en tråd där dina val av fläkt och PSU diskuteras:

https://www.reddit.com/r/sffpc/comments/an3ci3/atx_or_sfx_pow...

Borde fungera snyggt. I allra värsta fall får du borra fyra nya hål i adapterplattan ATX/SFX. Hade jag inte redan haft ett ATX så hade jag valt samma PSU och fläkt som du valt.

Permalänk
Medlem

Låter bra. Lagt en beställning nu på dessa. Återkommer när jag byggt ihop eller om jag tänkt fel någonstans. Tack för all hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Jag hade alltså ett överblivet beQuiet 480W ATX-aggregat som jag ville använda. Därav att jag valde ett ATX-aggregat. Det har sin egen fläkt. Chassit kommer med en 120mm fläkt på framsidan som jag bara kopplat in till moderkortet och sedan inte brytt mig mer om, ibland snurrar den långsamt och ibland snurrar den inte alls.

Nackdelen med denna konfigurationen, med kraften ovanför moderkortet, är att blir rätt lite höjd över för processorns kylare. En biffig tornkylare är uteslutet. En lösning är då att köra med vattenkylare för processorn så som killen i klippet gör. Min lösning är att använda en relativt snäll 65W-processor och sedan en mycket bra liten fläkt från Noctua. Belastar jag processorn hårt så kommer rimligen fläkten att behöva varva upp och då höras mer. Om man vill behålla en låg ljudnivå även med en hårt belastad processor så kan det vara bättre att välja ett SFX-aggregat som då är mindre och ger plats för en större och effektivare luftkylare, till exempel en Noctua NH-L12S.

Killen i klippet använder just ett SFX-aggregat, en Corsair på 450W. Borde räcka när man har en 65W processor och undviker de allra värsta grafikkorten, annars finns det fina SFX som klarar både 600W och 750W om du vill kunna kräma på ordentligt. Med en relativt liten låda så är det bra med ett modulärt aggregat så du inte har mer kablar än nödvändigt.

Nu får man dubbelkolla några saker här innan du beställer något. Det första är att en NH-L12S får plats höjdmässigt under ett SFX-aggregat. Den får INTE plats under ett ATX-aggregat. En NH-L12S kräver 70mm i höjd och det finns bara 61mm under ATX-aggregatet. Vidare att en NH-L12S inte krockar med för höga RAM-stickor men det skall inte vara något problem. Sedan skall GPU inte vara bredare än två moduler och inte längre än 270mm (enligt Silverstone) men det skall heller inte vara någon större begränsning. Sedan är det bara att köra.

Som du kanske märkt så gillar jag fläktar från Noctua. Dom är alltså kända för att vara tysta och Intels original kylarfläktar är kända för att vara bullriga. Nu kikar du på AMD och deras standardkylare Wraith Stealth kräver 55mm så den fungerar bra även under ett ATX.

Mina olika delar har börjat levereras nu och då noterar jag att i mitt SG13 chassi så ingår ingen fläkt. När jag sedan läser runt en del på nätet så verkar detta vara standard för SG13(dvs att chassi-fläkt inte ingår). Så då uppstår givetvis frågan, behöver jag en chassi-fläkt och i sådant fall kan man få en rekommendation? Du skrev att din fläkt bara ibland kör och ibland är den helt still så antar att den inte är helt avgörande?

Jag gissar att jag trots allt kan montera ihop allting innan och sedan i efterhand lägga till chassifläkten genom att skruva loss fronten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyM:

Mina olika delar har börjat levereras nu och då noterar jag att i mitt SG13 chassi så ingår ingen fläkt. När jag sedan läser runt en del på nätet så verkar detta vara standard för SG13(dvs att chassi-fläkt inte ingår). Så då uppstår givetvis frågan, behöver jag en chassi-fläkt och i sådant fall kan man få en rekommendation? Du skrev att din fläkt bara ibland kör och ibland är den helt still så antar att den inte är helt avgörande?

Jag gissar att jag trots allt kan montera ihop allting innan och sedan i efterhand lägga till chassifläkten genom att skruva loss fronten?

Undvik fläktar med RGB i alla fall, för de syns genom fronten. Annars skulle det säkert va okej, men fläktplatsen är inte symmetrisk.

Men en fråga: Är du medveten om att kortet du köpte är ett vanligt RTX 2070 och inte ett Super? Du skulle då kunna fått ett RX 5700 XT som presterar klart bättre för 1000kr mindre, eller ett 2060 Super som är på samma nivå för typ 500kr mindre?

Jag skulle rekommendera att köra på en 120mm fläkt med vanlig tjocklek i fronten. T.ex. Noctua NF-A12x25 PWM 120mm är ett bra alternativ, men lite dyrare. Vill du ha en svart fläkt så skulle jag rekommendera Be Quiet Silent Wings 3 120mm PWM, alternativt Shadows Wings för att dra ner kostnaderna lite.

Om du kör på ett grafikkort under ca 240mm så får du rum med en 140mm fläkt, vilket enligt mig är värt det. Kör då på större varianter av ovan nämnda.

Sen så är det också en bra idé att installera en smal 92mm fläkt i sidan av chassit, bredvid processorn, som utblås. Du måste då fästa den med t.ex. buntband. Fläkt rekommendation för det är då Noctua NF-A9x14.

Hör ser du hur det då skulle se ut:

Edit: Förutom att fläkten på bilden blåser in luft. Jag skulle rekommendera att sätta den andra vägen, som utblås.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BobbyM:

Mina olika delar har börjat levereras nu och då noterar jag att i mitt SG13 chassi så ingår ingen fläkt. När jag sedan läser runt en del på nätet så verkar detta vara standard för SG13(dvs att chassi-fläkt inte ingår). Så då uppstår givetvis frågan, behöver jag en chassi-fläkt och i sådant fall kan man få en rekommendation? Du skrev att din fläkt bara ibland kör och ibland är den helt still så antar att den inte är helt avgörande?

Jag gissar att jag trots allt kan montera ihop allting innan och sedan i efterhand lägga till chassifläkten genom att skruva loss fronten?

För mig ingick en chassifläkt i fronten. Tror inte du behöver någon chassifläkt. Du kan definitivt lägga till den i efterhand om du tycker att lådan börjar kännas varm och skulle må bra av lite bättre cirkulation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

För mig ingick en chassifläkt i fronten. Tror inte du behöver någon chassifläkt. Du kan definitivt lägga till den i efterhand om du tycker att lådan börjar kännas varm och skulle må bra av lite bättre cirkulation.

Det verkar som att äldre SG13 har kommit med en fläkt, men som att de inte längre inkluderas. Sen skulle jag nog verkligen rekommendera att ha åtminstone en fläkt i chassit. Annars blir det nog varmt, och antagligen också mera högljutt när cpu-kylaren inte får tillgång till sval luft. Det är helt klart 100-200kr att köpa en prisvärd 120mm fläkt.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum