Corsair RM 550i utbyte till Seasonic FOCUS GX 550W

Permalänk

Corsair RM 550i utbyte till Seasonic FOCUS GX 550W

Mitt 2 år gamla nätaggregat gick sönder av en strömspik så jag skickade in det till återförsäljaren.

Då vill dom skicka ett Seasonic FOCUS GX 550W istället för ett nytt Corsair , kan man göra så? Det är väl ändå Corsair som har garantin ?

Visa signatur

-[Asus Prime z590]-|- [Intel Core 11600k]-|-[Corsair Hydro H100i]-|-[Aorus rtx 3070 Master]-|-[Corsair 16GB 3600Mhz]-|-[Corsair LL120 RGB 120mm]-|-[Fractal Design Define 7 Compact]-
Aoc 32" 144Hz 1ms-[Logitech G502 HeroAsus Rog strix Scope Deluxe TKL

Permalänk
Medlem

De kanske gick efter bilden på prisjakt.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5192448

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

De kanske gick efter bilden på prisjakt.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5192448

mycket möjligt , men köpte ju ett Corsair just för att jag gillar Corsair, är det inte ens lite märkligt att jag får ett helt annat märke då?

Om jag köper en volvo V70 helt ny, så går den sönder om 2 år, så får du tillbaka en volkswagen golf istället?

Visa signatur

-[Asus Prime z590]-|- [Intel Core 11600k]-|-[Corsair Hydro H100i]-|-[Aorus rtx 3070 Master]-|-[Corsair 16GB 3600Mhz]-|-[Corsair LL120 RGB 120mm]-|-[Fractal Design Define 7 Compact]-
Aoc 32" 144Hz 1ms-[Logitech G502 HeroAsus Rog strix Scope Deluxe TKL

Permalänk
Medlem

Det finns inget nätagg som heter Corsair RM550i, så vad var det egentligen för agg du hade?

Generellt gäller att en reklamerad produkt kan ersättas av en motsvarande, om den ursprungliga produkten exempelvis inte finns att tillgå längre. De egenskaper som gjorde att du valde det ursprungliga nätagget ses då som relevanta vid val av ersättningsprodukt.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av twit:

Det finns inget nätagg som heter Corsair RM550i, så vad var det egentligen för agg du hade?

Generellt gäller att en reklamerad produkt kan ersättas av en motsvarande, om den ursprungliga produkten exempelvis inte finns att tillgå längre. De egenskaper som gjorde att du valde det ursprungliga nätagget ses då som relevanta vid val av ersättningsprodukt.

RM550X hette det visst , Ah okej då fick man svar på det , tyckte det lät märkligt först att det inte blev motsvarande i samma märke fast dagens variant , men då förstår jag 👍

Visa signatur

-[Asus Prime z590]-|- [Intel Core 11600k]-|-[Corsair Hydro H100i]-|-[Aorus rtx 3070 Master]-|-[Corsair 16GB 3600Mhz]-|-[Corsair LL120 RGB 120mm]-|-[Fractal Design Define 7 Compact]-
Aoc 32" 144Hz 1ms-[Logitech G502 HeroAsus Rog strix Scope Deluxe TKL

Permalänk
Medlem

Skulle inte gnälla så mycket. Corsair RMx är superstabila nätagg förvisso, men så är även Seasonic GX (Focus Gold). Båda fick toppbetyg när de testades av Jonnuguru så det är inget nedbyte för dig, framför allt när du får ett helt nytt agg istället

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av affeiorby:

RM550X hette det visst , Ah okej då fick man svar på det , tyckte det lät märkligt först att det inte blev motsvarande i samma märke fast dagens variant , men då förstår jag 👍

Om det innebär dig en olägenhet att du får ett Seasonic-agg istället så kan du faktiskt säga ifrån. Tror inte nivån på "olägenhet" är särskilt högt satt, så jag tror att du kan argumentera för att få pengarna tillbaka istället om de inte har exakt samma modell.

Beroende på vad du betalade så kan det vara en bra affär för dig också. Om du inte köpte på rea alltså...

Permalänk
Medlem
Skrivet av affeiorby:

Ah okej då fick man svar på det , tyckte det lät märkligt först att det inte blev motsvarande i samma märke fast dagens variant , men då förstår jag 👍

Det kanske helt enkelt inte har något i lager, och väljer då att ersätta med ett nätagg som har liknande egenskaper. Corsair RMx och Seasonic Focus GX ligger som sagt på samma nivå och är båda bland de mest rekommenderade nätaggen här på forumet, och det som brukar avgöra vilket man väljer är vilket pris de ligger på för dagen. Så butiken försöker inte lura dig, det är ett bra ersättningsnätagg.

Permalänk
Medlem

Seasonic har tillverkat en del nätagg åt Corsair genom åren, och har haft ett väldigt bra rykte.
Hade det varit nått noname agg så hade det varit en helt annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av affeiorby:

mycket möjligt , men köpte ju ett Corsair just för att jag gillar Corsair, är det inte ens lite märkligt att jag får ett helt annat märke då?

Om jag köper en volvo V70 helt ny, så går den sönder om 2 år, så får du tillbaka en volkswagen golf istället?

Skulle inte jämföra det med en golf utan snarare en Passat, sen skulle jag inte jämföra en bil med ett nätagg, bilar går oftast att laga och byta delar på, nätagg byter dom sällan delar på utan det blir slit och släng mest för att det tar mer tid och kostnaden blir större att gå igenom alla delar i nätaggen än att skapa ett nytt.